Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olipa erikoinen kokemus - hätäkeskus alkoi kinastelemaan kanssani

Vierailija
03.09.2017 |

Perjantai-iltana joku porukka päätti pistää tanssit pystyyn tuohon asuintaloni kulmalle. Ei siinä mitään, mutta kun viisi tuntia musiikki oli huutanut tosi kovalla isoista kaiuttimista, eikä tapahtumalle oltu haettu mitään asianmukaisia lupia tai siitä ilmoitettu naapureille, niin alkoi raskaan työviikon päätteeksi vähän raivostuttaa tuo meteli.

Laki ja kaupungin säännöt kun sanovat erittäin selkeästi, että melua aiheuttavaa tapahtumaa jossa käytetään äänentoistolaitteita, ei saa järjestää julkiselle paikalle ilman lupaa joka pitää hakea viimeistään 3 viikkoa etukäteen ja tapahtumasta pitää ilmoittaa etukäteen naapureille. Melu ei saa ylittää melurajoja. Laki ja kaupungin säännöt myös sanovat hyvin selkeästi, että melu ei saa häiritä naapureita ja jos se on häiritsevää, poliisi keskeyttää tilaisuuden.

No, tottakai nolotti häiritä hätäpuhelinta tuollaisella asialla kun kukaan ei kuitenkaan ollut vaarassa, mutta tuo hemmetin tuntikausien möly alkoi tosissaan ottaa päähän. Konserteista ym. sentään ilmoitetaan etukäteen ja niiden melurajoja seurataan. Soitin sitten hätäkeskukseen, että poliisipartio voisi käydä hajoittamassa nuo laittomat ja naapurustoa häiritsevät juhlat. Muitakin ilmoituksia oli kuulemma naapureilta tullut, mutta silti hätäkeskuksen nainen alkoi väittelemään kanssani. Luin hänelle sitten sanasta sanaan sen, mitä laki sanoo, jonka jälkeen poliisit ilmestyivät paikalle.

Joo, tosi tyhmää että ei ole muuta numeroa kuin hätänumero, koska tyhmää soittaa sinne noin pienestä asiasta. Tätä ennen en ole koskaan soittanut muuta kuin kaksi kertaa kun joku on kadulla loukkaantunut pahasti tai saanut sairaskohtauksen. Mutta luulisi että siellä on sen verran kiirettä että vastaaja ei voi aloittaa jotain periaatteellista kinaa siitä, että hänen mielestään asiaa ei pitäisi hoitaa lain mukaan. Hemmetin tyhmä ja tympeä koko tapahtuma.

Kommentit (232)

Vierailija
141/232 |
03.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta hätänumeron lisäksi voisi olla toinenkin yleinen ympärivuorokautisesti päivystetään palvelunumero, joka olisi vähemmän kiireisille asioille.

Sellainenhan on jo olemassa: "0100100, sieltä löytyy kaikki!"

No vaikka sun kommenttisi olikin provo, niin vastaan kuitenkin.

Tuo on kaupallinen, Fonectan, tuottama yleinen palvelunumero, jolla ei ole viranomasasioinnin kanssa mitään tekemistä. Fonectan palvelun tarkoitus on rahan teko omistajille vastailemalla aurinkoisella asenteella sekalaisiin tiedusteluihin ns. best effort periaatteella.

Mutta vaikka provoilijana tämän tiesitkin, niin et osannut vastustaa kiusausta päästä esittämään nokkelaa. Kas siinä, niiaa tai kumarra nyt nätisti, niin taputamme yhdessä suorituksellesi.

Toisaalta, jos haluaa jatkaa tämän viestin vitsiä, niin voisihan sitä soittaa kyseiseen palvenumeroon ja kysyä neuvoa, miten toimia tällaisessa tilanteessa ... ja varmaan neuvo olisi, että "ilmoita poliisille soittamalla hätänumeroon" :-)

Kyllä kyllä, ja siitähän toki kilahti muutama lantti Fonectan tilille, joten sinne vaan soittelemaan sitä paremmin heillä bisnes luistaa.

Ei minulla ole mitään noita kaupallisia puhelinpalvelua vastaan, ne on ihan hyödyllisiä. Käytän itsekin muutaman kerran vuodessa katsoakseni soittajan numeron. Ja kun he ovat myös yksi Trafin autojen rekisteritietojen palveluntuottajista, niin tarvitsen sellaista muutaman kerran vuodessa kun talon pihalla olevan autotallini eteen on joku jättänyt autonsa niin etten saa omaa talliin tai sieltä ulos.

