Miksi ateistien on niin vaikea hyväksyä että toiset ovat uskovaisia?
En minäkään usko, mutta ei minua haittaa että toiset uskovat. Jokaisella on oikeus uskoa Jumalaan.
Sitä en sen sijan hyväksy että uskontoa sotketaan politiikkaan tai tuputetaan. Kuten ei myöskään ateismia pidä tuputtaa.
Kommentit (473)
Totuus on se että uskonnot perustuvat valheeseen eivät todellisuuteen ja ovat jokaiselle tavalliselle ihmiselle pelottavia ja turhia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskonnot ovat vähämielisten hapatuksia miksi kukaan sellaista hyväksyisi ellei itse sellainen ole. Edellisenkin perustelu on että hyväksyy sen että joku ei usko satuihin ehdoilla a ja b ei hyvää päivää.
Minä olen uskovainen. Kasvatukseni ei ollut mitenkään uskonnollista - oli ihan sama meninkö rippikouluun tai erosinko kirkosta. Nuorena en ollut uskonnollinen.
Minulla on kovien tieteiden alalta maisterin tutkinto. Olen nainen. Kirjoitin aikoinani L:n paperit. Aina kirkkaasta älystä kehuttu. Olen tullut ilman muiden ihmisten vaikutusta siihen tulokseen että Jumala on olemassa. Aivoissani ei ole mitään vikaa, opiskelu ja työhistorianikin sitä todistaa. Sen sijaan sinun aivokapasiteettisi näyttää ikävän rajalliselta tuntiessasi tarvetta noin räikeisiin ja paikkaansa pitämättömiin yleistyksiin.
Just. Adhominen(persoonaa kohtaan hyökkääminen) on turhaa et saavuta sillä mitään, näytät vain omat heikkoutesi keskustelijana riippumatta kuvitteellisista tutkinnoistasi jolla puffaat kuvittellista paremmuttasi, ilman minkäänlaista asiaa aiheeseen liittyen. Pelkästään säälität.
Hohoijaa. En ole tuo jolle vastasit mutta huomaatko lainkaan kuinka mielellään ateistit (ei tosielämässä mutta tällä palstalla) nimenomaan hyökkäävät uskovien persoonaa kohtaan?
Tässäkin ketjussa sitä on tapahtunut.
Just huoh yöh ja hohoho hoijakkaa, Adhominem googlaa se kun et näytä ymmärtävän mistä puhutaan.
Ah miten älyllinen ja hyvin argumentoitu kommentti! Huomaa että ei ole uskovan kirjoittama.
Sanoo aivopesty joka ei osaa googlata adhominen eikä ymmärrä oman toimintansa moraalittomuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rippileirit eivät ole aiheena. Ainakaan niiden mukavat leirikokemukset eivät uskonnosta johdu vaan kavereista.
Omasta lapsuudesta voin sanoa että en tiennyt uskovaisia "olevankaan"(tiesin hihhuleista) ennen kuin täytin 11 vuotta. Tajusin koulua vaihtaessa, että kaikki uudet luokkakaverit ovatkin uskovaisia. Siinä vaihessa alkoi ihmettely pieni pelkokin, epäluottamuksen takia ja jouduin tarkistamaan että uskovatko he todella satuihin jumalasta ja rukoilevat kirkossa ja ovat hihhuleita. Minulle vastattiin että ei todellakaan ja tämä hämmensi enemmän. Luokallani ei ollut kuin kaksi ortodoksia aiemmin eikä muita uskovaisia.
Uskonnot kuitenkin opitaan vanhemmilta ja koulusta, minusta se on aivopesua kuten tääläkin on jo esitetty.
Uskonnot luovat turvattomuutta koska ne kertovat kuinka moni ihminen valitsee ennemmin todistamattomat asiat kuin todistetut. Uskovaiset ovat pelottavia.
Totta uskovaiset ovat pelottavia kuvitellessan elämää harhojensa kautta. Ihan sairasta. Sitten vielä syytellään muita kun oma pää on se joka flippaa jota ei koskaan olla kyseenalaistettu. Uskovaiset ovat todellakin välitilassa jossa ei ymmäretä kehitystä eikä osata kyseenalaistaa omaa tilaansa.
