Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ensitreffit alttarilla Suomi 2017

Vierailija
01.09.2017 |

Kommentit (9874)

Vierailija
2161/9874 |
20.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle jäi epäselväksi tilasiko/valitsiko Petri itse sen pillidrinkin vai miten? 

En ymmärtänyt Marin reaktiota tuossa tilanteessa. Vaikutti mukasuvaitsevaiselta. Eli on olevinaan suvaitsevainen, mutta ei oikeasti ehkä olekaan ollut juurikaan homojen kanssa tekemisissä vaan on "paperilla" suvaitsevainen. Ainakin mun lähipiirin homot heittää homovitsejä itekin - toki ei mullakaan niitä nyt kymmeniä ympärilläni koko ajan pyöri - eli tunnen vain pienen otoksen.

Mä mittaan oikean suvaitsevaisuuden siinä, ettei edes osallistu miettimään, onko homoilla samat ihmisoikeudet kuin muilla. Mun mielestäni jo se eriarvoistaa. Mutta ei aina myöskään tarvi hyssytellä ja varjella vitsailulta

Mä olen tästä tavallaan samaa mieltä, mutta silti vähän eri.

Vitsaillessa on ensinnäkin hyvä tuntea yleisönsä. Jotain ihmisryhmää dissaavat vitsit voi mielestäni jättää siihen hetkeen, kun tuntee yleisönsä ja tietää, että he tietävät kyseessä olevan vitsi. En lähtisi itse heittämään tuollaista junttiläppää kuin tutussa porukassa, enkä esim. vielä tutustumisvaiheessa olevien ihmisten seurassa.

Toiseksi sen vitsin pitäisi kohdistua oikeaan kohteeseen. Tuon tyylisellä vitsillä voi pilkata joko sitä itse stereotypiaa asettamalla sen stereotypian naurunalaiseksi tai sitten niitä ihmisiä, jotka uskovat noihin stereotypioihin. Tuo Petrin vitsi taas kuulosti siltä, että no aika gay, luuleekohan jengi mua nyt homoksi kun juon pillillä tai hyhhyh kun tulee nyt kullin imeminen tästä mieleen onpas vähän ällöä. Eli mulla ainakin heräsi mielikuva, että Petrin mielestä homoudessa on jotain negatiivista ja halusi tehdä pesäeroa heihin, että minäpäs olen hetero eikä tällaiset homojutut oikein nappaa. (Sitäpaitsi kenellä aikusella edes tulee homous mieleen cocktaileista ja pillillä juomisesta... oikeesti!) Vitsi oli vanha, väsynyt, stereotypioita lisäävä ja ihan kaikin puolin juntti. Eri tavalla esitettynä voisi ehkä toimia oikeassa seurassa, mutta ei tuolla lailla oudosti töksäyttäen.

Jos noilla kahdella on jo aikaisemmin kameroiden ulkopuolella törmänneet suvaitsevaisuusmielipiteet toisiinsa niin sitten tuo kommentti oli omiaan lisäämään Marin negatiivista kuvaa Petristä. Yksinään tuon voisi ohittaa tilannetajuttomuutena, mutta jos on muutenkin eri mieltä tämäntyylisistä asioista niin ei kyllä kerro hyvää. Saattoi olla kamelin selän katkaiseva tikku.

Vierailija
2162/9874 |
20.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aina kun Petri vähänkin uskaltaa rentoutua ja päästää suustansa letkautuksen, Mari pyörittelee silmiä ja sanoo todella pistävästi takaisin, ettei ymmärtänyt.

No mutta eikös tuo ole itse asiassa aika tyylikäs tapa hoitaa tilanne, jos joku on tekemisissä itseään tyhmemmän ihmisen kanssa, jonka puheet lähinnä ärsyttävät?

