Onko vähän reilu 5000e bruttona hyvä palkka?
Jotenkin nuorena aina ajattelin, että sitten kun tienaan 5000e/kk, niin huoleni ovat poissa.
Päinvastoin. Nyt kun viimein pääsin "hyvään" palkkaan kiinni, ei säästöön jää mitään. Lapsiin menee niin hirmuisesti rahaa, että on vaikea saada rahat riittämään.
Eronnut kun olen, niin ei ole miehen tuloja eikä elarit paljon tässä pelasta. Kaikki menee mitä tulee.
Miten muut pärjäilevät samalla tulotasolla??? Mistä nipistää? Kämppä on jo halpa, 1100e/kk 4h+k.
Kommentit (128)
Vierailija kirjoitti:
Tämä ketju hyötyisi siitä, että ihmiset kertoisivat nettopalkkansa. Bruttopalkka on vain numeroita.
5000 euroa= 3000 euroa netto.
3000 e = 2300 e netto.
2000 e = 1600 e netto.
Käsittääkseni:
3400=2300 netto
2200= 1600 netto
Ainakin mulla ja miehellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä ketju hyötyisi siitä, että ihmiset kertoisivat nettopalkkansa. Bruttopalkka on vain numeroita.
5000 euroa= 3000 euroa netto.
3000 e = 2300 e netto.
2000 e = 1600 e netto.
Käsittääkseni:
3400=2300 netto
2200= 1600 nettoAinakin mulla ja miehellä.
Riippuu niin paljon tapauksesta, ettei tämmösiä nyrkkisääntöjä voi tehdä.
Vierailija kirjoitti:
^Tässäpä ilmiölle selitys. 2200 euron bruttopalkan netto on noin 1600 euroa, 5000 euron bruttopalkan netto on noin 3000 euroa. Suomessa korkeahko bruttopalkka tarkoittaa matalahkoa nettopalkkaa, progressiivinen verotus pitää huolen siitä että kaikilla menee lähestulkoon yhtä huonosti.
Ap ymmärrän täysin mistä puhut.
Jos olisi tuollainen kaksilapsinen perhe, noilla tuloilla, niin eiväthän he edes erehtyisi kuvittelemaan, että heillä pitäisi olla varaa käydä ulkomailla joka vuosi. He pitäisivät itsestäänselvänä, että ovat pienituloisia eikä lapset harrastaisi mitään tanssia ja jalkapalloa, vaan jotain halvempaa. Ap:n ongelma nyt vaan on, että hän on jotenkin bruttopalkkansa perusteella erehtynyt kuvittelemaan itsensä hyvätuloiseksi (ja olisikin, jos olisi sinkku) ja yrittää pitää yllä jotain mielikuvansa mukaista elintasoa. Johon tuo palkka ei todellakaan riitä, kun kuvioissa on kaksi lasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palstan keskipalkka on 8 000 e/kk nettona.
No ei ole minulla. Mutta ei tuo saamani reilu 5000 brutto nykypäivänä varmaan kovin harvinainen enää ole.
Käteen jää se 3000. Ei ollenkaan hauskaa. En ainakaan sellaista puoluetta äänestä, joka meinaa korottaa ansiotuloveroani!
3000 netto on Suomessa keskipalkka! Taitaa olla vähän enemmän jo nykyjään. Mediaani on varmaan 3000.
Keskipalkka on 3600€ brutto eli miinus verot.
Suurin palkkaryhmä on kuitenkin 2500-2600€/kk (brutto) tienaavat.
Tämä tiedot v.2015, jotka ovat verohallinto vahvistanut.
Vierailija kirjoitti:
M49 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuleehan tuohon lapsilisät päälle + ne elatusmaksut.