Huoltofirmoilla on usein yhteystietolappu kojelaudalla ja tulevat nopeasti siirtämään auton pois, mutta yksityiset jotka käyvät talossa olevissa firmoissa tai luulevat voivansa piipahtaa asioilla jossain lähistöllä ovat varsinainen riesa välillä.

Arkena soitan isännöitsijälle joka soittaa kaupungin pysäköinninvalvojan antamaan parkkisakon, mutta se ei poista,autoa, siksi pitää saada pikavoiton saanut vielä siirtämään auto pois. Viikonloppuna pääsevät usein ilman sakkoa, joskus olen kun auto on ollut pitkään soittanut 112 ja moottoripyörä poliisi on kiireettömänä aikana käynyt laputtamassa, mutta se auto pitää itse silti saada kuski siirtämään pois.

Suomessa on käsittämättömän vaikea saada väärin pysäköity auto pois, jos se ei ole pelastustiellä niin siirtoon edes omalla kustannuksella viranomaisten kautta luvan saantiin voi mennä viikkoja. Todella kankea systeemi. Monessa muussa maassa auto siirtyy viranomaisen ohjeistuksella tunneissa pois jonnekin, missä se ei estä muuta liikennettä tai kulkua.

Jos pikkurahasta ei ole puutetta, niin voihan noihin palvelunumeroihin soitella. Esim. tässä puheena olevaan ilta-aikaan soitto maksaa n. 8-10 euroa / ensimmäinen minuutti ja sen jälkeen 6 euroa/minuutti.

Itse olen pari kertaa haksahtanut kysymään apua vieraalla paikkakunnalla vähän hankalammassa tilanteessa, jolloin en tiennyt, minkä nimisestä yrityksestä tarvitsemaani palvelua voisi saada. Ei ollut numerotiedotuksesta sitten edes apua näissä tapauksissa. Onneksi nykyään on älypuhelin ja netti käytössä tien päälläkin.

Vierailija
142/232 |
03.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla seuraava kokemus Häkestä:

Perheväkivaltatapaus. En ollut vakavasti loukkaantunut, mutta mieheni oli töninyt, repinyt, läpsinyt ja kuristanut riidan aikana minua. Soitin Häkeen ja pyysin poliiseja paikalle. Nainen siellä tiesi, ettei poliiseilla ole aikaa tarkistella joka tilannetta, jossa "kaksi aikuista ihmistä ei saa riitoja antaa sovittua kotona".

Tein rikosilmoituksen seuraavana päivänä, vaan ei menestynyt, kun ei ollut näyttöä miestä vastaan, vain sana sanaa vastaan.

Kiitos, sinä Häken täti. En toivo sulle väkivaltaista miestä, mutta toivottavasti luet tämän.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/232 |
03.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

"ei osaa riitoja _saada_ sovittua kotona" - korjaus yllä olevaan (autocorrect iski)

Vierailija
144/232 |
03.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Se että sä et pidä teinien musiikista, ei automaattisesti tarkoita, että viranomaisten pitäisi tulla sun kontrollointitarvettasi tyydyttämään."

Mistäs tuossa puhutaan jos ei teineistä ja niiden musiikkimausta?

Tuossa kyllä, mutta ei aloituksessa.

Miksi sitten sinä tai joku muu väittää että missään ei ole puhuttu iästä jne mitään?

Kun joku yrittää mitätöidä ap:n ja muiden kokemuksia pelkäksi herneen vetämiseksi nenään kun ei tykkää nuorison musiikista.

Melu on melua, oli se sitten minkä ikäisten tuottamaa tahansa tai mitä tahansa musiikkia. 

Niin on ja sitä ei kukaan ole tässä ketjussa kiistänyt. Mutta joku on yrittänyt mitätöidä ap:ta ja vastaavia esittämällä että he ovat vain sen ikäisiä tylsimyksiä jotka eivät käsitä nuoria ja valittavat koska eivät pidä nuorisomusiikista ja yrittävät hallita muita.

Ja jotkut väittävät että mitään ikiä ja genrejä ei ole otettu esille.

Siitä näissä väännöissä on ollut kyse, ei siitä että vain tietynlainen musiikki liian kovalla häiritsisi.

Nyt varmaan riittää tästä ikä/musiikkiaiheesta vääntö.

Vierailija
145/232 |
03.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Se että sä et pidä teinien musiikista, ei automaattisesti tarkoita, että viranomaisten pitäisi tulla sun kontrollointitarvettasi tyydyttämään."

