Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Apteekeissa ei saa enää asioida rauhassa

Vierailija
26.08.2017 |

Jo jonkin aikaa sitten meni kertaheitolla meininki kaikissa apteekeissa sellaiseksi, että hyvä kun ehdit ovesta sisään, kun jo tullaan kysymään että voidaanko auttaa. Ei siinä mitään, mutta kun joka ikinen siellä hyllyjen välissä häärivä farmaseutti tai mikä onkaan tulee utelemaan täysin saman asian. Ei ole harvinaista että joudun tyyliin neljä kertaa kertomaan että ei kiitos, tulen kyllä kysymään sitten jos jotakin ei meinaa löytyä. Kyllä on alkanut rasittaa tämä. Noiden utelijoiden takia menee omat pasmat sekaisin, eikä meinaa muistaa että mitä sitä pitikään sieltä seuraavaksi etsiä.

Ja sekin, jos vaikka sitten vastaa vaikka, että missäköhän teillä on tyyliin maitohappobakteerit, niin voi jessus sitä pälpätystä kun kaikki mahdolliset valmisteet siinä sitten pitää esitellä, vaikka halusin ihan vaan sen tietyn sieltä hyllystä, juuri sen mitä olin tullut hakemaankin.

Ylipäätään kun menen apteekkiin, en välitä höpötellä ostoksistani siellä kenenkään kanssa, ellei minulla sitten nimenomaan ole jotakin kysyttävää. Kukapa ei tahtoisi ostaa tyyliin peräpukamavoiteensa summuut ilman turhaa kalabaliikkia? Sissus!

Kommentit (291)

Vierailija
121/291 |
26.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki mitä ap sanoi, ja siihen päälle ärsyttää vielä se kun ne yrittävät aina tarjota sitä kalleinta vaihtoehtoa käsikauppalääkeistä, ja ne halvemmat vaihtoehdot on piilotettu johonkin laatikkoon hyllyjen alle. 

Apteekeissa on eroa. Käsikauppalääkkeiden hinnat vaihtelevat apteekista riippuen.

En ymmärrä miten apteekeilla on monopoli käsikauppalääkkeisiin. Hinnat halpenis huomattavasti jos niitä saisi ruokakaupoista. Se on kukkua että on turvallisempaa ostaa apteekista. Ei siellä suinkaan aina olla kysymässä mitään ja tuotteet omilla hyllyillään . Voihan asiakas ostaa useimmasta apteekista jos niin haluaa ja sitä ei voi mitenkään kontrolloida.

Tässä taas sellaista "tietoa" että ihan on turhaa niiden farmaseuttien häiritä kun asiakkaat kyllä osaavat ja tietävät.

Ei todellakaan ole lääkkeiden hinnassa eroa. Lääkkeet maksavat jokaisessa apteekissa, myös verkossa, yhtä paljon. Jos joku saa reseptituotteensa halvemmalla kuin joku toinen (ja tästä on tullut käsitys, että apteekissa A lääke maksaa vähemmän kun sitä lasse sieltä osti kuin apteekissa B josta lissu osti samaa lääkettä), se  johtuu hänen henkilökohtaisesta erityiskorvauksestaan, ei lääkkeen hinnasta kyseisestä apteekissa.

Ei tietenkään ole eroa reseptilääkkeiden hinnoissa mutta käsikauppalääkkeiden hinnoissa on eroa. Siitä on kyse.

Tais olla iltalehdessä kesällä juttua jossa oli tutkittu hintoja. Apteekkien itsehoitotuotteissa oli jopa n 30% hintaerot apteekista riippuen

Vierailija
122/291 |
26.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki mitä ap sanoi, ja siihen päälle ärsyttää vielä se kun ne yrittävät aina tarjota sitä kalleinta vaihtoehtoa käsikauppalääkeistä, ja ne halvemmat vaihtoehdot on piilotettu johonkin laatikkoon hyllyjen alle. 

Apteekeissa on eroa. Käsikauppalääkkeiden hinnat vaihtelevat apteekista riippuen.

En ymmärrä miten apteekeilla on monopoli käsikauppalääkkeisiin. Hinnat halpenis huomattavasti jos niitä saisi ruokakaupoista. Se on kukkua että on turvallisempaa ostaa apteekista. Ei siellä suinkaan aina olla kysymässä mitään ja tuotteet omilla hyllyillään . Voihan asiakas ostaa useimmasta apteekista jos niin haluaa ja sitä ei voi mitenkään kontrolloida.

