Onko suunniteltu sektio tuomittavaa - miksi?
Eikö jokaisella naisella tulisi olla oikeus valita, haluaako synnyttää alateitse vai sektiolla?
Itselleni näin nuorena synnytyspelkoisena ja samalla lapsesta haaveilevalle on suuri helpotus, että on olemassa vaihtoehto ns. luomusynnytykselle.
Luin kokemuksia (lähinnä vanhoja keskusteluja Vauva.fi:ssä ja kysymyksiä HUS:in sivuilla) suunnitelluista sektioista, ja minulle jäi hieman epäselväksi, että onko se tosiaan vaihtoehtoinen synnytystapa vai joutuuko siitä jossain pulittamaan pienen omaisuuden?
Suunniteltu sektio kuulostaa toisille (etenkin alateitse synnyttäneille) varmaankin itsekkäältä vaihtoehdolta. Lisäksi minusta olisi ihana saada nauttia hyvästä seksistä jatkossakin ja mikäli se on mahdollista, niin ehdottomasti ottaisin siltä kannalta paremman vaihtoehdon.
Kommentit (63)
A. K naistenklinikalta varmaan kertoo tai sitten V. S.
Vierailija kirjoitti:
Ei todellakaan ole mitenkään tuomittavaa. Miksi edes mietit muiden mielipiteitä, mitä väliä? Mitä ihmettä sinun synnytystapasi kenellekään kuuluu! Pää pystyyn ja rohkeasti kohti omia valintoja.
Kuule ei moni välitäkään tai mieti mitä muut miettii. Esim. itse 4 toive sektiota käyneenä en niitä erityisesti mainosta, mutta en myöskään häpeä kertoa, jos joku kysyy. En ole muutenkaan sellainen, joka henkilökohtaisista asioista haluaa puhua. Ja eihän tuollaiset yleensä tule edes puheeksi puolituttujen kanssa. Valitettavasti vaan ihmiset kyllä kertovat mielipiteensä monesti heti kuullessaan sektiosta eli tulee sellasta:oletko hullu, en mä vaan haluaisi.
Ja jopa ja juuri ammsttilaiset näyttävät nyrpeää naamaa, liioittelevat haittoja ja eivät pysy faktoissa. Onko se sitten rahan takia vai miksi pääasiassa ei haluta kyseisten leikkausten yleistyvän ja yritetään vähän torpata sektiopyyntöjä. Tai näin olen kuullut ja nyt en tarkoita sitä että kerrotaan tilastolliset lääketieteelliiset faktat. Paitsi niissäkin voudaan aina esittää juuri ne faktat mitkä halutaan.
En usko kuitenkaan, että kenenkään henkilökohtainen päätös olisi sellainen joka usuttaisi jonkun toisen tuollaisessa asiassa toisiin päätöksiin. Kyllähän nytkin lähes kaikki tietöä että sektion saa halutessaan, mutta eivät kuitenkaan halua sitä.
Tasapuolisuuden vuoksi arvon toimittajat voisivat vihdoinkin tehdä jutun myös siitä, miten älyttömän vaikea Suomessa on saada synnytysvammojaan edes tutkittua saati hoidettua. Verkon palstoilta selviää nopeasti, että monet ovat joutuneet itse maksamaan laskeumaleikkauksensa yksityisellä.