Apteekeissa ei saa enää asioida rauhassa
Jo jonkin aikaa sitten meni kertaheitolla meininki kaikissa apteekeissa sellaiseksi, että hyvä kun ehdit ovesta sisään, kun jo tullaan kysymään että voidaanko auttaa. Ei siinä mitään, mutta kun joka ikinen siellä hyllyjen välissä häärivä farmaseutti tai mikä onkaan tulee utelemaan täysin saman asian. Ei ole harvinaista että joudun tyyliin neljä kertaa kertomaan että ei kiitos, tulen kyllä kysymään sitten jos jotakin ei meinaa löytyä. Kyllä on alkanut rasittaa tämä. Noiden utelijoiden takia menee omat pasmat sekaisin, eikä meinaa muistaa että mitä sitä pitikään sieltä seuraavaksi etsiä.
Ja sekin, jos vaikka sitten vastaa vaikka, että missäköhän teillä on tyyliin maitohappobakteerit, niin voi jessus sitä pälpätystä kun kaikki mahdolliset valmisteet siinä sitten pitää esitellä, vaikka halusin ihan vaan sen tietyn sieltä hyllystä, juuri sen mitä olin tullut hakemaankin.
Ylipäätään kun menen apteekkiin, en välitä höpötellä ostoksistani siellä kenenkään kanssa, ellei minulla sitten nimenomaan ole jotakin kysyttävää. Kukapa ei tahtoisi ostaa tyyliin peräpukamavoiteensa summuut ilman turhaa kalabaliikkia? Sissus!
Kommentit (291)
Vierailija kirjoitti:
Minä olen ratkaissut apteekki-ongelman siirtymällä saksalaisen verkkoapteekki Apo-rotin https://www.apo-rot.fi/ asiakkaaksi. Sieltä saa kaikki käsikauppatuotteet 30-50% halvemmalla, vaikka päälle tulee kuljetuskustannuksia vähän alle kympin verran. Tilaan kerralla yleensä enemmän, niin ei jää kuljetuskustannuksia per tuote juurikaan.
Ostan sieltä särkylääkkeet, silmätipat, voiteet, deodorantit, shampoot, apteekkikosmetiikan jne jne. Kaikki paitsi reseptilääkkeet.
Siirryin tähän ulkomaiseen verkkoapteekkiin ensisijaisesti hinnoittelun takia, en vaan halua maksaa miljonääriapteekkareiden pyytämiä ökyhintoja. Ei ole Suomessa sitä kuuluisaa kilpailua tarpeeksi apteekkialalla....
Tää on niin herttaisen yksinkertaista, kun luullaan, että apteekit määrittelee ne lääkkeiden hinnat. Eirasta utsjoelle asti lääkkeet ovat samanhintaisia jokaisessa apteekissa ja nämä hinnat päättää fimea eivät suinkaan apteekkarit. Kannattaa olla hiljaa jos ei tiedä mistä puhuu.
Tästä syystä en enää asioi apteekissa ellei ole pakko. Olen ulkoistanut tämän homman muille. Olen arka muutenkin ihmisten seurassa, ahdistun siitä etten saa rauhassa miettiä ja katsella mitä voisin ostaa. Tähän olisi syytä tulla muutos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen ratkaissut apteekki-ongelman siirtymällä saksalaisen verkkoapteekki Apo-rotin https://www.apo-rot.fi/ asiakkaaksi. Sieltä saa kaikki käsikauppatuotteet 30-50% halvemmalla, vaikka päälle tulee kuljetuskustannuksia vähän alle kympin verran. Tilaan kerralla yleensä enemmän, niin ei jää kuljetuskustannuksia per tuote juurikaan.
Ostan sieltä särkylääkkeet, silmätipat, voiteet, deodorantit, shampoot, apteekkikosmetiikan jne jne. Kaikki paitsi reseptilääkkeet.
Siirryin tähän ulkomaiseen verkkoapteekkiin ensisijaisesti hinnoittelun takia, en vaan halua maksaa miljonääriapteekkareiden pyytämiä ökyhintoja. Ei ole Suomessa sitä kuuluisaa kilpailua tarpeeksi apteekkialalla....
