Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oikean ruuan ohjeita

Vierailija
26.08.2017 |

Monesti täällä palstalla näkyy kommentteja, että "ei ihme, että suomalaiset voi niin huonosti, kun syövät vain p*****". Samassa viestissä on usein myös kehotus syömään oikeaa ruokaa.

Nyt toivoisin tähän ketjuun niitä oikean ruuan ohjeita, että voisin kokkailla niitä arjessani. Ei vain tyyliin "kasviksia" tai "ajattele itse", vaan nyt kaipaisin ihan ruokareseptejä (edes suurpiirteisesti). Neuvokaa, mitä on se oikea ruoka!

Kommentit (51)

Vierailija
41/51 |
26.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen käynyt kaupassa viimeisen 1 viikon aikana kaksi kertaa muistaakseni. Ekalla kerralla ostin ison kukkakaalin ja 2 parsaa ym. kasviksia ja tein niistä ison (oikeasti ison) kattilallisen kasvissosekeittoa, pakastin 4x0.5l. Söimme sitä pari päivää. Välissä oli joku toinen ruoka, en muista mikä. Keitto oli erittäin täyteläistä, siinä oli eri raaka-aineita, jotka ovat ajankohtaisia juuri nyt mm. selleriä, purjoa ja kesäsipulia ym.

Sitten ostin 1.5 kg keittolihaa ja keittoluut. Selleriä, perunaa, naurista, lanttua, palsternakkaa, sipulia ja porkkanaa. Tein ison satsin keittoa, josta jälleen pari litraa meni pakkaseen. Ostin juureksia niin ison määrän, että pilkoin samalla keittojuureksia valmiiksi pusseihin pakkaseen.

Mun käsitys kotiruuasta on hyvin pitkälle tämä. Jos yritän miettiä montako kiloa kannoin kotiin kasviksia, juureksia ja vihanneksia niin... monta. Yhtään ei mene hukkaan, kun pakastin loput.

Varmaan ens viikolla haen lisää kukkakaalia ja parsaa ja pakastan niitä, jotta niitä voi hauduttaa tai höyryttää syksyllä eri aterioilla.

Parsaa? Kaksi kpl. Sesonki keväällä ja myydään nipuissa.

Pahaa jokatapauksessa.

Ja pakastettua perunakeittoa. Hyi

Joku sunkin ruokavaliossa täytyy olla vialla, kun se tekee noin äreäksi ja pahantuuliseksi. Toki tämä olisi helpompi ymmärtää, jos kertoisit mitä olet syönyt...

Vierailija
42/51 |
26.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän jonkin verran suomalaisen kotiruoan kritisoimista, sillä monissa perheissä se on useimmiten makaronilaatikkoa, kinkkukiusausta, lihakastikkeita tai makkararuokia. Jos ruokavalion kasvikset rajoittuvat lähinnä leivänpäällyskurkkuun ja satunnaiseen tomaatti-kurkku-salaattiin, niin mielestäni jokin on pielessä. "Kotiruoka" merkitsee kaikille hieman eri asioita.

Mutta kun kyse oli niistä resepteistä, niin omaa herkkuani on moussaka. Kohta alkaa kurpitsa-aika, ja rakastan kurpitsakeittoa. Paahdettu myskikurpitsa on kiva lisäke monelle ruoalle.

Resepti kurpitsakeittoon? Ja myös valmistysohje. Voisin kokeilla ensimmäistä kertaa.

Kuorittu kurpitsa paloitellaan lohkoiksi ja keitetään porkkanapalojen, perunoiden ja sipulisilpun kanssa. Keitinveden voi maustaa kasvisliemikuutiolla, jos sellaisia käyttää. Soseutetaan sauvasekoittimella ja maustetaan. Mukaan voi lorauttaa öljyä, kermaa tai tuorejuustoa. Mausteeksi riittää vaikka vain suola ja pippuriseos, mutta koska kurpitsa on makeaa, voi siihen tuoda hiukan potkua vaikka chilillä. Valkosipulin ystävä käyttää sitä.

Toivottavasti maistuu :)

Kiitos. Mikä on perunan määrä n.?

2-4 riippuen koosta, mieluiten jauhoisia perunoita.

Kiitos. Testaan tätä. Koskahan noi kurpitsat ilmestyy kauppoihin? Aion kokeilla ekaa kertaa myös punajuurikeittoa.

