Täysin alkottomat häät?
Olemme molemmat absolutisteja, koska molemmat ollaan alkoholistiperheistä ja voisipa sanoa että vihataan kännäämistä. Emme siis tarjoaisi edes lasillista alkoa sisältävää kuohuviiniä häissämme, vaan jotain promilletonta versiota / optio halukkaille pommaciin. Tuleeko sellaisista häistä ihan huonot häät? Vihaako vieraat meitä sen jälkeen?
Kommentit (254)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkin juon juomia ja drinkkejä niiden maun vuoksi, en siksi että saa pään sekaisin. Siksi juonkin alkoholittomia juomia, en edes pidä alkoholin mausta.
Itse ihmettelen joskus sitä, miksi jotkut alkoholia käyttävät alkavat hirveään puolustukseen jos joku sanoo, että voi pitää hauskaa ilman alkoholiakin tai kysyy miksi kaikissa juhlissa pitää aina olla alkoholia. Minusta siinä ei luulisi olevan mitään nautinnollista että vetää päänsä sekaisin ja seuraavana aamuna on kauhea krapula... En voi ymmärtää. Itse nautin mieluummin hyvänmakuisista alkoholittomista drinkeistä ja juhlatunnelmasta ja herään seuraavana aamuna ilman päänsärkyä.
Ja sitäkin ihmettelen, jos joku aikuinen ihminen loukkaantuu jos juhlissa ei ole alkoholia. Tai sanoo sellaista ihmistä tylsäksi joka ei juo. Ei kai se häntä haittaa jos se toinen ei juo yhtään?
Käsittääkseni topikin idea on kysyä mitä mieltä ihmiset ovat alkoholittomasta häistä ja miten he viihtyvät sellaisissa tapahtumissa. Se, että sä pidät itseäsi niin erinomaisia, koska et kännää, ei liity siihen mitenkän.
Täh? En ole tuo jota kommentoit, mutta en pidä itseäni erinomaisena koska en juo. Olen raitistunut alkoholisti eikä minulla ole siinä mielessä varaa pitää itseäni juovia parempana. Nyt taitaa puhua oma alemmuudentunteesi.
Täällä on arveltu, että meidän häät on jossain valtavassa maalaisladossa tiettömien taipaleiden takana, ja kestävät aamusta yömyöhään, ja sieltä ei kukaan pääse pois köyhtymättä pitkien taksimatkojen takia. Ja että suunnilleen pakotamme ihmiset selvinpäin syömään 200 g makaronilaatikkoa ja lisäksi piimää ja samalla kuuntelemaan kumminkaiman pikkutytön tunnin kestävää runonlausuntaa ja sen jälkeen isosedän kahden tunnin kuivan puheen. Ja vieraina pari sataa toisilleen tuntematonta.
Huoh. Asumme Helsingissä, ja häät on Helsingissä. Ketään ei estetä lähtemästä kesken pois, ja halukkaat pääsevät edullisesti julkisilla kotiin, koska kaikki vieraatkin asuu pk-seudulla. Ruoka on ravintolatasoista ruokaa, panostamme siihen alkottomuuden takia. Häämme on melko pienet, ja huolehdimme että pöytään pääsee tuttujen kanssa, ei joudu kärsimään umpivieraan isosedän jutuista. Olemme jo yli 30, eikä lähipiirissä ole ihmisillä ollut viime aikoina häitä, joten meidän häämme ei olisi kellekään ne viidennet kesän häät, häämme ei edes ole kesällä. Ja emme pyydä keltään sukulaiselta ohjelmanumeroa tai puhetta, jos joku haluaa pitää puheen niin pitäköön mutta ei niitä kovin montaa tule olemaan.
Ap.
Vierailija kirjoitti:
Ruoka maistuu paremmalta suussa, kun on hyvä ruokaviini mukana. Tätä makuelämystä absolutistit eivät voi ymmärtää tietenkään.
