Onko vähän reilu 5000e bruttona hyvä palkka?
Jotenkin nuorena aina ajattelin, että sitten kun tienaan 5000e/kk, niin huoleni ovat poissa.
Päinvastoin. Nyt kun viimein pääsin "hyvään" palkkaan kiinni, ei säästöön jää mitään. Lapsiin menee niin hirmuisesti rahaa, että on vaikea saada rahat riittämään.
Eronnut kun olen, niin ei ole miehen tuloja eikä elarit paljon tässä pelasta. Kaikki menee mitä tulee.
Miten muut pärjäilevät samalla tulotasolla??? Mistä nipistää? Kämppä on jo halpa, 1100e/kk 4h+k.
Kommentit (128)
5000 tulo koko perhelle on pieni, kun keskipaikkat lienee +3000 ja normiperheessa on 2 aikuista ja verot on pienet.
Tässä on se syy miksi jotku eivät eroa
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin nuorena aina ajattelin, että sitten kun tienaan 5000e/kk, niin huoleni ovat poissa.
Päinvastoin. Nyt kun viimein pääsin "hyvään" palkkaan kiinni, ei säästöön jää mitään. Lapsiin menee niin hirmuisesti rahaa, että on vaikea saada rahat riittämään.
Eronnut kun olen, niin ei ole miehen tuloja eikä elarit paljon tässä pelasta. Kaikki menee mitä tulee.
Miten muut pärjäilevät samalla tulotasolla??? Mistä nipistää? Kämppä on jo halpa, 1100e/kk 4h+k.
Mulla kämppä ja asumiskulut samat kuin sulla. Bruttopalkka 3.600. Kaksi kouluikäistä lasta. Auto. Eronnut. Ei elatusmaksuja. Vain lapsilisät. Hyvin pärjätään. Kaikki saadaan mitä tarvitaan. Miten voi tienata 5 k kuussa plus elarit ja olla silti niin ajattelematon ettei rahat riitä..?
Itse olen mies ja saan 5200 e kk plus edut enkä todellakaan pysty säästämään yhtään. Nytkin kesäloman jäljiltä 4000 lovi luottokorteilla.
Ei kyllä pysty ymmärtämään miten ihminen kehtaa vielä valittaa noilla tuloilla, että ei itseään+kahta lasta pysty elättämään. Miten niin käytte vain kerran vuodessa ulkomailla? Sehän jo tarkoittaa, että olette etuoikeutettuja elintaso on korkea.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole hyvä palkka. Verotus pitää siitä huolen.
Itse olen pienituloinen eli kuukausipalkka 2200 euroa kuussa, käteen jää n.1600 euroa.
^Tässäpä ilmiölle selitys. 2200 euron bruttopalkan netto on noin 1600 euroa, 5000 euron bruttopalkan netto on noin 3000 euroa. Suomessa korkeahko bruttopalkka tarkoittaa matalahkoa nettopalkkaa, progressiivinen verotus pitää huolen siitä että kaikilla menee lähestulkoon yhtä huonosti.
Ap ymmärrän täysin mistä puhut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ap teet kampaajalla, kun kuussa menee tuollainen summa? Mulla menee 9 viikon väleinen reilu satanen. Leikkaus ja tyviväri.
Mieti mallia, joka ei vaadi noin useita käyntejä ja etsi halvempi kampaamo. Pääkaupunkiseudulla minäkin asun.
Kosmetologilla olisi kiva käydä, mutta ei ole varaa.
Meillä 3 lasta. Mun brutto 5100. Miehen 3500. Asumiskulut 2000. Se sisältää lainanlyhennykset, yhtiövastikkeen ja sähkölämmityksen.
Kiinnitin huomiota myös autoon. Tarvitaanko sitä ihan välttämättä? Bensa, vakuutukset, huollot. Uppoaa hirmuinen summa.
Ihan leikkaus + tyvien ja raitojen vahvistus on peruskäynti ja sitten epäsäännöllisemmin koko värjäys. Hyviä kampaajia ei kasva puissa ja etsimiseen/kokeilemiseen menee aikaa. Lisäksi hintataso on aika sama kaikissa järkevissä kampaamoissa.
ap
Mulla on leikkaus ja monivärivärjäys vähän reilu satasen koska otan siihen aina myös suojakäsittelyn. 200€ on kyllä jo aika kiskurihinta mielestäni...