Tää on niin herttaisen yksinkertaista, kun luullaan, että apteekit määrittelee ne lääkkeiden hinnat. Eirasta utsjoelle asti lääkkeet ovat samanhintaisia jokaisessa apteekissa ja nämä hinnat päättää fimea eivät suinkaan apteekkarit. Kannattaa olla hiljaa jos ei tiedä mistä puhuu.
Mitä väliä sillä on kuka niistä päättää. Kun silti saa halvemmalla tuolta ja tuo alkuperäinen kirjoittaja myös puhuu niistä muista apteekista otettavista tuotteista eikä vain esim särkylääkkeistä. Helpommin ostaa netistä halvemmalla ja ilman utelua ja kyyläystä tai kailotusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletan että olet se apteekin työntekijä, joka täällä vinkuu joka toisessa viestissä. Jos kokemus apteekissa asioinnista on näin yleisesti näin huono, niin eikö sinun silloin kannattaisi ottaa siitä opiksesi? Näytä tämä ketju vaikka työnantajallesi ja tehkää asialle yhdessä jotain.
Vierailija kirjoitti:
Tästä keskustelusta käy selvästi ilmi, miksi apteekin tätien ja setien kannattaa ja pitää edelleen "häiritä" asiakkaita apteekissa, vaikka asiakkaat kuvittelevatkin osaavansa ja tietävänsä itse kaiken. Ei tiedetä edes, ostetaanko lääkettä vai mitä, ei tiedetä mitä eroa on lääkkeellä ja itsehoitotuotteella, lääkkeet ovat eri hintaisiakin apteekkien kesken ja mitä vielä.
Kyllä kansa tietää, paitsi ettei ainakaan tässä tapauksessa.
Mulle on ihan sama, onko ostamani burana paketti virallisesti nimeltään itsehoitotuote vai käsikauppalääke, samoin on käyttämäni naamarasvan kanssa, tiedän minkä merkkinen on hyvä. Ei liene tarpeellista tietää kyseisen tuotteen "oikeaa" nimikettä.
Minusta on mukava jutustella seksikkäiden nuorten naisfarmaseuttien kanssa. Monesti pientä viatonta flirttiäkin mukana. Useasti kyselekin monesta eri tuotteesta vain koska nuori naisfarmaseutti on niin seksikäs.
Mullakin just taannoin tultiin tyrkyttää jotain, mitä en mennyt hakemaan. Kerroin, mitä tulin hakemaan mutta sain vain asiantuntevaa pätemistä ja parin minuutin spiikin paremmista (kalliimmista) tuotteista. Kerrankin kehtasin sanoa, että "No, tiedän mitä tulin hakemaan ja sen minä myös ostan." :D Toivottavasti täti ei ottanut sitä loukkauksena ammattitaitoaan kohtaan.
Minäkään en mene mielelläni Tampereen Yliopiston Apteekkiin. Jostain syystä minua aina seurataan siellä henkilökunnan toimesta ja se on todella inhottavaa. En ole koskaan varastanut tai edes aikonut varastaa mitään mistään liikkeestä ja ärsyttää kun aina on farmaseutti muka huomaamattomasti kintereillä hyllyjen välissä, katsele siinä sitten rauhassa tuotteita! Kärsin julkisten paikkojen pelosta ja sosiaalisesta ahdistuksesta eikä myyjien käytös mitenkään paranna tilannetta. Nykyään ostan suurimman osan apteekkitavaroista netin kautta, pääsen paljon helpommalla!
En todellakaan halua, että multa tullaan kyselemään kun olen intiimihyllyllä valitsemassa perserasva Hädensaa.
No siis tottakai ne haluaa tietää mikä sun alapäässä on vikana.
