ärsyttää kun ystäväni ei voi lähteä pienelle matkalle
Olis tiedossa kiva paikka ja ilmainen majoitus.
Edulliset matkaliput eikä se voi lähteä "näin äkkiä".
Mikä on niin vaikeaa? Pakkaa vaihtovaatteet laukkuun ja pyyhkeen sekä hammasharjan.
Mietin että lähtisinkö yksin!
Kommentit (91)
Minä olen pari kertaa ollut tällaisella halvalla reissulla kaverin kanssa enkä enää halua lähteä. Hän on sinkku ja lapseton, minulla kaksi lasta, mies ja kaksi koiraa. Miehellä vuorotyö, eli vaikka itse olisin vapaalla, pitää koirille saada hoitopaikka (mies voi siis olla töissä kerralla yli 12 h). Lapset on koululaisia eli pärjäävät kyllä kotona kahdestaankin jos pakko on, mutta harrastuksiin kuskaaminen pitää organisoida.
Kaverin kanssa yöpyminen on rasittavaa, tömistelee vessaan pari kolme kertaa yössä. Aamulla laittaa kellon herättämään esim klo 6 että ehtii meikata rauhassa. Sanoo, että nuku sinä vaan rauhassa - no mitenpä nukut kun toinen laittaa valot päälle, rapistelee meikkipussia, kolistelee tavaroita, seilaa vessan ja huoneen väliä, vetää verot ikkunan edestä. Hän on myös luonteeltaan sellainen suutahtelija, jos hommat ei mene hänen suunnitelmiensa mukaan, alkaa kettuilu ja niskojen nakkelu.
Olen ollut niiden parin reissun jälkeen niin poikki sekä fyysisiesti että henkisesti, että en todellakaan enää lähde seuraksi.
En nyt ap:n tapauksessa tiedä mistä on kyse, mutta varmaan tämä minun ystäväni pitää minua ihan hyvänä matkaseurana kun ei tajua miten jumalattoman rasittava ihminen itse on 24/7.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olis tiedossa kiva paikka ja ilmainen majoitus.
Edulliset matkaliput eikä se voi lähteä "näin äkkiä".
Mikä on niin vaikeaa? Pakkaa vaihtovaatteet laukkuun ja pyyhkeen sekä hammasharjan.
Mietin että lähtisinkö yksin!Kato kaikki eivät ole niin impulsiivisia kuin sinä.Hyväksy se.
No tää matka oli puheena jo päiviä aikaisemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Matkoilla menee rahaa myös syömisiin ja muuhun. Ehkä hänellä ei ole juuri nyt varaa, vaikka matkustus ja majoittuminen olisivat halpoja. Ehkä ei kehtaa sanoa sitä sinulle ja vetoaa tuohon, että ei voi lähteä niin nopeasti. Itse olen joskus lähtenyt matkalle, vaikka ei juuri silloin olisi ollut varaa ja jouduin elämään tosi tiukasti matkan jälkeen. Matkallakin kävi kieltämättä rahatilanne useamman kerran mielessä, kun käytiin syömässä. Enää en ehkä vastaavassa tilanteessa lähtisi siis.
Yksin matkailu on ihan antoisaa, joten lähde vaan matkalle, vaikka et kaveria saisikaan mukaan!
No mulla on vähemmän rahaa kuin sillä.
Olis lähdetty halpisbussilla joka ei maksa kuin muutaman euron.Millainen se ilmainen majoitus on? Jonkun tuttusi nurkissa? Hotelli? Itse en lähtisi yöpymään kenenkään minulle tuntemattoman kotiin (enkä välttämättä tutunkaan), mutta jos kaverilla olisi hotellimajoitus vaikkapa kilpailusta voitettuna, niin voisin harkita.
Ja onko sulla vähemmän rahaa kuin "sillä", koska aina tartut tuollaisiin äkkipikalähtöihin ja hullutuksiin, etkä ajattele, että rahaa tulee menemään paljon enemmän kuin miltä "ilmainen yöpyminen ja parin euron bussimatka" alkuun kuulostaa?