Olen aivan identtisessä tilanteessa. 2 lapsen yh, palkka bruttona sen 5000 ja niukin naukin saan satasen säästettyä kuussa sijoitusrahastoon. Asumiseen menee 1300e kuussa eikä todellakaan asuta mitenkään hulppeasti, omistusasunto sentään on ja jossain vaiheessa lainanlyhennykset sentään loppuu. Justiinsa varattiin se vuoden ainoa etelän reissu ja hiki hatussa mietin mistä rahat raavin kasaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuleehan tuohon lapsilisät päälle + ne elatusmaksut.
No joo, mutta niillä ei paljon juhlita. Kuluja on niin älyttömästi ihan perus elämisestä, että en tiedä mitä tekisin. Asuminen, ruoka, sähkö, autoilu, jne. kaikki on niin kallista, että en tajua mistä nipistää enää. Saan juuri ja juuri säästettyä muutaman tonnin vuotuista matkaamme varten.
Oletko jotenkin vajaa tai onko sulla elämänhallintavaikeuksia?? Pitääkö aikuiselle ihmisille oikeasti ruveta neuvomaan, että kirjaa menot ja tulot Exceliin ja tee tarvittavat havainnot/säästötoimenpiteet. Se on pelkkää laiskuutta jos ei tuommoisilla rahoilla eletä. Mutta toki teit aloituksen vaan leijuaksesi palstalla mahtavan liksasi takia.
Miten ihmeessä pystyn arjen keskellä ylläpitämään jotain exel taulukoita menoistani? Mahtavan liksani? Nimenomaan yritän tuoda esiin sitä, että se ei ole niin mahtava!
ap
niin, mitä nyt noin 90% tienaa vähemmän kuin sinä.
Palkka on hyvä, mutta perheen elättäminen lähes yksin on kallista. Lapsiperheiden ei todellakaan kannattaisi erota (ellei ole oikeasti väkivaltaa tms.), ellei ole valmis köyhyyteen.
Kerropa, ap, paljonko kaikki nettotulot ovat yhteensä (eli palkka nettona + lapsilisät + elarit).
Vinkkejä säästämiseen (osa mainittu ennenkin):
• Pidä ainakin yksi seurantakuukausi vuodessa, jotta tiedät minne rahat menevät.
Käy lävitse säästettävät kohteet ja tee tavoitebudjetti, joka sisältää myös säästettävän summan.
• LAITA RAHAA SÄÄSTÖÖN HETI KUN TULOJA TULEE. Jos kulutat ensin ja katsot vasta sitten, jäikö jotakin säästöön, ei sinulle jää koskaan säästöön mitään. Ei, vaikka palkkasi olisi miten suuri tahansa.
• Ruokaa ostaessa katso KILOHINTOJA. Huolehdi myös siitä, että ruokaa ei mene hukkaan/pilalle/roskikseen.
• Mieti, onko se auto nyt oikeasti pakollinen, kun kerran pääkaupunkiseudulla asutte? Mieti vielä toisenkin kerran. Vaikka asuminen on siellä kallista, juuri autottomuudella moni säästää siellä sen, mitä asumiseen menee enempi (verrattuna maalaiskuntaan.)
• Matkustelu on ylimääräistä kivaa, jota tehdään vain, JOS SIIHEN ON VARAA. Se ei ole perustarve, joka jokaisen pitäisi saada. Entä jos korvaisitte ulkomaanmatkat (tai osan niistä) kotimaanmatkoilla? Tai jos kävisitte ulkomailla vain joka toinen tai joka kolmas vuosi? Tai mitä jos tekisitte vain puolta halvempia ulkomaanmatkoja?
• 200 €/kk kampaajalle kuulostaa minustakin paljolta. Selviät erinomaisesti puolellakin, vaikka miten olisit edustustehtävissä.
• Kilpailuta vakuutukset ja sähkö.
• Ja muistattehan sammuttaa valot huoneesta poistuessa ja sähkölaitteet, kun ette käytä niitä? Ja suljettehan suihkun, kun saippuoitte itseänne?