0/5
Jaa-a vai niin :) Entäs jos nykyinen absolutisti on entinen alkoholisti, joka tietää tasan tarkkaan, miltä viinilasillinen ruuan kyytipoikana maistuu, mutta tietää kokemuksesta myös että ei kannata juoda sitä lasillista koska sitten ei enää tuhatkaan lasillista riitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On niin tyypillistä kommentointia taas. Alkoholin käytön tavat on Suomessa siis vain absolutismi tai känniörveltäminen putkaan asti?
No, mä käytän alkoholia, mutta en ole koskaan ollut putkassa. Juhlissa juon lasin viiniä ruoan kanssa, saunan jälkeen oluen. Häissä sen skumppalasin ja ruoan kanssa viiniä jne.
Alkottomat häät tuntuu kyllä vähemmän häiltä . Juopot ottaa oman pullon mukaan joka tapauksessa. Voi aivan hyvin tarjota alkumaljan ja yhden ruokajuoman ja jättää se siihen.Näin. Täällä tuntuu nyt riekkuvan joku vuoden keskustelija, joka on mieipiteiltään täysin mustavalkoinen, eli jos joku kehtaa olla sitä mieltä, että juhlaan kuuluu juhlavat juomat = alkoholisti.
Kas vain, itse juuri tuumin, että täällä riekkuu se sama tyyppi, jonka mielestä elämä ilman viinaa on ikävää. Sen sijaan meitä alkottomien juhlien hyväksyjiä täällä on useampia, en oo niitä kommentteja kaikkia kirjoittanut ;)
Vierailija kirjoitti:
Täällä on arveltu, että meidän häät on jossain valtavassa maalaisladossa tiettömien taipaleiden takana, ja kestävät aamusta yömyöhään, ja sieltä ei kukaan pääse pois köyhtymättä pitkien taksimatkojen takia. Ja että suunnilleen pakotamme ihmiset selvinpäin syömään 200 g makaronilaatikkoa ja lisäksi piimää ja samalla kuuntelemaan kumminkaiman pikkutytön tunnin kestävää runonlausuntaa ja sen jälkeen isosedän kahden tunnin kuivan puheen. Ja vieraina pari sataa toisilleen tuntematonta.
Huoh. Asumme Helsingissä, ja häät on Helsingissä. Ketään ei estetä lähtemästä kesken pois, ja halukkaat pääsevät edullisesti julkisilla kotiin, koska kaikki vieraatkin asuu pk-seudulla. Ruoka on ravintolatasoista ruokaa, panostamme siihen alkottomuuden takia. Häämme on melko pienet, ja huolehdimme että pöytään pääsee tuttujen kanssa, ei joudu kärsimään umpivieraan isosedän jutuista. Olemme jo yli 30, eikä lähipiirissä ole ihmisillä ollut viime aikoina häitä, joten meidän häämme ei olisi kellekään ne viidennet kesän häät, häämme ei edes ole kesällä. Ja emme pyydä keltään sukulaiselta ohjelmanumeroa tai puhetta, jos joku haluaa pitää puheen niin pitäköön mutta ei niitä kovin montaa tule olemaan.
Ap.
Kuulostavat kivoilta juhlilta. Herkkusuuna arvostan tuota, että aiotte satsata ruokaan ja siihen riittää rahaa koska ei tarvi kustantaa alkoholia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On niin tyypillistä kommentointia taas. Alkoholin käytön tavat on Suomessa siis vain absolutismi tai känniörveltäminen putkaan asti?
No, mä käytän alkoholia, mutta en ole koskaan ollut putkassa. Juhlissa juon lasin viiniä ruoan kanssa, saunan jälkeen oluen. Häissä sen skumppalasin ja ruoan kanssa viiniä jne.
Alkottomat häät tuntuu kyllä vähemmän häiltä . Juopot ottaa oman pullon mukaan joka tapauksessa. Voi aivan hyvin tarjota alkumaljan ja yhden ruokajuoman ja jättää se siihen.Näin. Täällä tuntuu nyt riekkuvan joku vuoden keskustelija, joka on mieipiteiltään täysin mustavalkoinen, eli jos joku kehtaa olla sitä mieltä, että juhlaan kuuluu juhlavat juomat = alkoholisti.
