Kerro ruokia, joita et ole edes maistanut, vaikka ova tätä päivää?
Olen kaikkiruokainen, kokeilunhaluinenkin ja pääosin meillä syödään itse tehtyä tavallista kotiruokaa.
Lapsuudenkodissani kävi usein illallisvieraita ja matkustelimme paljon, joten melkeinpä mitä vaan olen maistanut, eikä mitään varsinaista järkytystä mistään maistamastani ole eletyn 50 vuoden aikana jäänyt mieleen.
Itselleni putoaa kaikki maksapihveistä äyriäisiin ja etanoista ruispuuroon
En ole jostain syystä kuitenkaan koskaan vielä maistanut seuraavia:
Proteiinipatukka, energiajuoma, kebab, härkis ja nyhtökaura.
Kerro, mitkä makukokemukset sinulta uupuu.
Kommentit (153)
Cronut. Tykkään donitseista ja croissanteista, mutta jotenkin cronut ei houkuttele yhtään.
Fried chicken eli friteerattu kana. En tiedä mistä tuota saa (Suomessa) ja itse en ala väsäämään.
Etanoita en ole maistanut, koska luulen että koostumus vastaa simpukoita (en tykkää). Olen kuullut että maistuvat hyviltä valkosipuliöljyssä.
Melkein kaikkia aasialaisia ruokia olen syönyt, mutta nepalilainen ja tiibetiläinen jääneet kummasti välistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oon ihan ällikällä lyöty, kun luen näitä. Kiinnostaisi tietää, minkälaisia ihmiset, joita ei kiinnosta edes maistaa uusia ruokia, ovat persoonallisuudeltaan. Eivät ilmeisesti ainakaan uteliaita?
En voi toki sanoa kuin omasta puolestani, mutta itse olen köyhä, kokkaustaidoton, + ahdistun helposti "uusissa tilanteissa", joten en tykkää käydä ravintoloissa.
Olisin kyllä hyvinkin kokeilunhaluinen, jos joku muu 1) maksaisi ja 2) tekisi ruoan minulle 3) esim. kotona.
T. 25-vuotias, joka ei ole syönyt sushia, kalaa ja katkarapuja kummoisempia mereneläviä, etanoita, kiinalaista/thaimaalaista/nepalilaista/ymv., juuri mitään vegaanista ruokaa, avokadoa, Subwayta... ja lista jatkuu.
Kuule ystäväinen. Mene tänään johonkin isompaan markettiin, ja osta yksi avocado, se maksaa noin euron eli ei ole mahdottoman kallis. Valitse pehmeä eli kypsä. Halkaise se kotona, poista kivi, ja lusikoi sisältö lautaselle / suuhusi. Osta huviksesi myös yksi passionhedelmä (pienehkö ruskea kurttuinen pallo), ja halkaise se kotona ja syö teelusikalla sisältö, yksi sellainen ei taida maksaa kuin 60 senttiä.
Minkä takia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hämmästyttää lukea tätä ketjua. Itse ostelen kaupasta uusia juttuja vain maistaakseni niitä kerran, olen niin utelias. Olen hedelmistä maistanut passionit, litsit, persimonit, carambolat, pitaijat, granaattiomenat ym jo 90-luvulla (osa tosin siksi että äitini osti minulle niitä kokeeksi ulkomaanmatkalla). Etanat, tartarpihvit, sushit, mustekalat, hummukset, aiolit jne on ihan tavallista syötävää ravintolassa minulle. Chiasiemenet ja raakakakut ja härkikset olen maistanut koska kaverit ovat niitä syöneet ja olen pyytänyt saada maistaa. Mikään ei ole niin kivaa kuin maistella uusia ruokia, uusia oluita, uusia karkkeja jne.
Minusta ei ole mitenkään hämmästyttävää. t. moniallergikko
Ei varmaan allergisten rajoittuneisuutta kukaan ihmettele. Sitäkin enemmän nuo "en oo maistanut avokadoa ja mammapalstan kommentin takia en ikinä maistakaan" ihmetyttää.
Vierailija kirjoitti:
Hämmästyttää lukea tätä ketjua. Itse ostelen kaupasta uusia juttuja vain maistaakseni niitä kerran, olen niin utelias. Olen hedelmistä maistanut passionit, litsit, persimonit, carambolat, pitaijat, granaattiomenat ym jo 90-luvulla (osa tosin siksi että äitini osti minulle niitä kokeeksi ulkomaanmatkalla). Etanat, tartarpihvit, sushit, mustekalat, hummukset, aiolit jne on ihan tavallista syötävää ravintolassa minulle. Chiasiemenet ja raakakakut ja härkikset olen maistanut koska kaverit ovat niitä syöneet ja olen pyytänyt saada maistaa. Mikään ei ole niin kivaa kuin maistella uusia ruokia, uusia oluita, uusia karkkeja jne.
