Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Äidin alkoholiongelma, mitä voin tehdä?

Vierailija
03.09.2017 |

Siinähän se jo tulikin. Äiti on vuosien saatossa alkanut käyttää yhä useammin alkoholia ja vuosien myötä käyttökerroilla alkoholia menee enemmän per kerta. Olen nähnyt, miten hän pystyy juomaan kokonaisen vanatallinn- pullon yhdeltä istumalta. (Se on jotain makeaa ,vahvaa likööriä) Jos yrittäisin samaa, varmasti kuolisin. Hänellä on myös tapana korjailla seuraavana päivänä. Niinkin paljon, että on silloinkin aivan kännissä. Yritin asiasta sanoa, että mua huolestuttaa hänen alkoholin käyttömäärät ja se, että hän tuntuu olevan aina kännissä kun nähdään. Oli näkeminen sitten sovittu ennalta tai ei. Tähän hänen selityksensä oli että kyseessä on sattuma ja vika on minussa, kun näen hänet aina kännissä. Muuten kuulemma aina aiva vesiselvä. Hmmm. Vai niin.

Sanoin siis asiasta ja hän loukkaantui verisesti. Yritin sanoa asiasta sen kautta, että mua huolestuttaa, mutta hän kuuli asian niin, että syyttelen ja syyllistän häntä. Ja että olisin väittänyt hänen olevan ihan aina kännissä. Vaikka sanoin, että olet nyt ollut usein vahvassa humalassa, kun nähdään. Äiti loukkaantui niin, ettei moneen viikkoon vastannut puhelimeen, joten menin sitten yllättäen käymään kun ei ollut vastannut puhelimeensa. Ja kappas, taas oli kännissä ja sanoi eilen olleen juhlat, jossa oli aivan yllättäen humaltunut ja nyt neljän aikaan iltapäivällä oli kännissä, kun oli ottanut korjaussarjaa, kuten itse asian ilmaisi. Kuunteli siinä haukkumista, kun olen kamala tytär ja syyllistän häntä blaablaabalaa. Kuuntelin ja annoin sen huutaa ja räyhätä. Kun veti henkeä, yritin sanoa että olen vain huolissani hänen terveydestään muttei kuulemma kannata olla yhtään huolissaan, kun hänellä ei todellakaan ole mitään alkoholiongelmaa jne. Saatiin kuitenkin sopu aikaan, mutta enpä tiiä, ollaanko me enää sovussa, hän kuitenkin eilen oli niin humalassa.

Onkos muita samassa tilanteessa olleita? Pahin pelkoni on että kun äiti muutaman vuode päästä jää eläkkeelle, niin homma karkaa ihan täysin käsistä. Onko mitään tehtävissä vai annanko vaan hänen juoda itsensä hengiltä?

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
03.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et voi oikein mitään tehdä. Suojaa itseäsi. Mene vaikka Al-anon ryhmään tai A-klinikalle. Saat apua itsesi suojaamisen

Vierailija
2/23 |
03.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei oikein voi vaikuttaa mitenkään. Suojele vain itseäsi, äitisi dokaaminen ei ole sinun vikasi etkä ole hänestä vastuussa. Pidä tiukasti kiinni siitä, että et korjaa tai peittele hänen mokailujaan etkä lainaa hänelle rahaa. Jos hän esimerkiksi teloo itsensä kännissä, et lähde kuskaamaan häntä päivystykseen vaan hän voi hakeutua sinne itse.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
03.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et voi tehdä mitään. Ongelma on juuri siinä, että alkoholisti syyttää ongelmistaan muita ja muut alkaavat hyysäämään syyllisyydentunnoissaan alkoholistia.

Jossain vaiheessa hyysäämistä ei sitte vaan jaksa, koska tajuaa ettei asiaan voi vaikuttaa millään tavalla.

Vierailija
4/23 |
03.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitisi on alkoholisti. Pidä huoli itsestäsi. Alkoholisti osaa manipuloida todella taitavasti.