No joo, mutta niillä ei paljon juhlita. Kuluja on niin älyttömästi ihan perus elämisestä, että en tiedä mitä tekisin. Asuminen, ruoka, sähkö, autoilu, jne. kaikki on niin kallista, että en tajua mistä nipistää enää. Saan juuri ja juuri säästettyä muutaman tonnin vuotuista matkaamme varten.
Oletko jotenkin vajaa tai onko sulla elämänhallintavaikeuksia?? Pitääkö aikuiselle ihmisille oikeasti ruveta neuvomaan, että kirjaa menot ja tulot Exceliin ja tee tarvittavat havainnot/säästötoimenpiteet. Se on pelkkää laiskuutta jos ei tuommoisilla rahoilla eletä. Mutta toki teit aloituksen vaan leijuaksesi palstalla mahtavan liksasi takia.
Miten ihmeessä pystyn arjen keskellä ylläpitämään jotain exel taulukoita menoistani? Mahtavan liksani? Nimenomaan yritän tuoda esiin sitä, että se ei ole niin mahtava!
ap
http://www.tiedetoimittajat.fi/itseaan-mittaava-tutkija-mita-ei-voi-mit…
Valitan.
Minulla on palkka tasan 5k, kaksi teiniä lasta (tosin yhteishuoltajuus), asun omakotitalossa (ei pääkaupunkiseutu). Palkasta jää 1 000 - 1 500 euroa säästöön kuukaudessa. Taannoiseen avioeroon liittyvää lainaa maksan n. 600 euroa kuussa.
Pk-seudulla, varsinkin Helsingissä, kaikki on selvästi kalliimpaa kuin muualla Suomessa. Ei siis voi verrata.
Aina voi verrata. Kertonet mikä muu kuin asuntojen hinnat (ostajan ongelma, ei myyjän:) ) ja auton vakuuttaminen on yksiselitteisesti kalliimpaa pk-seudulla verrattuna muuhun maahan? Ruoka, vaatteet, elektroniikka on saman hintaista - tavaraa ja palveluita voi ostaa netistä, joukkoliikenne on edullista ja sitä on, joten omaa autoa ei välttämättä tarvitse.
Ylempänä esitetty vinkki siirtää raha heti säästöön kun sitä tulee on juuri se mitä itse käytän: Kun palkka tulee tilille, siirrän heti säästöön tietyn summan. Ja ennen seuraavaa tilipäivää vielä lisää jos mahdollista.
Huomenna taas mustikkaan: ilmaista ruokaa metsästä.
M49 kirjoitti:
Aina voi verrata. Kertonet mikä muu kuin asuntojen hinnat (ostajan ongelma, ei myyjän:) ) ja auton vakuuttaminen on yksiselitteisesti kalliimpaa pk-seudulla verrattuna muuhun maahan?
En ole tuo, jolta kysyit, mutta: Niin kuin ap:n tapauksesta olet huomannut, kampaamot on täällä saaterin kalliita! Ja siitä olen ap:n kanssa samaa mieltä, että kun on luottokampaajan löytänyt, niin ei sitä hevillä lähdetä vaihtamaan. Minullakin on oma luottokampaajani joka osaa leikata kivasti, vaikka useimmiten minulla ei ole hajuakaan mitä haluan. Jollain toisella voi olla paksut tai muuten vaikeasti käsiteltävät hiukset jolloin siitä löydetystä hyvästä kampaajasta pidetään kynsin hampain kiinni ja ollaan valmiita maksamaan järkyttäviä hintoja. Itse käyn kampaajalla kerran kahdessa kuussa ja otan pelkän leikkauksen, koska muuta en raaski ja sekin maksaa 60€. Pidän sitä kalliina näin työttömälle, mutta yritän näyttää siltä että joku voisi kuvitella palkkaavansa minut töihin jo ihan oman itseni vuoksi. Kerran vuodessa korkeintaan raaskin ottaa aurinkoraidat ja niistä tulee 100€ lisähintaa.
