Miksi suurin osa (nais)pyöräilijöistä ajavat lussuilla kumeilla?
En nyt tarkoita tietenkään oikeita pyöräilijöitä vaan "pyörällä liikkuvia". Miksi heillä on lähes aina kumit lussuina? Onhan se nyt aivan saakelin raskasta polkea noin. Uusavuttomuus vai köyhyyskö tässä on takana? Ei se riitä, että fillarin kumit pumpataan kerran vuodessa. Kunnollinen "jalkapumppu" maksaa ehkä muutaman kympin. Voi luoja tätäkin taas.
Kommentit (65)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En saa ilmaa renkaisiin pumpulla menemään. Enkä edes ole tiennyt että on jotain erikoispumppuja olemassa :o Lupaan ostaa sellaisen heti n. vuoden päästä, kun kaikki akuutimmat asiat on ostettu, sillä kun on sen 700 asiaa joihin "ei mene kuin se muutama kymppi", niin loppusumma on aika iso.
Siihen asti mies pumppailkoot renkaani täysiksi! (Tosin hänkin kyllä käyttää kompuraa siihen hommaan. Itse en jaksa pikkaisen lussahtaneen kumin takia nähdä moista vaivaa ;) )
Pyörän kumit osaan kyllä vaihtaa, mutta en välttämättä kykene näillä käsillä sitä tekemään, joten mies hoitaa senkin homman, tai ainakin avustaa siinä jos en itse pysty.
Siis mikset saa ilmaa sisälle? Et osaa käyttää pyöränpumppua? Taas hävettää olla nainen.
Veikkaan huonoja käsivoimia. Tietty voi myös olla venttiilistä kiinni, autonventtiiliin ei välttämättä käsipumppu edes käy.
minä ajan "ei-niin-kovilla" kumeilla, eikä se johdu siitä, etten halutessani saisi renkaisiin lisää ilmaa (kotona on kompura ja siihen on helppo laittaa oikeanlainen pää - millään pumpulla en kyllä saisikaan).
Valintani johtuu siitä, että matkalla kotoa töihin on ylitettävä noin 15 terävää rotvallinreunaa, lukematon määrä routamurtumia asfaltissa, pari murskeella olevaa tietyömailta unohtunutta kohtaa, sekä joukoittain satunnaista muuta pikkuestettä. Kun pyöränkumit eivät ole ihan kovaksi asti täytetty, naistä kaikista pääsee yli isommitta ongelmitta. Jos kumit on ääriään myöten täynnä, ne puhkevat kesken matkan. Yksikin sellainen sattumus aiheuttaa lisävaivaa moninkertaisesti siihen nähden, että polkeminen on ehkä aavistuksen raskaampaa.
Vierailija kirjoitti:
Yksi nainen jota tapailin ei tavallisella pumpulla saanut ilmaa kumiin. Sitä en tiedä miksi ei laittanut t-kahvapumppua.
Tiedän ainaki kolme 20-30 vuotiasta naista jotka eivät saa renkaaseen ilmaa eli ei ole mitenkään harvinaista tuo. Jos normipumpulla on liian raskas pumpata niin sitten ostaa vaikka jalkapumppu :)
Kun kumi on hiukan lussuna, tiessä olevien röykkyjen yli ajaminen ei satu pimslooraan niin paljon. Siksi.
Istutte hieman väärin satulassa jos pimpslooraan sattuu. Tai sit kantsii ostaa erilainen satula. Lisäksi kannattaa nousta polkimien varaan röykkysten kohdalla.
Tästä tuli mieleen se kun yksi näistä palstaäijistä lähti kauppaan pyörällä ostamaan ruokaa. Pyöränkumi puhkesi, mikä vastoinkäyminen romahdutti hänen elämänhallinnan, ja jantteri painui suorinta tietä Alkoon ostamaan viinaa ruokakaupan sijaan 😃. Että osaa ne miehetkin.
Vierailija kirjoitti:
minä ajan "ei-niin-kovilla" kumeilla, eikä se johdu siitä, etten halutessani saisi renkaisiin lisää ilmaa (kotona on kompura ja siihen on helppo laittaa oikeanlainen pää - millään pumpulla en kyllä saisikaan).
