Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Iski joku kriisi kun mies täyttää 60, olen itse 44.

Vierailija
01.09.2017 |

Siis ikäero ei ole koskaan ollut mikään ongelma, mutta miksi nyt kun mies täyttää 60 se tuntuu niin suurelta luvulta.
Tunnen itseni vielä nuoreksi, ja kuuskymppinen tuntuu lukuna vanhalta. Tiedän että sitten kun olen itse 60 ja mies 76 niin se ei ole taas mitään.

Mutta miten pääsen tästä tunteesta ja tajuan että homma on ihan ok, niinkuin on aina ollut?
Kokemuksia?

Kommentit (284)

Vierailija
161/284 |
30.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen 53v todella hyväkuntoinen mies. Aloitin kilpaurheilun yleisurheilussa 8 vuoden iässä, siitä judon kautta voimannostoon. Mutta en todellakaan kuvittele olevani adonis kolmekymppisten mielestä, naama on ikäiseni ja tukka harmaa. Tosin en koskaan voisi edes kuvitella kolmekymppistä puolisoa, ei vaan kiinnosta. Ei näin eronneenakaan, sukupolvikuilu on liian iso. Poikani on 25-vuotias, ovat vielä aika lapsia tuossa vaiheessa.

Kyllä hormoniruunakin on kuusikymppisenä entinen.

Ei muuten ole, todellakaan. Kyllä siinä kohtaa ikä tuntuu toki. Mä en tiedä, millaisia miehiä olette nähneet. En nyt ole mikään nuori enää, mutta todellakin on energiaa, kuntoa ja voimaa. Nopeutta ei enää ole. Seksielämä toimii mainiosti ilman lääkitystä. En silti kuvittele olevani mikään 25-vuotias. Haluan vaan tuoda esille, etteivät kaikki kuusikymppiset ole mitään pappoja vielä. Geenit, elämäntavat ja ripaus onnea.

Vierailija
162/284 |
30.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehesi on siis 16 vuotta sinua vanhempi ja kun nainen vielä yleensä elää sen 6-10 vuotta vanhemmaksi tulet viettämään leskenä yli 20 vuotta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/284 |
30.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te, jotka jauhatte ketjussa siitä, kuinka tärkeää on, että puoliso on timmikroppainen ja urheilullinen ja että ette siksi voisi ottaa vanhempaa puolisoa, arvostatte eri asioita kuin me, joilla vanhempi puoliso on. En ymmärrä, miksi tarvitsee tuomita muiden valinnat ja jauhaa sivutolkulla, kuinka rypyt ja vatsamakkarat ällöttävät. Minulla on 15 vuotta vanhempi mies, joka näyttää ikäiseltään ja jolla on arkeen vaikuttavia perussairauksia, esimerkiksi hän näkee huonosti, minkä seurauksena hän ei voi ajaa autoa ja usein luen hänelle ruokalistoja ja vastaavia. Se, että toimintakykymme eroavat toisistaan, on minulle yhdentekevä asia. Rakastan häntä hänen persoonansa ja yhteisten mielenkiinnonkohteittemme vuoksi. Tiedostan, että hän tulee todennäköisesti kuolemaan minua aiemmin ja että hän saattaa elämänsä loppupuolella tarvita apua minun ollessani vielä hyväkuntoinen, mutta ei tämä ole mikään syy erota.

Vierailija
164/284 |
30.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaihda nuorempaan. Tuttu jäi leskeksi juuri tuon ikäisenä ja tuolla ikäerolla. Ihan yht´äkkiä.

Minkä aikaa se nuorempi elää? Naapuri jäi leskeksi kun miehensä oli 41 vuotias.

Vierailija
165/284 |
30.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miehesi on siis 16 vuotta sinua vanhempi ja kun nainen vielä yleensä elää sen 6-10 vuotta vanhemmaksi tulet viettämään leskenä yli 20 vuotta.

Ihan kuin puolison kuoleman jälkeen olisi tuomittu elämään ikuisesti yksin. Kummallinen ajatusmalli. Leski voi löytää uuden kumppanin siinä missä eronnutkin.

Vierailija
166/284 |
30.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen 53v todella hyväkuntoinen mies. Aloitin kilpaurheilun yleisurheilussa 8 vuoden iässä, siitä judon kautta voimannostoon. Mutta en todellakaan kuvittele olevani adonis kolmekymppisten mielestä, naama on ikäiseni ja tukka harmaa. Tosin en koskaan voisi edes kuvitella kolmekymppistä puolisoa, ei vaan kiinnosta. Ei näin eronneenakaan, sukupolvikuilu on liian iso. Poikani on 25-vuotias, ovat vielä aika lapsia tuossa vaiheessa.