Minulla ei vaan yksinkertaisesti ole varaa ostella vain maistettavaksi ruokia ja jos en sitten jostain pitäisikään, niin menisi roskiin ja tähän pysty lähtemään. Hirvittää muutenkin, jos joskus joutuu laittamaan vaikkapa homehtunutta leipää roskiin ja vain sen takia, kun en ole muistanut pakastaa. Olen siis nyt työtön ja ruokarahat ovat suht minimaaliset.
Olen toki joskus aikoinaan maistellut monia noista hedelmistä (avokadoa en ole), kun vielä oli rahaa siihen. Toisaalta taas minulla ei ole mitään mielenkiintoa etanoihin, tartarpihviin, sushiin, mereneläviin, hummuksiin tai aioliin (siinähän on valkosipulia mistä en pidä ollenkaan), sekä paljon muitakin jätän sellaisille joille ne maistuvat. Oluet ja viinitkin jätän muille, minulle ei maistu. Uusia karkkeja olisi kiva maistella, mutta valitettavasti saan nykyään karkeista näppylöitä kasvoihin, niin nekin ovat pois laskuista.
Chiansiemeniä taas minulla on aina jääkaapissa ja nyhtökauraa maistoin ja voisin tehdä siitä uudestaankin ruokaa. Samoin käytän härkäpapurouhetta ja hernerouhetta silloin tällöin. Mielestäni ruokavalioni ei kuitenkaan ole suppea ja osaan minua miellyttävistä aineksista tehdä uusia ruokalajeja ja makuja. Ja kyllähän aina joskus tulee jokin uusi tuote minunkin valikoimaan, kun satun sitä jossain (joutumaan) maistamaan ja totean sen ihan hyväksi.
Itse en ole kokeillut tehdä avokadopastaa, sitruunapastaa tai kukkakaalipitsapohjaa, joista kohkattiin joku aika sitten.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä olenko täysin kysymyksesi kohderyhmää. En ole maistanut sushia, tofua, mifua, näitä vegetuotteita ja muita uutuuksia. Minulle ruoassa on tärkeää suutuntuma ja siksi sushi on ehdottomasti out. Liikaa eri koostumuksia yhdellä puraisulla.
Mielestäni en silti ole yksipuolinen syöjä tai nirso, miksi minua usein moititaan. En tykkää kalasta, sienistä enkä äyriäisistä. Sen sijaan lähes kaikki liha kelpaa; suosikkeja on biisoni ja anteeksi vaan, kenguru. Kasvisruoka kelpaa myös hyvin.
Täällä toinen suutuntumavammainen. Mikään limaisen tai liukkaan oloinen ei mene alas, eli monet sieniruoat, kypsentämätön kala ja esimerkiksi kiisselit, parmankinkku ja mäti ovat poissa listalta.
Tämä on sikäli outoa, että tykkään kalasta ja sienistä kovasti, ja ne ovat olleet vakiokalustoa lapsuudenkodista alkaen. Minulle lopulta alettiin paistamaan esim graavilohi ja etikkasienet pannulla, sitten niitä menisi vaikka kuinka.
Samoin nykyperheeni rakastaa tuollaisia ruokia, joten niitä on meillä aika usein, erityisesti juhlina. Minulle on eri herkut... Pariisinreissulla kävimme varta vasten etanaravintolassa koska lapset halusivat. Minä söin salaatin ja kirosin suutuntumavammaani :D
Uusista (?) ruoista en ole maistanut "korvikkeita" tofua ja quornia lukuunottamatta. Molemmat ovat pettymyksiä, koska oma maku puuttuu joten ne tuntuvat vain kastikkeen tai mausteiden makuiselta erituntuiselta ainesosalta ruoassa, kun lihan oma maku taas toimii yhdessä ympäristön makujen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vihersmoothieta en ole maistanut koskaan, periaatteessa voisin kyllä kokeilla mutta se kuulostaa pahalta enkä viitsi itse ruveta tekemään jos joudun pettymään. Jos joku sitä tarjoilisi niin ottaisin mielelläni :). Ostereita en myöskään ole maistanut, ne kiinnostaisi mutta vähän pelottaa. Lipeäkalaa en myöskään ole maistanut, vaikka se ei taida "nykyaikaa" ollakaan. Muuten syön kyllä avoimin mielin kaikkea uutta, paitsi punaista lihaa en syö joten kaikki sellainen jää pois.
Ensimmäisen ja ainoan vihersmoothien pyöräytin kesällä. Hain kasvimaalta salaattia ja pari kurkkua ja jääkaapista sitruuna (limen korvikkeena) ja sitten pyöräytin sauvasekoittajalla ja kivennäisvettä sekaan ja join lasillisen ja totesin että ei ole minun juttuni ja kippasin nurmikolle loput.
