Vaihdevuodet ja laihduttaminen, apua?
Vaihdevuodet tukevasti päällä jo useamman vuoden ja vuosi hormonikorvaushoitoa. Olen alle 50v. Paino on pikkuhiljaa noussut ja saavutin 70kg rajan. En halua, että paino nousee enää yhtään vaan saada vähintään 5kg pois. Mutta miten tämä tehdään?? Olen asteittain vähentänyt syömistäni. En koskaan ole ollut mikään mässääjä, nyt olen jättänyt kaikki satunnaiset herkutkin pois. Olen hivuttanut annoskokoja pienemmäksi, jättänyt kahvimaidot pois, jätin aamupalankin pois. Lounas on tyyliin kanasalaatti. Iltapala saattaa olla omena tai kourallinen karviaisia. Mutta paino ei tipu. Kilpparit on tutkittu ja ne on ok. Liikun ryhmäliikuntatunneilla pari kertaa viikossa lisäksi kävelylenkkejä ja hyötyliikuntaa puutarhassa monta tuntia viikossa. Kertokaas nyt miten laihdutan!?
Kommentit (16)
Lääkäriltä saamien esitteiden perusteella vaihdevuodet tai hotmonikorvaushoito ei lihota vaan mukamas se että ei elä enää niin aktiivisesti. Ja pah.
Ap.
Tytär 18v (157/48), syö isompia annoksia kuin minä + plus karkkia, sipsiä, hampurilaisia, pizzaa, eikä liiku yhtään. Eikä liho. Epäreilua.
Ap.
Kokeile vhh-ruokavaliota. Monilla on siitä hyviä kokemuksia juuri vaihdevuosissa.
Vierailija kirjoitti:
Lääkäriltä saamien esitteiden perusteella vaihdevuodet tai hotmonikorvaushoito ei lihota vaan mukamas se että ei elä enää niin aktiivisesti. Ja pah.
Ap.
No just. Siinä yhdessä kirjasessa luki, että naisen vagina voi masentua vaihdevuosista. Siinä ei kyllä kerrottu, miten tätä masennusta hoidetaan:)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap.No just. Siinä yhdessä kirjasessa luki, että naisen vagina voi masentua vaihdevuosista. Siinä ei kyllä kerrottu, miten tätä masennusta hoidetaan:)
Voita syömällä
Vierailija kirjoitti:
Kokeile vhh-ruokavaliota. Monilla on siitä hyviä kokemuksia juuri vaihdevuosissa.
Syön erittäin vähän hiilareita, vaihdoin maitotuotteetkin hiilarittomiin kasvisvaihtoehtoihin En syö perunaa, pastaa, riisiä, leipää. En mitään pullia karkkeja. Koska tämä ei auttanut, olen vähentänyt lisäksi rasvaa. Syön todella vähän! Ja älkää nyt sanoko, että syön liian vähän, koska enemmänkään syömällä en laihdu.
Ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syön erittäin vähän hiilareita, vaihdoin maitotuotteetkin hiilarittomiin kasvisvaihtoehtoihin En syö perunaa, pastaa, riisiä, leipää. En mitään pullia karkkeja. Koska tämä ei auttanut, olen vähentänyt lisäksi rasvaa. Syön todella vähän! Ja älkää nyt sanoko, että syön liian vähän, koska enemmänkään syömällä en laihdu.
Ap.
Älä nyt ihmeessä rasvaa vähennä, jos hiilareita olet vähentänyt!!
Käytä myös oikeita maitotuotteita eikä noita lisäainesotkuja. Aitoa ruokaa ei korvikkeita. Eikä liian vähän kaloreita.
Lisää aktiivisuuttasi. Unohda sohva, sen sijaan puuhastele mahdollisimman paljon.
Kasvata lihasmassaasi. Käy inbody mittauksessa, että näet oman tilanteesi.
Syötä kalorisi Sulamoon. Jos vaikkapa arviosi kaloreista ei ole oikea.
Vierailija kirjoitti:
Lisää aktiivisuuttasi. Unohda sohva, sen sijaan puuhastele mahdollisimman paljon.
Kasvata lihasmassaasi. Käy inbody mittauksessa, että näet oman tilanteesi.
Syötä kalorisi Sulamoon. Jos vaikkapa arviosi kaloreista ei ole oikea.
Osaan kyllä laskea kalorit. Mutta osaatko sinä lukea?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap.Älä nyt ihmeessä rasvaa vähennä, jos hiilareita olet vähentänyt!!
Käytä myös oikeita maitotuotteita eikä noita lisäainesotkuja. Aitoa ruokaa ei korvikkeita. Eikä liian vähän kaloreita.
Jos hiilareiden vähentäminen ketoosiin asti ei saa elimistössä reaktiota, niin totta hemmetissä kokeilen jotain muuta. Pitäsköhön jopa paastota.
Ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap.Älä nyt ihmeessä rasvaa vähennä, jos hiilareita olet vähentänyt!!
Jos hiilareiden vähentäminen ketoosiin asti ei saa elimistössä reaktiota, niin totta hemmetissä kokeilen jotain muuta. Pitäsköhön jopa paastota.
Ap.
Hiilareiden vähentäminen vaatii rasvan syöntiä ihan oikeesti. Se ei toimi muuten. Et voi pelkällä proteiinilla laihtua, päinvastoin. Tuijotat liikaa niihin kaloreihin.
Paljonko pudotettavaa on ja mikä pituutesi? Mitä vähemmän pudotettavaa sitä sitkeemmässä se tahtoo olla.
Rakenna itsellesi ruoka ja kunto ohjelma vaikka 6kk ajalle ja katso sitten tulosta.
Kokeile lisätä hyviä rasvoja eli 2-3 rkl oliiviöljyä joka päivä ja kourallinen pähkinöitä ja siemeniä. Jatka kokeilua 1 kk, lyhyemmästä ajasta ei ole hyötyä. Laihtuminen ei myöskään tapahdu alle 3 kuukaudessa vaan etenee hitaasti. Voit kokeilla paastoakin, esim. joka toinen päivä vain vettä tai pätkäpaastoa. Molemmat ovat "helppoja" paastoja. Lisäksi aloita HIIT-harjoittelu.
Täällä kohtalotoveri, pari vuotta hormonikorvaushoitoa. Paino ei nouse mutta vyötärö katoaa, eikä paino laskekaan. Olen jättänyt kaikki herkut pois, käyn salilla kerran viikossa, pyöräilen työmatkat 8km päivä, ei niin mitään vaikutusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap.
Sinähän olet kuin se yhden ketjun lihavuusleikattu, joka ei laihtunut dieetistä huolimatta.
Lihottaako hormonikorvaushoito? Itsellä ei ole mitään lääkitystä, eikä paino ole noussut yhtään. On jopa vähän pudonnut, vaikka ei tarvi.