Täysin alkottomat häät?
Olemme molemmat absolutisteja, koska molemmat ollaan alkoholistiperheistä ja voisipa sanoa että vihataan kännäämistä. Emme siis tarjoaisi edes lasillista alkoa sisältävää kuohuviiniä häissämme, vaan jotain promilletonta versiota / optio halukkaille pommaciin. Tuleeko sellaisista häistä ihan huonot häät? Vihaako vieraat meitä sen jälkeen?
Kommentit (254)
Piimää ja pillimehua, mikäs siinä.
Olen kerran ollut alkoholittomissa häissä. Ymmärsin ja odotinkin tätä, koska kyseessä oli uskonnollisista syistä alkoholia täysin käyttämätön pariskunta. Silti täytyy kyllä sanoa, että eipä siellä hyvin viihtynyt. Alkoholi ei ehkä olisi tehnyt tilaisuudesta hauskempaa, mutta olisi se kuitenkin juhla-aterialle sopinut. Ongelma oli kuitenkin eniten se, että en tuntenut häistä kuin pari ihmistä (näiden kanssa olin tekemisissä jatkuvasti, joten mitään suurempaa kuulumisten vaihtamistakaan ei tapahtunut) eikä häissä ollut mitään muuta ohjelmaa kuin se viinitön ruokailu. Edes vihkimiseen ei meitä oltu kutsuttu. Suurin osa muista vieraista edusti samaa uskontoa kuin pari ja heille alkoton häätilaisuus oli varmasti ihan normaali ja viihtyivät hyvin, itse en.
Jos vieraat odottavat juomatarjoilua, voi tulla aika kuivat häät ainakin ilta-aikaan. Suosittelen myös noita päiväkahvitushäitä silloin. Vähintään vieraiden viihtymiseen on muuten erityisesti panostettava, ja hyväksyttävä se, että juhlat tuskin kestävät pitkään. Silti, häät ovat hääparin juhla, ja jos he haluavat alkoholittomat häät, se on täysin heidän päätettävissään. En veisi piilopulloa eikä tuo estäisi osallistumistani häihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
tarkastatteko vieraiden laukun mahdollisen alkoholin salakuljetuksen vuoksi?
Tietysti asiaa valvotaan, joten järjestysmiehiä ollaan palkkaamassa.
-ap
Eli trollialoitus tai sitten täytyy todella ihmetellä miksi joku kutsuisi omiin häihinsä ihmisiä joihin ei lainkaan luota ja joiden kuvittelee tuovan piilopullot. Muutenkin ihmeellinen ajatusmaailma taas että on joko kännäys tai absolutismi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap täällä. Kyllä voisimme tehdä monipuolisen juomatarjoilun joka tapauksessa. Tarjolla voisi olla vaikka juomamenu, josta saa valita mieleistä? Erilaisia alkoholittomia viinejä, alkottomia tilaviinejä ja sitä mustaherukanlehtijuomaa, tietenkin limuja ja vähän parempia kivennäisvesiä, ja alkoholittomia oluita ja siidereitä.
Ihan oikeasti, ap.
Älä tee tästä näin isoa ongelmaa. Varmaan häähermot nyt ovat pelissä ja olet keskittänyt hermoilusi tähän juoma-asiaan.
Alkoholittomat viinit ovat kuin kofeiiniton kahvi ja soijanakki. Nehän saavat normaalisti alkoholia kuluttavat ystävänne vain kaipaamaan "ehtaa tavaraa".
Ei niissäkään häissä, joissa on alkoholia tarjolla, ole lukuisia vaihtoehtoja, juomalistoja ja ihan joka sorttia.
Eikö tuon tilaisuuden pääasia ole se, että te menette naimisiin, ei se, mitä vihkiäisten jälkeisissä juhlissa juodaan?! Come on, nyt. Rentoudu.
82
Samaa mieltä, älä laita tarjolle holittomia viinejä, oluita ja siidereitä. Tuntuisi ainakin minusta vaan vittuilulta eivätkä todellakaan ole sama asia. Holiton alkumalja on kyllä Ok, kunhan se on vaikka juuri tuota lehtikuohua eikö pommacia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkin suosittelen tässä kahvijuhlia. Eli päivällä lyhyen kaavan mukaan.
Älkää kutsuko liikaa vieraita ja kutsuun tieto, että on kirkkokahvit.
Inhottava tilanne jos vieraat ostavat kalliita lahjoja ja tarjoilu on sitten häissä todella ankeaa ja juhlat kestää kuin nälkävuosi,pelkkää odottamista ja sitten ruoka on ankeaa ja juomana on vettä ja jotain mehua.