Mä käyn väsyneenä tosi hitaalla. Kun menen kauppaan, apteekkiin tai ihan mihin vaan väsyneenä, mun pitää ensin nähdä valikoima, nähdä hintoja, nähdä pakkauskokoja jne. Mun pitää saada rauhassa sisäistää. Tätä asiaa häiritsee se, että kun ensimmäinen hyeena siellä apteekissa hyökkää kimppuun ja sanon että kiitos katselen nyt ensin, niin siihen jäädään uteliaana kuikuilemaan johonkin lähistölle yhden, kahden tai jopa koko apteekin henkilökunnan voimin. On todella painostavaa siinä yrittää sisäistää sitä asiaa itselleen, kun monta silmäparia poraa reikää minuun. Sitten kun olen tehnyt tämän tarvittavan esivalinnan tuotteesta jota tarvitsen, pyydän siihen sitten jonkun henkilökunnan edustajan kertomaan lisää tai vastaamaan mieleeni juolahtaneisiin kysymyksiin. Ehkä tämä sitten johtaa täsmäostokseen tai jälleen kerran totaaliseen hutiin, koska apteekin henkilökunta ei olekaan osannut auttaa asiassani.
Apteekista on ihan mahdotonta ostaa enempää kuin yhtä tuotetta kerrallaan. Heti kun vaihdat hyllyväliä, toinen hyeena hyökkää kimppuun, kolmannella hyllyllä kolmas jne. Todella painostava ilmapiiri tällaiselle aralle, ujolle ja hitaalla käyvälle ihmiselle. Monesti jää osa tuotteista ostamatta kun haluaa vaan äkkiä ulos sieltä.
Oli tällä viikolla kyllä niin voittajafiilis kun onnistuin yhdellä asiointikerralla ostamaan koiralle matolääkettä, tytölle koulun asuntolaan kuumemittarin, perheelle d-vitamiinia ja itselleni leikkausarven hoitoon sopivaa perusvoidetta. Aatella, neljä ostosta yhdellä kerralla! mutta kyllä siihen tsemppausta tarvittiin, päätin että täältä en lähde ennen kuin kaikki on käsissä.
Leave me alone ffs kirjoitti:
Minäkään en mene mielelläni Tampereen Yliopiston Apteekkiin. Jostain syystä minua aina seurataan siellä henkilökunnan toimesta ja se on todella inhottavaa.
Hei mä en oo ainoo! :D Oon tästä tosi onnellinen :D
Ja siis en tod.näytä miltään nistiltä mikä juo yskänlääkkeet ja suuvedet.
Vierailija kirjoitti:
Leave me alone ffs kirjoitti:
Minäkään en mene mielelläni Tampereen Yliopiston Apteekkiin. Jostain syystä minua aina seurataan siellä henkilökunnan toimesta ja se on todella inhottavaa.
Hei mä en oo ainoo! :D Oon tästä tosi onnellinen :D
Ja siis en tod.näytä miltään nistiltä mikä juo yskänlääkkeet ja suuvedet.
Sama täällä! :D Treen yliopiston apteekki on siitä hyvä, että se on niin iso, mutta siellä on ihan helkkaristi henkilökuntaa! Ihan kuin joka hyllyä kohti olisi palkattu pari valkotakkista vainoamaan ihmisiä. Todella painostavaa!!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä oon onneksi oppinut, missä kohtaa mun vakiapteekissa sijaitsee mun vakiostokset. Sujahdan niin nopeasti oikeille hyllypaikoille ja siitä sitten kassalle, ettei myyjä kerkiä "päivää"kään huikkaamaan. 😁
Apteekissa lääkepuolella ei ole myyjiä. Kaupassa on myyjiä. Kaupanmyyjä voi olla kuka tahansa, ilman mitään koulutusta, apteekissa lääkkeitä toimittavan on oltava vähintään alemman korkeakoulutukinnon omaava farmaseutti yai ylemmän korkeakoulututkinnon omaava proviisori. Siellä kosmetiikkahyllyllä apteekissa voi olla sitten vaikka kosmetologi, koska siinä ei vaadita farmasian koulutusta, mutta hän ei saa tulla kyselemään mitään lääkepuolelle. Samoin tekninen ja lääketyöntekijä voivat olla kouluttamattomia muuten kuin työpaikkakoulutuksen osalta, joten hekään eivät saa tulla lääkehyllyille kyselemään mitään.
