Onko vähän reilu 5000e bruttona hyvä palkka?
Jotenkin nuorena aina ajattelin, että sitten kun tienaan 5000e/kk, niin huoleni ovat poissa.
Päinvastoin. Nyt kun viimein pääsin "hyvään" palkkaan kiinni, ei säästöön jää mitään. Lapsiin menee niin hirmuisesti rahaa, että on vaikea saada rahat riittämään.
Eronnut kun olen, niin ei ole miehen tuloja eikä elarit paljon tässä pelasta. Kaikki menee mitä tulee.
Miten muut pärjäilevät samalla tulotasolla??? Mistä nipistää? Kämppä on jo halpa, 1100e/kk 4h+k.
Kommentit (128)
Mene sossuu. kyl ne vuokrat maksaa
Ei ole hyvä palkka. Verotus pitää siitä huolen.
Itse olen pienituloinen eli kuukausipalkka 2200 euroa kuussa, käteen jää n.1600 euroa. Vuokra 700 euroa. Siitä työmatkakulut, ruoka, puhelin, netti, kotivakuutus, sähkö, salikortti, kampaaja jne. Moni kysyy minulta miksi päädyin velaksi. Järkin sanoo, etten näillä tuloilla pystyisi a. asumaan edes 40m2 kaksiossa tai b. elättämään yhtäkään lasta.
Yritän pärjätä niin, että päivittäistavaroihin ja ruokaan nenee maksimissaan 60€/vko eli 240 € kuussa. Taitaa jäädä lopulta elämiseen mulla se perustoimeentulon turvaosa. Eli...
- kampaajaan 200e/kk
- 3 ihmisen ruokakauppalasku 1000e/kk
Ei ehkä ihme ettei 3000 nettokuukausipalkasta jää mitään käteen.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole hyvä palkka. Verotus pitää siitä huolen.
Itse olen pienituloinen eli kuukausipalkka 2200 euroa kuussa, käteen jää n.1600 euroa. Vuokra 700 euroa. Siitä työmatkakulut, ruoka, puhelin, netti, kotivakuutus, sähkö, salikortti, kampaaja jne. Moni kysyy minulta miksi päädyin velaksi. Järkin sanoo, etten näillä tuloilla pystyisi a. asumaan edes 40m2 kaksiossa tai b. elättämään yhtäkään lasta.
Yritän pärjätä niin, että päivittäistavaroihin ja ruokaan nenee maksimissaan 60€/vko eli 240 € kuussa. Taitaa jäädä lopulta elämiseen mulla se perustoimeentulon turvaosa. Eli...
Ai niin, unohdin opintolainan lyhennyksen laskuista.
Mun 4100 tuloista netto 2700, kahdelle.
Ennen kävin kampaajalla, en enää. Ostan voiteet Lidlistä, en muuta kosmetiikkaa.
Vaatteet mulla on 10 vuotta vanhoja, onneksi olen pysynyt samassa koossa. Ostan lähinnä uusia sukkia ja T-paitoja, nekin Lidlistä tai marketista. Kenkiä en osta, käytän vanhat loppuun.
Kuljen pyörällä ettei kulu bensaa. Auto pitää olla kun ei ole julkisia.
Ruuan ostan Lidlistä.
40
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palstan keskipalkka on 8 000 e/kk nettona.
Mutta sairaanhoitajalla joka tekee 24/7 työtä ilman vapaa-aikaa ja lomia, ja jolla on suurempi vastuu kuin lasten elinsiirtoihin erikoistuneella kirurgilla, on bruttopalkka lisien kanssa vain 1200€.
Mutta jos sairaanhoitaja mokaa, pistetään lääkärikin siitä vastuuseen.
No se on yli tonnin enemmän kuin mun ja puolison brutot yhteensä, ja pidän meitä ihan hyvin toimeentulevina, niin onhan se ihan tosi hyvä palkka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuleehan tuohon lapsilisät päälle + ne elatusmaksut.
No joo, mutta niillä ei paljon juhlita. Kuluja on niin älyttömästi ihan perus elämisestä, että en tiedä mitä tekisin. Asuminen, ruoka, sähkö, autoilu, jne. kaikki on niin kallista, että en tajua mistä nipistää enää. Saan juuri ja juuri säästettyä muutaman tonnin vuotuista matkaamme varten.