Mietin vain, että mikä olisi tuota kohteliaampi tapa toimia tuollaisissa tilanteissa? Jos ei siis ole mikään täysin idiootti bimbo, joka haluaa hihittää tekonaurua vastentahtoisesti jutuille, jotka eivät naurata?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2163/9874 |
20.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toi Petri on kyllä kauhea. Ei ollenkaan mun makuun. Ei ihme, että on sinkku.

Ketä kiinnostaa, onko Petri sinun makuun, ellet ole Mari. Hehän tässä ovat pari.

Vierailija
2164/9874 |
20.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esa on mukava ja kunnollinen, mutta omasta mielestäni aivan liian maalainen jotta jutulla olisi tulevaisuutta. Miten on mahdollista että hän oli viimeeksi ollut lentokoneesa pikkulapsena vaikka on työssäkäyvä mies?

On mahdollista ihan helposti. Matkusteluhan ei ole mikään pakollinen asia aikuiselle. Ei edes työssäkäyville. Esaa kiinnostaa ohjelman perusteella remontointi, käsillä tekeminen, leipominen ja muu kotona tapahtuva puuhastelu. Ei silloin välttämättä ole intoa lähteä kiertelemään maailmaa, kun viihtyy paremmin kotona. Itse olen akateemisesti kouluttautunut, työssäkäyvä ja kaupungissa asuva nainen ja olen viimeksi ollut lentokoneessa 16-vuotiaana. Ei vain kiinnosta lähteä ulkomaille. Suomessa on ihan riittävästi nähtävää ja koettavaa.

En ymmärrä näitä ihmisiä jotka ei pidä matlustelusta. Enkä nyt puhu jostain turkin pakettimatkoista. Kyllä kertoo ihmisestä jos ei nauti siitä että näkee erilaistakin kulttuuria kuin Suomen möllöttäjiä, erilaisia ruokia, rakennuksia ym.. Siis miten tuollainen elämys ei voi kiinnostaa?

Vierailija
2165/9874 |
20.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuliko tässä jaksossa ollenkaan sitä kohtaa, missä Aliisa sanoo, että ei halua oikein ottaa valokuvia vai menikö vaan ohi multa?

Tuli tuli. Onko kyllä surkea asenne tuolla naisella koko ajan. Jatkuva pelon ja uhkakuvien luominen tekee tuhonsa ihan varmasti. Mut hän luulee selvästi itsestään liikoja.

Minulle tulee väkisin Aliisasta mieleen ajatus, että hän pitää tavallaan "ovea auki", eli jos jotain parempaa on vielä tulossa jonkun toisen henkilön muodossa ohjelman jälkeen ja nimenomaan tämän ohjelman ansioista. Se vain, että tuollainen "tuuletus" voi tehdä sen, ettei ikinä löydä sitä ihmistä rinnalleen kun koko ajan odottaa sitä parempaa tulevaksi. Eli siis nostaa itsensä jalustalle, jolle ei sopivaa kumppania tietenkään voi löytyä.

Vierailija
2166/9874 |
20.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Anteeksi toisto, mutta kertoisiko joku valitsiko/tilasiko Petri itse sen drinkin?

Ei näytetty. Kuvattiin vasta, kun molemmilla oli samanlaiset drinkit kädessä.

Saattaako sitten olla myös mahdollista, että Petri oli jo lähtökohtaisesti tuohtunut, kun rouva "määräilee"/hakee hänelle juomia, joista ei yhtään pidä?? Mari alkaa määritellä hänen tekemisiään jo juomista lähtien???

Vierailija
2167/9874 |
20.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mishkaxe kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta se autokeskustelu oli Marin osalta normaali ja Petrin osalta todella typerä dissaus. Petri ihaili hienoa autoa ja Mari bongasi heti itseään miellyttävän ja tunnisti jopa merkin ja mallin. Sen sijaan, että Petri olisi sanonut ko. autosta jotain hyvää tai jatkanut etsimällä seuraavan itseään miellyttävän tai jatkanut keskustelua autoista, hän alkoikin vähätellä Marin tykkäämää mallia tyyliin polkuauto. Joko hän on täysin keskustelutaidoton tai sitten pahemmin jotenkin luonnevikainen. 