Ap on selvästi joku kiertävä myyntitykki Huikkanen, ei kuitenkaan kiinteistövälittäjä, koska tulot ovat säännölliset. Ala on sellainen, missä pitää näyttää hyvältä eikä se autokaan saa olla halpa rotisko. Tosin auton kohdalla mietin, saisiko se kuitenkin olla hieman vanhempi, jos se on joku laatumerkki?
Mutta samaa mieltä olen yhden ehdottajan kanssa, joka ehdotti että hiustyyliä pitää voida muuttaa sellaiseksi että kerta 2kk kampaajalla riittää. Ja että ammattitaitoinen kampaaja osaa tähän löytää kyllä ratkaisun.
Ja ap, se että hieman järkeistät niitä ruokaostoksia ei ole mitään pihistelyä! Sinun täytyy nyt vain hyväksyä se, ettet voi ostaa kaikessa kalleinta. Voit palata maailmanparantajaksi ja luomuruuan syöjäksi sitten kun lapset ovat omillaan ja olet päässyt pienempään asuntoon.
Vierailija kirjoitti:
kaksi keskituloista (tai jopa pienituloista) saa tietysti helposti nettona yhtä paljon tai enemmän kuin yksi henkilö 5000e:n tuloilla, johtuen verotuksen progressiosta.
Totta tuokin, mutta on myös enemmän menoja, koska aikuisia on yksi enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palkka on hyvä, mutta perheen elättäminen lähes yksin on kallista. Lapsiperheiden ei todellakaan kannattaisi erota (ellei ole oikeasti väkivaltaa tms.), ellei ole valmis köyhyyteen.
Kerropa, ap, paljonko kaikki nettotulot ovat yhteensä (eli palkka nettona + lapsilisät + elarit).
Vinkkejä säästämiseen (osa mainittu ennenkin):
• Pidä ainakin yksi seurantakuukausi vuodessa, jotta tiedät minne rahat menevät.
Käy lävitse säästettävät kohteet ja tee tavoitebudjetti, joka sisältää myös säästettävän summan.
• LAITA RAHAA SÄÄSTÖÖN HETI KUN TULOJA TULEE. Jos kulutat ensin ja katsot vasta sitten, jäikö jotakin säästöön, ei sinulle jää koskaan säästöön mitään. Ei, vaikka palkkasi olisi miten suuri tahansa.
• Ruokaa ostaessa katso KILOHINTOJA. Huolehdi myös siitä, että ruokaa ei mene hukkaan/pilalle/roskikseen.
• Mieti, onko se auto nyt oikeasti pakollinen, kun kerran pääkaupunkiseudulla asutte? Mieti vielä toisenkin kerran. Vaikka asuminen on siellä kallista, juuri autottomuudella moni säästää siellä sen, mitä asumiseen menee enempi (verrattuna maalaiskuntaan.)
• Matkustelu on ylimääräistä kivaa, jota tehdään vain, JOS SIIHEN ON VARAA. Se ei ole perustarve, joka jokaisen pitäisi saada. Entä jos korvaisitte ulkomaanmatkat (tai osan niistä) kotimaanmatkoilla? Tai jos kävisitte ulkomailla vain joka toinen tai joka kolmas vuosi? Tai mitä jos tekisitte vain puolta halvempia ulkomaanmatkoja?
• 200 €/kk kampaajalle kuulostaa minustakin paljolta. Selviät erinomaisesti puolellakin, vaikka miten olisit edustustehtävissä.
• Kilpailuta vakuutukset ja sähkö.
• Ja muistattehan sammuttaa valot huoneesta poistuessa ja sähkölaitteet, kun ette käytä niitä? Ja suljettehan suihkun, kun saippuoitte itseänne?
• Lähes ilmaisiakin harrastuksia löytyy (lenkkeily, kuorot, kansalaisopiston kurssitkaan eivät ole kalliita...), jos niistä haluaa säästää (vaikka ikävää toki lapsille).T. Alle 500 €/kk kuluttava opiskelija. (Tuohon sisältyy siis asumismenot ja kaikki.)