T. Raitistunut

Vierailija
5/23 |
03.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun äitini on täys alkoholisti. Koitin monta kertaa auttaa häntä, itkemällä, anelemalla, raivoomalla... kaikilla maailman tavoilla että hän menisi katkolle ja aloittaisi parantumisen. Ohjasin hänet myös terapiaan, jossa hän voisi vain käydä puhumassa lapsuusajan traumoista. (Epäilen, että juominen johtuu patoutuneista asioista) Mikään ei auta. Jouduin katkaisemaan välini äitiini 25 vuotiaana eli 2 vuotta sitten, koska henkinen minäni ei enää jaksanut. Läheiselle se on tosi rankkaa katsoa, kun toinen juo itsensä hengiltä. Voimia ja jaksamisia sinulle! <3 Kerro avoimesti äitisi alkoholiongelmasta läheisillesi äläkä häpeä sitä. Salaisuus pahentaa omaa jaksamistasi lisää.

Vierailija
6/23 |
03.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei auttanut meillä mitkään sanomiset. Kutsuin useasti kylään mutta oli aina jotain selityksiä ettei voi tulla. Lopulta en enää kutsunut. Lapset jäivät mummulle etäiseksi. Kahdessa vuodessa perintörahat oli juotu. Ihmettelin suuresti minne ne on menneet. Joka päivä joi kolme neljä olutta. Kuoli keuhkokuumeeseen toki viime vuonna.

Vierailija
7/23 |
03.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika lohdutonta kyllä kuulla etten voi tehdä mitään. Ei ole koskaan rahaa pyytänyt, ne asiat hänellä on käsittääkseni kunnossa ja päivätyön on saanut pidettyä. Mutta on aina ollut perso alkoholille ja minusta tuntuu, että nyt viimeisen vuoden aikana ollaan tultu jonkinlaiseen taitekohtaan, että nyto alkanut maistua vielä enemmän. Jo vuosia on saattanut käydä niin että ottaa ja sitten soittelee multa kyytiä sinne tai tänne, en ole suostunut. Jos ottaa, ei aja. En ole halunnut alkaa sitoutumaan hänen juoppokuskikseen.

T:ap

Vierailija
8/23 |
03.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sisaruksia ja/tai muita läheisiä?

Puhu muille. Äitisi olisi saatava tajuamaan tilanteensa ja joukkovoima voisi auttaa. 

Oma halu parantua tietysti pitää olla. Se voi herätä, kun sama viesti tulee usealta taholta. Aloituksen perusteella vaikutat olevan yksin. 

Vierailija
9/23 |
03.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei auttanut meillä mitkään sanomiset. Kutsuin useasti kylään mutta oli aina jotain selityksiä ettei voi tulla. Lopulta en enää kutsunut. Lapset jäivät mummulle etäiseksi. Kahdessa vuodessa perintörahat oli juotu. Ihmettelin suuresti minne ne on menneet. Joka päivä joi kolme neljä olutta. Kuoli keuhkokuumeeseen toki viime vuonna.

Heh, eipä ollut kummoinen perintö, jos kolme kaljaa päivässä on vienyt koko potin parissa vuodessa. 

Muutenkin määrä on mitätön. En ole alkoholisti, mutten edes tule humalaan jos lipittelen kolme kaljaa illassa. Alkoholistille tuo on pelkkää alkusoittoa ja verryttelyä. 

Vierailija
10/23 |
03.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole yksin, läheiset kyllä tietää ja näkee itsekin omin silmin, miten asiat on. Sisko ei halua ottaa kantaa. Hän käy muutenkin äidin luona harvemmin, hänestä juominen on vielä normaalin rajoissa, mutta eihän se kyllä ole, jos aina ku nähdään, oli kello mitä vaan, niin äiti on huojuma/sössötyskunnossa. Äiti on selvin päin fiksu ja hauska ihminen, kännissä kukaan ei ole.

Vierailija
11/23 |
03.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit tehdä yhden asian. Sanot äidillesi, että hänen on valittava ja vaihtoehtoja on kaksi:

1. hän lähtee hoitoon ja raitistuu

2. hän jatkaa juomista ja välit sinuun katkeavat täysin

Tuo on ainoa toimiva juttu. Osa meikäläisistä valitsee tietenkin viinan. Mutta se on alkkiksen oma valinta.

