Täysin alkottomat häät?
Olemme molemmat absolutisteja, koska molemmat ollaan alkoholistiperheistä ja voisipa sanoa että vihataan kännäämistä. Emme siis tarjoaisi edes lasillista alkoa sisältävää kuohuviiniä häissämme, vaan jotain promilletonta versiota / optio halukkaille pommaciin. Tuleeko sellaisista häistä ihan huonot häät? Vihaako vieraat meitä sen jälkeen?
Kommentit (254)
Vierailija kirjoitti:
tarkastatteko vieraiden laukun mahdollisen alkoholin salakuljetuksen vuoksi?
Tietysti asiaa valvotaan, joten järjestysmiehiä ollaan palkkaamassa.
-ap
Mun mielestä alkoholittomat häät ja mitkä tahansa juhlat on ihan ok.
Mutta: kamalimmat häät joissa olen ikinä ollut olivat tällaiset pohjalaiset pidot, jotka ensinnäkin pidettiin jossain helevetin seuraintalolla huitsin nevadassa. Sinne oli onneksi bussikuljetus kirkolta, mutta pois piti mennä taksilla, jonka saaminen ensinnäkin kesti ja toiseksi maksoi aivan sikana.
Näissä häissä oli juomina sahtia, vettä ja kotikaljaa. Tervetulomalja oli jotain supermakeaa alkoholitonta siideriä tms. joka oli lisäksi lämmintä. Olis ollut edes sitä pommacia. Juomapolitiikassa oli vähän niinkuin ajatuksena, että miehet sitä sahtia siellä kittailee ja naiset juo vettä. Tämä oli hiukan niinkuin rivien välistä luettavissa, että naisilla ei sinne sahtiastialle ollut asiaa. En kyllä olis halunnutkaan. Ruokana oli kiusauksia, kinkkukiusaus, janssonin kiusaus ja kasviskiusaus. Punajuurta ja suolakurkkua lisäksi.
Ja nämä tietty alkoivat vihkiäisillä klo 12 ja sitten kun päästiin sinne hääpaikalle, niin odoteltiin kaksi tuntia sitä arvoisaa hääparia valokuvauksesta paikalle saapuvaksi. Odottelu tapahtui pihalla, juhlahuoneistoon ei ollut kenelläkään asiaa. Vessaan onneksi kuitenkin sai mennä.
Hääpari sitten ihmetteli kun porukka rupesi jo viiden kuuden aikaan tekemään lähtöä pois kun siinä vaiheessa oli jo ryöstetty morsian, leikitty tuttu juttu, saatu lahjapaketissa kaulin ja tohvelit, jaettu vieraille laput joissa kehotettiin tuomaan morsiusparille joulutorttuja, kuunneltu isän ja appiukon puhe diasarjoineen morsiusparin lapsuudesta jne. Ja syöty vihreä salaatti ja kiusaukset kotikaljan kanssa.
Älkää siis kiusatko vieraita megapitkillä juhlilla ja kuivalla ohjelmalla ja hyväksykää se, että ne nyt ei ole mitkään bileet, vaan tilaisuus jossa te menette naimisiin, ihmiset tuo lahjat ja kärvistelee sen muutaman tunnin siellä kuuntelemassa puheita. He haluavat lähteä ajoissa nukkumaan, älkää heitä siitä tuomitko.
Just oli hääpäivä ja vuosien takaa häissä juhlat oli Helsingin seurahuoneella. Oli ruokaa ja hyvää musiikkia, mutta ei tippaakaan alkoholia. Ei vastaavaa taustaa kuin ap:llä, mutta viinan juonti ei vaan oo meidän juttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Te jotka hehkutatte, että jos ei voi alkoa juoda, juokaa vettä, niin näinkö aioitte myös koko raskauden ajan toimia, siis olla vesilinjalla? vai juotteko silloinkin?
Pystytkö yhtään kirkastamaan tätä kysymystäsi? Ei nyt aukee.
