Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi suurin osa (nais)pyöräilijöistä ajavat lussuilla kumeilla?

Vierailija
04.09.2017 |

En nyt tarkoita tietenkään oikeita pyöräilijöitä vaan "pyörällä liikkuvia". Miksi heillä on lähes aina kumit lussuina? Onhan se nyt aivan saakelin raskasta polkea noin. Uusavuttomuus vai köyhyyskö tässä on takana? Ei se riitä, että fillarin kumit pumpataan kerran vuodessa. Kunnollinen "jalkapumppu" maksaa ehkä muutaman kympin. Voi luoja tätäkin taas.

Kommentit (65)

Vierailija
41/65 |
04.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on kunnon jalkapumppu ja osaan vaihtaa myös kumin ja huoltaa pyöräni noin muutenkin, mutta aika ajoin on sellainen tilanne, et ajelen kumi puoli tyhjänä ja kettingit vinkuen. Ai miksikö, no siksi etten vaan muista. Ongelman muistaa vasta siinä vaiheessa kun on hypännyt pyörän selkään, enkä ehdi/jaksa kiireessä palata takaisin pumppaamaan. Ajattelen, että teen sen iltapäivällä kotiin palattuani. Iltapäivällä on kuitenkin kiire laittamaan lapsille ruokaa jne. ja asia unohtuu samantien kun hyppää pyörän päältä pois. Joten näillä mennään. Ja pyöräilen viikoittain 100-200 km viikosta riippuen, joten pumpata pitää aika usein.

No minulla on laadukas minipumppu aina mukana. Miten muuten voi vaihtaa renkaan jos se hajoaa?

Tosimies, tai -nainen, puhaltaa sen täyteen tien poskessa vaihdettuaan ensin renkaan paljain sormin.

Vierailija
42/65 |
04.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en jaksa pumpata sellaisella perinteisellä pumpulla, joten ostin tämmöisen http://images.biltema.com/PAXToImageService.svc/article/xlarge/27515 . Maksoi 10 e.

Miten ei voi jaksaa pumpata tavallisella pyörän pumpulla,en kyllä ymmärrä ollenkaan.

Ei sillä markettipumpulla kyllä kovin koviin paineisiin pääse. Vastus vaan kasvaa niin kovaksi. Tämähän riippuu pumpun halkaisijasta. Maata vasten painettava pumppu painemittarilla pitää olla. Tavallisella käsipumpulla ei edes Bull Mentula pumppaa 8 baria maantiepyörän renkaisiin ja taitaa se pumppukin hajota jo kauan ennen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/65 |
04.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on kunnon jalkapumppu ja osaan vaihtaa myös kumin ja huoltaa pyöräni noin muutenkin, mutta aika ajoin on sellainen tilanne, et ajelen kumi puoli tyhjänä ja kettingit vinkuen. Ai miksikö, no siksi etten vaan muista. Ongelman muistaa vasta siinä vaiheessa kun on hypännyt pyörän selkään, enkä ehdi/jaksa kiireessä palata takaisin pumppaamaan. Ajattelen, että teen sen iltapäivällä kotiin palattuani. Iltapäivällä on kuitenkin kiire laittamaan lapsille ruokaa jne. ja asia unohtuu samantien kun hyppää pyörän päältä pois. Joten näillä mennään. Ja pyöräilen viikoittain 100-200 km viikosta riippuen, joten pumpata pitää aika usein.

No minulla on laadukas minipumppu aina mukana. Miten muuten voi vaihtaa renkaan jos se hajoaa?

Tosimies, tai -nainen, puhaltaa sen täyteen tien poskessa vaihdettuaan ensin renkaan paljain sormin.

Oli ilmeisesti vitsiksi tarkoitettu, mutta renkaan vaihtaminen paljain sormin ei ole mikään kovin ihmeellinen temppu. Jotkut kumit lähtevät vanteelta helpostikin. Jotkut vaikeammin.

Vierailija
44/65 |
04.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en jaksa pumpata sellaisella perinteisellä pumpulla, joten ostin tämmöisen http://images.biltema.com/PAXToImageService.svc/article/xlarge/27515 . Maksoi 10 e.

Miten ei voi jaksaa pumpata tavallisella pyörän pumpulla,en kyllä ymmärrä ollenkaan.

Ei sillä markettipumpulla kyllä kovin koviin paineisiin pääse. Vastus vaan kasvaa niin kovaksi. Tämähän riippuu pumpun halkaisijasta. Maata vasten painettava pumppu painemittarilla pitää olla. Tavallisella käsipumpulla ei edes Bull Mentula pumppaa 8 baria maantiepyörän renkaisiin ja taitaa se pumppukin hajota jo kauan ennen.

Varmaan suurimmalla osalla on ihan tavallinen jopo/mummopyörä niin siihen ei kyllä mitään 8baria pumpata. Ei kaikki ole pyöräteiden suhahtelijoita kilpapyörineen!