• Lähes ilmaisiakin harrastuksia löytyy (lenkkeily, kuorot, kansalaisopiston kurssitkaan eivät ole kalliita...), jos niistä haluaa säästää (vaikka ikävää toki lapsille).
T. Alle 500 €/kk kuluttava opiskelija. (Tuohon sisältyy siis asumismenot ja kaikki.)
Tämä ketju hyötyisi siitä, että ihmiset kertoisivat nettopalkkansa. Bruttopalkka on vain numeroita.
5000 euroa= 3000 euroa netto.
3000 e = 2300 e netto.
2000 e = 1600 e netto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helsingissä ei kyllä 700 eurolla kuussa paljon perheasunnon asuntolainaa lyhennellä...
Joo ei lyhennellä ei, mutta melkein. Meillä on 220 000e asuntolainaa Helsingissä ja 98 neliötä. Lyhennykset 820e/kk ja 180e vastike.
Teillä menee siis tonni, eli noin 45% enemmän kuin 700e (kysehän oli asumiskuluista, ei pelkästään lyhennyksestä). En siis sanoisi että 700e "melkein" riittää, kun siihen pitää pistää melkein puolet lisää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on aloittajan kanssa siinä mielessä sama tilanne, että olen eronnut, lapsia on kaksi vuoroviikoin ja mullakin samanlaisista bruttotuloista jää se kolme tonnia käteen kuussa. No, elareita en saa, koska meillä on vuoroviikot, ja lapsilisistäkin vain puolet, joten tuloni ovat jonkun verran pienemmät. Emme edes asu pk-seudulla, joten eläminen on jonkun verran halvempaa. Mulla on asuntolainaa, mutta olen mitoittanut lainanlyhennykset siten, että elämiseenkin jää rahaa, eikä tarvitse koko ajan kituuttaa. Silti monena kuukautena ihan kaikki menee, mikä tulee, ja ihan pakollisiin kustannuksiin. Jotkut kuukaudet on parempia, ei ole isoja laskuja, ja saan jopa säästettyä jotain. Ei tässä kuitenkaan todellakaan rikastumaan pääse, vaikka kyllä mäkin ajattelin nuorempana, että 5000 kuussa bruttona olisi jotenkin hyvä palkka. Ja kuten joku totesi, onhan se, mutta usein menojakin alkaa tuossa kohtaa olla enemmän. Eroaminen on myös tosi kallista, sen taloudelliset vaikutukset kestää pitkään, jos ei koko loppuelämän.
Mä en valita, olen monella tavalla itse osani valinnut. Mutta ymmärrän hyvin aloittajan ajatukset.
Kiitos tästä. Oletko tehnyt/yrittänyt tehdä jotain selkeitä muutoksia kulutuksessa tms? Paljonko teillä menee ruokaan rahaa kuussa?
ap
Mä olen lähinnä tinkinyt itsestäni. En käy enää kosmetologilla (aiemmin kävin ihonpuhdistuksissa ja kasvohoidoissa säännöllisesti, n. kerran kahdessa kuussa) hyvin harvoin kampaajallakaan. Ihonhoitotuotteeni ovat S-marketista ja Lidlistä, kun aiemmin käytin merkkituotteita. Myös omat harrastukseni ovat halpoja (salikortista en ole tinkinyt, mutta vaihdoin halvempaan paikkaan). Kaikki lehtitilaukset olen peruuttanut, maksukanaviakaan ei ole, vakuutukset ja sähkön olen kilpailuttanut tasaisin väliajoin.
Olen siinä kanssasi samanlainen, että ruoan laadusta en tingi. Ostan kotimaista ja mielellään luomua, joskaan aina en raaski. Suosin kyllä kausituotteita. Mulla kauppalaskuissa on myös noita talous- ja ihonhoitotuotteita, mutta ruokakauppaan menee (tässä kun mietin ja arvioin) keskimäärin 120-150 euroa viikossa (tarkkaa kirjanpitoa en kyllä ole pitänyt). Jotain pikkujuttuja olen yrittänyt muuttaa tässäkin, esim. vessapaperin ostan 40 paketin tarjouspakkauksina säästökaupasta.... Tarkka kirjanpito varmaan kannattaisi, niin näkisi, mikä on turhaa.