Syyskuussa alkaa sesonki taas. :) Punajuurikeittokin on kyllä hyvää!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/51 |
26.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän jonkin verran suomalaisen kotiruoan kritisoimista, sillä monissa perheissä se on useimmiten makaronilaatikkoa, kinkkukiusausta, lihakastikkeita tai makkararuokia. Jos ruokavalion kasvikset rajoittuvat lähinnä leivänpäällyskurkkuun ja satunnaiseen tomaatti-kurkku-salaattiin, niin mielestäni jokin on pielessä. "Kotiruoka" merkitsee kaikille hieman eri asioita.

Mutta kun kyse oli niistä resepteistä, niin omaa herkkuani on moussaka. Kohta alkaa kurpitsa-aika, ja rakastan kurpitsakeittoa. Paahdettu myskikurpitsa on kiva lisäke monelle ruoalle.

Resepti kurpitsakeittoon? Ja myös valmistysohje. Voisin kokeilla ensimmäistä kertaa.

Kuorittu kurpitsa paloitellaan lohkoiksi ja keitetään porkkanapalojen, perunoiden ja sipulisilpun kanssa. Keitinveden voi maustaa kasvisliemikuutiolla, jos sellaisia käyttää. Soseutetaan sauvasekoittimella ja maustetaan. Mukaan voi lorauttaa öljyä, kermaa tai tuorejuustoa. Mausteeksi riittää vaikka vain suola ja pippuriseos, mutta koska kurpitsa on makeaa, voi siihen tuoda hiukan potkua vaikka chilillä. Valkosipulin ystävä käyttää sitä.

Kiitos. Testaan tätä. Koskahan noi kurpitsat ilmestyy kauppoihin? Aion kokeilla ekaa kertaa myös punajuurikeittoa.

Oletko sä kasvissyöjä? Mä en. Yritän vaan aktiivisesti nyt keksiä lisää reseptejä kasvisruokiin. Nämä kaksi keittoa tulee varmaan jäämään osaksi syksyn ruokavaliota.

Vierailija
44/51 |
26.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se myskikurpitsa on muuten ihanan helppo ja edullinen lisäke, koska sen voi syödä kuorineen. Siitä ei mene oikeastaan mitään hukkaan, kun poistaa vain lusikalla siemenet. Itse valelen lohkoihin hieman öljyä ja paahdan uunivuoassa jonkin aikaa. Todellista herkkua, josta uskoisin monien lastenkin pitävän. Maku on jopa hieman hedelmäinen ja koostumus kiva.

Vierailija
45/51 |
26.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko sä kasvissyöjä? Mä en. Yritän vaan aktiivisesti nyt keksiä lisää reseptejä kasvisruokiin. Nämä kaksi keittoa tulee varmaan jäämään osaksi syksyn ruokavaliota.

Olen sekasyöjä, mutta arkiruokani ovat usein lihattomia. Käytän kasviksia, papuja, linssejä, quornia ja mitä nyt keksinkään. Liha on ehkä enemmän sellainen viikonloppu- tai juhlaruoka meillä.

Vierailija
46/51 |
26.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noissa keitoissa ei ole yhtään proteiinia... Eli tunnin päästä on taas nälkä.

Vierailija
47/51 |
26.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on ihan totta tai lähes totta, onhan noissa joku häviävän pieni määrä kasviproteiineja.

Vierailija
48/51 |
26.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen sekasyöjä, mutta arkiruokani ovat usein lihattomia. Käytän kasviksia, papuja, linssejä, quornia ja mitä nyt keksinkään. Liha on ehkä enemmän sellainen viikonloppu- tai juhlaruoka meillä.

Miten huolehdit riittävästä proteeinin saannista? Mä en ole koskaan tehnyt mitään pavuista tai linsseistä. Hernekeittoa olen tehnyt. Nyt koko kesän olen ostanut aina kaupassa käydessä herneitä ja syönyt niitä reilun kurallisen päivässä. Kuvaa käsitystäni kasviproteiinien saannista. Mies on alkanut ostaa kaupasta härkäpapua tai nyhtökauraa, tekee niistä makaronilaatikkoa. Ihan hyväähän se on. Siinä on tullut kaksi vaihtoehtoa lisää. Syön kaurapuuroa päivittäin ja muitakin viljoja, joten se nyhtökaura on vähän kakkua kakulle.