Miksi sitten sinä tai joku muu väittää että missään ei ole puhuttu iästä jne mitään?

Kun joku yrittää mitätöidä ap:n ja muiden kokemuksia pelkäksi herneen vetämiseksi nenään kun ei tykkää nuorison musiikista.

Melu on melua, oli se sitten minkä ikäisten tuottamaa tahansa tai mitä tahansa musiikkia. 

Niin? Mitähän yrität sanoa? Oletko lukenut näitä kommentteja? Olet oikeassa tuossa mutta jotkut ovat olleet eri mieltä kanssasi.

Vierailija
146/232 |
03.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkaa tosiaan miettiä, että siellä häkessä osa vastaajista ei taida olla ihan tehtäviensä tasalla. Siis oikeasti - perheväkivaltaa ja häken vastaaja ilmoittaa, ettei poliisilla ole sellaiseen aikaa? Järkyttävää. 

Vierailija
147/232 |
03.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis voivatko häke-päivystäjät mielestään tosiaan arvioida asioita sekä lääkärin, poliisin yms. pätevyydellä? Eikö työ ole lähinnä sitä, että välitetään viesti asianmukaisille viranomaisille jotka sitten arvioivat tilanteen? Miten se päivystäjä voi ilmoittaa, että jokin väkivalta-, sairaus-, häiriö- tai muu tilanne ei hänen mukaansa tarvitse mitään huomiota?

Vierailija
148/232 |
03.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerrostalokyttääjille pitäisi olla jokin oma numero, jossa ei vastattaisi ikinä vaan soitettaisiin juhatapiota jonotusmusiikkina.

Poliisilla pitäisi olla myös kerrostalo käyttäjille oma juntti musiikin partio joka tulisi paikalle asiattomasta musiikista .

Josko voitaisin jättää muutama kone pislari ostamatta niin saataisin oma partio

Vierailija
149/232 |
03.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi ei, ap:n kokemuksia mitätöidään. Tämäkin vielä! Nyt joutuu taas soittamaan 112.

Vierailija
150/232 |
03.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis voivatko häke-päivystäjät mielestään tosiaan arvioida asioita sekä lääkärin, poliisin yms. pätevyydellä? Eikö työ ole lähinnä sitä, että välitetään viesti asianmukaisille viranomaisille jotka sitten arvioivat tilanteen? Miten se päivystäjä voi ilmoittaa, että jokin väkivalta-, sairaus-, häiriö- tai muu tilanne ei hänen mukaansa tarvitse mitään huomiota?

Häkepäivystäjä tekee itsenäisen riskiarvion kunkin viranomaisen antamien etukäteisohjeiden mukaisesti. Esimerkiksi ensihoidon osalta ohjeet tulevat sairaanhoitopiiriltä. Juuri tähän riskiarvioon liittyy se, että päivystäjä esittää soittajalle tiettyjä avainkysymyksiä.

Vierailija
151/232 |
03.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma apu paras apu tässäkin asiassa.

Mullakin on vähän nuivia kokemuksia hätäkeskuksesta. Olin aivan toisessa kunnassa kaukana kotoa, kun mummoni soitti minulle hätääntyneenä. Hänen 40 km päässä asuva ystävänsä oli puhelimessa puhunut mummolle todella outoja. Tällä ystävällä vaikutti mm ajan- ja paikantaju olevan täysin kadoksissa. Muutenkin aloin epäillä sairaskohtausta tällä mummon ystävällä ja päätimme yhdessä mennä katsomaan tämän ystävän tilannetta. Matkalla soitin häkeen ja he eivät voineet auttaa mitenkään. Pyysin ambulanssia sen ystävän luokse; siellä on tosi hätä ja meiltä kestää liki pari tuntia päästä perille. Ja voi olla, että tarvitaan kiireellistä hoitoa. Ambulanssia tai muuta apua ei luvattu lähettää, kun en tiennyt osoitteen loppuosaa ihan varmaksi. Tiedän, että häke olisi sen voinut itse antamieni tietojen perusteella selvittää. Matkan aikana häke soitti mulle takaisin ja kyseli tilannetta. Sanoin, että lähdettiin itse matkaan, kun ei apua herunut. Siinä vaiheessa lupasivat lähettää lanssin ja se olikin jo paikalla kun saavuimme perille. Sairaankuljettajat olivat sitä mieltä, että on lähdettävä hoitoon. 697

Vierailija
152/232 |
03.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Poliisilla on se sama numeromkuin ennenkin!