Tuota noin... Tarkoitettaisiinko tässä kenties sitä, että te joiden mielestä alkoholittomat juomat on yhtä tyhjän kanssa ja jos alkoholia ei tarjolla ole, juotte mieluummin vettä, niin valitsetteko myös esim. raskauden ajan juoda pelkkää vettä vai juotteko silloinkin alkoholia, koska vaihtoehtoinahan ovat tosiaan vain vesi ja viina, muu on pelleilyä. Joko aukeaa?
Pitkä ketju, en ole ihan kaikkia vastauksia lukenut, eli pahoittelut jos menee hutiin.
Kyllä, jos on juhlaruoka tarjolla ja sen kanssa ei ole viiniä, niin tietenkin juon vettä. Siis myös tilanteessa että olen ollut raskaana eikä viini ole tullut kyseeseen, niin tietenkin vettä. Mitä muuta? Maitoa? Sitä kotikaljaa, joka on suomalaisten juhlien kamalin kirous. Joku sitä juo kun sitä aina tarjotaan, en itse vaan tunne yhtäkään ihmistä joka joisi juhla-aterialla kotikaljaa viinin tai veden sijaan. Mulle vesi on ihan todella hyvä ruokajuoma, ihan vaihtoehtona sille viinille, jos vaikka olisin autolla tai olen lounaalla eikä nyt ole oikeen sopivaa kittailla viiniä siinä työpäivän lomassa.
En minäkään oikein ymmärrä tätä kysymystä. Ruokajuomana vesi on vaihtoehto viinille, myös vichy käy.
Juotko itse siis jotain coca-colaa juhla-aterialla? Ylipäänsä aika harvinaista että aikuinen ihminen juo jotain limsaa ruokajuomana.
Vierailija kirjoitti:
Just oli hääpäivä ja vuosien takaa häissä juhlat oli Helsingin seurahuoneella. Oli ruokaa ja hyvää musiikkia, mutta ei tippaakaan alkoholia. Ei vastaavaa taustaa kuin ap:llä, mutta viinan juonti ei vaan oo meidän juttu.
Taas kerran kaikki missä on alkoholia, on absolutisteille viinaa. Kuohuviinit, viinit, oluet, lonkerot, siiderit..EIVÄT ole viinaa!
Saahan häistä tehdä just sellaiset kun haluaa. Mä inhoan eniten tölkkisiideritarjoilua ja perinteistä noutopöytää, jossa on kasvisgratinit, paahtopaistit ja huonolaatuiset kylmäsavulohet tiskissä, mutta silti se on useiden fiksujenkin ihmisten käsitys häätarjoiluista.
Olen ollut useissa häissä joissa se tölkkisiideritarjoilu johtaa jonkun riehaantumiseen, se nyt vain on aina riskinä. Monet häät on kyllä tanssittu ilman rähinöitä. Mutta itse absolutistina olisi ihanaa saada kutsu häihin joissa juhlittais ilman viinaa! :)
Vierailija kirjoitti:
Olemme molemmat absolutisteja, koska molemmat ollaan alkoholistiperheistä ja voisipa sanoa että vihataan kännäämistä. Emme siis tarjoaisi edes lasillista alkoa sisältävää kuohuviiniä häissämme, vaan jotain promilletonta versiota / optio halukkaille pommaciin. Tuleeko sellaisista häistä ihan huonot häät? Vihaako vieraat meitä sen jälkeen?
Tulee huonot häät. Siitä tulee sellaiset perus suomijunttihäät joissa ei ole talon puolesta alkoholia tarjolla ja sitten ihmiset juo takaluukusta omat juomat.
Eihän sitä alkoholia ole pakko tarjota jos ei halua. Miksette pidä vaikka maksullista baaria vieraille jos ei halua tarjota?