Vierailija
49/51 |
26.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mä monesti laitan niihin vaikka kikherneitä tuomaan suuntuntumaa. Annoksen päälle saatan laittaa raejuustoa. Harvemmin se keitto on päivän ainut ateria, ja joskus pärjää vähemmälläkin.

Tuhti kasviskeitto on kuitenkin sinällään aika täyttävää, jos miettii sitä vihannesten määrää, mikä annoksessa on. Voi kokeilla syödä kerralla soseuttamattomanakin pari perunaa, porkkanaa, parsa-ja kukkakaalia, sellerinvarren ja pinaattia. Jotain rasvaa mukaan. Ei pitäisi ihan tunnin päästä olla nälkä, jos on säännöllisesti syönyt.

Toki olisi hyvä jotain proteiinia saada joka aterialla, mutta ei siitä puutetta tule, vaikka joskus söisikin keittoa.

Vierailija
50/51 |
26.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kasvissosekeitto: porkkanaa, bataattia, sipulia, valkosipulia, tuoretta chiliä, tuoretta inkivääriä, kookosmaitoa, mausteeksi kurkumaa, pippuria, suolaa. Keitetään noin 20min. Soseutetaan. Tarjoillaan öljyssä ja valkosipulissa paistettujen, viipaloitujen herkkusienien ja tuoreen kotitekoisen siemenleivän kanssa.

Helppo perusruoka.

Mä en ymmärrä tota kookosmaidon käyttöä. Jos kasvissosekeiton makua haluaa pehmentää jotenkin niin siihen käy hyvin jogurtti tai ranskankerma tai vaikka ihan kermaviili. Mikä siinä kookoksessa on niin hohdokasta? Aika epäeettinen valinta myös.

Kookos maistuu useimpien ihmisten mielestä hyvältä. Onko sulla enemmänkin noita ruokaongelmia?

Vierailija
51/51 |
26.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten huolehdit riittävästä proteeinin saannista? Mä en ole koskaan tehnyt mitään pavuista tai linsseistä. Hernekeittoa olen tehnyt. Nyt koko kesän olen ostanut aina kaupassa käydessä herneitä ja syönyt niitä reilun kurallisen päivässä. Kuvaa käsitystäni kasviproteiinien saannista. Mies on alkanut ostaa kaupasta härkäpapua tai nyhtökauraa, tekee niistä makaronilaatikkoa. Ihan hyväähän se on. Siinä on tullut kaksi vaihtoehtoa lisää. Syön kaurapuuroa päivittäin ja muitakin viljoja, joten se nyhtökaura on vähän kakkua kakulle.

Jos ei ole tehnyt papuruokia, kannattaa aloittaa kikherneistä. Itse tykkään niistä eniten ja niille löytyy paljon reseptejä. Esimerkiksi kikhernepihvit ovat hyviä kermaviilikastikkeen kanssa. Itse teen tuollaisia pihvejä uunissa. Olen kehitellyt reseptejä ihan vain kokeilemalla. Alkuaikoina saatoin vaikka tehdä lihattoman makaronilaatikon, johon laitoin valkoisia papuja, tomaattimurskaa, kirsikkatomaatteja ja vaikka kesäkurpitsaa. Ajan myötä opin, mistä pavuista tykkään missäkin. Quornrouheesta tykkään eniten, kun puhutaan lihankorviketuotteista. Sitä löytyy ainakin S-kaupoissa ruokapakasteista. Soijatuotteita en ole käyttänyt paljoakaan.

Kasvatan meille usein vihreästä linssistä ituja, jotka maistuvat tuoreilta herneiltä. Ovat hyvä proteiinilisuke. Idut valmistuvat vuorokaudessa itsekseen astiankuivauskaappiin asetellussa siivilässä.

Itse en ole huolissani proteiininsaannista, sillä syömme miehen kanssa kuitenkin viikoittain myös kananmunia ja jonkin verran maitotuotteita.

Kasvisruokien teossa yritän muistaa käyttää tarpeeksi rasvoja, sillä pavut ja linssit ovat rasvattomia. Ruoista tulee liian kevyitä ja mauttomia, jos suoraan korvaa esim. 24% rasvaisen jauhelihan pavuilla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä kolme