Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko vähän reilu 5000e bruttona hyvä palkka?

Vierailija
01.09.2017 |

Jotenkin nuorena aina ajattelin, että sitten kun tienaan 5000e/kk, niin huoleni ovat poissa.

Päinvastoin. Nyt kun viimein pääsin "hyvään" palkkaan kiinni, ei säästöön jää mitään. Lapsiin menee niin hirmuisesti rahaa, että on vaikea saada rahat riittämään.

Eronnut kun olen, niin ei ole miehen tuloja eikä elarit paljon tässä pelasta. Kaikki menee mitä tulee.

Miten muut pärjäilevät samalla tulotasolla??? Mistä nipistää? Kämppä on jo halpa, 1100e/kk 4h+k.

Kommentit (128)

Vierailija
121/128 |
03.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP:n tilanne on tuttu, vaikka en ihan tuohon tulotasoon päässyt töissä ollessani edes  lomarahat, vuosibonukset ja lapsilisät mukaan laskien. AP siis on kahden lapsen yksinhuoltaja, mutta tavallaan siis vastaa vain kahden hengen kuluista, kun isä maksaa lasten kuluista puolet.

Minä olen YH:ta hankalammassa asemassa. Maksoin vuosia yksin itseni, 3 lapsen sekä töistä vieraantuneen mieheni kulut. Vasta jäätyäni työttömäksi sain mieheni pakotettua hakemaan työmarkkinatukea. Tuosta korvauksesta en tosin juurikaan hyödy. Mies nimittäin sairastui vakavasti ja suuri osa noista rahoista menee lääkkeisiin ja sairaalalaskuihin.

Töissä ollessa tunsin aina olevani työpaikan köyhin. Muut matkustelivat, vaihtoivat autoja ja ostivat suurempia asuntoja. Sain ostettua vanhan lähiökolmion, kun palasin nuorimman lapsen äitiyslomalta töihin. Siitä on vielä velkaa ja putkiremontti tulossa. Kerran oli koko perhe ulkomailla vuosia siten. Lupasin viedä jokaisen lapsen erikseen vielä uudelle reissulle, mutta vasta kaksi reissua on toteutunut. Onneksi yksi pääsi koulun matkalle.

Kaksi lapsista käy lukiota, mutta kiitos opintosuunnitelman vaihtumisen, kirjat pitää ostaa kahteen kertaan. Vanhoja en voi kierrättää, eikö niitä kukaan osta. Uusia ei vielä saa käytettynä. Taas loppui myös yksi lapsilisä. Enää peruskoululaisesta se maksetaan, vaikka lukiolaisista on enemmän kuluja.

Säästin jo lasten ollessa pieniä. Suuren osan lastenhoitotarvikkeista ja vaatteista ostin käytettynä. Nykyään suosin alennusmyyntejä, joskin tyttärelle löytyy välillä kivoja vaatteita kirpparien ilmaislaatikoista myyntiajan lopulla. Harrastusvälineet (pyörät, luistimet, sukset ja soittimet) ovat pääsääntöisesti käytettyjä tai hyvästä alennuksesta. Partio oli edullinen harrastus. Soittotunnit vähän kalliimpi. Niistä jouduttiin luopumaan kymmenen vuoden jälkeen työttömyyden vuoksi. Muita lehtiä kuin Hesari ei tule, siitä en vielä luovu. Aku Ankan tilaus loppui työttömyyteen.

Leikkaan kaikkien tukat itse. En käy kampaajalla. Pojat eivät ole koskaan olleet oikeassa parturissa, tytär kävi 5-vuotiaana kerran parturissa. Tyttärellä on nyt hieman omia tuloja, joilla maksaa nykyään meikkinsä, kampaajan ja piilolinssit. Silmälasit maksan niitä tarvitseville. En meikkaa enkä käytä kalliita hoitorasvoja. Auto on yli 25 vuotta vanha. Onneksi mies on osannut korjata yleisimmät viat.

Ruokaa ostetaan maltillisesti. Käyn lähes päivittäin lähi Alepassa klo. 21.00 ostamassa päiväysvanhoja tuotteita ja paistopisteen tuotteita, joista silloin on -60% alennus. Pakastan tarjousjauhelihat. Lidlistä ostan edullisia tuoremehuja perheelle. Itse en juo muuta kuin vettä ja teetä. En myöskään syö itse karkkia, suklaata tai jäätelöä. Emme koskaan mene kahviloihin. Reissuille pakkaan omat eväät. Elokuvissa käydään yleensä vain, jos saan ilmaislippuja eli tuskin koskaan. Rahat riittävät nyt ansiosidonnaisellakin jotenkuten, mutta tuleva peruspäiväraha pelottaa.

Vierailija
122/128 |
03.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotenkin nuorena aina ajattelin, että sitten kun tienaan 5000e/kk, niin huoleni ovat poissa.

Päinvastoin. Nyt kun viimein pääsin "hyvään" palkkaan kiinni, ei säästöön jää mitään. Lapsiin menee niin hirmuisesti rahaa, että on vaikea saada rahat riittämään.

Eronnut kun olen, niin ei ole miehen tuloja eikä elarit paljon tässä pelasta. Kaikki menee mitä tulee.

Miten muut pärjäilevät samalla tulotasolla??? Mistä nipistää? Kämppä on jo halpa, 1100e/kk 4h+k.