Kas vain, itse juuri tuumin, että täällä riekkuu se sama tyyppi, jonka mielestä elämä ilman viinaa on ikävää. Sen sijaan meitä alkottomien juhlien hyväksyjiä täällä on useampia, en oo niitä kommentteja kaikkia kirjoittanut ;)
Kiitti, kun ilmottauduit.
Vierailija kirjoitti:
Ap.
Tuo kuulostaa ihan hyvältä ja hauskalta. Uskon, että järjestätte hauskat pippalot ystäville. :) Kirjoitin itse tuon kuvauksen irkkuhäistä ja maalaishäistä pari viestiä takaperin, koska tarkoitus oli kertoa se, että tunnelma ja kokonaisuus ratkaisee. Ei se väkimäärä ole tärkeä, vaan että häissä on viihtyisää ja hauskaa.
Usein alkoholittomat häät ovat juuri noita maalaishäitä, joissa tarkoitus on saada isoin mahdollinen määrä ihmisiä paikalle mahdollisimman edullisesti keskelle ei mitään ja ohjelma on sellaista vaivaannuttavaa... Näin ei tietysti tarvitse olla.
Itse järkkäisin kanssa mielummin hienommat ja rennommat pippalot kaupungissa pienemmälle ihmismäärälle, jossa olisi hauska tunnelma. Eikä tunnelman luomiseksi tarvitse tosiaan alkoholia. Hyvää musiikkia ja ruokaa rennoissa kauniissa puitteissa. Siitä se lähtee. :)
Vierailija kirjoitti:
Ruoka maistuu paremmalta suussa, kun on hyvä ruokaviini mukana. Tätä makuelämystä absolutistit eivät voi ymmärtää tietenkään.
Mielenkiintoinen väite. Minä olen lukenut tutkimuksesta, jonka mukaan alkoholi turruttaa makunystyröitä. (en nyt muista lähdettä, mutta eipä ole edellisenkään väitteen heittäjällä lähdettä.) Tästä varmasti johtuu, että alkoholipitoisen juoman saattelemana syöty ruoka maistuu erilaiselta kuin ilman alkoholia nautittu ruoka. Itse tykkään enemmän jälkimmäisestä.
Vierailija kirjoitti:
Ap.
No mutta silloinhan homma on teillä hallussa ja ymmärrätte pitää juhlan lyhyenä.
Sen neuvon nyt kuitenkin annan, että älkää nyt herranen aika ruvetko sinne roudaamaan mitään "alkoholittomia tilaviinejä" tai drinkkimenuita alkoholittomista siidereistä ja oluista puhumattakaan. Jos tämä nyt oli sun ideasi alunperinkään.
Kuulostaa todella oudolta. Kun nuo nyt ei yleensä maistu edes mitenkään miellyttävälle. Vesi, maito, mehu ja kotikalja. Vieraanne varmaan teidät tuntevat ja tietävät tulossa olevan juomatarjoilun, joten tuskin noista mitään ongelmaa aiheutuu.
Ne on niille vieraille vaan se yksi kekkeri muiden joukossa. Onnittelevat, laittavat asianmukaisen kirjekuoren pöydälle, syövät ja lähtevät pois ja se siitä.
Häät ovat morsiusparin juhla eivät mikään "suuttumiskilpailu".
Te päätätte ja teidän tavallanne juhlistetaan teidän elämänne kohokohtia.
Jos suku tai osa siitä on kovin "märkä" saattaa muillakin olla tuskan hiki otsalla miettiessään että kuinka se ja se sukulainen tulee käyttäytymään ja helpotus on suuri kun alkoholia ei olekaan tarjolla.
Onnea teille. Olkaa rohkeita omissa ratkaisuissanne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkin juon juomia ja drinkkejä niiden maun vuoksi, en siksi että saa pään sekaisin. Siksi juonkin alkoholittomia juomia, en edes pidä alkoholin mausta.
Itse ihmettelen joskus sitä, miksi jotkut alkoholia käyttävät alkavat hirveään puolustukseen jos joku sanoo, että voi pitää hauskaa ilman alkoholiakin tai kysyy miksi kaikissa juhlissa pitää aina olla alkoholia. Minusta siinä ei luulisi olevan mitään nautinnollista että vetää päänsä sekaisin ja seuraavana aamuna on kauhea krapula... En voi ymmärtää. Itse nautin mieluummin hyvänmakuisista alkoholittomista drinkeistä ja juhlatunnelmasta ja herään seuraavana aamuna ilman päänsärkyä.