Tässä ketjussa tuntuu kyllä enemmän flippaavan ateisteilla kuin uskovaisilla. Sori nyt vaan, aika huonon kuvan nyt annoit meistä. Olet myös osoittanut harhaisuutta tässä ketjussa itse, kun olet väittänyt ateistia lestadiolaiseksi koska hän ei ollutkaan samaa mieltä kanssasi.
Vierailija kirjoitti:
Rippileirit eivät ole aiheena. Ainakaan niiden mukavat leirikokemukset eivät uskonnosta johdu vaan kavereista.
Omasta lapsuudesta voin sanoa että en tiennyt uskovaisia "olevankaan"(tiesin hihhuleista) ennen kuin täytin 11 vuotta. Tajusin koulua vaihtaessa, että kaikki uudet luokkakaverit ovatkin uskovaisia. Siinä vaihessa alkoi ihmettely pieni pelkokin, epäluottamuksen takia ja jouduin tarkistamaan että uskovatko he todella satuihin jumalasta ja rukoilevat kirkossa ja ovat hihhuleita. Minulle vastattiin että ei todellakaan ja tämä hämmensi enemmän. Luokallani ei ollut kuin kaksi ortodoksia aiemmin eikä muita uskovaisia.
Uskonnot kuitenkin opitaan vanhemmilta ja koulusta, minusta se on aivopesua kuten tääläkin on jo esitetty.
Uskonnot luovat turvattomuutta koska ne kertovat kuinka moni ihminen valitsee ennemmin todistamattomat asiat kuin todistetut. Uskovaiset ovat pelottavia.
Muotia on muka jonkun mielestä se ettei halua uskoa valheisiin. Kaikkea nuo hihhulit keksivätkin.
Myös se että ehdotetaan tälle 11 vuotiaalle aivopesua ratkaisuksi kertoo paljon uskovaisten olemattomasta moraalista. Uskis valittaa, että ateisti on ilkeä kun mainitsee ettei 11 votiaan aivopesu ole moraalista. Kieltäminen olisi nyt uskiksilla paikallaan eikö, seuraava moraalittomuuden näyte, ei kanneta vastuuta sanoista!
Tarkistitko nuo asiat luokkatovereiltasi vai heidän vanhemmiltaan?
Miksi hämmennyit jos he vastasivat että eivät ole hihhuleita eivätkä usko satuolentoihin?
Eihän kukaan uskossa oleva noin ajattele, eihän se silloin mitään uskoa olisi.
Tämäkö sinut traumatisoi niin ettet nyt (ilmeisesti) aikuisena halua kommunikoida terveellä tavalla ja vaadit muita uskovia tilille siitä mitä (niin mitä?) sinulle 11-vuotiaana tehtiin?
"T. ateisti", lesta palaa takaisin. Retun of the lesta. Onko asiat hoidettu?
Vierailija kirjoitti:
Kiitos kun alleviivasit mitä hain. Nyt jos menisit ja ottaisit päivän lääkkeesi, taisit unohtaa ne aamulla, voiko ne vielä ottaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muotia on muka jonkun mielestä se ettei halua uskoa valheisiin. Kaikkea nuo hihhulit keksivätkin.
Myös se että ehdotetaan tälle 11 vuotiaalle aivopesua ratkaisuksi kertoo paljon uskovaisten olemattomasta moraalista. Uskis valittaa, että ateisti on ilkeä kun mainitsee ettei 11 votiaan aivopesu ole moraalista. Kieltäminen olisi nyt uskiksilla paikallaan eikö, seuraava moraalittomuuden näyte, ei kanneta vastuuta sanoista!
Miksi hämmennyit jos he vastasivat että eivät ole hihhuleita eivätkä usko satuolentoihin?
Tämäkö sinut traumatisoi niin ettet nyt (ilmeisesti) aikuisena halua kommunikoida terveellä tavalla ja vaadit muita uskovia tilille siitä mitä (niin mitä?) sinulle 11-vuotiaana tehtiin?