Mulla menee jonkun verran kosmetologilla käynteihin, mutta koska työni on osittain ulkonäkökeskeistä, käyn mielummin ekspertillä, kuin alan itse sotkemaan. Kampaajaankin menee se 200e kuussa noin. Näistä en oikein usko pystyväni tinkimään.
Maksukanavia tai lehtiä emme myöskään tilaa, mutta ruokaan menee varmaan 1000e kuussa (?). Metsästän kyllä tarjouksia jne.
Ei todellakaan ole helppoa!
Ap
Etkö tosiaan pysty käyttämään vähemmän rahaa kampaajaan? Muuttamalla sellaiseen hiusmalliin ja väriin, joille riittää kerran kahdessa kuukaudessa kampaajalla käynti. Tuolla tulisi jo 1200 euroa säästöä vuodessa, ilman että se välttämättä mitenkään heikentäisi tyyliäsi. Kampaajasi osaa varmasti konsultoida tässä.
M49 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuleehan tuohon lapsilisät päälle + ne elatusmaksut.
No joo, mutta niillä ei paljon juhlita. Kuluja on niin älyttömästi ihan perus elämisestä, että en tiedä mitä tekisin. Asuminen, ruoka, sähkö, autoilu, jne. kaikki on niin kallista, että en tajua mistä nipistää enää. Saan juuri ja juuri säästettyä muutaman tonnin vuotuista matkaamme varten.
Oletko jotenkin vajaa tai onko sulla elämänhallintavaikeuksia?? Pitääkö aikuiselle ihmisille oikeasti ruveta neuvomaan, että kirjaa menot ja tulot Exceliin ja tee tarvittavat havainnot/säästötoimenpiteet. Se on pelkkää laiskuutta jos ei tuommoisilla rahoilla eletä. Mutta toki teit aloituksen vaan leijuaksesi palstalla mahtavan liksasi takia.
Miten ihmeessä pystyn arjen keskellä ylläpitämään jotain exel taulukoita menoistani? Mahtavan liksani? Nimenomaan yritän tuoda esiin sitä, että se ei ole niin mahtava!
ap
http://www.tiedetoimittajat.fi/itseaan-mittaava-tutkija-mita-ei-voi-mit…
Valitan.
Minulla on palkka tasan 5k, kaksi teiniä lasta (tosin yhteishuoltajuus), asun omakotitalossa (ei pääkaupunkiseutu). Palkasta jää 1 000 - 1 500 euroa säästöön kuukaudessa. Taannoiseen avioeroon liittyvää lainaa maksan n. 600 euroa kuussa.
Pk-seudulla, varsinkin Helsingissä, kaikki on selvästi kalliimpaa kuin muualla Suomessa. Ei siis voi verrata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on aloittajan kanssa siinä mielessä sama tilanne, että olen eronnut, lapsia on kaksi vuoroviikoin ja mullakin samanlaisista bruttotuloista jää se kolme tonnia käteen kuussa. No, elareita en saa, koska meillä on vuoroviikot, ja lapsilisistäkin vain puolet, joten tuloni ovat jonkun verran pienemmät. Emme edes asu pk-seudulla, joten eläminen on jonkun verran halvempaa. Mulla on asuntolainaa, mutta olen mitoittanut lainanlyhennykset siten, että elämiseenkin jää rahaa, eikä tarvitse koko ajan kituuttaa. Silti monena kuukautena ihan kaikki menee, mikä tulee, ja ihan pakollisiin kustannuksiin. Jotkut kuukaudet on parempia, ei ole isoja laskuja, ja saan jopa säästettyä jotain. Ei tässä kuitenkaan todellakaan rikastumaan pääse, vaikka kyllä mäkin ajattelin nuorempana, että 5000 kuussa bruttona olisi jotenkin hyvä palkka. Ja kuten joku totesi, onhan se, mutta usein menojakin alkaa tuossa kohtaa olla enemmän. Eroaminen on myös tosi kallista, sen taloudelliset vaikutukset kestää pitkään, jos ei koko loppuelämän.
Mä en valita, olen monella tavalla itse osani valinnut. Mutta ymmärrän hyvin aloittajan ajatukset.