No juttuhan on näin, että naiset eivät tiedä autoista yhtään mitään.

Näinhän se on, kun se aivojen osa, johon autotietous varastoituu, sijaitsee peeniksessä.

Vierailija
2168/9874 |
20.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Petrin ja Marin reissusta ei ole yhtään klippiä, eikä juttua eta-nettisivuilla koko häämatkasta, ainakaan vielä. Muista kahdesta on siitäkin edestä, Miksikähän?

Vierailija
2169/9874 |
20.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esa on mukava ja kunnollinen, mutta omasta mielestäni aivan liian maalainen jotta jutulla olisi tulevaisuutta. Miten on mahdollista että hän oli viimeeksi ollut lentokoneesa pikkulapsena vaikka on työssäkäyvä mies?

On mahdollista ihan helposti. Matkusteluhan ei ole mikään pakollinen asia aikuiselle. Ei edes työssäkäyville. Esaa kiinnostaa ohjelman perusteella remontointi, käsillä tekeminen, leipominen ja muu kotona tapahtuva puuhastelu. Ei silloin välttämättä ole intoa lähteä kiertelemään maailmaa, kun viihtyy paremmin kotona. Itse olen akateemisesti kouluttautunut, työssäkäyvä ja kaupungissa asuva nainen ja olen viimeksi ollut lentokoneessa 16-vuotiaana. Ei vain kiinnosta lähteä ulkomaille. Suomessa on ihan riittävästi nähtävää ja koettavaa.

En ymmärrä näitä ihmisiä jotka ei pidä matlustelusta. Enkä nyt puhu jostain turkin pakettimatkoista. Kyllä kertoo ihmisestä jos ei nauti siitä että näkee erilaistakin kulttuuria kuin Suomen möllöttäjiä, erilaisia ruokia, rakennuksia ym.. Siis miten tuollainen elämys ei voi kiinnostaa?

Voiko olla niin, ettei se matkailu ole avartanut sinua riittävästi tajuamaan edes tuota?

Vierailija
2170/9874 |
20.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Johanna vaikutti eilisessä jaksossa jotenkin epävarmalta. Onkohan alkanut takertumaan liikaa? Kuulostaa vähän siltä, että yrittää saada Markuksesta enemmän kuin mihin Markus on valmis.

Täytyy ihailla Markuksen kärsivällisyyttä. Itse olisin jo lannistunut, kun tapani puhua on väärä (liian diplomaattinen, mutta kun se on minulle luontaista, niin pitäisikö teeskennellä muuta?), olen liian auttavainen (no mistä tietäisin, että haluatkin vetää laukkuasi itse, etkä ota avun tarjoamista herrasmiesmäisyytenä?), ja lisäksi täraäytetään päin naamaa, että kun yhteisasumisjakso tulee, niin sinua en todellakaan passaa (itse nimen omaan haluaisin luoda tervetulleen vaikutelman).

Vierailija
2171/9874 |
20.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpa outo kommentti. Nykyinen avomieheni oli käynyt vain Ruotsinlaivalla kun alettiin seurustella. Nykyään reissataan ulkomailla keskimäärin kolmesti vuodessa. Useimmiten hän on aloitteen tekijä matkojen suunnitteluissa. Olettaisin että edellinen kumppani ei ollut kiinnostunut matkailusta eikä hän halunnut matkustaa yksin tai kaverin kanssa.

Tekeekö se ihmisestä 'maalaisen' tai kertooko muutenkaan mitään hänen luonteestaan.

Vierailija
2172/9874 |
20.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Anteeksi toisto, mutta kertoisiko joku valitsiko/tilasiko Petri itse sen drinkin?

Ei näytetty. Kuvattiin vasta, kun molemmilla oli samanlaiset drinkit kädessä.