Se ettei häissä tarjota alkoholia on just sellaista sterotypiä suomimeininkiä koska juntit kaverit ei osaa juoda muutoin kuin ryyppäämällä
Mua suututtaa sellaiset pihtarit joiden häissä ei ole alkoholia. Mun parin serkun häät (maalla) oli sellaiset että juomaa sai vasta juhlan loppupuolella klo 21 tai 22 tms. enää menis sellaiseen. Jotain kunnioitusta pitää vieraitakin kohtaan olla.
Vierailija kirjoitti:
Mut Seurahuonehan on ravintola/hotelli? Eli juomaa varmaan pystyi ostamaan jos halusi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietysti asiaa valvotaan, joten järjestysmiehiä ollaan palkkaamassa.
-ap
Suositten kyllä, että vaan valikoit vieraasi hyvin tarkkaan. Noista ei häistä ei saa mielekkäitä kenellekään muuten.
Alkoholittomat häät ok, jos päivätilaisuus. Puheet, "hauskat" leikit ja muun puuduttavan ohjelman jaksaa ja kestää, jos tietää pääsevänsä ajoissa kotiin nukkumaan.
Jos taas iltakemut niin kyllä olisi tympeää todeta juhlissa ettei edes ruokaviinejä tarjolla, olet hommannut lapsenvahdin ja maksanut hotellihuoneen. Liukenisin paikalta heti kun kehtaisin. Haluan juoda muutaman kunnon drinksun sen harvan kerran kun johonkin illanviettoon lähden.
Vierailija kirjoitti:
Ap täällä. Kyllä voisimme tehdä monipuolisen juomatarjoilun joka tapauksessa. Tarjolla voisi olla vaikka juomamenu, josta saa valita mieleistä? Erilaisia alkoholittomia viinejä, alkottomia tilaviinejä ja sitä mustaherukanlehtijuomaa, tietenkin limuja ja vähän parempia kivennäisvesiä, ja alkoholittomia oluita ja siidereitä.
Ihan oikeasti, ap.
Älä tee tästä näin isoa ongelmaa. Varmaan häähermot nyt ovat pelissä ja olet keskittänyt hermoilusi tähän juoma-asiaan.
Alkoholittomat viinit ovat kuin kofeiiniton kahvi ja soijanakki. Nehän saavat normaalisti alkoholia kuluttavat ystävänne vain kaipaamaan "ehtaa tavaraa".
Ei niissäkään häissä, joissa on alkoholia tarjolla, ole lukuisia vaihtoehtoja, juomalistoja ja ihan joka sorttia.
Eikö tuon tilaisuuden pääasia ole se, että te menette naimisiin, ei se, mitä vihkiäisten jälkeisissä juhlissa juodaan?! Come on, nyt. Rentoudu.
82
Olen ollut vieraana 2 holittomissa häissä ja kummassakin oli tosi tylsää. Ekat olivat vielä seurakuntasalilla, niin tylsää. Kiitoskuvassa kuva oli tärähtänyt.
Toisissa syy oli pelkkä nuukuus. Itse hääpari kyllä haki juotavaa, mutta vieraille ei ollut mitään. Morsian sanoi vielä ei ole alkoholia, ettei lapset vahingossa saa. Joopa joo.
Sen sijaan olen tehnyt keikkaa ja olen ollut yli 100 häissä, yksissäkään en ole nähnyt yhtään ainoaa sammujaa, örisijää tai muuten vaan huonosti käyttäytyvää. Riita on ollut, sanaharkkaa, mutta ne on menty muualle selvittämään.
Esim hyvä ystäväni erosi miehestään ja heidän tyttärensä häissä isä tuli uuden perheen kanssa. Tytär oli nimenomaan pyytänyt ettei isä tuo perhettään ja oli sanonut myös äitipuolelleen, he eivät ole tervetulleita. Siitä huolimatta isä tuli, toi mukanaan vaimon Ja heidän 2 lastaan sekä äitipuolen 3 lasta edellisistä liitoista. Luonnollisestikaan heille ei ollut paikkoja, koska oli istumajärjestys ja lopulta sitten isä uuden perheen kanssa heitettiin pihalle, kun alkoi riehumaan.
