Lapsi oli pakotettu syömään kotitaloustunnilla
Juuri yläasteen aloittaneella lapsella oli tänään kotitaloustynti. Siellä oltiin tehty kuulemma jotakin kalaa. Lapsi sanoi, että häntä ällötti kun pojat maustoivat kalaa ja hän muutenkaan pidä kalasta. Opettaja oli sanonut, että pitää syödä, muuten joutuu rehtorin puhutteluun. Itkuisena ollut kotona koko illan.
Tämä ei nyt mennyt ihan oikein, ei noin saa ketään kohdella. Opettaja suorastaan kiristi tyttöä, vaikka asia ei hänelle kuulu. Otanko yhteyttä opettajaan vai suoraan rehtoriin?
Kommentit (102)
Pojat maustoi > teki ruualle jotain ällöttävää. Tyttöparka ei uskalla kertoa, koska luokan pahikset kyseessä.
Typerä opettaja että pakotti syömään.
Vierailija kirjoitti:
Älä mene mukaan kauhisteluun vaan iloisesti tsempaa että hienoa kun edes maistoit! Ehkäpä lapsesi
kasvaa pois turhasta nirsoilusta. Hyvä ruoka ja ennakkoluuloton uskallus maistelemaan outojakin makuja
antaa elämään rikkautta.
Juuri tätä reagointitapaa tekisi mieli ehdottaa hyvin moneen aloitukseen täällä. Lapset havainnoivat tosi tarkasti vanhempien reaktioita ja saattavat joko ahdistua siitä entistä enemmän tai saada uuden, rakentavan näkökulman tilanteeseen. Eihän tuo kivaa ollut, ja toki täytyy olla myötätuntoinen, mutta en paisuttelisikaan tilannetta. Muutenkaan lasten tunnekuohuihin ei kannata mennä kauhistellen mukaan, vaan miettiä esim. ristiriitatilanteiden eri osapuolten mahdollisia motiivejaan toimia niin kuin toimivat.
Teeleipää eka tunnilla tehdään. Se on kyllä aika karu makuelämys myös.
Tämä koulu, jossa pojat maustavat kalaa ja tytöt pakotetaan syömään sitä, varmaan sijaitsee Porvoossa?
Maistaminen ja syömään pakottaminen on täysin eri asia, ruoka voi näyttää "pahalta" olematta sitä, jos ei naista ei voi sanoa ettei pidä. Lapsellista käytöstä, päiväkodissa tuo on arkea ei ylä-asteella. Onko lapsesi jälkeen jäänyt?
Vierailija kirjoitti:
Ai heti ekalla tunnilla valmistetaan kalaa? Jos on totta, niin koittakaa hei jaksaa.
Joo, siihen aikaan kun minä olin yläasteella, ensimmäisellä kotitaloustunnilla ei todellakaan tehty kalaa. Eikä varppina tehdä vielä nykyäänkään. Ap, olet huijari.
Tyttöä inhotti, kun pojat maustoivat kalaa. Oisko tyttöä sitten ihhottanut, jos kalaa olisi maustaneet tytöt? Eikä ekalla kotitaloustunnilla kokata kalaa. Kotitaloustunnit aloitetaan keittämällä kaurapuuroa tai valmistamalla marjakeittoa ;) Tai sitten vai tutustutaan keittiötarvikkeisiin ja jne. Teoriaa nääs.
Vierailija kirjoitti:
Teeleipää eka tunnilla tehdään. Se on kyllä aika karu makuelämys myös.
Meidän koulussa kyllä tehtiin hyvää teeleipää. Ja muistelen, että omat lapsetkin ovat tykänneet teeleivästä, kun ovat sitä koulussa tehneet ja myöhemmin sitä on leivottu kotona.
Joskus ysärillä yritettiin pakottaa syömään munakasta, vaihtoehtona joku jälki-istunto tai lähtö klinikalle. En syönyt enkä itkenyt, eikä siitä kai mitään rangaistustakaan sitten tullut.
Siis yläasteikäinen ollut itkuinen koko illan koska joutui syömään ruokaa kotitaloustunnilla vaikka ei haluaisi? Ekaluokkalaiselta tuollaista käytöstä ehkä odottaisi mutta että yläasteteiniltä...
Mitään ei ole enää tehtävissä, koska olet idioottimaisuudessasi kasvattanut lapsen täysin väärin. Tällä kertaa joudut ensimmäistä kertaa elämässäsi kohtaamaan sen tosiasian, että sinä olet tähän asiaan syyllinen, eikä vastuullisia kannata hakea mistään muualta.
Josei nugetei tai pizzaa ole, niin mitei tarvi maistaa.
Syömään pakottaminen on törkeää, voisi jopa puhua väkivaltaisesta käytöksestä.
Ei jumalauta näitä nykyajan lapsia. Ei mitään kunnioitusta auktoriteettia kohtaan heti aletaan itkua vääntämään jos Sanotaan poikkipuolinen sana. Opeta typerä kakaras tavoille ja kunnioittamaan aikuisia. Aamen.
Tiedän miltä lapsestasi tuntuu. Sympatiat täysin hänen puolellaan. Tuommoinen syömään pakottaminen on kamalaa! Vihaan syömään pakottamista. Mua pakotettiin lapsena aina syömään ja kiitos siitä, olen saanut kärsiä koko ikäni syömishäiriöistä ja nielemisvaikeuksista. Pelkään ettei mun suhde ruokaan muutu milloinkaan. En nauti ruoasta.
Olisin sinuna myös yhtä raivoissani. Seuraile, että jatkuuko tuo toiminta vielä. Ensimmäisestä kerrasta lapsesi nyt vielä pääsee yli, mutta jatkuvana voi olla todella vahingollista.
Jamsemi kirjoitti:
Ei jumalauta näitä nykyajan lapsia. Ei mitään kunnioitusta auktoriteettia kohtaan heti aletaan itkua vääntämään jos Sanotaan poikkipuolinen sana. Opeta typerä kakaras tavoille ja kunnioittamaan aikuisia. Aamen.
Olipas jumalattoman typerästi sanottu. Että mä kiehun raivosta. Te että ilmeisesti tiedä, kuinka vahingollista syömään pakottaminen voi olla. Minä tiedän, tiedän ihan saatanan hyvin. Tukehtukaa pulliine paksupäät.
Vierailija kirjoitti:
Miten noin herkkä mukula tulee ikinä pärjäämään elämässä, jos jo pelkkä kalan maistaminen itkettää koko illan 😂
Eihän tuollainen, joka tollaisia kommentteja laukoo voi sitä toki tietää. Mutta kyllä se voi itkettää. Kaikille se ruoka ja syöminen eivät ole niitä helppoja itsestäänselviä asioita. Se, että sinä syöt mitä vain tuosta vain ei tarkoita, että se olisi kaikille yhtä helppoa. Ei se aina johdu nirsoilusta helvetin älykääpiöt.
Onko kyseessä vammainen lapsi kun vaikuttaa vähän yksinkertaiselta??
Vierailija kirjoitti:
On se hirveetä kun oli poikia tekemässä sitä kalaa
Niin ja vielä maustoivat sitä, mokomat!
(Minun aikoinani tytöt ja pojat olivat eri ryhmissä kotitaloustunneilla, eikä tähän aikaan syksystä tehty kalaruokia vielä, mutta Porvoossa kaikki on mahdollista.)
Lisäys kohtaan 81: kalapuikot eivät ole kalaa.