Tässä taas sellaista "tietoa" että ihan on turhaa niiden farmaseuttien häiritä kun asiakkaat kyllä osaavat ja tietävät.

Ei todellakaan ole lääkkeiden hinnassa eroa. Lääkkeet maksavat jokaisessa apteekissa, myös verkossa, yhtä paljon. Jos joku saa reseptituotteensa halvemmalla kuin joku toinen (ja tästä on tullut käsitys, että apteekissa A lääke maksaa vähemmän kun sitä lasse sieltä osti kuin apteekissa B josta lissu osti samaa lääkettä), se  johtuu hänen henkilökohtaisesta erityiskorvauksestaan, ei lääkkeen hinnasta kyseisestä apteekissa.

Ei tietenkään ole eroa reseptilääkkeiden hinnoissa mutta käsikauppalääkkeiden hinnoissa on eroa. Siitä on kyse.

Siitä on kyse, että kaikki lääkkeet, myyös käsikauppasellaiset, ovat samanhintaisia kaikissa apteekeissa.

Selvitä nyt ensin itsellesi, mikä on lääke. Vihje, perusvoide ei ole vaikka apteekissa myydäänkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/291 |
26.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meinasi naurattaa, kun kävin hakemassa jälkiehkäisytabletin tässä taannoin. Olen siis nelikymppinen ja tiedän aika hyvin ehkäisyasiat sun muut. Menin suoraan reseptijonoon ja kerroin ihan normaaliäänellä nuorelle farmaseutille mitä halusin. Hän järkyttyi silminnähden ja nojautui eteenpäin kuiskuttelemaan mulle tosi hiljaa. Selitti ne pakolliset litaniat ja puna vain levisi kasvoille. Voi parkaa.

Mutta tulihan siinä vähän ammattitaidottomuus mieleen. Kyse on kuitenkin ihan normaalista tuotteesta, jota olen tarvinnut sen yhden ja ainoan kerran. :)

Vierailija
124/291 |
26.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rautalangastako pitää vääntää että se Burana-paketti itsehoitopuolelta maksaa tasan saman verran niin Helsingissä kuin Utsjoellakin. Eli itsehoitoLÄÄKKEET on kaikki samanhintaisia kaikissa apteekeissa.

Vierailija
125/291 |
26.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on iholla sienitulehdus, joka pitäisi hoitaa, mutta en kehtaa hakea reseptivapaata voidetta apteekista sen kyttäyksen takia! Kerran menin voideosastolle katsomaan löytäisinkö sitä samalla kun hain buranaa, mutta kun myyjät alkoi lähestyä kahdelta suunnalta niin kipittelin karkuun. Pakko kai tilata netistä. Ihan järkyttävää stalkkausta!

Vierailija
126/291 |
26.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tais olla iltalehdessä kesällä juttua jossa oli tutkittu hintoja. Apteekkien itsehoitotuotteissa oli jopa n 30% hintaerot apteekista riippuen

Itsehoitotuotteita on muitakin kuin käsikauppalääkkeet. Lääkkeet ovat samanhintaisia kaikissa apteekeissa, siis burana 400 10kpl käsikauppapakkaus maksaa saman jokaisessa apteekissa, mutta vaikkapa perusvoide, apteekkikosmetiikan meikkivoide tai vitamiinipurkki voi olla hyvinkin erihintainen eri apteekeissa, koska vaikka ne ovat itsehoitotuotteita, ne eivät ole lääkkeitä.

Onko tämä nyt ymmärretty?

Vierailija
127/291 |
26.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo se on kiva kun haluis apteekissa katsella raskaustestejä ja ummetuslääkkeitä mahdollisimman huomaamattomasti ettei kukaan vaan nää, niin eiköhän kohta joku tuu paikalle tyyliin huutelemaan eri vaihtoehtoja vaikka haluan vain itse rauhassa katsella ja häipyä sitten!!

Vierailija
128/291 |
26.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalainen on vasta äskettäin oppinut kävelemään kahdella jalalla, -ei siis pidä ihmetellä ettei hän osaa olla vielä palveltavana.

Yksi kohtelias lause,"kiitos, katselen tässä". Ei ole vaikeaa.