Oletko jotenkin vajaa tai onko sulla elämänhallintavaikeuksia?? Pitääkö aikuiselle ihmisille oikeasti ruveta neuvomaan, että kirjaa menot ja tulot Exceliin ja tee tarvittavat havainnot/säästötoimenpiteet. Se on pelkkää laiskuutta jos ei tuommoisilla rahoilla eletä. Mutta toki teit aloituksen vaan leijuaksesi palstalla mahtavan liksasi takia.
Miten ihmeessä pystyn arjen keskellä ylläpitämään jotain exel taulukoita menoistani? Mahtavan liksani? Nimenomaan yritän tuoda esiin sitä, että se ei ole niin mahtava!
ap
http://www.tiedetoimittajat.fi/itseaan-mittaava-tutkija-mita-ei-voi-mit…
Valitan.
Minulla on palkka tasan 5k, kaksi teiniä lasta (tosin yhteishuoltajuus), asun omakotitalossa (ei pääkaupunkiseutu). Palkasta jää 1 000 - 1 500 euroa säästöön kuukaudessa. Taannoiseen avioeroon liittyvää lainaa maksan n. 600 euroa kuussa.
Mitä ap teet kampaajalla, kun kuussa menee tuollainen summa? Mulla menee 9 viikon väleinen reilu satanen. Leikkaus ja tyviväri.
Mieti mallia, joka ei vaadi noin useita käyntejä ja etsi halvempi kampaamo. Pääkaupunkiseudulla minäkin asun.
Kosmetologilla olisi kiva käydä, mutta ei ole varaa.
Meillä 3 lasta. Mun brutto 5100. Miehen 3500. Asumiskulut 2000. Se sisältää lainanlyhennykset, yhtiövastikkeen ja sähkölämmityksen.
Kiinnitin huomiota myös autoon. Tarvitaanko sitä ihan välttämättä? Bensa, vakuutukset, huollot. Uppoaa hirmuinen summa.
Jäin vielä pohtimaan. Olen siis tuo joka kertoi 2200€ bruttotuloista. Sinun tilanne paranee, kun lapset kasvaa. Minä olen todennäköisesti sinua nuorempi, mutta minun ansiokehitys on olematon. Sulla lapset kasvaa ja myöhemmin he itsenäistyy. Voit muuttaa pienempään jne. Ostaa oman pienemmän asunnon jne. Eli tilanteesi on sidonnainen elämäntilanteeseesi. Minulla matalapalkkaisuus tuo mukanaan pysyvämmän tilanteen.
M49 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No joo, mutta niillä ei paljon juhlita. Kuluja on niin älyttömästi ihan perus elämisestä, että en tiedä mitä tekisin. Asuminen, ruoka, sähkö, autoilu, jne. kaikki on niin kallista, että en tajua mistä nipistää enää. Saan juuri ja juuri säästettyä muutaman tonnin vuotuista matkaamme varten.
Oletko jotenkin vajaa tai onko sulla elämänhallintavaikeuksia?? Pitääkö aikuiselle ihmisille oikeasti ruveta neuvomaan, että kirjaa menot ja tulot Exceliin ja tee tarvittavat havainnot/säästötoimenpiteet. Se on pelkkää laiskuutta jos ei tuommoisilla rahoilla eletä. Mutta toki teit aloituksen vaan leijuaksesi palstalla mahtavan liksasi takia.
Miten ihmeessä pystyn arjen keskellä ylläpitämään jotain exel taulukoita menoistani? Mahtavan liksani? Nimenomaan yritän tuoda esiin sitä, että se ei ole niin mahtava!
ap
Valitan.
Minulla on palkka tasan 5k, kaksi teiniä lasta (tosin yhteishuoltajuus), asun omakotitalossa (ei pääkaupunkiseutu). Palkasta jää 1 000 - 1 500 euroa säästöön kuukaudessa. Taannoiseen avioeroon liittyvää lainaa maksan n. 600 euroa kuussa.
Wau! Ihan hurja summa, vuodessa 12 000-18 000. Ja sä vannot taulukoiden nimiin? Kai se on sitten itsekin yritettävä taulukoida. Tässä mietin, että kyllähän mäkin periaatteessa pakkosäästän 600 euroa kuussa lainanlyhennyksillä, ja meneehän mulla automaattisesti 200 euroa eri rahastoihin joka kuukausi. Ne säästöt on tosin ajateltu lasten opiskeluaikoja varten, niin niillä ei esim. matkustella. Mutta olishan se kiva, jos vois vaikka kerran vuodessa lasten kanssa jonkun ulkomaanreissun tehdä! Tää oli motivoiva viesti, kiitos!