Ei ole hotelli eikä siellä ole ketään tuttua.
En ole maininnut että aina tartun äkkilähtöihin.
Säästänkö rahaa jotta saan hautoa sitä arkussa?Ei sitä hautoa tarvitse, mutta on terveellistä vähän koettaa ennalta hahmottaa kokonaiskustannuksia. Ilmaisia juttuja kun harvoin on. Hautoa voi sen verran, että kun pesukone kosahtaa tai tulee iso hammasremontti, niin ei tarvitse luopua asunnosta voidakseen sen maksaa.
Tämä ihminen laittaa menemään monta kertaa isompia summia niin vitosen matka suuntaansa tuskin ongelmia aiheuttaa.
Etkö sä voi pyytää ketään toista kaveria mukaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etkö nyt voi kertoa, mikä se reissu olisi ja mikä majoitus?
Ihan vaan kotimaan matka ja toiset maisemat.
Omistan talon maalla.
No sittenhän teillä on siellä ilmainen majoitus myöhemminkin, ei ainoastaan nyt. Suunnitelkaa vastaava reissu vaikka viikon tai parin päähän, niin ystäväsi saa tilaisuuden varautua lähtöön eikä lähtö kuitenkaan ole sen kalliimpaa tai vaivalloisempaa kuin nytkään. Eihän omistamalleen talolle halpisbussilla matkustaminen mikään once in a lifetime opportunity ole, joten miksi sellaista reissua ei voisi vaikka viikkoa etukäteen suunnitella?
Vierailija kirjoitti:
Minä en lähtisi yhden tietyn ihmisen kanssa reissuun vaikka paljon olemmekin muutoin tekemisissä.
Kerran ollut matkalla hänen kanssaan ja se oli pienoinen helvetti.
Ota huomioon tämäkin vaihtoehto, olet muutoin hyvää seuraa mutta matkaseurana et.
Toki voi se olla niin kuin hän sanoo, ei voi lähteä pikaisella varoitusajalla vaikka haluaisikin.
Tämä! Minulla on kaveri, jonka kanssa toteutetaan hänen suunnitelmiaan ja unelmiaan. Aika hienovaraisesti ehdottelee, mutta loppujen lopuksi neuvottelun varaa ei ole yhtään. Ja hänelle ei käy se, että kaupunkilomalla esim. muutama tunti mentäisiin omia teitä, sillä "onhan se paljon kivempaa jakaa kokemukset ystävän kanssa". Jos esittää erilaisa toiveita, niin siinä saa vain ison riidan ja mökötyksen aikaan kunnes mennään hänen tarkan suunnitelmansa mukaisesti. Ja Instagram laulaa.
Vierailija kirjoitti:
Etkö sä voi pyytää ketään toista kaveria mukaan?
Ei ole montaa sellaista jotka lähtisivät.
Eräs ystävä voisi lähteä mutta en vaan usko että sekään kykenisi matkaan.
Mietin juuri yhtä tuntemaani ihmistä joka olisi hyvää seuraa, tosin sillä todennäköisesti on menoja viikonloppuisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä jatkan..
Oma viimeisin esimerkki on viime viikolta. Ykskaks tarve oli lähteä Vain elämää konserttiin, sinne sai vielä lippuja. Ostin rohkeasti kaksi. Soitin tuolle äidilleni perjantaina päivällä, että nyt olisi hyvä tilaisuus lähteä katsomaan Samu Haberia. Kaikki on maksettu, mä tulen hakemaan sut kotoa ja vien kotiin. Kiitokseksi avusta, jota kesällä sain. (aika usein näin tehdään, äiti marjastaa, eikä rahaa ota. Mä vien sitä jonnekin konserttiin tai teatteriin ja syömään jne.)
Aikansa tuo kiemurteli ja sanoi sitten ei. Käly lähti. Hemmetin hauska ilta oli ja veli lähti vielä kuskiksikin, että saatiin nautittua hieman kuohuvaakin.Tähän ei olisi tarvittu kuin se myslipatukka, ehkä tena.