Riippuu tehtävästä... Kerrossiivojalle ehkä alkaa olemaan hyvä palkka mutta perushoitajalle ilmeisesti keskimääräistä alhaisempi. Suuren pörssiyrityksen johtajalle tuo on päivän palkka.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/128 |
03.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

5000 euroa kuukaudessa on bruttopalkkana tosi hyvä Suomen mittakaavassa. Kuulut sillä ylimpään tulodesiiliin ja samalla olet yhteiskunnan keskeinen tukipilari veronmaksajana. Monelle tulee yllätyksenä, miten helposti senkin rahan saa kulumaan, kun kaikki on niin törkeän kallista. Etenkin PK-seudulla ja isoimmissa kaupungeissa tuo on aikalailla minimipalkka, jolla saa omistusasunnon hankittua.

Ei kuitenkaan kannata kadehtia niitä 9%, jotka tienaa enemmän kuin sinä. Ihan yhtälailla ne maksaa veroja progressiivisesti, joten nettopalkan ero on pienempi. Minä saan nettona tuon viisi tonnia, vaikka bruttovuosipalkka onkin kuusinumeroinen ja moni olettaa, että elän kuin kroisos. Tosiasiassa kaksi keskituloista saa samat nettoansiot, kuin minä yksin ja se riittää juurikin vain siihen keskiluokkaiseen elämäntyyliin.

Vierailija
124/128 |
03.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkan vielä asumiskuluista. Kolmion vastike on 400 euroa (josta 100 euroa on viiden hengen vesimaksuja) ja lainanhoitokulut 350 euroa. AP voisi miettiä, tarvitseeko 3 henkeä tosiaan 4h+k, eikö vähempi riitä. Meillä pikkumakkarissa on parisänky ja koulupöytä, isommassa kerrossänky, parvi ja toinen koulupöytä. Olohuoneessa kolmas koulupöytä. Kaikille lapsille on siis omaa tilaa tehdä läksyt rauhassa. Tytär saa olla rauhassa pikkumakkarissa, mutta kaikki lapset nukkuvat lastenhuoneessa. Ahdastahan tämä on viidelle, mutta kolmelle riittäisi mainiosti.

Olen vuosien aikana säästänyt koko ajan useita satasia kuukaudessa säästötilille, joten jemmassa on rahaa pahan päivän varalle enemmän kuin velkaa on jäljellä. Nyt työttömänä putkiremonttia odotellessa se paha päivä tuli, mutta vielä en ole säästötiliä verottanut.

Vierailija
125/128 |
03.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mediaanipalkka (=puolet palkansaajista saa enemmän, puolet vähemmän) oli viime vuonna bruttona hieman yli 2800e/kk. 5ke/kk -bruttotuloilla AP kuuluu parhaiten ansaitsevaan kymmenykseen.

Vierailija
126/128 |
04.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Helsingissä ei kyllä 700 eurolla kuussa paljon perheasunnon asuntolainaa lyhennellä...

Joo ei lyhennellä ei, mutta melkein. Meillä on  220 000e asuntolainaa Helsingissä ja 98 neliötä. Lyhennykset 820e/kk ja 180e vastike.

Meillä on saman kokoinen omakotitalo pk-seudulla, rakennnettu 2014. Säästöjä oli 40k ja lainaa saatiin 180k. Lyhennykset 800e/kk ja 0e vastike.

Mitä omakotitalon yhteydessä tarkoittaa "0e vastike"? :)

Vierailija
127/128 |
04.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kk palkka 5500€, käteen jää 3500€. Kaksi teiniä ja minä. Asumiseen(laina,korot,yhtiövastike) 2000€/kk. 1500€/kk jää kaikkiin muihin kuluihin. Tiukkaa tekee. Palkkapäivää edeltävän viikon tili on tyhjä. Ulkomaanloma joka toinen vuosi tehdään. Olen erikoislääkäri. LL koulutus 6 v ja siihen erikoistumiskoulutus 6 v lisää. Valkokaulusköyhälistöä olemme.

Vierailija
128/128 |
04.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta muistakaa kaikki, että juuri nyt eläkkeelle jäävän miehen mediaanieläke on isompi kuin lähihoitajan palkka! Ja se on saavutettu etu, joka jatkuu maailman tappiin , vaikka syttyis maailmansota tm. Mutta lapsiin, nuoriin ja nuoriin aikuisiin voi kohdistaa mielettömät määrät leikkauksia: jo ensi vuonna voi olla muuttunut päivähoitomaksu/oikeus, asumistuki, työttömyysturva ym. Puhumattakaan määräaikaisesta tai pätkätyösuhteesta. Meidän sukupolvelle ei ole varmaa kuin epävarmuus, jatkuvat muutokset ja köyhtyminen.

Mutta tää 60-vee nyt eläköityvä mies: jos elää 100 vuotiaaksi, niin eläke rullaa 40 vee pomminvarmasti. Ihan on syntymättömien lapsien oma asia, miten sen kustantavat- kustantavat kyllä.

Eli olisi kannattanut syntyä mieheksi 50-60-luvulla, jättää koulut käymättä ja olla 40v samassa suorittavassa työssä ja nyt eläköityä. Yksi lomamatka/vuosi AP:llä. Nää eläkeläiset viettää 2-3 kk talvesta Kanarialla. Kivasti riittää eläke. Suomessa käydään kesällä leikkauttamassa kaihi ja samalla linkkiin keinonivelet ja ei ku menoksi. Keskittyvät itsensä hoitamiseen .

Av palstalaistenkin olisi laputsilmillä toinen toistensa sättimisen sijaan herättävä ja keskityttävä tähän , mikä heikentää meidän ja meidän lasten elintasoa.