Onneksi bändi oli tullut paikalle ja siellä laulaja ja pianisti alkoivat soittelemaan ja pyysivät ihmisiä laulamaan.
Tätä en itse nähny mutta pahin mitä olen kuullut. Eikä alkoholi tai holittomuus olisi muuttanut asia miksikään.
Pitäkää nää häät päivätilaisuutena ja lyhyenä. Eli kahvit makeine ja suolaisine tarjottavineen. Niin että ihmiset tietävät millaisiin juhliin tulevat.
Kammottavimmat on nuo jonkun kuvailemat tyyliin aamupäivällä alkavat häät jossa on kaikki leikit ja ryöstöt ja tarjotaan jotain mehua ja coca colaa aikuisille ihmisille.Ja odotellaan tuntikausia. Ensin odotetaan morsiusparia, sitten odotetaan, että pääsee syömään ja pahimmillaan se on todellakin jotain lohikeittoa tai kinkkukiusausta. Ja taas odotellaan, että morsiuspari leikkaa kakkua ja polkee jalkaa.
Arvostaisin tällaisessa ideologiassa ihan todellakin vaan kakkukahveja ja sillä selvä. Ja kutsuun maininta että kahvitilaisuus (ei päivällinen).
Älkääkä nyt herranen aika mitään alkoholittomia viinejä ja limubaareja sinne alkako järjestämään. Kuulostaa ihan joltain lastenkutsuilta. Vettä, kahvia ja teetä. jos suvussa on maitoporukkaa niin sitten sitä ja lapsille mehua.
Jos kyseessä ei ole hihhulisuku, eikä hihhulituttavapiiri, niin täysin tuhoon tuomittu ajatus. Saatte vain väkisin juhlat, josta ei pönötystä, jäykistelyä ja kellon vilkuilua puutu. Pitäkää mieluummin vain minimuotoiset häät kengännauhabudjetilla lähimpien kesken ja käyttäkää säästyneet rahat vaikka häämatkaan, tai johonkin muuhun 1000 kertaa järkevämpään, kun moiset jäykistelybileet. Alkottomat häät vieraille, jotka eivät ole absolutisteja, on täysin hukkaan heitettyä rahaa.
t: 5 vuotta tipattomalla, mutta en siltikään absolutisti, vaan kohtuukäyttäjä.
Minäkin suosittelen tässä kahvijuhlia. Eli päivällä lyhyen kaavan mukaan.
Älkää kutsuko liikaa vieraita ja kutsuun tieto, että on kirkkokahvit.
Inhottava tilanne jos vieraat ostavat kalliita lahjoja ja tarjoilu on sitten häissä todella ankeaa ja juhlat kestää kuin nälkävuosi,pelkkää odottamista ja sitten ruoka on ankeaa ja juomana on vettä ja jotain mehua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mut Seurahuonehan on ravintola/hotelli? Eli juomaa varmaan pystyi ostamaan jos halusi?
Niin että kun seurahuone Helsingissä on hotelli/ravintola, niin tuskimpa he ihmisille kieltäytyvät myymästä siksi vain että juonti ei ole teidän juttu? Vai miten tämä oli "estetty" teidän häissä?
En ymmärrä miksi tällainen fakta kysymys saa alapeukutuksia?
Musta alkoholittomasta linjasta kannattaa kertoa vieraille etukäteen siksi, että tietävät varautua esimerkiksi kyytien osalta. Ärsyttäisi järjestää itselle turhaan menokyyti juhlapaikalle ja maksaa paluutaksi, kun olisi ollut itsekin ajokunnossa.
Mahtaisikohan kukaan ruveta märisemään, miksi muslimihäissä ei tarjoilla possua? Ei rupeisi. Teidän häänne ovat niihin verrannolliset.