Kuinka helppoa on matkustaa kaksin pienen lapsen kanssa?
Kiinnostaa aidot kokemukset aiheesta. Lapsi täyttää kohta 6, hänellä epäillään jonkunlaista lievää nepsypiirteisyyttä eli tiettyjä haasteita on (hän ei kuitenkaan häiritse muita eikä metelöi eikä riehu tms eli ei ole haitaksi ulkopuolisille, tietyt asiat vain ei oikein suju hänen kanssaan). Tarkoituksena olisi lähteä jollekin pääsiäismatkalle hänen kanssaan, kohde päättämättä, lähtöpaikkana pk-seutu. Junalla tms, koska auto pitää jättää miehelle, hän on pääsiäisen töissä ja tarvitsee sitä työmatkoihin.
Onko kellään kokemusta matkoista päiväkoti-ikäisten kanssa ainoana aikuisena? Kuinka helposti meni? Mietin ihan käytännön asioita kuten matkatavaroiden kuljettaminen, vessassakäynnit asemilla kun on matkatavaratkin vahdittavana, kulkemiset hotellille julkisilla/kävellen, ruokailut jne.
Kommentit (88)
Ei voi tietää, jos ei kokeile. Me yksinhuoltajat matkustetaan lähtökohtaisesti aina yksin, ja selvitään muutenkin kaikista tilanteista itse, tai sitten pysytään kotona. Että aika monelle tuo on ihan arkea jo paljon pienemmänkin lapsen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Mistä päin lähdette? Auttaisi miettimään sopiva kohde.
Lähtöpaikka tosiaan pk-seutu. Halutaan pysyä Suomessa, kun tämä on eka matka kaksin, vähän harjoittelua siis. Itse olen kokenut matkaaja, mutta lapsi ei. Ap
Vierailija kirjoitti:
Ei voi tietää, jos ei kokeile. Me yksinhuoltajat matkustetaan lähtökohtaisesti aina yksin, ja selvitään muutenkin kaikista tilanteista itse, tai sitten pysytään kotona. Että aika monelle tuo on ihan arkea jo paljon pienemmänkin lapsen kanssa.
Siksi kyselenkin kokemuksia, kun monelle tuo on arkea, niin ajattelin että kokemuksia löytyy kyllä. Tietenkään kaikilla ei ole nepsypiirteinen lapsi, se tuo vähän lisämaustetta matkusteluun nimittäin. Ap
Itse en lähtisi. Ottaisin mukaan toisen aikuisen, esim. äidin, oman siskon tai kaverin.
En tiedä kun heti ekalla kerralla tuli kaksoset. Mutta kiva niittenkin kanssa oli matkustaa. Varsinkin autossa saattoivat nukkua koko matkan vielä 6-vuotiaina. Nyt ne on jo teinejä.
Helppous ja pienen lapsen kanssa matkustaminen eivät sovi samaan lauseeseen.
Vierailija kirjoitti:
Itse en lähtisi. Ottaisin mukaan toisen aikuisen, esim. äidin, oman siskon tai kaverin.
Miksi et lähtisi? Minulla ei ole olemassa ketään, joka lähtisi mukaan. Läheisillä on omat isot perheensä ja omat kiireensä, kukaan heistä ei ole vapaa tai halukas lähtemään mukaan. Lähtö vähän jännittää, mutta ei se nyt välttämättä ihan mahdoton idea kai olisi. Ap
Siis onko ydinperheissä oikeasti näin kädetöntä porukkaa? Mun lapsi oli ekan kerran hotellissa ehkä viisikuisena, ja ihan kahdestaan oltiin. Kai me itselliset ollaan sitten jotain super-organisoijia.
Ei kai tuon ikäisen kanssa matkustaessa enää mitään ongelmia ole? On omatoiminen, kantaa itse tavaransa, käy vessassa ja syö itse. Mikä huolettaa?
Mä luulen, että se on mentävä vaan. Ei kukaan tiedä, millaista se teille tulee olemaan, koska sun lapsi on omanlaisensa, ja sä olet myös. Lähes 6-vuotias ei ole pieni lapsi, vaan aika iso jo. Anna palaa vaan. Voi olla, ettei ole kivaa, mutta voi myös olla, että on. Mikä olisi pahinta, mitä voisi tapahtua?
