Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsi oli pakotettu syömään kotitaloustunnilla

Vierailija
24.08.2017 |

Juuri yläasteen aloittaneella lapsella oli tänään kotitaloustynti. Siellä oltiin tehty kuulemma jotakin kalaa. Lapsi sanoi, että häntä ällötti kun pojat maustoivat kalaa ja hän muutenkaan pidä kalasta. Opettaja oli sanonut, että pitää syödä, muuten joutuu rehtorin puhutteluun. Itkuisena ollut kotona koko illan.

Tämä ei nyt mennyt ihan oikein, ei noin saa ketään kohdella. Opettaja suorastaan kiristi tyttöä, vaikka asia ei hänelle kuulu. Otanko yhteyttä opettajaan vai suoraan rehtoriin?

Kommentit (102)

Vierailija
41/102 |
24.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä maistamisen ihannointi on kyllä uskomatonta. Joo tarvitaan kuulemma useampi maistamiskerta, että oppii pitämään jostain. Kuitenkin on ruoka-aineita, joista pitää heti. Itse olen ollut äärimmäisen nirso lapsena, eikä mua ainakaan auttanut pätkääkään se, että yllytetään ja pakotetaan maistamaan jotain. Maistamisen pitäisi olla oikeasti vapaaehtoista. 

13-vuotiaalla pitäisi olla oikeus valita kotitaloustunnilla, syökö vai ei. Erittäin harva ihminen on täysin kaikkiruokkainen. Vai onko täällä paljonkin ihmisiä, jotka pitävät kaikesta ruuasta ja ovat valmiita maistamaan kaikkea mahdollista apinan aivoista leppäkerttuihin?

Vielä tähän nirsouteen, niin oikeasti nirsot lapset tajuavat kyllä olevansa nirsoa ja saattavat hävetä sitä. Arvatkaa, miltä tuntuu, kun siitä nirsoudesta tehdään numero. Hävettää, kun muut ihmettelevät, miten joku ei syö ruoka-ainetta X? Ruoka-aine X aiheuttaa oksennusreaktion. Kuinka monta kertaa sitä pitää maistaa ja mitä järkeä maistaa jotain ja pidätellä oksennusta samalla?

Toki hyvä jos maistaa ja kannattaa antaa siitä positiivista palautetta, mutta maistamispakko ahdistaa siinä missä pakko syödä lautanen tyhjäksi. Mulla ruokavalio on laajentunut parhaiten silloin, kun ei ole ollut mitään maistamispakkoja. 

Vierailija
42/102 |
24.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pikkulapsilta on ok kotona vaatia maistamista että uudet maut tulee tutuiksi ja lapsi oppii syömään monipuolisesti. Koululla ei kyllä ole mitään oikeutta lapsen syömiseen puuttua.

No juurikin näin. En tiedä missä iässä av mammojen perheissä aloitetaan maistelut, mutta meillä sitä on tehty ihan pikkulapsesta asti. Lapsi ilmoitti omin sanoin 2,5v iässä että ei tykkää banaanista. Väkisinkö sitä pitäisi syöttää? Ei vieläkään 17vuotiaana ole banaaniin koskenut ja jos olisi koulussa pakotettu syömään olisin kyllä tosi harmissani, että ei kunnioiteta ihmisen ruokailutottumuksia.

Joutuuko muslimikin maistamaan possusta tehtyjä ruokia köksän tunnilla? Niin, ei joudu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/102 |
24.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkea pitää maistaa jos ruokavalio sen sallii. Itse en pidä herkkusienistä (muut sienet menee kyllä) tai kaalista, mutta niitä maistoin mukisematta. Sen sijaan asiatonta oli se, että kasvissyöjänä olisi pitänyt maistaa kinkkukiusasta sun muuta. Ei saanut tehdä edes itse tuoduista aineista itselle kasvisversiota vaan piti sitten olla salaa syömättä. Kuulemma tunnin jälkeen mentäisiin kuitenkin Big Mac vetämään. Vanhempani yrittivät selittää, mutta turhaan, että koko perhe on olleet kasvissyöjiä pitkään enkä vapaa-ajalla kisko liharuokaa. Lieviä allergioita ei myöskään huomioitu, ainoastaan lääkärintodistus hengenvaarallisesta allergiasta oikeutti erikoisruokaan. Oli kivaa kun tomaatin jälkeen oli suu veressä ja puoli naamaa ihottumalla. Koko luokkaa ärsytti, etenkin niitä allergisia jotka kärsivät oireista. Tämä 2000-luvun alussa.