Valintani johtuu siitä, että matkalla kotoa töihin on ylitettävä noin 15 terävää rotvallinreunaa, lukematon määrä routamurtumia asfaltissa, pari murskeella olevaa tietyömailta unohtunutta kohtaa, sekä joukoittain satunnaista muuta pikkuestettä. Kun pyöränkumit eivät ole ihan kovaksi asti täytetty, naistä kaikista pääsee yli isommitta ongelmitta. Jos kumit on ääriään myöten täynnä, ne puhkevat kesken matkan. Yksikin sellainen sattumus aiheuttaa lisävaivaa moninkertaisesti siihen nähden, että polkeminen on ehkä aavistuksen raskaampaa.
Höpö höpö. Aivan päin vastoin. Tyhjät kumit aiheuttavat sen, että rotvallit lyövät vanteen hajalle ja/tai puhkaisevat kumit. Sinun tekniikassa on vikaa. Pitää keventää pyörää niin, että etupää ja perä menevät kevyesti esteiden yli. Maantiepyörän kivikovilla renkailla ei ole mitään ongelmaa näissä kun osaa ajaa.
Vierailija kirjoitti:
Tuossa ei ole kyllä mitään perää, että kova kumi puhkeaa, mutta tyhjä ei. Sehän on täysin päin vastoin. Maastopyöräilijät käyttävät termia "snake bite" eli este lyö vanteeseen asti jolloin sisäkumi jää väliin ja puhkeaa. Tuon luonnollisesti välttää tarpeeksi kovilla renkailla ja hyvällä ajotekniikalla.
Sinkkunainen voi pyytää naapurin Penaa pumppaamaan pyöränkumit ja tarjota sitten kahvit palkaksi ;) Herrasmies kyllä auttaa aina neitoa hädässä!
Vierailija kirjoitti:
Kun kumi on hiukan lussuna, tiessä olevien röykkyjen yli ajaminen ei satu pimslooraan niin paljon. Siksi.
Kun kumi on tussuna ja este lyö vanteeseen niin se vasta kolahtaa ja samalla rengas puhkeaa!
Olenko ainoa, joka ei ole koskaan kuullut sanaa "lussu"?
Ja mikä hitto on "rotvalli"?
Vierailija kirjoitti:
"Siis mikset saa ilmaa sisälle? Et osaa käyttää pyöränpumppua? Taas hävettää olla nainen."
Ai anteeksi, jotenkin ajattelin että tuosta tajuaisi (kun en esim näillä käsillä saa kumia vaihdettua) että en siis kykene siihen.
Olen siis vammainen nainen. Ikävää jos se hävettää sinua. Minua se ei hävetä, eikä onneksi miestäni, eikä muutakaan lähipiiriä :)
Anteeksi. En häpeä tai halua loukata vammaisuuttasi. Luulin, että olet näitä naisia, jotka teetättää kaikki likaiset työt miehillä jonkun tekosyyn varjolla.
Vierailija kirjoitti:
Mä en jaksa pumpata sellaisella perinteisellä pumpulla, joten ostin tämmöisen http://images.biltema.com/PAXToImageService.svc/article/xlarge/27515 . Maksoi 10 e.
Miten ei voi jaksaa pumpata tavallisella pyörän pumpulla,en kyllä ymmärrä ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Yksi nainen jota tapailin ei tavallisella pumpulla saanut ilmaa kumiin. Sitä en tiedä miksi ei laittanut t-kahvapumppua.
Mihin se t-kahvapumppu olisi pitänyt laittaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en jaksa pumpata sellaisella perinteisellä pumpulla, joten ostin tämmöisen http://images.biltema.com/PAXToImageService.svc/article/xlarge/27515 . Maksoi 10 e.
Miten ei voi jaksaa pumpata tavallisella pyörän pumpulla,en kyllä ymmärrä ollenkaan.
No kyllä se jo vähän raskasta alkaa olla jos kuuteen bariin pumppaa. Eikä siitä näe painettakaan. Mittarillinen jalkapumppu on asiallinen väline.
Vierailija kirjoitti:
Et ole sitten koskaan käynyt Tampereella. Siellä ei kannata ajaa lussuilla kumeilla rotvalliin.
Vierailija kirjoitti:
Rotvalli on tamperetta, mutta tuo on kyllä yllättävää, että lussukin ilmeisesti on? Olin kuvitellut, että lussu on ihan yleinen sana.
"Siis mikset saa ilmaa sisälle? Et osaa käyttää pyöränpumppua? Taas hävettää olla nainen."
Ai anteeksi, jotenkin ajattelin että tuosta tajuaisi (kun en esim näillä käsillä saa kumia vaihdettua) että en siis kykene siihen.
Olen siis vammainen nainen. Ikävää jos se hävettää sinua. Minua se ei hävetä, eikä onneksi miestäni, eikä muutakaan lähipiiriä :)