Hankala käsittää että kaikki eivät nauti konserteista ollenkaan? Itse en lähtisi edes ilmaiseksi katsomaan mitään Vain Elämää-konserttia.
Sama. Liikaa ihmisiä eikä vainmärinää ole koskaan kiinnostanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omistan talon maalla.No sittenhän teillä on siellä ilmainen majoitus myöhemminkin, ei ainoastaan nyt. Suunnitelkaa vastaava reissu vaikka viikon tai parin päähän, niin ystäväsi saa tilaisuuden varautua lähtöön eikä lähtö kuitenkaan ole sen kalliimpaa tai vaivalloisempaa kuin nytkään. Eihän omistamalleen talolle halpisbussilla matkustaminen mikään once in a lifetime opportunity ole, joten miksi sellaista reissua ei voisi vaikka viikkoa etukäteen suunnitella?
Niinpä. Tästä on puhuttu jo aika päiviä sitten.
Nyt vaan tilanteet muuttuivat niin että olisi ollut oivallista lähteä.
Varmasti moni olisi tyytyväinen kun tarjoutuisi tilaisuus lähteä tuohon paikkaan.
Voisin siis ilahduttaa jotakuta muuta.
Sitä joka on ryytynyt kaupungissa oloon.
Vierailija kirjoitti:
En mäkään tajua noita, jotka ei itekseen pysty lähtemään lyhyellä aikataululla. Jos olisi lastenhoidot yms esteet hoidettu, niin ei kuusikaan tuntia riitä, että pystyisi lähtemään. Se on outo ajatus.
Esim itekseen elävä äitini, ei työvelvotteita tarvii vähintään viikon henkistä valmistautumisaikaa, että on lähdössä reissuun. Muutaman kerran olisi ollut hyvä äkkilähtö samalle päivälle, niin ei onnistunut. Joten nappasin sitten siskon mukaan. Jälkeenpäin kyllä äiti sitten surkutteli, kun hän en ottanut häntä reissuun..
Ihmiset ja hermorakenteet ovat erilaisia. On ihan oma temperamenttipiirteensä se, että lähdöt ja nopeat muutokset (positiivisetkin) aiheuttavat ahdistusta ja masennusta. Joillekin ihmisille muutokset ovat vain lähtökohtaisesti vaikeita ja tämä on kirjattu ihan heidän hermostoonsa, joten yrittäkää ymmärtää. Ei kukaan tahallaan ole hankala ja vaikea.
Oma mieheni on tuollainen, kaikki matkat pitää sopia kuukausia etukäteen ja nopeat muutokset ahdistavat häntä ja syövät kaiken energian. Hän tarvitsee aikaa sopeutumiseen. Minä taas olen aika spontaani, voin vaikka huomenna lentää maapallon toiselle puolelle, jos on rahaa, tulee hyvä tilaisuus ja on sellainen elämäntilanne, että kyseinen reissu olisi mahdollinen.
Yksinkin on hyvä matkustaa. Saa ihan erilaisia kokemuksia ja tutustuu uusiin ihmisiin.
Olen matkustanut yksin ulkomaillekin.
Yksi reissu oli kyllä tylsä kun ei ollut tekemistä.
Ap
Omistat talon? Eli se on kuin hän tulisi kylään luoksesi, mutta niin, ettei hän pääse sieltä lähtemään silloin kun tuntuu, että nyt riittää. Itse matkailen mieluiten "puolueettomilla" mailla, joissa ei tarvitse pelata pelkästään toisen säännöillä ja toisen kodin tavoilla.
Ap, et ota lainkaan huomioon sellaista yksinkertaista vaihtoehtoa, että ystäväsi EI HALUA MATKUSTAA KANSSASI. Et sinä voi määrätä, mitä joku tekee vapaa-ajallaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omistan talon maalla.No sittenhän teillä on siellä ilmainen majoitus myöhemminkin, ei ainoastaan nyt. Suunnitelkaa vastaava reissu vaikka viikon tai parin päähän, niin ystäväsi saa tilaisuuden varautua lähtöön eikä lähtö kuitenkaan ole sen kalliimpaa tai vaivalloisempaa kuin nytkään. Eihän omistamalleen talolle halpisbussilla matkustaminen mikään once in a lifetime opportunity ole, joten miksi sellaista reissua ei voisi vaikka viikkoa etukäteen suunnitella?