Vierailija kirjoitti:
Mitään viherjauheita ja macoja ym pulvereita.
Kuivaan nyt syksyn mittaan lehtikaalia ja sekoitan sitä sitten perunamuusiin tai teen jotain lättyjä. Perunamuusissa menee ja maistuu ihan hyvältä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitään viherjauheita ja macoja ym pulvereita.
Kuivaan nyt syksyn mittaan lehtikaalia ja sekoitan sitä sitten perunamuusiin tai teen jotain lättyjä. Perunamuusissa menee ja maistuu ihan hyvältä.
Varmasti maistuu. En vain koe mitään tarvetta kokeilla. Hyvä jos sinä tykkäät.
Nyhtökaura siksi, että sitä ei ole tullut kaupassa vastaan joten en ole voinut ostaa sitä eikä ole muutenkaan ollut mahdollisuutta syödä sitä, vaikka kyllä haluaisin syödä sitä.
Itse en kertakaikkiaan voi sietää kesäkeittoa. YÖK. Sama juttu pinaattikeiton kanssa. En saa em. ruokia alas. Inhoan myös maksalaatikkoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vihersmoothieta en ole maistanut koskaan, periaatteessa voisin kyllä kokeilla mutta se kuulostaa pahalta enkä viitsi itse ruveta tekemään jos joudun pettymään. Jos joku sitä tarjoilisi niin ottaisin mielelläni :). Ostereita en myöskään ole maistanut, ne kiinnostaisi mutta vähän pelottaa. Lipeäkalaa en myöskään ole maistanut, vaikka se ei taida "nykyaikaa" ollakaan. Muuten syön kyllä avoimin mielin kaikkea uutta, paitsi punaista lihaa en syö joten kaikki sellainen jää pois.
Ensimmäisen ja ainoan vihersmoothien pyöräytin kesällä. Hain kasvimaalta salaattia ja pari kurkkua ja jääkaapista sitruuna (limen korvikkeena) ja sitten pyöräytin sauvasekoittajalla ja kivennäisvettä sekaan ja join lasillisen ja totesin että ei ole minun juttuni ja kippasin nurmikolle loput.
Tykkään smoothieista ja monia vihersmoothieitakin on siten tultu kokeiltua (hyviä!), mutta tuo sinun resepti kuulostaa kyllä kieltämättä aika kamalalta.
Mies 36v kirjoitti:
Nyhtökaura siksi, että sitä ei ole tullut kaupassa vastaan joten en ole voinut ostaa sitä eikä ole muutenkaan ollut mahdollisuutta syödä sitä, vaikka kyllä haluaisin syödä sitä.
Täälläpäin saa kaikista vähänkään suuremmista kaupoista. Keski-Suomeen ostoksille siis :)
Vierailija kirjoitti:
Itse en kertakaikkiaan voi sietää kesäkeittoa. YÖK. Sama juttu pinaattikeiton kanssa. En saa em. ruokia alas. Inhoan myös maksalaatikkoa.
Mistä tiedät, ettet voi sietää tai inhoat, jos et ole koskaan maistanut. Tässä kun kysyttiin ruokia, joita ei ole koskaan edes maistanut.
Borssikeitto, minestronekeitto, wasabia, linssejä, risottoa (siis oikeaa risottoa) ostereita, avokadopastaa. Voin tietysti näitä kaikkia maistaa, jos sattuu tulemaan kohdalle, esim. ravintolassa/ystävän tekemänä.
Olen todella utelias uusien makujen suhteen mutta liha ei ole ikinä uponnut. Lapsena söin kun pakko oli, mutten ikinä ole syönyt kunnon pihviä.
Sushi täälläkin. Graavikala menee jouluna mutta sushi ei innosta. Etanoita kokeilin kerran, mutta nuljui ja rahisi niin pahasti hampaissa, että ei tullut intoa siihen lajiin. Sieniä en saa syötyä, koska ne nuljahtelevat suussa ällöttävästi (olen joskus kokeillut, mutta en saanut alas). Mifu ja tofu myöskään eivät kuulu ruokavaliooni, eikä soijarouhe tai härkäpapurouhe tai minkäänlaiset kikherneet tms. Tavallinen suomalainen tuore herne tuolta omasta pihasta kyllä maistuu.
Mistään hinnasta en aio kokeilla mitään heinäsirkkoja, jauhomatoja tai sammakoita. Ne eivät ole ihmisravintoa.
Mustekala(renkaat), sushi, mango, maidonkorvikejuomat (soijajuoma, kaurajuoma jne), mantelit
Ns. etnisten ravintoloiden ruokaa. En koe mitään tarvetta kokeilla.