Ainakin täälläpäin apteekkihenkilökunta vastaa tuohon kysymykseen "niin, minkälaista?" Ja kun toistat, sanot ehkä kolmannenkin kerran että "kiitos, ihan vaan katselen" niin seuraa jatkokysymyksiä, että mitä ja johonkin hyllylle kun suuntaat kaikesta huolimatta, alkaa papatus, miten tässä on uutuus/edullinen/hyvä tuote. Ja kun vaan katselet, ottaa asiakaspalvelija jonkun tuotteen tai pari tuotetta melkein vaatien valitsemaan mitä nyt ottaa, samalla vilkuillen juuri apteekin ovesta tullutta uutta asiakasta. Myöskään lauseesta "kiitos, mutta en tarvitse apua, katselen vain" ei ole apua.

Vierailija
129/291 |
26.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka moni käy apteekissa hengailemassa ja ns tappamassa aikaa? Kyttäilee niitä purkkeja ja tuumailee, että sitä on tuommostakin, pitääpä miettiä tarviinko joskus..

Sillai se oletus, että apteekissa/alkossa moni tarvitsee apua, kun ei tiedä mistä löytyy ja mitä mihinkin vaivaan tarvii. Palvelu alttius on täysin perusteltua.

Vierailija
130/291 |
26.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Woot? Minkä ihmeen takia kukaan menee apteekkiin katselemaan raskaustestejä? Jos sitä tarvitaan, se ostetaan. Ei se mikään huulipuna ole, että ostanpa tuosta raskaustestin mutta tarvii katella minkä niistä.

Vierailija
131/291 |
26.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä keskustelusta käy selvästi ilmi, miksi apteekin tätien ja setien kannattaa ja pitää edelleen "häiritä" asiakkaita apteekissa, vaikka asiakkaat kuvittelevatkin osaavansa ja tietävänsä itse kaiken. Ei tiedetä edes, ostetaanko lääkettä vai mitä, ei tiedetä mitä eroa on lääkkeellä ja itsehoitotuotteella, lääkkeet ovat eri hintaisiakin apteekkien kesken ja mitä vielä.

Kyllä kansa tietää, paitsi ettei ainakaan tässä tapauksessa.

Vierailija
132/291 |
26.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Että ihan korkeakoulututkinnon suorittaneita! Niiata ja kumartaako pitäisi? Onko ne vuosikausia opetelleet korkeakoulussa lukemaan ääneen pakkausselosteita?

On olemassa ihmisiä, joilla on sairauksia ja useita lääkkeitä käytössä. Jotta nämä ihmiset voisivat käyttää turvallisesti lääkkeitä (myös käsikaupasta saatavia, jotka ovat osittain aivan samoja lääkkeitä kuin reseptituotteet), farmaseutin tehtävä on tarkistaa paitsi käytössä olevat lääkkeet, myös niiden yhteisvaikutukset ja suhtautuminen hankittavaan uuteen lääkkeeseen. Ja ei, lääkäri ei tätä voi aina tehdä, koska ihmiset voivat käyttää useampaa lääkäriä, niin julkisella, työterveydessä kuin yksityisellä puolellakin ja nämä lääkärit eivät voi tietää toistensa määräämiä lääkkeitä, ellei asiakas sitä heille itse kerro. Jolloin voi seurata tilanne, että henkilö saa eri lääkäreiltä vaikkapa kahta samaa vaikuttavaa ainetta sisältävää särkylääkettä tai jotakin sellaisia lääkkeitä, joiden vaikutus kumoaa tai vahvistaa toistaan aiheuttaen haittavaikutuksia. Lääkärille voi myös tulla virhe esim. annostelussa, jolloin farmaseutti tämän huomaa ja tarkistaa lääkäriltä, oikeastiko annostus on tämä ja virhe voidaan korjata - muuten asiakas olisi ottanut lääkettä liikaa tai liian vähän, jolloin se olisi mahdollisesti ollut esim. tehoton.

Ja korkeakoulututkinto nyt on jo suurimmalla osalla kansaa, mutta voit toki kumarrella jos sen koet jotenkin hienoksi asiaksi. Tuikitavallinen tutkinto, kenellä miltäkin alalta, suurimmalla osalla tutuista on korkeakoulututkinto, joten ei sitä ainakaan koulutetut itse minään ihmeellisenä asiana pidä.