T. 19/29
Ja jatkanpa vielä, että tänäänhän on eka päivä. Pääsee sopivasti aloittamaan kuun alusta. Uusi kuukausi, uusi alku :) Ja perjantaikin vielä, eihän tässä voi kuin olla hyvällä tuulella! :D
T. 19/29/52
Vierailija kirjoitti:
Jäin vielä pohtimaan. Olen siis tuo joka kertoi 2200€ bruttotuloista. Sinun tilanne paranee, kun lapset kasvaa. Minä olen todennäköisesti sinua nuorempi, mutta minun ansiokehitys on olematon. Sulla lapset kasvaa ja myöhemmin he itsenäistyy. Voit muuttaa pienempään jne. Ostaa oman pienemmän asunnon jne. Eli tilanteesi on sidonnainen elämäntilanteeseesi. Minulla matalapalkkaisuus tuo mukanaan pysyvämmän tilanteen.
Mä luulen, että Ap ei tajua hyvää tulotasoaan, kun ei tajua sitä, että kaikilla ei ole varaa lapsiin edes. Tavallaan ap:lle on niin itsestäänselvää, että tottakai pitää olla 4H ja K, pari lasta jne. On paljon ihmisiä, joilla ei ole mitään mahdollisuuksia näihin juttuihin, mitkä Ap:lle on itsestäänselvyyksiä.
Vierailija kirjoitti:
M49 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Valitan.
Wau! Ihan hurja summa, vuodessa 12 000-18 000. Ja sä vannot taulukoiden nimiin? Kai se on sitten itsekin yritettävä taulukoida. Tässä mietin, että kyllähän mäkin periaatteessa pakkosäästän 600 euroa kuussa lainanlyhennyksillä, ja meneehän mulla automaattisesti 200 euroa eri rahastoihin joka kuukausi. Ne säästöt on tosin ajateltu lasten opiskeluaikoja varten, niin niillä ei esim. matkustella. Mutta olishan se kiva, jos vois vaikka kerran vuodessa lasten kanssa jonkun ulkomaanreissun tehdä! Tää oli motivoiva viesti, kiitos!
T. 19/29
Muuta en taulukoi kuin kerran kuussa talon sähkö- ja vesimittarilukemat sekä tilien tms. saldot: kertyy mittausdataa. Itse asiassa pienet menot on se mun juttu. Rahaa jää säästöön ja niin itse asiassa pitääkin, koska jossain vaiheessa pitää tehdä asuntoon remonttia tai uusia joku kodinkone, autonkin joutunee uusimaan kerran vuosikymmenessä. Kenties pienet menot on miehelle helpompi toteuttaa kuin naiselle?
Vierailija kirjoitti:
Mitä ap teet kampaajalla, kun kuussa menee tuollainen summa? Mulla menee 9 viikon väleinen reilu satanen. Leikkaus ja tyviväri.
Mieti mallia, joka ei vaadi noin useita käyntejä ja etsi halvempi kampaamo. Pääkaupunkiseudulla minäkin asun.
Kosmetologilla olisi kiva käydä, mutta ei ole varaa.
Meillä 3 lasta. Mun brutto 5100. Miehen 3500. Asumiskulut 2000. Se sisältää lainanlyhennykset, yhtiövastikkeen ja sähkölämmityksen.
Kiinnitin huomiota myös autoon. Tarvitaanko sitä ihan välttämättä? Bensa, vakuutukset, huollot. Uppoaa hirmuinen summa.
Ihan leikkaus + tyvien ja raitojen vahvistus on peruskäynti ja sitten epäsäännöllisemmin koko värjäys. Hyviä kampaajia ei kasva puissa ja etsimiseen/kokeilemiseen menee aikaa. Lisäksi hintataso on aika sama kaikissa järkevissä kampaamoissa.
Auton tarvitsen työn takia, mutta siitä saan kyllä kilometrikorvauksina aika paljon takaisin. Auton pitää olla keskitasoa, jotta se on luotettava ja sopivan edustava.
Asuntolainaan minulla ei ole mitään mahdollisuuksia, ellemme muuta kahden lapsen kanssa kaksioon.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä luulen, että Ap ei tajua hyvää tulotasoaan, kun ei tajua sitä, että kaikilla ei ole varaa lapsiin edes. Tavallaan ap:lle on niin itsestäänselvää, että tottakai pitää olla 4H ja K, pari lasta jne. On paljon ihmisiä, joilla ei ole mitään mahdollisuuksia näihin juttuihin, mitkä Ap:lle on itsestäänselvyyksiä.
