Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mies laittaa rahat sijoituksiin

Vierailija
22.08.2017 |

Olemme 30v. pariskunta ja olemme olleet naimisissa neljä vuotta. Mieheni on hyvässä ansiotyössä ja itse huonosta työllisyystilanteesta johtuen olen osa-aikatyössä, mutta etsin kuitenkin koko ajan kokopäivätyötä.

Minua on alkanut huolestuttaa miehen hurahdus sijoittamiseen. Palkasta menee iso siivu osakkeisiin ja mies valittaa koko ajan, että eläminen on kallista ym. On väärin, että joudun laittamaan omat vähäiset tuloni yhteiseen elämiseen, kun toisella on varaa sijoittaa rahaa osakkeisiin. Mies perustelee sijoittamista, että hän säästää rahaa tulevaisuutta varten. Meillä on avioehto, joka sulkee kummatkin puolisot toisten omaisuuksilta ja kuten arvata saattaa, ovat osakkeet mieheni nimissä. Ennen kuin joku ehtii tulla haukkumaan minua onnenonkijaksi tms. niin tiedoksi vain etten ole suunnittelemassa eroa tai hamuamassa miehen omaisuutta. Tulotaso on alkanut hiertää hieman välejämme, koska minua vituttaa laittaa jokainen euro elämiseen ja minulla ei koskaan jää mitään säästöön pahan päivän varalle. Töitä teen ma-la (30h/vko) ja kismittää kuulla toisen hurraavan osakevoitoillaan ja itse raadan melkein viikon jokaisena päivänä. Asiasta olen puhunut monesti miehelleni, mutta hän ei näe mitään ongelmia raha-asioissa.

Miten te muut avioparit selviätte tuloerojen kanssa?

Epätoivoinen AP

Kommentit (51)

Vierailija
1/51 |
22.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuta halvempaan asuntoon ja irtisano turhat vakuutukset ja esim tv palvelut. Myy auto.

Esim yksiössä säästätte varmasti aika paljon.

Vierailija
2/51 |
22.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muuta halvempaan asuntoon ja irtisano turhat vakuutukset ja esim tv palvelut. Myy auto.

Miten tämä liittyy itse asiaan? Autoa meillä ei ole, koska julkiset pelaavat erinomaisesti ja asumme jo hyvin pienessä kaksiossa.

AP

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/51 |
22.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuloerojankkaajan uusi tarina.

Vierailija
4/51 |
22.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies saa omilla rahoillaan tehdä mitä haluaa, kunhan hän osallistuu yhteisiin menoihin maksukykynsä mukaan. Katso siis, että asumismenot ja ruoka maksetaan tulojen suhteessa.

Rahasta valittamisen täytyy myös loppua. On todella rasittavaa kuunnella, miten raha ei riitä, kun sitä kuitenkin menee sijoituksiin vaikka kuinka. Sehän on vain piheyttä vähän erilaisessa paketissa.

Muuta epäreilua en tilanteesta löydä.

Vierailija
5/51 |
22.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt taas oikein ymmärrä aloitusta. Mies pistää ylimääräiset rahat poikimaan, joten kenties tulevaisuudessa on rahallisesti erittäin hyvä tilanne. Mutta tämä ei AP:lle kelpaa, vaan hän olettaa miehen kustantavan hemmottelua AP:lle? Voisi kuvitella tuollaisen miehen olevan monenkin naisen mieleen. Ei siis käytä rahojaan "typeriin" harrastuksiin ja viinaan. Ilmeisesti ainoa oikea tapa on antaa kaikki ylimääräinen raha vaimolle...

Vierailija
6/51 |
22.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap voisi säästää mutta ei halua.

Vierailija
7/51 |
22.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen saa tehdä rahoillaan mitä lystää. Avioehto kruunaa kakun.

Jos teillä ei ole yhteisiä lapsia, mikä ongelma tässä on?

Hyväksy se tosiasia, että tuloeroja on.

Vierailija
8/51 |
22.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En nyt taas oikein ymmärrä aloitusta. Mies pistää ylimääräiset rahat poikimaan, joten kenties tulevaisuudessa on rahallisesti erittäin hyvä tilanne. Mutta tämä ei AP:lle kelpaa, vaan hän olettaa miehen kustantavan hemmottelua AP:lle? Voisi kuvitella tuollaisen miehen olevan monenkin naisen mieleen. Ei siis käytä rahojaan "typeriin" harrastuksiin ja viinaan. Ilmeisesti ainoa oikea tapa on antaa kaikki ylimääräinen raha vaimolle...