Niin, koska jos pöydässä ei ole alkoholia, niin aivan varmasti ruoankin täytyy olla ankeaa. Mistä teitä typeryksiä oikein piisaa?
99% tapauksista näissä täysin alkoholittomissa juhlissa taustalla on pihistely, jolloin myös ruoan suhteen on säästetty, eli tarjolla on jotain kiusausta tai laihanlaista karjalanpaistia. Lahjalista sen sijaan on pitkä ja kallis.
Itseasiassa kaikki alkoholittomat häät on olleet ruoan suhteen aika karuja, Yleensä jos ruoan kanssa ei pihistellä, myös ne ruokaviinit kuuluvat asiaan heille joille se maistuu.
En tosin ole ollut uskovaisten häissä.
Ruoka maistuu paremmalta suussa, kun on hyvä ruokaviini mukana. Tätä makuelämystä absolutistit eivät voi ymmärtää tietenkään.
Käyttäjä6805 kirjoitti:
Minä olin häissä jossa tarjoiltiin alkoholia mutta kukaan ei örveltänyt kännissä vaan iloisia, tanssivia ja naurava ihmisiä olivat. Mitäs olis tämmöset häät?
Jos perheissä on alkoholisteja niin todennäköisesti ainakin yksi alkaa rähjätä, oksentaa tai sammuu kännissä. Silloin ei ole kenelläkään hauskaa vaikka muut pystyisivät käyttämään alkoa kohtuudella. Jos perheissä on tunnetusti useita joille kaikki alkoholi on rähinäviinaa niin miksi ehdon tahdoin haluaisi pilata tärkeän päivänsä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Häitä ei ole pakko viettää. Avioon voi mennä todistajien läsnäollessakin. Häät on juhla myös vieraille. Ihan ok jos vieraat tietävät että alkoton juhla. Itse olisin pettynyt jos hankkisin kalliin lahjan, pukeutuisin hyvin ja sitten joisin pommaccia ja kotikaljaa. Olen ollut työssä juhlissa joissa ei tarjottu edes kuohuviiniä-ja tunnelma oli vaisu. Vieraat lähtivät mahd.nopeasti kotiin.
Emme aio varoittaa vieraita etukäteen, että on alkoton juhla. Pari läheisintä ystävää tosin varmaan arvaa asian ennalta. Mutta emme kaipaa lahjoja, sen voimme kyllä kutsuun kirjoittaa. Joten sinun ei tarvitse pettyä, et joudu "pääsymaksuksi" hankkimaan mitään kallista lahjaa. Ap.
Olen raitistunut alkoholisti ja pidän alkottomia häitä hyvänä asiana. En jaksa känniörvellystä katsella. Valmistautukaa kuitenkin siihen, että suvun alkkiksilla on taskumatit tai auton peräkontissa viron viinaa ja voi joutua poistamaan häistä joka tapauksessa päihtymyksen takia. Ja taskumatista naukkailtaisiin ja peräkontilla piipahdeltaisiin vaikka hääpari tarjoaisikin alkoholia.
Mun ensimmäiset häät oli alkottomat koska toisessa suvussa oli alko-ongelmaisia. Oli toisetkin häät alkottomat. Mutta ihmiset sanoivat että oli hauskaa.
Vierailija kirjoitti:
On niin tyypillistä kommentointia taas. Alkoholin käytön tavat on Suomessa siis vain absolutismi tai känniörveltäminen putkaan asti?
No, mä käytän alkoholia, mutta en ole koskaan ollut putkassa. Juhlissa juon lasin viiniä ruoan kanssa, saunan jälkeen oluen. Häissä sen skumppalasin ja ruoan kanssa viiniä jne.
Alkottomat häät tuntuu kyllä vähemmän häiltä . Juopot ottaa oman pullon mukaan joka tapauksessa. Voi aivan hyvin tarjota alkumaljan ja yhden ruokajuoman ja jättää se siihen.
Näin. Täällä tuntuu nyt riekkuvan joku vuoden keskustelija, joka on mieipiteiltään täysin mustavalkoinen, eli jos joku kehtaa olla sitä mieltä, että juhlaan kuuluu juhlavat juomat = alkoholisti.
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut monissa alkoholittomissa häissä. Niissä on ollut aivan loistavaa ohjelmaa, eikä ole tullut kaipuuta kyllä alkoholiin.