Saattaako sitten olla myös mahdollista, että Petri oli jo lähtökohtaisesti tuohtunut, kun rouva "määräilee"/hakee hänelle juomia, joista ei yhtään pidä?? Mari alkaa määritellä hänen tekemisiään jo juomista lähtien???

No pitää olla kyllä mielenterveydessä jotain todella pahaa vikaa, jos toisen valitsema juoma koetaan uhkaavaksi, määräilyksi tai suuttumisen aiheeksi.

Vierailija
2173/9874 |
20.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta se autokeskustelu oli Marin osalta normaali ja Petrin osalta todella typerä dissaus. Petri ihaili hienoa autoa ja Mari bongasi heti itseään miellyttävän ja tunnisti jopa merkin ja mallin. Sen sijaan, että Petri olisi sanonut ko. autosta jotain hyvää tai jatkanut etsimällä seuraavan itseään miellyttävän tai jatkanut keskustelua autoista, hän alkoikin vähätellä Marin tykkäämää mallia tyyliin polkuauto. Joko hän on täysin keskustelutaidoton tai sitten pahemmin jotenkin luonnevikainen. 

Niin. Tilanteet voisi hoitaa myös vaikka uteliaisuus-vaihteen silmään heittäen, jos ei osaa kehua asiaa, josta ei itse pidä. Jos mies inhoaa pikkuautoa, ja nainen kertoo että juuri se on hänen suosikkiauto, niin mies voisi vaikka uteliaana kysyä, että "hei kerro lisää, mikä erityisesti viehättää tuossa pikkuautossa", tai että "no mikä olisi kivoin väri tuolle autolle sinun mielestä" tms.  Dissaus ja torppaus ja toisen mielipiteiden kritisointi latistaa tunnelmaa pahasti ja saa toisen sulkemaan suunsa, pahimmillaan lopullisesti. Ymmärrän, että suomalaisen voi olla vaikea kehua, mutta vilpittömällä uteliaisuudella toisen mielipiteitä kohtaan pääsee jo hyvin pitkälle, erittäin positiiviseen suuntaan siis. Toiselle tulee olo, että tuo haluaa oikeasti tietää mitä ajattelen ja miksi, vaikka tuo olisi itse eri mieltä kanssani.

Tästä Marin ja Petrin autokeskustelusta tuli mieleen, että ehkä Petri on henkilö joka tykkäisi kinastella puolisonsa kanssa hyvässä hengessä naureskellen.

Eli Mari olisi voinut vastata jotain sen tyylistä "että no todellakin pääsee lujaa ja paljon lujempaa kuin nuo avoautot" tai jotain muuta yhtä järjetöntä.

Näin olisivat saaneet ylläpidettyä vähän turhanpäiväistä keskustelua autoista pitkäänkin. Pienellä hauskalla kinasteluja olisivat löytäneet hyvän tunnelman ja tätä kautta voineet rentoutua. Nyt molemmat vaikuttavat todella jännittyneiltä ja kevyttä keskustelua ei pääse syntymään.

Silloin se leikkiinkutsu pitää osata esittää. Pitää näyttää eleillään, ilmeillään ja äänenpainoillaan, että tässä ollaan nyt leikkikinastelemassa. Ei töksötetä vakavana ja jäykkänä omia vuorosanoja. Minua ei ainakaan huvita sellainen leikki. En näe pilkettä Petrin silmäkulmassa. 

Niinpä. Jos "dissaamalla" kiusoittelee toista idealla leikkiä ja härnätä, niin se pitää varustaa hymyllä ja silmäniskulla tms. 