Joo, ja kun soitat, sieltä vastataan "112 hätäkeskus" tms. Eli vanha numero menee suoraan hätäkeskukseen. Sinne saa sitten kuoleman vaarassa olevien tapausten joukossa selittää loukkaantuneesta eläimestä tai metelistä kerrostalon pihassa 🙄

Nimenomaan tuo. Tosi tyhmää. Itselläni on ainakin aina ollut tosi korkea kynnys soittaa hätänumeroon, koska mielestäni sen resurssit pitää nimenomaan säästää niihin tapauksiin joissa jonkun henki on hädässä. On mielestäni moraalitonta soitella sinne ihan typeristä ja pienistä asioista.

Mutta kun mitään muuta numeroa ei ole, niin mitä ihmettä niille järjestyshäiriöille sitten voi? Eihän se niinkään voi olla, että viranomaisten resurssit on vedetty niin tiukalle että kuka tahansa voi ottaa ns. oikeuden omaan käteensä ja harrastella ihan mitä tahansa kiellettyä julkisella paikalla tuntikausia muiden häiriöksi ja viranomaiset kieltäytyvät tekemästä mitään.

Ja koska nolotti soittaa sinne tuollaisesta asiasta jossa kukaan ei ollut hengenhädässä, niin sitäkin enemmän olin olettanut että puhelu olisi tärkeää hoitaa mahdollisimman nopeasti. Nyt hätäkeskuksen vastaaja tosiaan aloitti periaatteellisen keskustelun omista mielipiteistään, että hänen mielestään ihmisillä on oikeus tehdä mitä tahansa julkisilla paikoilla. Vaikka laki ja kaupunki sanovat toisin. Ehdotti jopa, että miksen minä itse käy rauhoittamassa tilannetta!!! Ei kai hätäkeskus sentään ole mikään keskustelukerho, jossa vastaajat kinastelevat soittajien kanssa omista mielipiteistään ja usuttavat tavallisia ihmisiä itse hoitamaan järjestyshäiriöitä ja mahdollisia vaaratilanteita!!!

Ärsytti myös soitella häkeen niinkin tyhjänpäiväisestä asiasta kuin varastettu auto keskellä tietä poikittain. Selailin poliisin sivuja mistä löytyisi numero näille ei kuoleman vaaraa -asioille mutta virka-aika oli jo mennyt ja auto keskellä tietä tukkimassa kulkua kolmeen kerrostaloon. Parkkipirkko oli toki käynyt lykkäämässä sakon väärästä pysäköinnistä, (ei niillä paljoa siellä päässä liiku). Näin jo silmissäni ne kaikki sairauskohtaukset, tulipalot ja väkivallanteot mitkä ei pääse linjoilta läpi jonkun tyhmän varastetun auton takia. Jatkossa en omaisuusrikoksista soita, krääsää on kaikilla ihan tarpeeksi ja liikaa.

Vierailija
153/232 |
03.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yöllinen meteli ja biletys on poliisiasia, siitä soitetaan numeroon joka on annettu. Eli valitettavasti häkeen.

Itse olen soittanut elämässäni useita kertoja 112:een nimenomaan yöllisestä metelistä ja joka kerta on otettu asiallisesti tiedot vastaan ja paikalle lähetetty partio.

Sen sijaan kun olen kahdesti soittanut tilanteessa, jossa tarvitaan kiireesti ensihoitoa. on häkevirkailija alkanut nokkavaksi. Toisella kertaa kun olin kertomassa paikalla olijan puhelinnumeroa, josta tavoittaa, häke katkaisi tylysti sanomalla, että nyt ei ehdi jaaritella, on kiire lähettää apu paikalle. Ja sitten soitti nöyränä hetken kuluttua takaisin, että niin, mikä  se numero olikaan että soitettaisiin alaovea avaamaan...

Ulvilan hätäpuhelussakin on kuultavissa samanlaista nokkavuutta häkevirkailijalta kuin mitä itse olen henkeä ja terveyttä uhkaavissa tilanteissa saanut sieltä osakseni. Liekö sitten niin, että hätäkeskuksen työntekijä suojautuu tuollaisen kylmän koppavuuden taa, ettei itse hätäänny?

Vierailija
154/232 |
03.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yöllinen meteli ja biletys on poliisiasia, siitä soitetaan numeroon joka on annettu. Eli valitettavasti häkeen.

Itse olen soittanut elämässäni useita kertoja 112:een nimenomaan yöllisestä metelistä ja joka kerta on otettu asiallisesti tiedot vastaan ja paikalle lähetetty partio.