Vierailija
45/65 |
04.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmaan suurimmalla osalla on ihan tavallinen jopo/mummopyörä niin siihen ei kyllä mitään 8baria pumpata. Ei kaikki ole pyöräteiden suhahtelijoita kilpapyörineen!

Joo, mutta on se silti kiva tietää paljonko sitä painetta on ettei tarvitse sokkona pumpata. Ei kukaan autonrenkaitakaan täytä ilman painemittaria.

Vierailija
46/65 |
04.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tussut kiinnostaa aina :)

Vierailija
47/65 |
04.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksi nainen jota tapailin ei tavallisella pumpulla saanut ilmaa kumiin. Sitä en tiedä miksi ei laittanut t-kahvapumppua.

Mihin se t-kahvapumppu olisi pitänyt laittaa?

Laittanut eli ostanut/hankkinut. Voi sen tietty laittaa vaikka pilluun poikittain.

Vierailija
48/65 |
04.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olenko ainoa, joka ei ole koskaan kuullut sanaa "lussu"?

Ja mikä hitto on "rotvalli"?

Rotvalli on tamperetta, mutta tuo on kyllä yllättävää, että lussukin ilmeisesti on? Olin kuvitellut, että lussu on ihan yleinen sana.

Olen turkulainen, ja avasin ketjun odottaen sen olevan täynnä nillitystä siitä, miten ap on itse keksinyt koko lussun. Petyin raskaasti. Olen kyllä käynyt Tampereella paljonkin, mutta en ole kuullut lussusta.

Vierailija
49/65 |
04.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksi nainen jota tapailin ei tavallisella pumpulla saanut ilmaa kumiin. Sitä en tiedä miksi ei laittanut t-kahvapumppua.

Mihin se t-kahvapumppu olisi pitänyt laittaa?

Laittanut eli ostanut/hankkinut. Voi sen tietty laittaa vaikka pilluun poikittain.

Siis mitä?? Missä noin puhutaan?

Vierailija
50/65 |
04.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, mutta on se silti kiva tietää paljonko sitä painetta on ettei tarvitse sokkona pumpata. Ei kukaan autonrenkaitakaan täytä ilman painemittaria.

Ilmamittarit hifistelyä. Normi 7-vaihteiseen ritsaan varmaan riittää kun pumppaa käsipumpulla niin, että sormilla painaessa kumi tuntuu kovalta. Aina pitää "harrastajien" tulla pätemään tiedoillaan joista ei ole tavalliselle sunnuntaipyöräilijälle mitään hyötyä :D

Vierailija
51/65 |
04.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse pumpata kun pyörän ostaessa on kumit kunnossa ja sitten kun puhkeaa ja vien korjattavaksi niin taas on renkaassa ilmaa :)

Vierailija
52/65 |
04.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyiset kumit on niin huonoja ettei niissä montaa päivää ilmat pysy vaikka kuinka pumppaisi.

Vierailija
53/65 |
04.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanaa, että sain exältä "perinnöksi" tasokkaan jalkapumpun! Ei ole lussut kumit.

Vierailija
54/65 |
04.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyn täyttämässä kumit huoltoasemalla, niin ei tartte pumppua.

Ja ihan itse oon vaihtanu pyörään sisä- ja ulkokumit.

N32

Vierailija
55/65 |
05.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyn täyttämässä kumit huoltoasemalla, niin ei tartte pumppua.

Ja ihan itse oon vaihtanu pyörään sisä- ja ulkokumit.

N32

Kätevä emäntä :)

Vierailija
56/65 |
05.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunnollisen käytetyn kompressorin saa sadalla eurolla. Mikä on kun ei onnistu?

Vierailija
57/65 |
05.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsipumpulla pumppaaminen on enemmän tekniikkalaji. Käännä rengas niin, että venttiili on yläällä ja sitten ehkä hiukan ruuvaat venttiiliä auki ja painat pumpun tiukasti kiinni. Peukalolla voit vielä painaa renkaan päältä jolloin pumppu pysyy hyvin venttiilissä :)

Vierailija
58/65 |
05.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olenko ainoa, joka ei ole koskaan kuullut sanaa "lussu"?

Ja mikä hitto on "rotvalli"?

Rotvalli on tamperetta, mutta tuo on kyllä yllättävää, että lussukin ilmeisesti on? Olin kuvitellut, että lussu on ihan yleinen sana.

Tussu sanotaan meillä. Matkaa treelle 40km.

Vierailija
59/65 |
05.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt vaan naiset joukolla pumppaamaan pyöränkumeja niin mukava fillaroida aurinkoisena syyspäivänä :)

Vierailija
60/65 |
05.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne kaikki haluaa alitajuisesti vetää vanteilla.