Minut laitettiin tuon valinnan eteen. Valitsin toipumisen. Olen ikuisesti kiitollinen läheisilleni, jotka tekivät asian yksinkertaiseksi. Toipumisen eka vuosi karseaa, mutta vielä kauheempaa ois kuolla viinaan, yksin.

Keep it simple.

Vierailija
12/23 |
03.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ilmiselvästi oli jo valmis valitsemaan viinan, kun ei vastaillut mun viesteihin, eikä puhelimeen. Ja puolisonsa on samanlainen, alkoholi maistuu. Sehän se ongelma onkin, kun yksin ei pysty raitistumaan ja toinen ennemminkin yllyttää juomaan, kuin olemaan selvin päin. Että tuo pikku uhkavaatimus minä tai viina jää varmasti tussahdukseksi jos yrittäisin.

Vierailija
13/23 |
03.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli mieleen että mitä neuvoisitte jos sisarenne on ikänsä lihonut, laihduttanut, lihonut ja joka kerran kiloja tullut lisää edelliseen ylipainoon verrattuna. Nyt kun näin n vuoden tauon jälkeen järkytyin. Kiloja on normaalipainoon verraten varmaan liikaa n 50. Ei saisi sanoa mitään. Tabu. Kaikenlaisia vaivoja valittaa ja niitä on kehittynyt lisää. Voimaton olo ja turhauttava. Eikös tuo syömisongelma riippuvuus ole kuin alkoholiriippuvuus?

Vierailija
14/23 |
03.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit kertoa äidillesi, että rakastat häntä sekä olet huolissasi hänestä. Jos äitisi ymmärtää alkoholisminsa ja haluaa apua, voit tarjota sitä viemällä hänet vieroitukseen. Muuta et voi tehdä, koska alkoholismi ei parane kuin omasta halustaan. Syy ei ole sinun. Kokemuksen äänellä.

Vierailija
15/23 |
03.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Heh, eipä ollut kummoinen perintö, jos kolme kaljaa päivässä on vienyt koko potin parissa vuodessa. 

Muutenkin määrä on mitätön. En ole alkoholisti, mutten edes tule humalaan jos lipittelen kolme kaljaa illassa. Alkoholistille tuo on pelkkää alkusoittoa ja verryttelyä. 

Kolme pientä kaljaa päivässä tekee noin 2,50 euroa päivässä => vuodessa noin 900 euroa.

Vierailija
16/23 |
03.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sille mitään voi. Minun äitini on juonut nyt 23 vuotta putkeen, katkolla ollut kuusi kertaa, ei auta. Aloittaa dokaamisen heti kun pääsee pois. Tulin jo vuosia sitten siihen tulokseen, ettei alkoholismi ole sairaus, vaan valinta. Minun äitini valitsi viinan lastensa sijaan. Ja jollakin äiti joi kolme-neljä olutta illassa... Okei. Mun mutsi vetää ton aamupalaksi ja sitten siirtyy kirkkaisiin. Tapaamme noin kerran vuodessa.

Vierailija
17/23 |
03.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen paljon alkoholia käyttävä äiti. En kuitenkaan nää siinä mitään ongelmaa. Niin tyypillistä. Olen kuitenkin aina onnistunut olemaan selvin päin lasten vieraillessa ja lastenlasten hoidon suhteen minulla on ehdoton 0-toleranssi.

Yhtäkään päivää töissä en myöskään ole ollut krapulassa eikä poissaolopäiviä ole.

Nämä ehkä sitten ovat vain selityksiä.

Vierailija
18/23 |
03.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isäni kuoli koska joi viikon putkeen kolme pientä kaljaa illassa.

Vierailija
19/23 |
03.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isäni kuoli koska joi viikon putkeen kolme pientä kaljaa illassa.

Siinä on täytynyt sitten olla jo pitkä alkoholihistoria ja maksa täysin paskana. Niinhän Juicekin aikoinaan joi enää pikkuhiljaa lipitellen pari kaljaa päivässä.

Vierailija
20/23 |
03.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoi juuri niin että hän on mulle hyvin rakas ja pelkään hänen terveytensä puolesta, kun hän juo niin paljon.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän yksi