Ja sitäkin ihmettelen, jos joku aikuinen ihminen loukkaantuu jos juhlissa ei ole alkoholia. Tai sanoo sellaista ihmistä tylsäksi joka ei juo. Ei kai se häntä haittaa jos se toinen ei juo yhtään?
Käsittääkseni topikin idea on kysyä mitä mieltä ihmiset ovat alkoholittomasta häistä ja miten he viihtyvät sellaisissa tapahtumissa. Se, että sä pidät itseäsi niin erinomaisia, koska et kännää, ei liity siihen mitenkän.
Täh? En ole tuo jota kommentoit, mutta en pidä itseäni erinomaisena koska en juo. Olen raitistunut alkoholisti eikä minulla ole siinä mielessä varaa pitää itseäni juovia parempana. Nyt taitaa puhua oma alemmuudentunteesi.
Tämä juuri on niin outoa, että jos joku ei juo, luullaan automaattisesti, että tämä ihminen pitää itseään jotenkin parempana? Mistä tämä kauna raitista ihmistä kohtaan? Onko nämä juovat sitten niin kateellisia raittiille, että heitä pitää mollata vai mistä johtuu? Ja kuinka moni polttava ihminen on sitä mieltä, että jos joku ei polta hän pitää itseään parempana ihmisenä? Mistä kumpuaa se, että pitää olla mollaamassa sellaista ihmistä, joka ei esim käytä päihteitä?
Itse olin häissä joissa vieraille ei tarjottu mitään alkoa, mutta itse hääpari seurueineen salaa joivat. Suurin osa vieraista lähtikin heti ruoan jälkeen. Jäi jotenkin pas kan maku suuhun niistä juhlista. Ihan niinku porukka ei olis huomannut kun joivat ja humaltuivat.
Alkottomat häät kuulostaa mukavalta jos ruokaan on panostettu eikä tilaisuus kestä tuntitolkulla.
Itse olen käynyt enimmäskeen vain alkohotittomissa häissä ja aina on ollut kivaa. Kyllä häät ilman viinaa on ihan ok, koska aina on niitä, jotka ei osaa käyttäytyä kun juovat ja pilaavat muidenkin ilon. Mielummin häät ilman viinaa kuin kosteat häät. Enkä ole itse edes raitis, mutta vietän aikaani mielummin selvässä kuin humalaisessa seurassa.
Vaikka olemme itse täysin raittiita absolutisteja, niin emme tyrkytä elämäntapaamme kavereille emmekä valita kavereiden juomisesta, vaikka ei se nyt niin kivaa ole muutamien ystävien toistuvia kaatokännejä katsella. Mutta meidän molempien lapsuudenperheet on alkoholistiperheitä, ja oikeasti pelkään että mitä alkollisista häistä tulisi. Siskoni häissä äitini veti taas kerran kännit (tosin omasta mielestään juhlisti sivistyneesti viinillä), konttasi lattialla ja lopuksi oksensi. Olipa kiva siskolleni, hän joutui häpeämään omissa häissään äitiään ja lisäksi pelkäämään koko ajan että koska se oksentaa ja minne. Ja todellakin oltiin vannotettu äitiä, että ei saa juoda liikaa, mutta alkoholistilla ei rajaa ole vaikka mitä etukäteen lupaisi. En halua tuollaisia häitä itselleni. Ja nyt on sitten vielä anoppi ja appi viinaa kiskomassa ja konttaamassa :( . Ap
Vierailija kirjoitti:
Vaikka olemme itse täysin raittiita absolutisteja, niin emme tyrkytä elämäntapaamme kavereille emmekä valita kavereiden juomisesta, vaikka ei se nyt niin kivaa ole muutamien ystävien toistuvia kaatokännejä katsella. Mutta meidän molempien lapsuudenperheet on alkoholistiperheitä, ja oikeasti pelkään että mitä alkollisista häistä tulisi. Siskoni häissä äitini veti taas kerran kännit (tosin omasta mielestään juhlisti sivistyneesti viinillä), konttasi lattialla ja lopuksi oksensi. Olipa kiva siskolleni, hän joutui häpeämään omissa häissään äitiään ja lisäksi pelkäämään koko ajan että koska se oksentaa ja minne. Ja todellakin oltiin vannotettu äitiä, että ei saa juoda liikaa, mutta alkoholistilla ei rajaa ole vaikka mitä etukäteen lupaisi. En halua tuollaisia häitä itselleni. Ja nyt on sitten vielä anoppi ja appi viinaa kiskomassa ja konttaamassa :( . Ap
Yleensä vieraat kuitenkin odottavat alkumaljaa ja ruokaviinejä ja boolia. Se, että teidän molempien vanhemmat ovat alkoholisteja, ei asiaa muuta mitenkään. Useimmat vieraat tulevat pettymään asiasta ja lähtevät aikaisin kotiin. Se on vain fakta, joka sun täytyy ymmärtää.