Kiitos tästä. Oletko tehnyt/yrittänyt tehdä jotain selkeitä muutoksia kulutuksessa tms? Paljonko teillä menee ruokaan rahaa kuussa?
ap
Mä olen lähinnä tinkinyt itsestäni. En käy enää kosmetologilla (aiemmin kävin ihonpuhdistuksissa ja kasvohoidoissa säännöllisesti, n. kerran kahdessa kuussa) hyvin harvoin kampaajallakaan. Ihonhoitotuotteeni ovat S-marketista ja Lidlistä, kun aiemmin käytin merkkituotteita. Myös omat harrastukseni ovat halpoja (salikortista en ole tinkinyt, mutta vaihdoin halvempaan paikkaan). Kaikki lehtitilaukset olen peruuttanut, maksukanaviakaan ei ole, vakuutukset ja sähkön olen kilpailuttanut tasaisin väliajoin.
Olen siinä kanssasi samanlainen, että ruoan laadusta en tingi. Ostan kotimaista ja mielellään luomua, joskaan aina en raaski. Suosin kyllä kausituotteita. Mulla kauppalaskuissa on myös noita talous- ja ihonhoitotuotteita, mutta ruokakauppaan menee (tässä kun mietin ja arvioin) keskimäärin 120-150 euroa viikossa (tarkkaa kirjanpitoa en kyllä ole pitänyt). Jotain pikkujuttuja olen yrittänyt muuttaa tässäkin, esim. vessapaperin ostan 40 paketin tarjouspakkauksina säästökaupasta.... Tarkka kirjanpito varmaan kannattaisi, niin näkisi, mikä on turhaa.
Mulla menee jonkun verran kosmetologilla käynteihin, mutta koska työni on osittain ulkonäkökeskeistä, käyn mielummin ekspertillä, kuin alan itse sotkemaan. Kampaajaankin menee se 200e kuussa noin. Näistä en oikein usko pystyväni tinkimään.
Maksukanavia tai lehtiä emme myöskään tilaa, mutta ruokaan menee varmaan 1000e kuussa (?). Metsästän kyllä tarjouksia jne.
Ei todellakaan ole helppoa!
Ap
Etkö tosiaan pysty käyttämään vähemmän rahaa kampaajaan? Muuttamalla sellaiseen hiusmalliin ja väriin, joille riittää kerran kahdessa kuukaudessa kampaajalla käynti. Tuolla tulisi jo 1200 euroa säästöä vuodessa, ilman että se välttämättä mitenkään heikentäisi tyyliäsi. Kampaajasi osaa varmasti konsultoida tässä.
Ap:lle sinänsä lienee turha vastata. Uskon että hän pelleilee. Tämän ketjun arvo on muiden kokemuksissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helsingissä ei kyllä 700 eurolla kuussa paljon perheasunnon asuntolainaa lyhennellä...
Joo ei lyhennellä ei, mutta melkein. Meillä on 220 000e asuntolainaa Helsingissä ja 98 neliötä. Lyhennykset 820e/kk ja 180e vastike.
Meillä on saman kokoinen omakotitalo pk-seudulla, rakennnettu 2014. Säästöjä oli 40k ja lainaa saatiin 180k. Lyhennykset 800e/kk ja 0e vastike.
En tiedä onko palkkasi hyvä, mutta itselläni 1000 €/kk. Maksan siitä myös asumiskulut, mietippä sitä!
Ala käymään Lidlissä. Edullista perusruokaa. 80 eurolla ostat 5 säkillistä ruokaa. Jos viikossa säästyy 40, niin se olisi kuussa jo 160 e.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palkka on hyvä, mutta perheelliselle yksinhuoltajalle ei riittävä, jos elintaso on korkea ja vaativa ( harrastukset, atkustaminen, vaaa-ajanvietto) Asumiskustannukset ovat isot sinulla. Valitettavasti sinun pitää laskea elintasoasi tulojasi vastaavaksi ennen kuin olet veloissa. Jos lapset jo teini-ikäisiä pohtikaa yhdessä mistä säästää.
Elintasomme ei mielestäni ole korkea ja mistä ihmeestä löytäisin halvemman kämpän Helsingistä, kun tämäkin on jo kaupungin vuokrakämppä???