Mistä tulee nämä alapeukut? Ettekö usko että asia on juuri niin kuin tuo edellinen kertoo. Se nimittäin on juuri näin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä oon onneksi oppinut, missä kohtaa mun vakiapteekissa sijaitsee mun vakiostokset. Sujahdan niin nopeasti oikeille hyllypaikoille ja siitä sitten kassalle, ettei myyjä kerkiä "päivää"kään huikkaamaan. 😁
Apteekissa lääkepuolella ei ole myyjiä. Kaupassa on myyjiä. Kaupanmyyjä voi olla kuka tahansa, ilman mitään koulutusta, apteekissa lääkkeitä toimittavan on oltava vähintään alemman korkeakoulutukinnon omaava farmaseutti yai ylemmän korkeakoulututkinnon omaava proviisori. Siellä kosmetiikkahyllyllä apteekissa voi olla sitten vaikka kosmetologi, koska siinä ei vaadita farmasian koulutusta, mutta hän ei saa tulla kyselemään mitään lääkepuolelle. Samoin tekninen ja lääketyöntekijä voivat olla kouluttamattomia muuten kuin työpaikkakoulutuksen osalta, joten hekään eivät saa tulla lääkehyllyille kyselemään mitään.
Mistä tulee nämä alapeukut? Ettekö usko että asia on juuri niin kuin tuo edellinen kertoo. Se nimittäin on juuri näin.
Koska sillä ei ole tämän avauksen suhteen mitään merkitystä. Ihan sama kuka siellä vainoaa, asiakkaille ne on kaikki myyjiä ja ne ovat liikaa kimpussa!
No näinpä. Itse viime apteekkikäynnillä ostin monenmoista aina hammastahnasta lähtien ja kun en huolinut myyjän apua, niin hänpä jäikin parin metrin päähän seisomaan ja vaivihkaa seuraamaan minua kuin olisin narkkari tai jotain. Siis mitä ihmettä. Olen itsekin ollut myyjä aikoinaan, eikä olisi koskaan tullut mieleenkään jäädä kyttäämään asiakasta. Kerrottakoon vielä, että olen kolmekymppinen, siististi pukeutuva ja meikkava seikä asiallisesti ja kohteliaasti käyttäytyvä nainen, eli habituksesta ei voinut olla kiinni.
Eräällä toisella apteekkikäynnillä taas henkilökunnan edustaja alkoi kysellä minulta, olenko aiemmin sairastanut hiivatulehdusta, kun tarvitsin hiivatulehduslääkettä. Puolisoltani taas kysyttiin apteekin kassalla hyvin huolestuneena, haluaako hän jutella farmaseutin kanssa, kun hän osti kerralla vähän suuremman satsin närästyslääkettä varastoon. Siis jos ne lääkkeet ovat käsikauppalääkkeitä, niin eikö niitä pitäisi saada silloin ostaa ilman että joku alkaa tivata asiasta jotain. Laittaivat reseptin taakse, jos niitä ei kerran sitten kuitenkaan saa ostaa vapaasti. En myöskään haluisi alkaa tehdä tiliä hiivatulehduksesta kenelle tahansa random-tyypille keskellä apteekkia.
Minulle tulee itselleni mieleen, että henkilökunta on jollakin tapaa "peloteltu" kyttäämään asiakkaita ja utelemaan heiltä kaikki pienimmätkin yksityiskohdat tai jotain. Suosinkin nykyään nettiapteekkeja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä väliä sillä on kuka niistä päättää. Kun silti saa halvemmalla tuolta ja tuo alkuperäinen kirjoittaja myös puhuu niistä muista apteekista otettavista tuotteista eikä vain esim särkylääkkeistä. Helpommin ostaa netistä halvemmalla ja ilman utelua ja kyyläystä tai kailotusta.