Tyypillisesti puhut asian sivusta. Nyt ei ollut puhe reseptilääkkeistä. Nämä apuaan tarjoavat neuvojat eivät ole kertaakaan kysyneet minulta mitä reseptilääkkeitä syön tai mitä sairauksia minulla.

Esimerkki: ostin känsälaastaria. Tietenkin minulla oli vieressä avustamassa korkeakoulututkinnon suorittanut farmaseutti, eihän sitä muuten olisi osannut ostaa. Hän ei kuitenkaan koulutuksestaan huolimatta osannut kysyä minulta oleellista kysymystä: "Onko sinulla diabetes?". Nimittäin pakkauksen sisällä olleessa selosteessa kerrottiin, että diabeetikot eivät saa käyttää känsälaastaria, koska se sisältää syövyttävää ainetta. Minulle tuli siis hukkaostos. Mitä hyötyä tästä viereen hyökänneestä avustajasta oli?

Huom. epäilen, että suurimmalla osaa kansasta olisi korkeakoulututkinto. Suurella osalla varmasti on.

Vierailija
133/291 |
26.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka moni käy apteekissa hengailemassa ja ns tappamassa aikaa? Kyttäilee niitä purkkeja ja tuumailee, että sitä on tuommostakin, pitääpä miettiä tarviinko joskus..

Sillai se oletus, että apteekissa/alkossa moni tarvitsee apua, kun ei tiedä mistä löytyy ja mitä mihinkin vaivaan tarvii. Palvelu alttius on täysin perusteltua.

No mä ainakin mielelläni katselisin kosmetiikkahyllyt, ale-korit ja ihan kiva olis verrata hintoja, apteekin kosmetiikka kun on suht hintavaa, mut laatukin on hyvä, ainakin mitä ite oon ostanut, sen takia haluaisin valita rauhassa oikean tuotteen. Haluan myös verrata kantsiiko ostaako vaikka lemmikille joku tuote eläinlääkäriltä vai apteekista, niillekkin kun on näitä ns. itsehoitotuotteita, punkkikarkotteita, vitamiinivalmisteita ja ripulilääkkeitä yms ja hinnat vaihtelee aika paljonkin.

Olis kiva katsella onko jotain eri vaihtoehtoja tai eroa hinnassa, eikä ostaa just sitä samaa tuotetta kun ennenkin, ellei sen saman tuotteen ostamiseen ole jotakin tiettyä syytä. Puhumattakaan siitä, että ei etukäteen edes voi tietää, mitä tuotteita on jos ei katsele.

Vierailija
134/291 |
26.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän säälittää se korkeasti koulutettu henkilökuntakin. Apteekkeihin on tuotu homeopaattisista vesistä lähtien kaiken maailman kuraa, mikä ei sinne kuulu. Ja sitten korkeakoulun käyneenä joutuu selittämään niiden lumevesien "vaikutuksia" vaikka tietää tasan tarkkaan, että ne ovat yhtä tehokkaita kuin kraanavesi.

Ei ole apteekit entisellään.

Vierailija
135/291 |
26.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla tuli puolen minuutin sisään kaksi eri ihmistä kysymään, tarvitsenko apua. En katsellut mitään erityistä (suuvesiä).

Vierailija
136/291 |
26.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mä ainakin mielelläni katselisin kosmetiikkahyllyt, ale-korit ja ihan kiva olis verrata hintoja, apteekin kosmetiikka kun on suht hintavaa, mut laatukin on hyvä, ainakin mitä ite oon ostanut, sen takia haluaisin valita rauhassa oikean tuotteen. Haluan myös verrata kantsiiko ostaako vaikka lemmikille joku tuote eläinlääkäriltä vai apteekista, niillekkin kun on näitä ns. itsehoitotuotteita, punkkikarkotteita, vitamiinivalmisteita ja ripulilääkkeitä yms ja hinnat vaihtelee aika paljonkin.

Olis kiva katsella onko jotain eri vaihtoehtoja tai eroa hinnassa, eikä ostaa just sitä samaa tuotetta kun ennenkin, ellei sen saman tuotteen ostamiseen ole jotakin tiettyä syytä. Puhumattakaan siitä, että ei etukäteen edes voi tietää, mitä tuotteita on jos ei katsele.