Mukavimmat häät missä olen ollut vieraana olivat ystävien häät, joissa tämä kiistelty alkoholitarjoilu meni tällä kaavalla:
-ALKOHOLITON kaikille sopiva alkumalja
- Yksi kaato (=lasillinen) viiniä ruuan kanssa
- Jälkiruoan ja kahvin kanssa lasillinen joko konjakkia tai likööriä
- Omakustanteinen baari
Kukaan ei örveltänyt, baari oli sen verran tyyris. Piilopulloilua näkyi vähän, mutta pääosin ihmiset eivät tiiviin ja viihdyttävän ohjelman takia edes ehtineet kauheasti käydä ravintolatilan ulkopuolella ryypiskelemässä.
Parissa alkoholittomissa häissä olen ollut, mutta nämä olivat kiihkouskovaisten helluntailaisten häitä, joten ohjelmakin oli sen mukaista. En viihtynyt, mutta en alkoholittomuuden takia, vaan siksi että ohjelma oli tylsää, ruoka halpisbudjettia (hirveästi vieraita, häitä ei oltu suunniteltu huolella ja budjetti todellakin minimissä) ja ei ollut mitään tanssia tai mitään. Virsiä laulettiin ja hääparin sukulaiset pitivät uskontosävytteisiä puheita. Hääpaikkana ankea seurakuntatalo. Sekin tekee jo paljon tunnelmaan missä häät järjestetään.
Olin kesällä nuorten ihmisten häissä jotka olivat täysin holittomat. Kivaa oli eikä tunnelmaan vaikuttanut vaikka ei ollut alkoholia, enemmänkin oli lämpimämpi tunnelma kun oli erilaisia mehuja ja limsoja, eikä tarvinnut vahtia humaltumista.
Vierailija kirjoitti:
Olin kesällä nuorten ihmisten häissä jotka olivat täysin holittomat. Kivaa oli eikä tunnelmaan vaikuttanut vaikka ei ollut alkoholia, enemmänkin oli lämpimämpi tunnelma kun oli erilaisia mehuja ja limsoja, eikä tarvinnut vahtia humaltumista.
Ilo ilman viinaa on teeskentelyä vaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleensä vieraat kuitenkin odottavat alkumaljaa ja ruokaviinejä ja boolia. Se, että teidän molempien vanhemmat ovat alkoholisteja, ei asiaa muuta mitenkään. Useimmat vieraat tulevat pettymään asiasta ja lähtevät aikaisin kotiin. Se on vain fakta, joka sun täytyy ymmärtää.
Näin se vain on! Eihän se ole häävieraiden vika, että vanhempanne ovat alkoholisteja.
Ap täällä. Tämä teksti ei ole minun kirjoittamani, joku muu on käynyt täällä provoilemassa ja esiintynyt "ap:na". Ei meillä tietenkään ole mitään järkkäreitä eikä ihmisten laukkuja tutkita pullojen varalta. Näköjään tämä aihe alkoholittomista häistä herättää joissakin niin paljon tunteita, että haluaa esiintyä minuna ja kirjoitella provosoivia mielikuvia raittiiden ihmisten tiukkapipoisuudesta.
Ap.