Ei muuten ole, todellakaan. Kyllä siinä kohtaa ikä tuntuu toki. Mä en tiedä, millaisia miehiä olette nähneet. En nyt ole mikään nuori enää, mutta todellakin on energiaa, kuntoa ja voimaa. Nopeutta ei enää ole. Seksielämä toimii mainiosti ilman lääkitystä. En silti kuvittele olevani mikään 25-vuotias. Haluan vaan tuoda esille, etteivät kaikki kuusikymppiset ole mitään pappoja vielä. Geenit, elämäntavat ja ripaus onnea.

Mun 65v isälläkin on kyllä energiaa, kuntoa ja voimaa, urheilee ja rakentaa omin käsin mökkiä, on nuorempi puoliso rinnalla. Korkean tason asiantuntijatöitä teki, ja edelleen eläkkeeltä kysellään puhumaan sinne ja tänne. Mutta on se silti ihan pappa monella tapaa 😅

Vierailija
167/284 |
30.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Te, jotka jauhatte ketjussa siitä, kuinka tärkeää on, että puoliso on timmikroppainen ja urheilullinen ja että ette siksi voisi ottaa vanhempaa puolisoa, arvostatte eri asioita kuin me, joilla vanhempi puoliso on. En ymmärrä, miksi tarvitsee tuomita muiden valinnat ja jauhaa sivutolkulla, kuinka rypyt ja vatsamakkarat ällöttävät. Minulla on 15 vuotta vanhempi mies, joka näyttää ikäiseltään ja jolla on arkeen vaikuttavia perussairauksia, esimerkiksi hän näkee huonosti, minkä seurauksena hän ei voi ajaa autoa ja usein luen hänelle ruokalistoja ja vastaavia. Se, että toimintakykymme eroavat toisistaan, on minulle yhdentekevä asia. Rakastan häntä hänen persoonansa ja yhteisten mielenkiinnonkohteittemme vuoksi. Tiedostan, että hän tulee todennäköisesti kuolemaan minua aiemmin ja että hän saattaa elämänsä loppupuolella tarvita apua minun ollessani vielä hyväkuntoinen, mutta ei tämä ole mikään syy erota.

Ihan yleisestä mielenkiinnosta kysyn, ajatteletko että mies toimisi samoin sinun hyväksesi jos sinä olisit se 15 vuotta vanhempi, ikäisesi näköinen ja toimintakyvyltään rajoittuneempi? 

Vierailija
168/284 |
30.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huhhuh en voisi ikinä seurustella noin paljon vanhemman kanssa

Vierailija
169/284 |
30.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun 65v isälläkin on kyllä energiaa, kuntoa ja voimaa, urheilee ja rakentaa omin käsin mökkiä, on nuorempi puoliso rinnalla. Korkean tason asiantuntijatöitä teki, ja edelleen eläkkeeltä kysellään puhumaan sinne ja tänne. Mutta on se silti ihan pappa monella tapaa 😅

Omaa isää pidetään aina pappana.

Vierailija
170/284 |
30.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Iho kylläkin vanhenee naisilla nopeammin kuin miehillä. Miesten iho on paksumpi kuin naisilla ja siksi samanikäinen mies ja nainen voivat iäkkäinä näyttää todella eri-ikäisiltä, esim. norjalainen miljonääro Tom Hagen ja vaimonsa Anne Elisabeth Hagen.

https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000008269579.html

Miesten ja naisten iho vanhenee eri tavalla. Miehen iho on paksumpi, joten monilla siihen muodostuu hurjia kanjoneita. Naisten ohuemmassa ihossa harvoin on tällaisia kilometrien päähän näkyviä uurteita vaan pientä ryppyä ja kuivumista. Omaan silmään miesten paksut juonteet näkyvät kyllä huomattavasti paremmin joten tuntuu aina oudolta kun sanotaan että naisten iho vanhenisi nopeammin ohuudesta johtuen.

Naisilla iho veltostuu ja muuttuu tavallaan pöhöttyneen näköiseksi estrogeenituotannon loputtua. Tuossa Anne Elisabeth Hagenin kuvassa näkyy selvästi. Aviomies on huomattavasti freesimmän näköinen, vaikka ovat saman ikäisiä.

Kyllä ne miesten kanjoniuurteet näkyvät silti selvemmin kuin jokin pöhötys. Esimerkkinä vaikka täällä jo mainittu Toni Nieminen. En keksi ketään naista samasta ikäluokasta jolla olisi vastaavat rypyt. Eikä pahalla. Rypyt ovat normaalia, mutta se ei ole normaalia että miesten rypyille ollaan täysin sokeita kun taas naisen ihoa syynätään suurennuslasilla.

Tämä on yksilöllistä, eikä Toni Niemisen elämä taida olla sieltä terveellisimmästä päästä. Ihan yhtä lailla nainen rupsahtaa pahemmin, jos ryyppää ja elää epäsäännöllisesti.