Onpa tullut kivasti viestejä, kiitos!
Tämä oli hyvä viesti monien valitusviestien sijasta. Yhteensä kaikki laskettuna ovat melkein 4000 euroa kuukaudessa. Siis ihan kaikki!
Autoa on pakko pitää ja sen käytöstä saan korvaus.
Kampaaja, jota monet kritisoivat näyttäisi sittenkin maksavan vähän vähemmän, kun 200, ehkä n.150/kk. Käyn aika usein siellä, koska hiukseni kasvavat ihan älytöntä vauhtia! En usko pystyväni siitä nipistämään.
Vakuutuksia en ole kilpailuttanut, se on hyvä idea!
Ulkomaanmatka kerran vuoteen on minulle itselle henkisesti ihan must!
Kai sitä ruuan kanssa on pakko alkaa pihistelemään.
Ap
Tuleeko osteltua latteja yms. päivittäin? Työlounas ravintolassa? -> tilaisuus säästää todella paljon.
Autolla kilometrejä vuodessa - yli 20.000 -> diesel. Paljon pientä ajoa -> hybridi
Kännykkäliittymien ja laajakaistan hinnat - löytyisikö halvempia?
Vakuutuksissa voi säästää jos vain jaksaa käydä ne läpi - välttämättä ei, hirveä homma se on.
Onko verotuksessa huomioitu kaikki vähennykset? Verottaja toki tekee automaattisesti joitain vähennyksiä, mutta ei kaikista. Liity Veronmaksajien jäseneksi ja lueskele säännöllisesti tulevia sähköposteja.
On se oikeasti. Ei jättipalkka, mutta hyvä kuitenkin. Mieheni tienaa noin 5500 Euroa nettona yrittäjänä (nostaa tuon verran keskimäärin) ja olen sitä mieltä, että taloudellinen asemamme on tällä hetkellä tosi hyvä. Minä saan omasta työstä noin 3000 nettona, joten 8500 Euroa/kk tuntuu taivaalliselta. Pari vuotta sitten oltiin vielä suossa, sain ansiosidonnaista 1600 käteen ja mies omaa korvaustaan jotain 600, kun oli typeränä vailla ansiosidonnaista ja jäi työttömäksi. Siksi perustikin yrityksen, kun ei muuten löytänyt töitä. Ennen tuota työttömyysjuttua oltiin keskituloisia, nyt menee hyvin. Ehkä jollekin toiselle nää on roposia, mutta meille paljon.
Velkaa on enää asunnosta 25 000 ja auto vanha paska, joten ei ole sitäkään velaksi. Ollaan sillai pihejä, kun jouduttiin lähes kolme vuotta kitkuttamaan työttömyyden ja pätkätöiden välissä, en vieläkään raski edes kampaajalla värjätä tukkaani. Mulla ei ole yhtään kultakorua edes paitsi surkeat ja halvat sormukset. Pukeudun johonkin alennus-Ellos -vaatteisiin, miehellä on hirveä, 10 vuotta vanha takki.
En ymmärrä miten 5000e ei riitä, tai eihän se varmaan riitä jos on kaikki mahdolliset velanlyhennykset ja kaikki pitää olla parasta. Arvaa Ap paljon minä saan käteen? 800e kuukaudessa lapsilisä ja elatus sisältyy tähän. Asumistuki sentään erikseen 550e kaksioon. Arvaappa riittääkö rahat???
Mulla vuosiansiot 55000-65000 euroa. Meillä on omakotitalo josta lyhennän 950 eurolla joka kuukausi. Perheeseen kuuluu 1,5 vuotias lapsi ja puoliso on kotihoidontuella kotona. Tullaan hyvin toimeen, auto on alle vuoden vanha ja käydään välillä ulkona syömässä. Ulkomaanmatkoja ei tehdä. Sähkölämmitys nielee rahaa, käyn kampaajalla kerran kuukaudessa (maksaa n. 80 euroa), nyt piti maksaa ensimmäinen erä kiinteistöverosta joka oli 269 euroa.