Kyllähän tässä useammassa viestissä (ja ehkä useampi kirjoittajakin) on laittanut kaikki käsikauppatuotteet samaan väittäen, että hinnoissa on eroja. Käsikauppatuotteissa nyt kuitenkin on SEKÄ lääkkeitä (jotka ovat jokaisessa apteekissa samanhintaisia, kuten useasti on todettu) ETTÄ ns. vapaakauppatuotteita ja itsehoitotuotteita, jotka eivät ole lääkkeitä ja joiden hinnoittelu voi siitä syystä vaihdella paljonkin eri apteekeissa. Se burana on edelleen saman hintaista etelässä ja pohjoisessa, isossa apteekissa ja pienessä, kaupungissa ja perähikiällä.
Ja silläkin on väliä, kuka hinnoista päättää, koska täällä väitettiin apteekkareiden ahneuksissaan päättävän hinnoista. Muista kyllä, mutta ei lääkkeiden.
Onpa ihan uskomatonta. Minulla ei ole mitään vastaavia kokemuksia apteekeista.
Ihan äskettäin olen käynyt Heksingissä Yo apteekissa ja sitten maalla pienessä apteekissa.
Kummassakin kysyttiin tarvinko apua ja minä vastasin että tiedän missä haluamani tuote on, kiitos.
Farmaseutit lähtivät pois eivätkä vainonneet, hyökänneet, käyneet kimppuun, kailottaneet, huutaneet hyeenan tavoin. Ystävällisiä normaaleja ihmisiä olivat.
Että missä apteekeissa teidän kuvaamianne hirviötyöntekijöitä oikein on?
Vierailija kirjoitti:
Mä käyn väsyneenä tosi hitaalla. Kun menen kauppaan, apteekkiin tai ihan mihin vaan väsyneenä, mun pitää ensin nähdä valikoima, nähdä hintoja, nähdä pakkauskokoja jne. Mun pitää saada rauhassa sisäistää. Tätä asiaa häiritsee se, että kun ensimmäinen hyeena siellä apteekissa hyökkää kimppuun ja sanon että kiitos katselen nyt ensin, niin siihen jäädään uteliaana kuikuilemaan johonkin lähistölle yhden, kahden tai jopa koko apteekin henkilökunnan voimin. On todella painostavaa siinä yrittää sisäistää sitä asiaa itselleen, kun monta silmäparia poraa reikää minuun. Sitten kun olen tehnyt tämän tarvittavan esivalinnan tuotteesta jota tarvitsen, pyydän siihen sitten jonkun henkilökunnan edustajan kertomaan lisää tai vastaamaan mieleeni juolahtaneisiin kysymyksiin. Ehkä tämä sitten johtaa täsmäostokseen tai jälleen kerran totaaliseen hutiin, koska apteekin henkilökunta ei olekaan osannut auttaa asiassani.
Apteekista on ihan mahdotonta ostaa enempää kuin yhtä tuotetta kerrallaan. Heti kun vaihdat hyllyväliä, toinen hyeena hyökkää kimppuun, kolmannella hyllyllä kolmas jne. Todella painostava ilmapiiri tällaiselle aralle, ujolle ja hitaalla käyvälle ihmiselle. Monesti jää osa tuotteista ostamatta kun haluaa vaan äkkiä ulos sieltä.
Oli tällä viikolla kyllä niin voittajafiilis kun onnistuin yhdellä asiointikerralla ostamaan koiralle matolääkettä, tytölle koulun asuntolaan kuumemittarin, perheelle d-vitamiinia ja itselleni leikkausarven hoitoon sopivaa perusvoidetta. Aatella, neljä ostosta yhdellä kerralla! mutta kyllä siihen tsemppausta tarvittiin, päätin että täältä en lähde ennen kuin kaikki on käsissä.
TÄMÄ!
Itsekin katselisin mielelläni apteekeissa kosmetiikkaa, rasvoja, vitamiineja jne, mutta kun ei voi. Jos johonkin erehtyy pysähtymään yhtään kauemmaksi aikaa, heti tullaan kyselemään että mitäs sais olla.
Pyrinkin asioimaan ruuhkaisissa apteekeissa, siellä ei kukaan välttämättä ehdi kimppuun.