Kukaan ei ole tässä sokea miesten rypyille, vaan sinulle yritetään kertoa, että tilastollisesti naisten iho vanhenee pahemmin kuin miesten iho. Yksittäistapauksia on aina, kuten Toni Nieminen, joka näyttää pahemmalta kuin reilu 20 vuotta vanhempi Tom Hagen.

Tilastollisesti? Olen aivan varma että asiasta ei ole tilastoa. Sen sijaan on runsaasti tutkimuksia, joiden mukaan miehet vanhenevat nopeammin ja tämä koskee myös ihoa. On vain kulttuurinen ilmiö että miesten rypyt hyväksytään siinä missä naisen ei, ja siksi moni kokee naisen vanhenevan nopeammin, koska naisen odotetaan säilyvän ikuisesti nuoren näköisenä.

Nieminen ei muuten ole mikään yksittäistapaus, vaan suurin osa hänen ikäluokan miehistä näyttää suurin piirtein samalta. Myös oma mieheni, joten en tällä yritä sanoa sitä että mies ei saisi siltä näyttää.  Vanheneminen on normaalia. Itsekin vanhenen, mutta yhtään kanjonia minulla ei ole kasvoissa.

Useissa tutkimuksissa on todettu, että miehen iho vanhenee ns. paremmin kuin naisen iho. Tämä johtuu siitä, että miehen iho on paksumpi kuin naisen iho ja naisella menopaussi voi aiheuttaa ihon nopeaa vanhenemista, kun suojaavaa estrogeenia ei enää ole, ellei sitä saada lääkityksenä. Tuohon kulttuuriseen juttuun en ota kantaa, sillä käsittelen asiaa vain ikääntymisen fysiologisten muutosten kautta, mutta yleisesti ottaen naiset voivat syyttää itseään rypyttömyyden ihailusta. Ryppyvoiteet ja kauneuskirurgia on hyvin suosittua, on myös tärkeää näyttää Insta-kuvissa hyvältä.

Nieminen on yksittäistapaus "kanjoneineen", joka on muuten todella rumasti sanottu, mutta etpä taida itse sitä huomata.

Vierailija
171/284 |
30.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

opettele vaippojen vaihto ajoissa

Vierailija
172/284 |
30.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Iho kylläkin vanhenee naisilla nopeammin kuin miehillä. Miesten iho on paksumpi kuin naisilla ja siksi samanikäinen mies ja nainen voivat iäkkäinä näyttää todella eri-ikäisiltä, esim. norjalainen miljonääro Tom Hagen ja vaimonsa Anne Elisabeth Hagen.

Entäs tämä pariskunta? Ikäeroa kolme vuotta ja mies näyttää 20 vuotta vanhemmalta kuin vaimonsa.

No eikä näytä. Oinonen on timmissä kunnossa, kun taas Pasasella on kertynyt keskivartaloon kiloja. Ne ovat monin verroin haitallisempia kuin kasvojen rypyt.

No mutta kun tässä puhuttiinkin kasvojen rypyistä eikä mistään terveyshaitoista.

Tässä on puhuttu ihan yleisesti vanhentumisesta.

Kommentissa johon minä vastasin, puhuttiin ihosta. Jos sinä haluat puhua yleisesti vanhentumisesta niin vastaa johonkin muuhun kommenttiin kuin siihen missä keskustellaan pelkästään ihosta. Kiitos :)

Olet vastannut tässä nimenomaan minun viesteihini, jotka käsittelevät kyllä ihoa, mutta myös ikääntymistä yleisellä tasolla. Sinä et täällä sanele, miten täällä keskustellaan.

Vierailija
173/284 |
30.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan yleisestä mielenkiinnosta kysyn, ajatteletko että mies toimisi samoin sinun hyväksesi jos sinä olisit se 15 vuotta vanhempi, ikäisesi näköinen ja toimintakyvyltään rajoittuneempi? 

Toi on oikeaa rakkautta. Tuntuu, että nuorempi sukupolvi elää niin pikakulttuurissa, että suhteissakin toinen heivataan jos se väljehtyy. Itselläni ei ole nuorempaa puolisoa, mutta mulle toisen rakastaminen merkitsee jotain.

Vierailija
174/284 |
30.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainakin tuossa videon aloituskuvassa nuo näyttää aika lailla saman ikäisiltä. Tuo on aika hyvä tyyppiesimerkki siitä, että miehille tulee syvät uurteet ja naisille hienompaa ryppyä, mutta yhtälailla vanhenee molemmat.

Nainen näyttää vanhemmalta. Eikä tuolla miehellä ole syviä uurteita.