Tuli ohiksena mieleen, että yritin joskus seurustella sellaisen miehen kanssa, joka dissasi minun ammattia ja mielipiteitä ja piilovittuili minulle minun asioista. Otin sen melko nopeasti puheeksi hänen kanssaan ja sanoin että en ymmärrä miksi sanot minulle ikäviä asioita ja vittuilet, sellaisesta tulee paha mieli. Se mies oli todella äimistynyt, ja sanoi että olen huumorintajuton, ne on vitsejä ja huumoria ja hauskuuttamista. Josta taas minä äimistyin. No mies selitti, että hän ystäviensä kanssa aina puhuu niin, että he lähinnä vittuilevat toisilleen ja suunnilleen kilpailevat että kuka dissaa toista paremmin. Ilmeisesti se oli jotain miehistä kommunikaatiota tai jotain, ne hänen ystävät oli kaikki miehiä. Selasin hänen face-seinää ja toden totta siellä oli lukuisia piilovittuilupostauksia hänestä hänen kavereiden laittamana, eli mies ei varmaan valehdellut minulle tuosta. Mutta ei hän kyllä naisista mitään tajunnut eikä siitä, että miten naiselle tehdään hyvä olo. Hänen koko olemus huokui ihmeellistä passiivis-aggressiivisuutta (vaikka oli kuulemma hyvin ihastunut minuun). Ei siitä suhteesta mitään tullut, en nauttinut dissattavana olemisesta.

Vierailija
2174/9874 |
20.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllähän tuosta Petristä saa sen kuvan, että päässä pyörii vain kuntoilu. Kysymys hääjuhlassa: "Mitä liikuntaa sä harrastat?". Kysymys häämatkalla: "Onks sulla pyörä?" .  Puhuisivat nyt mieluummin vaikka elokuvista ja kirjoista.

Petrin tapa käyttää haarukkaa oli  muuten kamala. Niiden piikkien kuuluu olla alaspäin!

Esan ja Aliisan loma sujui ihan leppoisasti, kun kuitenkin on kysymys kahdesta toisilleen vieraasta ihmisestä. He eivät kaihtaneet kosketusta ja halusivat tehdä asioita yhdessä. Paluumatkalla vaimo nukkui miehensä sylissä, mikä näytti läheiseltä ja luottavaiselta.

Vierailija
2175/9874 |
20.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin. Tilanteet voisi hoitaa myös vaikka uteliaisuus-vaihteen silmään heittäen, jos ei osaa kehua asiaa, josta ei itse pidä. Jos mies inhoaa pikkuautoa, ja nainen kertoo että juuri se on hänen suosikkiauto, niin mies voisi vaikka uteliaana kysyä, että "hei kerro lisää, mikä erityisesti viehättää tuossa pikkuautossa", tai että "no mikä olisi kivoin väri tuolle autolle sinun mielestä" tms.  Dissaus ja torppaus ja toisen mielipiteiden kritisointi latistaa tunnelmaa pahasti ja saa toisen sulkemaan suunsa, pahimmillaan lopullisesti. Ymmärrän, että suomalaisen voi olla vaikea kehua, mutta vilpittömällä uteliaisuudella toisen mielipiteitä kohtaan pääsee jo hyvin pitkälle, erittäin positiiviseen suuntaan siis. Toiselle tulee olo, että tuo haluaa oikeasti tietää mitä ajattelen ja miksi, vaikka tuo olisi itse eri mieltä kanssani.

Tästä Marin ja Petrin autokeskustelusta tuli mieleen, että ehkä Petri on henkilö joka tykkäisi kinastella puolisonsa kanssa hyvässä hengessä naureskellen.

Eli Mari olisi voinut vastata jotain sen tyylistä "että no todellakin pääsee lujaa ja paljon lujempaa kuin nuo avoautot" tai jotain muuta yhtä järjetöntä.

Näin olisivat saaneet ylläpidettyä vähän turhanpäiväistä keskustelua autoista pitkäänkin. Pienellä hauskalla kinasteluja olisivat löytäneet hyvän tunnelman ja tätä kautta voineet rentoutua. Nyt molemmat vaikuttavat todella jännittyneiltä ja kevyttä keskustelua ei pääse syntymään.

Silloin se leikkiinkutsu pitää osata esittää. Pitää näyttää eleillään, ilmeillään ja äänenpainoillaan, että tässä ollaan nyt leikkikinastelemassa. Ei töksötetä vakavana ja jäykkänä omia vuorosanoja. Minua ei ainakaan huvita sellainen leikki. En näe pilkettä Petrin silmäkulmassa. 