Nirsoilulla taas ei ole mitään merkitystä, kaikkea voi maistaa vaikkei siitä pidäkään. Niin asioista joko oppii pitämään tai sitten voi vapaa-ajalla olla syömättä.

44/102 |
25.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo. Kyllähän heti ekalla kouluviikolla tehdään yhtä vaativimmista ruuista. Ehkä ei. Älkää uskoko, ap:n olisi pitänyt valita provoonsa joku helppo ruoka, koska kotitalous todellakin aloitetaan ihan perusasioista. Teinejä, joista iso osa ei ole ikinä keittiöveitsiin koskeneet, ei todellakaan laiteta tekemään kalaruokia heti alussa. Liian vaativa homma opettajallekin, kun osalle pitää opettaa kummasta päästä sitä veitseä pidetään ja mitä eroa on hellalla ja uunilla. Tällaisen provon keksii vain sellainen, joka ei ole ikinä itse kalaruokia tehnyt. 

Vierailija
45/102 |
25.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa lapsellinen pentu. :DD Eiks sitä kiusata?

Vierailija
46/102 |
25.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meillä vaan tarvinnut köksän tunneilla syödä, jos tehtiin jotain mistä ei oikeasti pitänyt. Toki kehotettiin maistamaan, kun on itse tehty ja nähty vaivaa, mutta eipä se köksän ope voinut pakottaakaan. Itsellä jäi yksi ruokalaji maistamatta koko kolmivuotisen köksän uran aikana, mutta meillä olikin aina myös salaattia ja usein yksi ryhmäläisistä teki sämpylöitä tms, jos työvaiheita oli vähän ja yksi oli vaarassa jäädä toimettomaksi.

Ja kyllä meillä ainakin tehtiin kalaa tosi aikaisessa vaiheessa. Seiskalla mm. ekan kerran perattiin jotain pikkukaloja, mitä lie olivatkaan. Ei siis todellakaan ekalla tunnilla, mutta taisi olla kuitenkin ekan jakson aikana jo. Ekoilla tunneilla paistettiin vohveleita ja lättyjä, tehtiin pastakastiketta, sekä leivottiin sämpylöitä yms.

Vierailija
47/102 |
25.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekalla kotitaloustunnilla käydään läpi vuoden tavoitteet, tutustutaan kotitalousluokan sääntöihin ja käydään läpi ruuanlaiton hygieniaan liittyviä asioita. Ei tehdä ruokaa. Kalaruokia tehdään vasta keväällä.

Vierailija
48/102 |
25.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän nyt loukkaaminen, epäoikeudenmukaisuus, ja nolaaminen on kasvatus- ja oppimiskeinoja siinä missä muutkin ;)

Tuo on mun omassa jukuripäässä hyvää, että se yksinkertaisesti ei suostu nolaantumaan, vaan seisoo perkele omien sanojensa/tekojensa ja ja ihan tuntemattomienkin kiusattujen ja loukattujen takana.

Eli siis, jos tyttäreni olisi ollut lapsesi luokalla, hän olisi huomannut opettajan kiusaamisyrityksen, asettunut lapsesi puolelle, ja nolannut opettajan. Tämän jälkeen tyttäreni olisi lähtenyt rehtorin luokse selvittämään asiaa riemurinnoin, ja kohta oltaisiin oltu yhteiskeskustelussa kuraattorien ja muiden kanssa, jossa minä olisin asian kuultuani noussut ylös, kysynyt että oikeastiko te kiusaatte lapsia täällä koulussa pakottamalla heidät syömään toisten oppilaiden maustamaa ruokaa vaikka oppilasta se jo ajatuksena oksettaa? Vastauksen kuultuani olisin sanonut että oma tyttäreni teki aivan oikein, ja antaa olla viimeinen kerta kun minut pyydetään paikalle selittämään tyttäreni käytöstä, vaikka opettajan olisi pitänyt saada moisesta käytöksestä rangaistus.

Vierailija
49/102 |
25.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos lapsi on yläasteella, niin viimeistään nyt on aika oppia maistelemaan kaikkia ruokia, ellei siihen ole lääketiett.syytä.