Onko sun näössä vikaa vai onko kyseessä joku ihmeellinen denialismi jossa miehen ihon virheitä ei näy?

On minulla näössä vikaa, onko se sinulle jokin ongelma vai miksi haluat huomautella ihmisten puutteista? Asia kuitenkin korjaantuu silmälaseilla, joten voit olla rauhallisin mielin jatkossa. Voit samalla lopettaa nuo denialismi-väitteesi. Minusta ja monesta muusta Tom Hagen on kasvoiltaan nuorekkaampi kuin Anna Elisabeth. Ei siinä sen kummempaa ole. Joku toinen nainen on taas sitten Tomia nuorekkaampi.

Vierailija
175/284 |
30.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen 44v ja mieheni on 40v juuri sopiva ikäero.

Mutta ei pitkään kun miehesi vaihtaa siloposkiseen makkarattomaan.

Vierailija
176/284 |
30.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisi aika kokeilla omia siipiään.

Miehet rupsahtavat nuorempina kuin naiset, saati jos ukko on sinua noin paljon vanhempi.

Ei sinun ole pakko olla vanhan miehen kanssa, voit asua itseksesikin.

Nainen sanoo että miehet rupsahtaa nuorempina.

Ja naiset peukuttaa.

Se on ihan fakta, että miehet vanhenevat nopeammin.

https://www.jyu.fi/fi/ajankohtaista/arkisto/2022/09/miehet-vanhenevat-n…

Siis johtuen elintavoista, niin kuin jutussa mainitaan. Etenkin ylipaino ja tupakointi tuhoaa terveyden nopeasti, elintavoistaan huolehtiva on todennäköisesti hyvässä kunnossa 60 vuotiaana ja reippaasti ylipainoisella elimistö on lopussa jo 40 vuotiaana.

Se mikä on silmiinpistävää että oikeasti hyväkuntoisia ja hoikkia yli 50 vuotiaita naisia on vähän. Toisaalta taas reilusti ylipainoisia ja todella huonokuntoisia yli 50v miehiä on paljon. 

Ööh, johtuen elintavoista sekä biologisesta erosta. Luitko siis jutun? Miehet vanhenevat nopeammin ja sitä eivät selitä pelkästään elintavat. 

"Havaitsimme biologisessa ikääntymisnopeudessa sukupuolieron, jota elintapoihin liittyvät tekijät eivät selittäneet, Kankaanpää sanoo."

Omassa tuttavapiirissä on myös täysin eri huomio viisikymppisten kunnosta. Viisikymppiset naiset juoksee maratoneja, käy joogassa, pilateksessa, vaeltaa, sukeltaa, ym. 

Miehet eivät pysty kumartumaan sitomaan kengännauhojaan.

Liikunta-alalla työskentelevänä voin vahvistaa tämän. Viisikymppinen nainen on keskimäärin paljon notkeampi ja hyväkuntoisempi kuin viisikymppinen mies.

Kerropa, missä työskentelet, niin voidaan välttää "palveluitasi". Asia on yleensä nimittäin juuri päinvastoin.

Vierailija
177/284 |
30.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä. Hän on hyväntahtoisimpia ja lojaaleimpia tuntemiani ihmisiä ja olen nähnyt, miten hän huolehtii esimerkiksi iäkkäistä vanhemmistaan. Miksi sinulle tuli tämä mieleen?

Vierailija
178/284 |
30.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainakin tuossa videon aloituskuvassa nuo näyttää aika lailla saman ikäisiltä. Tuo on aika hyvä tyyppiesimerkki siitä, että miehille tulee syvät uurteet ja naisille hienompaa ryppyä, mutta yhtälailla vanhenee molemmat.

Nainen näyttää vanhemmalta. Eikä tuolla miehellä ole syviä uurteita.

Aika paljon vaikuttaa myös kuvakulma ja valo siihen kumpi näyttää vanhemmalle. Esim tämän jutun kuvassa nainen näyttää paljon nuoremmalle: https://www.google.com/amp/s/www.elespanol.com/corazon/celebrities/2020…

Tässä näyttävät samanikäisiltä, mutta naisen aurinkolasit vaikeuttavat tarkkaa analyysia.

Vierailija
179/284 |
30.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ihmeessä olet noin vanhan miehen kanssa ja vielä tehnyt lapsiakin tuollaisen papan kanssa? Hän voisi olla isäsi. Hyi.

N43

Vierailija
180/284 |
30.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kukaan ole meille huomista luvannut. Nautitaan elämästä kukin tyylillään.

Miksi jäisin murehtimaan mieheni ja minun ikäeroa. Miksi miettisimme, milloin jään leskeksi? Kaikki ei mene aina suunnitelmien mukaan.

Me nautimme nyt tästä ajasta mitä saamme.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi seitsemän