Hämmennyin että miksi ihmeessä sellaiset tavalliset ihmiset haluavat kuulua kirkkoon, jotka eivät usko pelottavien harhaisten hihhuleiden tapaan. He sanoivat etteivät usko kunhan kuuluvat kirkkoon kun vanhemmatkin kuuluvat. Se todistaa että kyseessä on aivopesu jossa omalla mielipiteellä ei ole väliä vaan kasvatetaan uskomaan epätodellisiin asioihin joihin moni ei edes halua uskoa. Moraalitonta toimintaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos kun alleviivasit mitä hain. Nyt jos menisit ja ottaisit päivän lääkkeesi, taisit unohtaa ne aamulla, voiko ne vielä ottaa?
Unohdit loppuun t. ateisti. Lesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskonnot ovat vähämielisten hapatuksia miksi kukaan sellaista hyväksyisi ellei itse sellainen ole. Edellisenkin perustelu on että hyväksyy sen että joku ei usko satuihin ehdoilla a ja b ei hyvää päivää.
Minä olen uskovainen. Kasvatukseni ei ollut mitenkään uskonnollista - oli ihan sama meninkö rippikouluun tai erosinko kirkosta. Nuorena en ollut uskonnollinen.
Minulla on kovien tieteiden alalta maisterin tutkinto. Olen nainen. Kirjoitin aikoinani L:n paperit. Aina kirkkaasta älystä kehuttu. Olen tullut ilman muiden ihmisten vaikutusta siihen tulokseen että Jumala on olemassa. Aivoissani ei ole mitään vikaa, opiskelu ja työhistorianikin sitä todistaa. Sen sijaan sinun aivokapasiteettisi näyttää ikävän rajalliselta tuntiessasi tarvetta noin räikeisiin ja paikkaansa pitämättömiin yleistyksiin.
Taustoissasi ei ole mitään normaalista poikkeavaa. Noista asetelmista tulee sekä ateisteja että uskoivaisiakin. Yleensä uskovaisten taustalla on joko heikentynyt kriittinen ajattelu (voi liittyä älykkyyteen) tai henkilökohtainen tragedia/kriisivaihe elämässä.
Jos päättelet olevasi älykäs, onko mahdollista että jokin elämän tuoma mieltäsi järkyttänyt tapahtuma on ajanut sinut uskon pariin? Se on "pitänyt sinut järjissäsi"?
Joo mehän ne ollaan jotka kiertävät ovelta ovelle käännyttämässä, kun meitä niin häiritsee, etteivät kaikki ole ateisteja.
Olen ennen yrittänyt ottaa suvaitsevaisen asenteen uskontoja kohtaan, tyyliin "kaikilla on oikeus uskoa mihin haluaa". Nykyään ajattelen että kaikki uskovaiset ovat enemmän tai vähemmän sekaisin. Uskonnot ovat nykymaailmassa enää kehitysvammaisten, mielenterveysongelmaisten ja muuten vain todellisuusrajoitteisten ihmisten juttu. Olen vain kyllästynyt näkemään uskontojen aiheuttamia haittoja, niinkuin lasten henkinen pahoinpitely helvetillä pelottelulla tai täysin turhien elämää rajoittavien sääntöjen noudattaminen. Uskonnot eivät vain kuulu enää nykypäivään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hämmennyin että miksi ihmeessä sellaiset tavalliset ihmiset haluavat kuulua kirkkoon, jotka eivät usko pelottavien harhaisten hihhuleiden tapaan. He sanoivat etteivät usko kunhan kuuluvat kirkkoon kun vanhemmatkin kuuluvat. Se todistaa että kyseessä on aivopesu jossa omalla mielipiteellä ei ole väliä vaan kasvatetaan uskomaan epätodellisiin asioihin joihin moni ei edes halua uskoa. Moraalitonta toimintaa.
Sinä et tiennyt lapsena uskovia olevan olemassakaan ja kuitenkin 11-vuotiaana hämmennyit kun uskova-nimikkeellä kulkevat luokkatoverisi eivät olleetkaan harhaisia hihhuleita ja sanoivat kuuluvansa kirkkoon koska vanhemmatkin kuuluivat?