Mitä sinä et tästä ymmärtänyt? Minua ahdistaa laittaa jokainen ansaitsemani euro elämiseen, koska mitään minulla ei mitään säästöön pahan päivän varalle. Omat kuukausituloni nettona ovat 1400e/kk ja miehellä n.5000e/kk. Rasittavaa on myös kuunnella, etteivät rahat riitä - minä yritän kaikkeni tämän talouden eteen laittamalla kaikki tuloni elämiseen. Se on mukavaa, kun toisella jää rahaa sijoittamiseen.

Vierailija
9/51 |
22.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta avo- tai avioliitossa pitää olla sama elintaso. On sitten neuvotteluasia, sopeutetaanko se pienempituloisen mukaan, jolloin isompituloinen säästää ja sijoittaa vai nostetaanko yhteistä elintasoa.

Vaimo on pienipalkkainen, mutta perinut omaisuutta. Minulla on hyvä palkka, mutta olen aloittanut nollasta. Niinpä minusta on kohtuullista, että elämme melko nuukasti ja kartutan lopulla omaa omaisuuttani. Ainakin niin pitkään, että pääsen vaimon kanssa samalle viivalle.

Vierailija
10/51 |
22.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten tämä liittyy itse asiaan? Autoa meillä ei ole, koska julkiset pelaavat erinomaisesti ja asumme jo hyvin pienessä kaksiossa.

AP

Eli mies maksaa jo nyt puolet asumismenoistasi ja muista kuluista. Miksi miehen pitäisi yhtään enempää niistä maksaa?

Vierailija
11/51 |
22.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä sinä et tästä ymmärtänyt? Minua ahdistaa laittaa jokainen ansaitsemani euro elämiseen, koska mitään minulla ei mitään säästöön pahan päivän varalle. Omat kuukausituloni nettona ovat 1400e/kk ja miehellä n.5000e/kk. Rasittavaa on myös kuunnella, etteivät rahat riitä - minä yritän kaikkeni tämän talouden eteen laittamalla kaikki tuloni elämiseen. Se on mukavaa, kun toisella jää rahaa sijoittamiseen.

Kahden ihmisen perusmenot kuussa 2800€? Kuulostaa aika paljolta. Eikä edes autoa. Syöttekö joka päivä ulkona vai onko teillä hurja asuntolaina lyhyellä takaisinmaksulla? Voisiko laina-aikaa pidentää?

Vierailija
12/51 |
22.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mitkä teidän menot on?

Riittääkö rahat elämiseen jos molemmat laittaan 1000€ yhteiseen kassaan?

Vierailija
13/51 |
22.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

1400 kuukaudessa, eikä rahasi riitä elämiseen, kun mies maksaa puolet menoistanne?

Vierailija
14/51 |
22.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, meilläkin hiukan (n 300€) parempituloisempi mies laittaa melkein kaikki rahansa sijoitukseen. Ostaa rahastoja, osakkeita ja maksaa sijoitusasuntoa.

Meillä menee homma niin, että asumismenot maksetaan tasan puoliksi. Mies maksaa asunnon pankille ja minä puolet siitä summasta hänelle. Mies maksaa vastikkeen ja minä puolet siitä hänelle jne.

Sähkölasku menee puoliksi.

Kotivakuutus puoliksi.

Vain mies käyttää  perheemme ainoaa autoa, joten hän maksaa sen menot kokonaan.

Ruoka maksetaan puoliksi, paitsi sellaiset erikoisuudet, mitä toinen ottaa itselleen. Syömme ihan perusruokaa ja mieltymykset ovat onneksi suurimmaksi osaksi samat ja edulliset, joten toisen tulojen tippuessa vain muu kulutus muuttuisi. Toinen maksaa kaupassa ja toinen laskee kuitista, paljonko palauttaa toiselle. Esim. jos ostan meikkejä, maksan ne tietysti takaisin hänelle kokonaisuudessaan. Kuitit säilytetään. Vie noin 5 min jokaisen kauppareissun jälkeen aikaa.

Matkat maksaa aina toinen ja toinen maksaa puolet takaisin. Kumpikin ottaa omat käyttörahat. Ravintoloissa mies maksaa ja tasataan tilit sitten käteisellä majapaikassa.

Kalusteet ja sellaiset ostetaan yhdessä ja ne maksetaan puoliksi niin, että toinen maksaa ja toinen palauttaa tilille oman osuutensa.

Vaatteet kumpikin ostaa itse.

Meillä ei ole avioehtoa.

Emme ole koskaan riidelleet rahasta, sillä jos toinen haluaa ostaa jotain kalliimpaa, hän tinkii omista menoistaan, esimerkiksi jättää ruokakaupan erikoisuudet ostamatta.