Ei kai nyt kaksi lasta ja vuokrakämppä ole mikään rikkaiden luxus-itsestäänselvyys? Mun pitäisi varmaan hommata mies, niin alkaisi jäämään rahaakin johonkin kivaan!
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palkka on hyvä, mutta perheelliselle yksinhuoltajalle ei riittävä, jos elintaso on korkea ja vaativa ( harrastukset, atkustaminen, vaaa-ajanvietto) Asumiskustannukset ovat isot sinulla. Valitettavasti sinun pitää laskea elintasoasi tulojasi vastaavaksi ennen kuin olet veloissa. Jos lapset jo teini-ikäisiä pohtikaa yhdessä mistä säästää.
Elintasomme ei mielestäni ole korkea ja mistä ihmeestä löytäisin halvemman kämpän Helsingistä, kun tämäkin on jo kaupungin vuokrakämppä???
Teemme ainoastaan yhden ulkomaanmatkan vuodessa ja lasten harrastukset ovat mielestäni edullisimmasta päästä (jalkapallo ja tanssi)
Ruokaan menee kyllä rahaa, mutta emme toisaalta halua millekään einesmoska-linjalle lähteä.
Miten ihmeessä ihmiset saavat rahat riittämään???
Eikähän kaikilla tavallisillä perheillä ole budjetointia ja laskemista, jotta saa rahat riittämään. Ehdotin, että mietit yhdessä lasten kanssa onko jotain elämäntyylissänne, josta voitte säästää. Huomaamattaan luo itselleen tietyn elintason, josta pitää kiinni kynsin hampain. Suosittelen budjetointa, menojen tarkkaa seuraamista.
Muutamia esimerkkejä alla missä itse voisin säästää.
- Meillä syödään kotiruokaa (ei einesmoskaa), mutta harvoin keittoja, jotka on todella edullisiä.
- kaupan leipä. Ostan aina niitä kaupan omia leipiä, jotka on 3-4 kertaa kallimpia kuin ruisleipä.
- ulkona syöminen. Kun menemme ulos syömään se on 70e kerta ja kyse tavallisesta ketjuravintolasta. Ei todellakaan rahan arvoista.
- ostan lapsille ja itselle merkkivaatteita
- jokaisella kännykkä, spotify premium, netflix useammalle päätelaitteelle
- kun käyn kavereiden kanssa ulkona syömme ja juomme ravintolassa. Kallista.
Tämä listan tein vain osoittaakseni, että kuluttaminen on helppoa. Ja siitä tulee helposti sosiaalinen normi.
Vierailija kirjoitti:
Huhhuh kirjoitti:
Minulla on amk-tutkinto, olen ollut vakituisessa työsuhteessa kymmenisen vuotta, ja voin todeta urani huipulla tienaavani tällä hetkellä n. 2500€/kk. Bruttona. En ole eronnut, mutta yhdessäkään miehen kanssa emme yllä 5000€ bruttopalkkaan...
Kaksi alle kouluikäistä lasta eivät onneksi vielä ihmeitä vaadi aktiviteeteikseen, mutta kauhulla odotan, kun lapseni alkavat vaatia ja tarvita aina vain kalleempia hyödykkeitä.
Joo, mutta kaksi keskituloista (tai jopa pienituloista) saa tietysti helposti nettona yhtä paljon tai enemmän kuin yksi henkilö 5000e:n tuloilla, johtuen verotuksen progressiosta.
Tästä syystä mulle jää 4100 euron palkasta käteen se 2700, eli 1350/ nekku. Arvelisin, että 2000 euron palkasta täytyy progression takia jäädä käteen enemmän kuin 1300.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palstan keskipalkka on 8 000 e/kk nettona.
No ei ole minulla. Mutta ei tuo saamani reilu 5000 brutto nykypäivänä varmaan kovin harvinainen enää ole.
Käteen jää se 3000. Ei ollenkaan hauskaa. En ainakaan sellaista puoluetta äänestä, joka meinaa korottaa ansiotuloveroani!
3000 netto on Suomessa keskipalkka! Taitaa olla vähän enemmän jo nykyjään. Mediaani on varmaan 3000.
3000e.brutto on varmaan mediaani. (Niillä jotka tekevät täyspitkää työviikkoa). Keskipalkka on vähän yli 3000e.
Ja se sisältää myös lomarahat. Vuosipalkka jaetaan 12:lla
ap