Ihan hyvin tullaan toimeen eikä tämä ole provo.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miten 5000e ei riitä, tai eihän se varmaan riitä jos on kaikki mahdolliset velanlyhennykset ja kaikki pitää olla parasta. Arvaa Ap paljon minä saan käteen? 800e kuukaudessa lapsilisä ja elatus sisältyy tähän. Asumistuki sentään erikseen 550e kaksioon. Arvaappa riittääkö rahat???
Siis 5000 euron bruttopalkka tosiaan tarkoittaa 3000 euron todellista palkkaa. Ihan näin muistutuksena.
2200 euron bruttotuloilla pärjäsin ihan hyvin tuossa kymmenkunta vuotta sitten, siitä jo jäi jotakin säästöönkin. Ja mitä enemmän olen tienannut, sitä paremmin olen pärjännyt, eli minun kohdallani ei päde se että menot kasvaisivat tulojen myötä.
Nyt jos saisin 2400 euroa kuussa, olisin todella tyytyväinen. Ja tyytyväinen jos yleensä jotakin työtä saisin.
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin nuorena aina ajattelin, että sitten kun tienaan 5000e/kk, niin huoleni ovat poissa.
Päinvastoin. Nyt kun viimein pääsin "hyvään" palkkaan kiinni, ei säästöön jää mitään.
Kuulut parhaiten ansaitsevaan viiteen prosenttiin. Elarit huomioiden tulosi vastaavat yli 6000 euron tuloja. Kadulla kun kävelee vastaan 100 ihmistä, niistä 95 tienaa vähemmän kuin sinä.
Kuitenkin elintasosi on perseestä, syy on se että Suomessa on vuosikymmenien ajan pyritty tuloerojen kaventamiseen.
Itsekin varmasti äänestät sen puolesta eli vihreitä tai demareita. Nauti nyt, olet saanut mitä halusit.
5000€ bruttopalkka on hiukan yli 40 000€ käteen vuodessa.
Arvaappa mistä tiedän?
Mulle se olis hyvä, mun miehelle pieni.
Jäähän tuosta nettona joku 2400€, se merkitsee ei brutto
Mulla brutto 4400, netto 2700. Arvatkaa pänniikö, kun kollegat saavat käteen huomattavasti vähemmän haasteellisesta työstä (jossa brutto n. 500 vähemmän) suunnilleen saman verran. Tämä Suomen progressiivinen verotus ei todellakaan kannusta ottamaan vastaan haasteellisempia tehtäviä!
Eli ymmärrän, mistä ap puhuu.
Vierailija kirjoitti:
5000€ bruttopalkka on hiukan yli 40 000€ käteen vuodessa.
Arvaappa mistä tiedän?
35 - 38 000 vähän vaihdellen asuinkunnan ja seurakuntaan kuulumisen mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Mulla brutto 4400, netto 2700. Arvatkaa pänniikö, kun kollegat saavat käteen huomattavasti vähemmän haasteellisesta työstä (jossa brutto n. 500 vähemmän) suunnilleen saman verran. Tämä Suomen progressiivinen verotus ei todellakaan kannusta ottamaan vastaan haasteellisempia tehtäviä!
Eli ymmärrän, mistä ap puhuu.
Ei verotuksen progressio nyt niin paha mörkö ole, jokaisesta lisäeurosta jää kuitenkin pahimmillaankin vähintään 60 senttiä omalle tilille. Jos siis bruttopalkka on 500 euroa enemmän, niin netto on vähintään 300 enemmän.
Monessa maassa on yksinhuoltajille käytössä n. 5-10% veronalennus vuosituloista. Ei minusta yhtään hullumpi idea.