Miten kuvittelet lapsesi selviävän tulevaisuudesta, koulu- ja työelämästä, kun kaikki ei mene lapsesi pillin mukaan, vaan on kohdattava erilaisuutta, tykkäsi siitä tai ei.

Ihmettelin näitä kommentteja. Kyllähän nyt 13-vuotias on jo ehtinyt maistaa ja haistaa kaikenlaisia ruokia ja tietää mikä on omaan makuun. Eihän kaikki aikuisetkaan edes maista niitä ruokia, joista ei pidä. Itse kävin yläasteen vuosina 2000-2003 ja silloin ainakin köksän tunneilla tungettiin ihan vitsinä ruokiin isot määrät chilimaustetta ym. joten ei ne usein mitään herkkuruokia todellakaan olleet. Onko nykynuoriso sitten paremmin käyttäytyvää kuin minun aikoinani?

Joka tapauksessa jos lapsi osallistuu ruuan tekemiseen mukisematta, ei ole puhuttelun arvoinen asia jos ruokaa ei maista. Tiesittekö, että on olemassa liharuokia valmistavia kasvissyöjäkokkeja ja absolutisti-baarimikkoja, jotka eivät maista tekemiään drinkkejä? 

50/102 |
25.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Av-m a m m a kirjoitti:

Joo. Kyllähän heti ekalla kouluviikolla tehdään yhtä vaativimmista ruuista. Ehkä ei. Älkää uskoko, ap:n olisi pitänyt valita provoonsa joku helppo ruoka, koska kotitalous todellakin aloitetaan ihan perusasioista. Teinejä, joista iso osa ei ole ikinä keittiöveitsiin koskeneet, ei todellakaan laiteta tekemään kalaruokia heti alussa. Liian vaativa homma opettajallekin, kun osalle pitää opettaa kummasta päästä sitä veitseä pidetään ja mitä eroa on hellalla ja uunilla. Tällaisen provon keksii vain sellainen, joka ei ole ikinä itse kalaruokia tehnyt. 

Tuskin kukaan tuohon uskoo, että olisivat kalaruokia tehneet mutta aihe sinänsä on puhutteleva. Omat lapseni ovat aloittaneet smoothien tekemisellä.

Meillä lasten yläkoulussa on kaksi kotitalousopettajaa. Toinen näistä on tällainen vanhan kansan "syöt tai itket ja syöt" -kannustaja ja toinen taas sellainen, joka ei pakota maistamaan. Suostuttelu ja kannustaminen maistamisen suhteen muuttuu pakottamiseksi, jos oppilaalla ei ole vaihtoehtona jättää maistamatta. En usko että sellaista ihmistä tältä palstalta löytyy, joka suostuisi ihan kaikkea maistamaan.

Vierailija
51/102 |
25.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ekalla kotitaloustunnilla käydään läpi vuoden tavoitteet, tutustutaan kotitalousluokan sääntöihin ja käydään läpi ruuanlaiton hygieniaan liittyviä asioita. Ei tehdä ruokaa. Kalaruokia tehdään vasta keväällä.

Meillä tehtiin vuonna 2000 ensimmäisellä tunnilla pirtelö, toisella tunnilla hampurilaisia ja kalaruoka oli muistaakseni melkein heti sen jälkeen. Vaikka tästä on aikaa, niin muistan sen hyvin, koska me tehtiin suurin osa ruuista siinä järjestyksessä kuin ne kotitalouden oppikirjassamme oli ja se löytyy vieläkin kirjahyllystäni.

Vierailija
52/102 |
25.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä hittoa nämä kommentit että "kaikkea pitää maistaa", 13-vuotiasta pidetään vielä ihan pikkulapsena. Kävin yläastetta 10 vuotta sitten ja muistan meillä olleen samanlaisen tilanteen. Olin juuri pari päivää sitten toipunut vatsataudista (itsellä vatsataudista kunnolla palautumiseen menee viikko, kunnolla uppoaa ruoka vasta 10 päivän päästä) ja mainitsin asiasta opelle, että onko järkevää että osallistun ruuanlaittoon, koska olen ollut sairaana. Opettaja sanoi että juujuu totta kai osallistut. Noh osallistuin ja ruoaksi laitettiin jotain kananmunahommaa ja jotain todella raskasta lisäksi. Sitten kun alkoi se syöminen niin otin lautaselle todella pienen annoksen ja opettaja käski hakemaan lisää. Sanoin etten ole vielä täysin palautunut enkä yksinkertaisesti kykene syömään enempää. Opettaja piti minua luokassa niin kauan tuntien päättymisen jälkeen, että olin syönyt koko homman loppuun, tunnit loppuivat siis 15:30 ja istuin luokassa lähes neljään asti. En edelleenkään pysty syömään kunnolla mitään paistettua kananmunaa, hajukin alkaa oksettamaan. 