Samat sanat. Mikään ei ole niin rasittavaa kuin kinastelunhaluinen puoliso. En kyllä käsitä, miksi kukaan normaali ihminen haluaisi jatkuvaa taistelua ihan tahallaan. Mielummin sahaisin varpaitani irti.

Vierailija
2176/9874 |
20.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No väännetäänpä rautalangasta: Kaikki eivät tykkää samoista asioista. Ihmisillä on erilaisia mieltymyksiä.

Mikä siinä on niin vaikea ymmärtää? Täytyy olla todella suppea maailmankuva, jos ei ymmärrä erilaisia mieltymyksiä. Kertoo hyvin itsekeskeisestä ajatusmaailmasta tuollainen.

Vierailija
2177/9874 |
20.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voiko olla niin, ettei se matkailu ole avartanut sinua riittävästi tajuamaan edes tuota?

Kyllä sen verran on avartanut tajuamaan että ihmisen täytyy olla aika junttipulla ja jotenkin estynyt vaikka olisi kiva ihmisenä. En itse haluaisi elää kyllä ainutkertaista elämääni vain Suomen kamaralla möllöttäen.

Vierailija
2178/9874 |
20.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä luulen, että Marin kyllästynyt ilme johtuu ihan yksinkertaisesti siitä, että kemiat eivät kohtaa ja hän on jo aika kypsä.

Marista en ole hirveästi saanut irti, mutta mitä voi varmasti sanoa, niin hän on tyylikäs, sivistyneen ja älykkään oloinen, asiallinen ja uraorientoitunut. Mielestäni huumorintajuttomalta hän ei vaikuttanut, hänen huumorinsa on vain kuivaa ja sarkastista, kuten Petrinkin tuntuu olevan. Mielestäni huumorintajun suhteen ei sinänsä tuntunut olevan yhteensopivuusongelmaa, vaan siinä, mistä vitsaillaan.

Mari tekee ilmeisesti jotain vastuullista työtä, jossa on ilmeisesti hillitty ja asiallinen tyyli keskustella toisten kanssa. Oletettavasti hän tapaa paljon samantyylisiä ihmisiä ja siksi meille tuli deiteistäänkin mieleen bisneslounaat.

Tuollaiselle aikuiselle ihmiselle on varmasti aika vaikeaa, kun yhtäkkiä kumppaniksi laitetaankin gay-läppää heittävä juntihko mies, joka tuntuu vetävän kaiken vitsiksi, eikä sellainen sivistyneen oloinen tyyppi, joihin Mari luultavasti bisneskuplassa törmää.

Vierailija
2179/9874 |
20.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä sen pilkkeen silmäkulmaan saisi syttymään vastaamalla jäykkään repliikkiin kevyellä vastaheitolla. Itsekin voi olla aloitteellinen muuttamaan tunnelmaa, vaikka ensimmäinen lause olisi ollut jäykkä.

Ehkä tällainen leikinlasku ja hauska kinastelu ja naureskelu olisi tärkeää näin alkuvaiheessa, kun eivät todellakaan tunne toisiaan. Ja jos huomaa leikinlaskun menneen liian pitkälle, niin sitten pyytää anteeksi ja palaa asiallisempaan ja syvällisempään keskusteluun

Vierailija
2180/9874 |
20.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos koko maailma reissaisi 2-4 ulkomaanmatkaa vuodessa, tuolla ilmakehässä olisi sellainen ruuhka, ettei me kukaan hengitettäisi enää normaalisti. Tajutkaa nyt, että tuo on pienen osan ihmiskunnan hupia eikä se kiinnosta tuossa mittakaavassa edes kaikkia niitä, jotka siihen pystyisivät ja osa haluaisi, mutta ei ole mitään realistisia edellytyksiä.

Ketju on lukittu.