Alkoholittomat häät tarjoavat myös mahdollisuuden käyttää seurakuntien tiloja, huviloita ja pappiloita hääjuhlaan ilmaiseksi, jolloin myös säästää järjestelykuluissa.
Puhumattakaan siitä, miten ison osan budjetista alkoholitarjoilu lohkaisisi vaikka juotavat hakisikin Virosta tai Latviasta.
Täysin ok, mutta juhlien luonne kannattaa jotenkin ilmaista kutsussa tai ainakin sitten "puskaradiossa" kavereille, jotka ehkä odottavat toisentyyppisiä juhlia.
Eli selkeästi päiväkahvit. Turha oikeastaan ruokaa tarjota, koska tuskin vieraat kauhean kauaa noissa juhlissa viipyvät ja on kohteliasta vieraitakin kohtaan hoitaa homma nopsaan pois. Pahinta häissä on se odottelu, eli tän tyyppisissä kaikki odottelu minimiin. Jos ruokaa kuitenkin tarjoatte, niin nopeasti ruoka pöytään, jotta vierailla on jotain tekemistä. Ei siis missään tapauksessa mitään valokuvaussessioita kirkon jälkeen jonka aikana vieraat istuskelevat odottamassa parikin tuntia.
Yleensä nämä fanaattisen alkoholittomat häät jvielä ärkätään jossain maaseutumatkailutilalla ja kuljetusta ei tietenkään ole järjestetty, koska yleensä ollaan säästölinjalla, joten moni ehkä varautuu takseihin voidakseen ruoan kanssa juoda viiniä tms. Sitten tarjolla on mehua ja piimää. Itseäni ainakin harmittaisi maksaa jotain takseja mennen tullen kun yhtä hyvin olis sitten voinut tulla omalla autolla ja pääsisi helposti ja nopeasti pois odottelematta jotain takseja jne.
Mun on pakko sanoa, että alkottomat häät on kyllä usein tylsät. Ja minä en itse käytä alkoa ollenkaan. Mutta kaikki alkottomat häät missä oon ollu, ovat olleet aikamoiset pönötyskemut.
En ole ollut alkoholittomissa häissä, mutta olen ollut häissä, missä alkoholia oli hyvin vähän tarjolla. Eivät ne häät kovin hauskat olleet. Toisaalta hääpaikka oli melko ankea paikka muutenkin. Iso latotyylinen mesta keskellä ei mitään. Vieraita oli kyllä tosi paljon ja kaikki olivat tulleet ympäri suomea.
Muistan, että kuohuviinimalja siellä oli kirkon jälkeen ja tarjolla kokoajan joku tosi mieto makea booli. Ei muuta alkoholia. Ruoka taisi olla jotain maalaisruokaa. Ei jäänyt erikoisemmin mieleen. Voileipäkakkua, salaatteja ja sen sellaista pöydistä sai hakea. Jälkiruuaksi ihan hyvää kakkua ja kahvia. Mieleen jäi se, että booli oli tosi mietoa ja melko makeaa. Ei sitä tehnyt juoda kuin pari pientä mukia. Häissä oli myös rasittavia ohjelmanumeroita. Morsiammen ryöstö jne. Lähdettiin sieltä kyllä sitten pois klo 7 maissa jo.
Sitten taas olen ollut sellaisissa irlantilaissa häissä, joissa oli alkumaljat, oluet ja kokoajan soi hyvä musa. Oli paljon tanssia ja ruoka oli ihana 4 ruokalajin menu, jonka kanssa sai viiniä. Jälkiruuan kanssa tuli konjakit tietysti. Baari oli vieraille avoin ja sieltä sai hakea ainakin olutta ilmaiseksi ja omakustantaisesti sitten muita drinkkejä ja teräviä.
Ne oli tosi hauskat häät ja kyllähän ihmiset viihtyivät. Ei siellä ollut edes mitään käännäämistä nyt niin ihmeemmin, vaikka toki pienessä sievässä ihmiset olivatkin. Mutta iloisuus ei johtunut pelkästään juomista vaan ennen kaikkea tunnelmasta ja hyvästä musiikista ja ruuasta. Ja se hääpaikka oli tosi kaunis ja viihtyisä. Se oli se kokonaisuus. :)
Jos puoli sukua on täysiä rapajuoppoja, heillä on siellä kyllä ne omat taskumatit ja salapullot riippumatta siitä miten hääpari tarjottaviaan säännöstelee.
Kiva sitten koko vierasporukkaa kiduttaa hääleikeillä ja he joutuvat kuitenkin sitten katsomaan niitä kännisiä sukulaisia saamatta edes ruoan kanssa viiniä.