- Hyvä että vahvistit tämän / ap

Vierailija
155/232 |
03.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Soita suoraan poliisille.

Harvalla meistä on päivystävän komisarion suora numero, johon voi soittaa virka-ajan ulkopuolella. Onko sinulla?

Vierailija
156/232 |
03.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

112 on numero, josta kummallisen usein ryhdytään inttämään vastaan. Soitin tieltä suistuneesta autosta ja sen sekavasta kuljettajasta (olin siis pysähtynyt ja mennyt apuun, kuski vaikutti olevan aineissa), jolloin hätäkeskus ilmoitti ykskantaan, että autosta on jo eilen tehty ilmoitus, ei anna aihetta kenenkään tulla paikalle. Sanoin, että ei voi olla noin, auto oli ajautunut ojan puolelle korkeintaan 5 minuuttia sitten, mutta hätäkeskus tiesi paremmin. Siinä kunnassa siinä tiellä sen kilometrimäärän kohdalla oli edellisenä päivänä ollut rattijuopon auto tieltä suistuneena. Yritin selittää, että se oli kohdassa 1084 eli noin 10 km päässä tien alusta, tämä oli kohdassa 380. Ei auttanut. Huumeissa ajellut kuski pääsi kaverietten kyydissä pois ja saa jatkaa ajamistaan, autokin oli varastettu. Mutta ei se mitään, siellä jossain tiedettiin paremmin. Mietin vain, että tekeeköhän ne ambulanssin kanssa samoin eli ei ole aihetta soitella, auto kävi jo eilen sielläpäin.

Kai teit tästä näin härskistä häken toiminnasta valituksen! Toihan on kertakaikkiaan luokatonta käytöstä.

Vierailija
157/232 |
03.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poliisi itse asiassa menee varsin mielellään lopettamaan metelin ja biletyksen, sillä poliisit ovat itse vuorotyöläisiä ja tietävät, että työssäkäyvällä ihmisellä pitää olla rauha nukkua kotonaan. Ei ollenkaan turhanpäiväinen tehtävä poliisien mielestä.

Toki tehtävät kiireellisyysjärjestyksessä.

Vierailija
158/232 |
03.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Harvalla meistä on päivystävän komisarion suora numero, johon voi soittaa virka-ajan ulkopuolella. Onko sinulla?

Hän on turhanpäiväinen, metelöivä trolli, jonka kosketuspinta poliisiin on juurikin tilanne, jossa partio tulee keskeyttämään hänen "kaupunki kuuluu kaikille" -biletyksensä.

Oman kaupunginosapoliisin suora numero on vain hänen liiallisen bonginpolttelunsa aikaansaama harhakuvitelma.

Vierailija
159/232 |
03.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä poliisille pitäisi päästä suoraan, nyt saa tehdä melkein mitä vaan, kun ei kehtaa soittaa 112.

Onneksi asutaan alueella missään kukaan ei metelöi.

Sitten kun jokunpahoinpidelty tai tapettu kemuissa niin sitten voikin jo soittaa 112,

Niin pitäisi! Kuka tekisi kansalaisaloitteen, että palautetaan poliisin oma hätänumero?

Häke on aivan turha välikäsi poliisiasioissa, sillä poliisi soittaa kuitenkin takaisin. Ja häken arvio ei aina osu oikeaan. Kokemusta on mielenterveyspotilaasta liikenteessä, josta ei edennyt ilmoitusta poliisille. Ilmeisesti häken ongelma oli siinä puuttuva tarkka osoite. Mutta poliisille ei olisi ollut, koska olisi löytänyt oikean ajoneuvon omistajatiedoilla alta aikayksikön.

Poliiseilla on kyllä aikaa vastata, kun osa on aina jossakin autossa matkalla paikasta toiseen. Silloin saisi avun einiinkiireellisissä asioissa.

Vierailija
160/232 |
03.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hän on turhanpäiväinen, metelöivä trolli, jonka kosketuspinta poliisiin on juurikin tilanne, jossa partio tulee keskeyttämään hänen "kaupunki kuuluu kaikille" -biletyksensä.

Oman kaupunginosapoliisin suora numero on vain hänen liiallisen bonginpolttelunsa aikaansaama harhakuvitelma.

"Oman kaupunginosapoliisin suora numero" :-) :-) :-) Tosi huvittavaa - joo, sellainen varmaan on jossain sadussa mutta ei tosiaan oikeassa maailmassa :-) Olisi kyllä kiva!