Eli et tiennyt uskovia olevankaan ja kuitenkin tiesit että he ovat satuolentoon uskovia harhaisia hihhuleita jotka rukoilevat kirkossa?
Hiukan ontuvalta kuulostaa tarinasi. Ja ihan tottako noin nuorena analysoit tuon ja päädyit tulokseen että nämä lapset jotka eivät edes usko ovat vanhempiensa aivopesemiä?
Sekavalta vaikuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Ateistit ovat säälittäviä ja joutuvat helvettiin ikuisiksi ajoiksi. Turhan sitten liekin korventamana katua.
On olemassa vain yksi Jumala ja Jeesus Kristus on hänen ainoa poikansa.
Mikäs herne Satu-Sepon nenään meni? Sääli on muuten empaattinen tunne, kuinka osasit kirjoittaa siitä?
Vierailija kirjoitti:
Joo mehän ne ollaan jotka kiertävät ovelta ovelle käännyttämässä, kun meitä niin häiritsee, etteivät kaikki ole ateisteja.
Joo kaikki uskovathan ne kiertääkin ovelta ovelle käännyttämässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Just. Adhominen(persoonaa kohtaan hyökkääminen) on turhaa et saavuta sillä mitään, näytät vain omat heikkoutesi keskustelijana riippumatta kuvitteellisista tutkinnoistasi jolla puffaat kuvittellista paremmuttasi, ilman minkäänlaista asiaa aiheeseen liittyen. Pelkästään säälität.
Tuo kommenttisi sopii kyllä nimenomaan ateistien sanomisiin (tässä ketjussa ja yleensäkin tällä palstalla), ei uskoviin. Harhassahan sinä elät jos et sitä edes huomaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Unohdit loppuun t. ateisti. Lesta.
Alkaako pikku trollilla jo tulla väsy silmään? Joko olis päivän työ pulkassa?
Ateistit sortuvat kyllä usein uskovaisten pilkkaamiseen. Se ei ole oikein eikä fiksua, mutta inhimillistä.
Sinä uskovainen, ottaisitko tosissasi ja hymähtelemättä vastaan ihmisen, joka kivenkovaa väittää maapallon olevan pannukakku?
Aivan.
Vierailija kirjoitti:
Ateistit sortuvat kyllä usein uskovaisten pilkkaamiseen. Se ei ole oikein eikä fiksua, mutta inhimillistä.
Sinä uskovainen, ottaisitko tosissasi ja hymähtelemättä vastaan ihmisen, joka kivenkovaa väittää maapallon olevan pannukakku?
Aivan.
Minä uskovainen en kuitenkaan pilkkaisi ja ilkkuisi ihmiselle joka väittäisi maapallon olevan pannukakku. Jos asia minua vaivaisi(kiinnostaisi puhuisin siitä hänen kanssaan ja yrittäisin ymmärtää miksi hän niin uskoo.
Vaikka en pääsisi yhteisymmärrykseen en siltikään alentuisi ivaamaan ja haukkumaan.
Muuten, henkilökohtaisia kokemuksia voi olla vaikea tai mahdoton muille todistaa mutta usein uskovilla on syynsä uskoa Jumalaan/Raamattuun/Jeesukseen/PyhäänHenkeen ja niistä voi kertoa muille, eri asia haluavatko he niitä uskoa. Luulen että on jonkinverran vaikeampi antaa henkilökohtaisia todisteita maapallon litteydestä.
Tietysti nyt vastataan "ne harhat ja mielensairaudet" mutta ei se mitään. Sanoma rististä on hullutusta maailman silmissä jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ainoa kokemuksesi uskovista olivat luokkatoverisi joista ei edes näkynyt mikään uskovaisuus miten ajattelit että uskovaiset ovat aivopeseviä pelottavia hulluja?
Ah miten älyllinen ja hyvin argumentoitu kommentti! Huomaa että ei ole uskovan kirjoittama.