Jotenkin herää kysysmys että miksi tällaisissa suvuissa sitten järkätään jotain isoja häitä, jos äidin serkku Pera on alkoholisti ja sulhasen täti kaappijuoppo. Eikö tällöin kannttaisi mennä ihan vaan pienesti naimisiin ja jättää ne juopot sukulaiset tyynesti kutsumatta? Ai niin, mutkun Peralta ja tädiltä saa kuitenkin lahjan niin pakkohan ne on kutsua.
"Kippoa ja kuppia meillä on tarpeeksi, tuethan siis häämatkaamme tilille xxxx . Vastineeksi näet morsiamen ryöstön ja saat mukillisen mehua lohikeiton kyytipojaksi!"
Yksissä alkoholittomissa häissä olen ollut. Heti ruokailun jälkeen alkoivat useimmat vieraat tehdä lähtöä, ensimmäisinä morsiusparin nuoret ystävät. Tätä hiukan kummastelin, että eivätkö halua kavereidensa häitä juhlia. Eivät ilmeisesti halunneet. Heidän häipymisensä tuntui melkein joukkopaolta.
Säälitti morsiamen vanhemmat, kun olivat maksaneet bändinkin paikalle. Kun musiikki alkoi, ei juuri enää ollut ketään tanssimassa. Bändi aloitti räväkällä rokkisetillä tunnelman kohottamiseksi. Ainoastaan yksi pari tanssi siellä hieman näytösluonteisesti. Sitten hupenivat muutkin vieraat.
Emme ole absolutisteja, mutta meillä oli alkoholittomat häät.
Kaikki viihtyivät loppuun saakka eli yli puolenyön ja saimme paljon kehua hauskasta ohjelmasta. (Bändin järjestämää ohjelmaa, kaasojen järjestämää ja sitten vielä kavereideni järjestämää)
Paikkana oli sellainen paikka, jossa ei sallita alkoholin käyttöä. Honkapirtti Turussa. En tiedä, miksi ei sallita, mutta se sopi hyvin meille. Sen omistaa vissiin joku sodan perinnekilta, ainakin se on sodassa puhdetöinä rakennettu ja tuonne siirretty.
Tietenkin pidätte omannäköiset hääjuhlat.
Luulenpa kuitenkin, että osa on varustautunut taskulämpimillä. Tuntuu olevan monissa häissä häävierailla perinteenä ne taskumatit.
Vierailija kirjoitti:
Yksissä alkoholittomissa häissä olen ollut. Heti ruokailun jälkeen alkoivat useimmat vieraat tehdä lähtöä, ensimmäisinä morsiusparin nuoret ystävät. Tätä hiukan kummastelin, että eivätkö halua kavereidensa häitä juhlia. Eivät ilmeisesti halunneet. Heidän häipymisensä tuntui melkein joukkopaolta.
Säälitti morsiamen vanhemmat, kun olivat maksaneet bändinkin paikalle. Kun musiikki alkoi, ei juuri enää ollut ketään tanssimassa. Bändi aloitti räväkällä rokkisetillä tunnelman kohottamiseksi. Ainoastaan yksi pari tanssi siellä hieman näytösluonteisesti. Sitten hupenivat muutkin vieraat.
No just noilla nuorilla kavereilla saattaa olla samana kesänä neljät-viidet häät ja vaikka se on tietty sille morsiusparille ainutlaatuinen päivä, niin vieraille se on vaan se yksi juhla muiden joukossa ja jos on tosi puuduttavaa, niin miksi siellä sitten kärvistelisi paikalla? Jos tarjoilu on vielä huonoa ja ohjelma on lähinnä odottelemista, niin tottakai silloin vieraat lähtevät pois heti kun kehtaavat.
Kyllähän toi on aika tyypillinen juttu alkoholittomissa häissä. Harvoinhan noi muutenkaan on kovin letkeitä tilaisuuksia.. Miksiköhän just nää alkoholittomat häät pitää aina vielä aloittaa niin jumalattoman aikaisin,vihkiminen klo 13 viimeistään ja järjestää lähes poikkeuksetta jossain jumalan selän takana. Kyllähän siinä vieraat alkavat tehdä lähtöä kotiin viiden maissa ihan väistämättä, turha siinä on mitään bändiä laittaa aloittamaan klo 19 kun porukka on jo häipynyt kotiinsa tai jatkoille.
Niin, koska jos pöydässä ei ole alkoholia, niin aivan varmasti ruoankin täytyy olla ankeaa. Mistä teitä typeryksiä oikein piisaa?