Sama juttu. Ja koska en ikinä kirjoita ylös mitä tarvitsen, niin haluan edetä omaan tahtiin, koska jonkin hyllyn kohdalla saattaa muistua mieleen, että ai niin tuokin on loppu. Että kyllä minä ainakin käyttäisin apteekissa paljon enemmän sekä aikaa että rahaa, jos jätettäisiin rauhaan.

Vierailija
137/291 |
26.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tästä keskustelusta käy selvästi ilmi, miksi apteekin tätien ja setien kannattaa ja pitää edelleen "häiritä" asiakkaita apteekissa, vaikka asiakkaat kuvittelevatkin osaavansa ja tietävänsä itse kaiken. Ei tiedetä edes, ostetaanko lääkettä vai mitä, ei tiedetä mitä eroa on lääkkeellä ja itsehoitotuotteella, lääkkeet ovat eri hintaisiakin apteekkien kesken ja mitä vielä.

Kyllä kansa tietää, paitsi ettei ainakaan tässä tapauksessa.

On hyvä, että kysytään tarvitseeko palvelua tai apua, mutta jos sitä ei tarvitse, niin miksi sitten sitä jäädään tuputtamaan?

Jos haluan vaan ostaa ihan perus naamarasvaa tai samaa d-vitamiinia kun ennenkin.

Tai jos mä sanon tarvitsevani halvimman ibuprofeiini-tuotteen, ihan sama mikä kunhan on edullinen, niin miksi mulle pidetään luento miten nämä eri rinnakkaisvalmisteet on kaikki samaa vaikuttavaa ainetta sisältäviä. Tai että täällä olis myös asetyylisalisyylihappoa vaikuttavana aineena olevia tuotteita ja parasetamolia sisältäviä tuotteita, niitä heillä myös on. Sitten kerrotaan, että ei niissä keskenään periaatteessa suurempaa eroa ole, kaikki on ihan hyviä, eikä suositeltua annosta kannata ylittää. Kun selvästi pyysin ibuprofeiinia sisältävää tuotetta, koska itse olen sen havainnut parhaaksi, olkoon tuotteen kauppanimi mikä hyvänsä.

(Ja ennenkun joku korjaa, että kirjoitin jonkun lääkeaineen nimen väärin, niin kerron että olen tavallinen kansalainen ilman lääkealan opintoja ja asian pointti lienee selvinnyt siitä huolimatta)

Vierailija
138/291 |
26.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Woot? Minkä ihmeen takia kukaan menee apteekkiin katselemaan raskaustestejä? Jos sitä tarvitaan, se ostetaan. Ei se mikään huulipuna ole, että ostanpa tuosta raskaustestin mutta tarvii katella minkä niistä.

Niitä on eri merkkisiä, eri hintaisia, eri herkkyyksiä, eri käyttötapoja(puikkoja, liuskoja, kasetteja, digitaalisia....), eri aikaa tehtäviä, eri pakkauskokoja jne jne jne. Eli kyllä sielä katsellaan ja vertaillaan mitä haluaa.

Vierailija
139/291 |
26.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama juttu. Ja koska en ikinä kirjoita ylös mitä tarvitsen, niin haluan edetä omaan tahtiin, koska jonkin hyllyn kohdalla saattaa muistua mieleen, että ai niin tuokin on loppu. Että kyllä minä ainakin käyttäisin apteekissa paljon enemmän sekä aikaa että rahaa, jos jätettäisiin rauhaan.

Juuri näin. Ennen ostin paljon ihan tarpeellisia heräteostoksia apteekista, nyt vaan reseptilääkkeet tai just sen mitä tulin hakemaan.

Vierailija
140/291 |
26.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan itse huomanneeni että meillä oli särkylääkkeet loppu ja apteekki oli vieressä joten päätin että menen hakemaan. Ehdin juuri särkylääkkeille ja napata sen mitä yleensä käytetään kun siihen pyyhältää myyjä ja alkaa kauhea ristikuulustelu mihin se tulee ja millä annostuksella ja alkaa esittelemään kaikkia läpi ja vaikka sanon että ihan vaan kaikenmaailman kipuun mitä nyt sattuu kohdalle osumaan ihan varuilta lääkekkaappiin ja meillä aina käytetään tätä samaa kun sopii sekä minulle että miehelle niin ei. Ihan kun olisin huumeita ostamassa enkä vaan perus särkylääkettä.