Ei tuonikäistä ja aikuista pidä todellakaan pakottaa syömään, jos ei halua/jaksa. Se voi oikeasti olla vahingollista etenkin teinille ja aiheuttaa myöhemmin ongelmia. Teini kuitenkin osaa jo itse tunnistaa nälän ja ruoat, jota ei siedä. Lapselle on ihan ok sanoa että kaikkea tulee maistaa, jolloin lapsi tottuu mahdollisimman moneen ruokaan.

Vierailija
53/102 |
25.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin sitä käy, kun kasvattaa kakarat pumpilissa. Vanhempien vika. Lasten kasvatus on haastava laji ja kaikista ei vain ole siihen.

54/102 |
25.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin sitä käy, kun kasvattaa kakarat pumpilissa. Vanhempien vika. Lasten kasvatus on haastava laji ja kaikista ei vain ole siihen.

Tai sitten lapsi/nuori oppii syömään monipuolisesti kaikkea jos saa itse vaikuttaa siihen, mitä ja mihin tahtiin haluaa maistella hänelle erikoisempia ruokia tai ruokia, jotka eivät ole omaan makuun.

Vauva-/pikkulapsiaika on asia erikseen.

Vierailija
55/102 |
25.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maistamiskokeilut on jo tehty ennen yläastetta, joten "maistamisesta" on mielestäni ihan turhaa puhua koko ketjussa. Sen sijaan on syytä kysyä, että syökö aikuiset kaikkia ruokia? Mielestäni nimenomaan aikuisseurueessa on ihan normaalia, että joku kertoo vaikkapa karppaavansa eikä siksi syö kaikkea tarjolla olevaa. Joku ei pidä hernekeitosta, joku ei syö lihaa, joku inhoaa kaalia ja joku vahtii linjonaan. Miksi ihmeessä nuorten pitäisi syödä kaikkea? Itse loihdin yläasteaikoina ties minkälaisia kala-aterioita perheelleni, koska olin hyvä ruuanlaitossa. En olisi välttämättä mielelläni maistanut kotitaloustunnilla ryhmätyönä tehtyjä kala-aterioita, koska niihin tosiaan tungettiin innolla liikaa mustapippuria.

Vierailija
56/102 |
25.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen kyllä maistanut kaikkea eteen tullutta jopa hyönteisiä ja aivoja. Mielestäni lapsenkin maistaa. Maistaminen on eri asia kuin lautasellisen syöminen. Ja tosiaan moni lapsen alku inhokeista on nyt suosikki. Esim. Oliivit. Aluksi ei tykännyt, mutta muutaman maistelin jälkeen niistä tuli herkkua. Lapsi ei tykkää katkaravuista, mmutta edelleenkin hän maistaa niitä eri tavalla valmistettuna. Voi olla että joku katkarapuruoka onkin hyvää.

Vierailija
57/102 |
25.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syökö lapsesi kotona kalaa? Tottakai maistellaan tai syödään. Jotain häikkää tytölläsi on.

Vierailija
58/102 |
25.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tämä nyt se helikopterivanhempi?

Vierailija
59/102 |
25.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos pakottaisin tai kiristäisin jonkun syömään, tuntisin tekeväni väkivaltaa. Vähän sama kuin seksin kanssa, toinen ei voi painostaa, silloin kun ei halua.

Vierailija
60/102 |
25.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voivoi sentään kun meidän MarcoJessica on nyt joutunut syömään normaalia ruokaa. Kotona silitellään päätä ja haetaan terapia-aikaa kun on koettu suurta vääryyttä ja traumatisoitu. Pitäis antaa avokämmenellä lapselle ja vanhemmille ja pistää syömään pettuleipää viikoksi. Että osataan olla nykyään idiootteja. Samaten näille ruualla leikkiville lapsille pitäisi antaa remelillä persposkille. STNA!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän viisi