Molemmat säästävät omille säästötileilleen, mieheni tosin laittaa suurimman osan sijoitukseen. Olen itsekin vähän alkanut kokeilemaan osakkeiden ostoa, koska tajusin ettei säästöille saa juuri mitään tuottoa, ne vaan makaavat tilillä. Osakkeilla voi tavoitella suht' riskitöntä 6% vuosituottoa. Se riittää minulle, koska työuraa minulla on vielä 40 vuotta jäljellä.

15/51 |
22.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sole ollu tyttö ennenkään ongelma. Rahat on avioliitossa yhteisiä, vasta erotessa se avioehto astuu voimaan. Tarkista vaikka. Ei siellä avioehdossa lue, että molemmat elää palkkatuloillaan. Siellä lukee että "erotessa" sitä sun tätä.

Soon menny näet niin, että sie paat jalat ristiin ja sanot ukolles suorat sanat. Jos rahaa ei löydy perheelle, niin se alkaa saharan kuiva kausi välittömästi. Ja jos kuivaa kautta liian kauan kestää miehesi välittämättä asiasta, tee johtopäätöksesi ja etsi uusi keidas.

Vierailija
16/51 |
22.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mihin teillä se raha oikein menee? Onko teillä lapsia? Ja mihin tarvitsette rahaa? Mistä siis tappelette?

Vierailija
17/51 |
22.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joku on niin ärsyttävä, itsekäs tai tyhmä raha-asioissa, ettei elämästä hänen kanssaan tule oikein mitään, niin MIKSI kannattaa olla sellaisen henkilön kanssa???  En minä ainakaan suostuisi kustantamaan yksin suurta osaa yhteisestä elämisestä jos toinen vain jemmailisi rahojaan ja kaiken lisäksi vain omaksi hyväkseen. Voi kiesus teidän kanssa!

Vierailija
18/51 |
22.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hyvä pointti tuolla, että ylimääräisillä omilla rahoillaan saa tehdä mitä haluaa.

Ihan ensin katsotte, mitä elämisenne maksaa. Molemmat sitoutuu osallistumaan kuukausittaiseen kulutukseen - yhdessä sovitte, mitä elämiseen sisältyy ja millä osuudelle siihen osallistutaan.

Sen jälkeen loput rahat saa hassata mihin haluaa, tietysti myös säästää.

Ja valittaminen loppuu. Jos kerran on varaa laittaa sijoituksiin (tai ihan mihin tahansa) niin sen pitäisi olla itsestäänselvää että se on silloin pois kulutuksesta.

Vierailija
19/51 |
22.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän hyvin. Meillä miehellä on sijoituksissa lähemmäs 20t, ja on opiskelija, eli elää niukasti. Minä olen saanut tästä ns. kärsiä, kun mies EI VOI myydä ikinä osakkeita pois (verot jne jne), mutta minun pitää käyttää kaikki rahani elämiseen/ruokaan/mihin vain. Harmittaa suunnattomasti eläminen kädestä suuhun, ja miehen jatkuva valitus laskuista tai rahanpuutteesta, tai ettei voida tehdä sitä tai tätä, koska ei rahaa... Joo, ei periaatteessa ole rahaa, mutta mihin sitä pitää säästää, jos ei pahanpäivän varalle? Luulisi, että juuri nyt kun on tiukkaa, voisi edes säästöjä syödä muutaman satasen. Mutta ei. Käytetään siis minun rahojani.

Vierailija
20/51 |
22.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän hyvin. Meillä miehellä on sijoituksissa lähemmäs 20t, ja on opiskelija, eli elää niukasti. Minä olen saanut tästä ns. kärsiä, kun mies EI VOI myydä ikinä osakkeita pois (verot jne jne), mutta minun pitää käyttää kaikki rahani elämiseen/ruokaan/mihin vain. Harmittaa suunnattomasti eläminen kädestä suuhun, ja miehen jatkuva valitus laskuista tai rahanpuutteesta, tai ettei voida tehdä sitä tai tätä, koska ei rahaa... Joo, ei periaatteessa ole rahaa, mutta mihin sitä pitää säästää, jos ei pahanpäivän varalle? Luulisi, että juuri nyt kun on tiukkaa, voisi edes säästöjä syödä muutaman satasen. Mutta ei. Käytetään siis minun rahojani.

Ota heti kirjanpito käyttöön ja selvitä, mitä kumpikin maksaa. Vähemmän maksanut maksaa toiselle puuttuvan osuuden pois. Koska miehesi ei ole varaton, niin hän voi maksaa ihan hyvin puolet kuluista. Pidä jatkossa puolesi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän kuusi