Teemme ainoastaan yhden ulkomaanmatkan vuodessa ja lasten harrastukset ovat mielestäni edullisimmasta päästä (jalkapallo ja tanssi)
Ruokaan menee kyllä rahaa, mutta emme toisaalta halua millekään einesmoska-linjalle lähteä.
Miten ihmeessä ihmiset saavat rahat riittämään???
ap
Mistä lähtien einekset on ollut halvempia kuin itsetehty kotiruoka...?
No jos ostaa jotain jauholenkkimakkaraa, maksalaatikkoa, kalapuikkoja, "lihapullia" ( joissa on lihaa 0%) ja ranskalaisia. Kyllä mun itsetekemä ruoka on kalliimpaa kun valitsen laadukkaat raaka-aineet ja tuoreita yrttejä ym.
Vierailija kirjoitti:
Palkka on hyvä, mutta perheen elättäminen lähes yksin on kallista. Lapsiperheiden ei todellakaan kannattaisi erota (ellei ole oikeasti väkivaltaa tms.), ellei ole valmis köyhyyteen.
Kerropa, ap, paljonko kaikki nettotulot ovat yhteensä (eli palkka nettona + lapsilisät + elarit).
Vinkkejä säästämiseen (osa mainittu ennenkin):
• Pidä ainakin yksi seurantakuukausi vuodessa, jotta tiedät minne rahat menevät.
Käy lävitse säästettävät kohteet ja tee tavoitebudjetti, joka sisältää myös säästettävän summan.
• LAITA RAHAA SÄÄSTÖÖN HETI KUN TULOJA TULEE. Jos kulutat ensin ja katsot vasta sitten, jäikö jotakin säästöön, ei sinulle jää koskaan säästöön mitään. Ei, vaikka palkkasi olisi miten suuri tahansa.
• Ruokaa ostaessa katso KILOHINTOJA. Huolehdi myös siitä, että ruokaa ei mene hukkaan/pilalle/roskikseen.
• Mieti, onko se auto nyt oikeasti pakollinen, kun kerran pääkaupunkiseudulla asutte? Mieti vielä toisenkin kerran. Vaikka asuminen on siellä kallista, juuri autottomuudella moni säästää siellä sen, mitä asumiseen menee enempi (verrattuna maalaiskuntaan.)
• Matkustelu on ylimääräistä kivaa, jota tehdään vain, JOS SIIHEN ON VARAA. Se ei ole perustarve, joka jokaisen pitäisi saada. Entä jos korvaisitte ulkomaanmatkat (tai osan niistä) kotimaanmatkoilla? Tai jos kävisitte ulkomailla vain joka toinen tai joka kolmas vuosi? Tai mitä jos tekisitte vain puolta halvempia ulkomaanmatkoja?
• 200 €/kk kampaajalle kuulostaa minustakin paljolta. Selviät erinomaisesti puolellakin, vaikka miten olisit edustustehtävissä.
• Kilpailuta vakuutukset ja sähkö.
• Ja muistattehan sammuttaa valot huoneesta poistuessa ja sähkölaitteet, kun ette käytä niitä? Ja suljettehan suihkun, kun saippuoitte itseänne?
• Lähes ilmaisiakin harrastuksia löytyy (lenkkeily, kuorot, kansalaisopiston kurssitkaan eivät ole kalliita...), jos niistä haluaa säästää (vaikka ikävää toki lapsille).T. Alle 500 €/kk kuluttava opiskelija. (Tuohon sisältyy siis asumismenot ja kaikki.)
Onpa tullut kivasti viestejä, kiitos!
Tämä oli hyvä viesti monien valitusviestien sijasta. Yhteensä kaikki laskettuna ovat melkein 4000 euroa kuukaudessa. Siis ihan kaikki!
Autoa on pakko pitää ja sen käytöstä saan korvaus.
Kampaaja, jota monet kritisoivat näyttäisi sittenkin maksavan vähän vähemmän, kun 200, ehkä n.150/kk. Käyn aika usein siellä, koska hiukseni kasvavat ihan älytöntä vauhtia! En usko pystyväni siitä nipistämään.
Vakuutuksia en ole kilpailuttanut, se on hyvä idea!
Ulkomaanmatka kerran vuoteen on minulle itselle henkisesti ihan must!
Kai sitä ruuan kanssa on pakko alkaa pihistelemään.
Ap