Varmasti moni olisi tyytyväinen kun tarjoutuisi tilaisuus lähteä tuohon paikkaan.
Eli ilmeisesti ette olleet suunnitelleet lähtevänne juuri tänään, kun sinun tilanteesi kerran muuttui niin, että nyt olisikin oivallista lähteä?
Mutta mitäs tuosta harmittelemaan? Sinun muuttunut tilanteesi ei ole ystäväsi tilanne eikä hänen tietenkään tarvitse hyppiä sinun muuttuneiden tilanteidesi mukaan. Ja kun kerran moni olisi tyytyväinen tilaisuudesta lähteä, voit joko ottaa matkaseuraksesi jonkun niistä monista tai mennä yksin. Suunnitelkaa ystäväsi kanssa erillinen reissu, niin että hänkin tietää hyvissä ajoin etukäteen, milloin se olisi.
Siitä ei kuitenkaan kannata ärsyyntyä, että kaikki ihmiset eivät ole yhtä spontaaneja kuin sinä. Tämä on hyvin pitkälle luonnekysymys. Ihmiselle, joka ei pidä yllätyksistä, voi oikeasti olla ahdistavaa lähteä reissuun hetken mielijohteesta eikä reissusta sitten nauti kunnolla. Monilla kuitenkin jo arjen pakolliset velvoitteet, kuten työelämä, edellyttää nykyisin suht paljon joustavuutta ja kykyä sopeutua yllättäviin tilanteisiin. Silloin ihminen kaipaa vapaa-aikaansa suunnitelmallisuutta, jotta jaksaa työn vaatiman spontaniuden.
Vierailija kirjoitti:
Ap
Matkustit ulkomaille eikä sulla "ollut mitään tekemistä"?! 😃 Kuulostat tosi älykkäältä tyypiltä, hei...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli sun suunnitelmasi muuttuivat ja olisit nyt halunnut, että ystäväsikin tämän takia muuttaa omia suunnitelmiaan? Sopikaa sinne paikkaan menemisestä etukäteen. Mulle sukulainen soitti viikko sitten ja kysyi, voisinko tulla lapsenvahdiksi tänään. Lupasin, että tulen, koska mulla ei ollut vielä mitään tälle päivälle suunniteltuna. Jos hän olisi soittanut vasta eilen, olisin kieltäytynyt, koska mulla olisi tälle päivälle ollut jotain muita suunnitelmia. Ihan vaikka vain sellaista, että siivoan vaatehuoneen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApMatkustit ulkomaille eikä sulla "ollut mitään tekemistä"?! 😃 Kuulostat tosi älykkäältä tyypiltä, hei...
Jos et tajunnut niin älykkäät ihmiset haluavat tehdä muutakin kuin ottaa aurinkoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApMatkustit ulkomaille eikä sulla "ollut mitään tekemistä"?! 😃 Kuulostat tosi älykkäältä tyypiltä, hei...
Jos et tajunnut niin älykkäät ihmiset haluavat tehdä muutakin kuin ottaa aurinkoa.
Älykkäät ihmiset eivät lähde paikkaan, jossa ei voi tehdä muuta kuin ottaa aurinkoa.
Vierailija kirjoitti:
Omistat talon? Eli se on kuin hän tulisi kylään luoksesi, mutta niin, ettei hän pääse sieltä lähtemään silloin kun tuntuu, että nyt riittää. Itse matkailen mieluiten "puolueettomilla" mailla, joissa ei tarvitse pelata pelkästään toisen säännöillä ja toisen kodin tavoilla.
Ei siellä ole mitään "toisen kodin tapoja".
Kato kaikki eivät ole niin impulsiivisia kuin sinä.Hyväksy se.