Tiedän monia yhäreitä, jotka matkustelevat useamman alle 5 v lapsen kanssa itsekseen ympäri maailmaa. Itse en jaksaisi, mutta mä olen mä, ja ne on ne.
Yhden lapsen kanssa olemiseen ei tarvita 100 % ajasta useampaa aikuista.
Sinulla on vahdittavana yksi lapsi, jonka käytöksen tunnet. Ei ole mitään vaikeaa reissaamisessa (olettaen, että olet itse normaalilla tavalla toimintakykyinen).
Vierailija kirjoitti:
Siis onko ydinperheissä oikeasti näin kädetöntä porukkaa? Mun lapsi oli ekan kerran hotellissa ehkä viisikuisena, ja ihan kahdestaan oltiin. Kai me itselliset ollaan sitten jotain super-organisoijia.
Ei kaikissa ydinperheissä olla näin ihmeissään.
Me ei oltais päästy ikinä mihinkään, jos en uskaltais olla lapseni kanssa kahdestaan :O.
Rohkeesti vaan! :) Jos pääsiäisenä ootte menossa, niin ehkä vaikka Turkuun? Ei kovin pitkä matka ja kiva kaupunki.
Vierailija kirjoitti:
Ei kai tuon ikäisen kanssa matkustaessa enää mitään ongelmia ole? On omatoiminen, kantaa itse tavaransa, käy vessassa ja syö itse. Mikä huolettaa?
Ei ole omatoiminen, liittyy nepsypiirteisiin. Ei uskalla esim käydä vieraassa paikassa yksin vessassa tai jos minun täytyy mennä vessaan niin ei uskalla odottaa kopin ulkopuolella. Syö itse kyllä, mutta häntä ei voi esim hotellin aamiaisella jättää yksin pöytään istumaan siksi aikaa että kävisi hakemassa ruokia tai kahvia. Ap
Minulla on kokemusta vain kahden lapsen kanssa matkustamisesta. On käyty kolmestaan Tukholmassa, Oslossa, Kööpenhaminassa, Amsterdamissa ja Roomassa. Ruotsinlaivoja he rakastavat. Vaikein matkaseuralainen on ollut itkupotkuraivareita saava isoäiti jonka erehdyin pari kertaa ottamaan mukaan. Never again.
Olen matkustanut yksiin lasten kanssa junalla useita kertoja. Riippu tosi paljon lapsesta millaista on. Muutamia juttuja, joilla voit helpottaa siirtymiä:
- pakkaa tavarat rinkkaan, jotta sinulla on kädet vapaana.
- Junassa on helppo matkustaa pitkääkin matkaa, välillä pääsee jaloittelemana ja vessaan, jolloin ei tarvi sitten asemalla matkatavaroiden kanssa jonotella vessaan. Kannattaa olla matkaviihdykkeenä kirja, korttipeli tms. Paikat lastenvaunusta, niin voi myös käydä liukumäessä.
- Voit ottaa omat evöät mukaan, jolloin ei tarvi näköäisen lapsen kanssa kinastella turhanpäiväisyyksistä
- Suunnittele matkaohjelma lapsen ehdoilla: uintia, sisäleikkipuistoja ym
Pääkaupunkiseudulta matkustaisin yksin lapsen kanssa luultavasti junalla Turkuun tai Tampereelle.
Käyttekö ap siis koskaan missään lapsen kanssa ilman toista aikuista? Kahvilassa esimerkiksi? Jos ette, niin varmaan voisi sellaisesta aloittaa harjoittelun.
Vierailija kirjoitti:
Käyttekö ap siis koskaan missään lapsen kanssa ilman toista aikuista? Kahvilassa esimerkiksi? Jos ette, niin varmaan voisi sellaisesta aloittaa harjoittelun.
Käydään toki, useinkin!
Ap
Mistä päin lähdette? Auttaisi miettimään sopiva kohde.