Mistä aineesta koulussa on ollut sinulle ylivoimaisesti eniten hyötyä aikuisena?
Minä listaan:
- konekirjoitus 90-luvun alussa yläasteella, jolloin edes nettiä ei ollut keksitty. Silloin harjoiteltiin vanhoilla 60-luvun kirjoituskoneilla.
Tästä kymmensormijärjestelmän täydellisestä osaamisesta (osaan kirjoittaa nopeasti näppäimistöön katsomatta,) on ollut hyötyä minulle joka päivä koko elämäni niin töissä kuin vapaa-ajalla, olen nyt 40-vuotias. Enpä tiennyt, että siitä taidosta on oikeasti hyötyä joka päivä.
- Englanti. Olen tarvinnut sitä viikottain.
Kommentit (82)
Kaikkein turhimmat aineet nykykokemuksella, 50 vuotta täytettyäni, olivat liikunta, uskonto ja ruotsi.
Kielistä. Äidinkielestä, ruotsista ja englannista eniten, päivittäin töissä. Mutta myös saksasta ja venäjästä.
En oikeastaan mitään koe nyt turhana. Kaikki oppi on tullut käyttöön elämässä. Englanti ja kotitalous, äidinkieli,matikka ja ruotsi konkreettisesti hyödylliset, loput yleissivistäviä. Ihmettelin aikoinani,miksi pitää tankata raamatunhistoriaa, mutta on siitäkin ollut oma hyötynsä, ainakin yleissivistävä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lukemisen ja kirjoittamisen oppiminen ei ole ainoa äidinkielen tavoite. Äidinkielessä opitaan ilmaisemaan itseään niin suullisesti kuin kirjallisestikin, luetaan ja analysoidaan erilaisia tekstejä ja opetellaan itse kirjoittamaan erityyppisiä tekstejä.
Minä osasin lukea ja kirjoittaa, kun menin kouluun ja ala-asteella luin klassikoita kuten Tuulen viemää, Kurjat, Papillon jne. Äidinkielen tunneilla osasin helposti kieliopin, se vain sujahti lukemisen ansiosta päähäni ihan opettelematta. Mutta eri kirjoitustyylit, työhakemuksen, raportin , referaatin, esseen jne. opin tasan tarkkaan äidinkielen tunneilla. Lisäksi tunnit houkuttelivat lukemaan hiukan oman mukavuusalueen ulkopuolisiakin kirjoja ja niiden ansiosta olen kirjojen suhteen nykyään kaikkiruokainen. Monia asioita voi oppia itse, mutta ei se koskaan korvaa täysin sitä opetusta, mitä annetaan, vaikka näin voisi tuntuakin. Koulun oppiaineet on rakennettu niin, että kerros kerrokselta opitaan hyvät perustaidot, ja itse opiskelemalla jotain jää väkisinkin välistä.
Minulle äidinkieli antoi erinomaisen pohjan kielten opiskelulle. Kun muut ihmettelivät subjektia ja predikaattia ja hämmentyivät imperfektistä ja konditionaalista, oli minulle tuo kaikki itsestään selvää ja helppoa ihan ala-asteelta lähtien eikä tarvinnut kielten opiskelun ohessa opetella noita sanoja ja niiden merkitystä.
Äidinkieli on ajattelun perusta, joten en vähättelisi äidinkielen merkitystä. [/quote
Kiitos tästä. On outoa, että tässäkin ketjussa vähätellään äikkää, koska on osattu lukea ja kirjoittaa ennen koulua. Mekaaninen lukutaitohan on vasta se, mistä aloitetaan. Akateeminen osaaminen on jo jotain ihan muuta, eikä sitä opita kotona itsekseen.
En vähättele äidinkielen osaamisen tärkeyttä, mutta niitä äikänopettajiakin kun on monenlaisia. Ainakaan meillä ei koulussa todellakaan opeteltu työhakemusten tai raporttien kirjoittamista, enkä myöskään ole laajentanut kirjallista makuani äidinkielen tuntien seurauksena. Kielioppitermit opeteltiin ulkoa äidinkielen tunneilla, mutta niiden merkityksen sisäistäminen jäi oman opettelun varaan. Se jäikin useimmilla luokkatovereillani tekemättä.
t. 57
Englanti. Ja ap:n mainitsema konekirjoitus. Opiskelin paljon muitakin kieliä, mutta englanti on se mitä olen tarvinnut ja mistä on ollut apua valtavasti. Ja iloa myös vapaa-ajalla, voin lukea kirjat suoraan englanninkielisenä eikä tarvitse odottaa käännöksiä.
En oikeastaan keksi muita tärkeitä, matematiikkaa en ole tarvinnut, vielä vähemmän kemiaa tai fysiikkaa. Tai no matikkaa toki peruslaskujen osalta tyyliin paljonko projekti vie tunteja, mutta ei sen enempää.
Toki kaikki yleisivistävät aineet, yhteiskunta, historia, biologia, maantieto, uskonto (uskonnot) jne ovat avartaneet päänuppia ja auttavat elämässä. Jopa kemiasta oli itse asiassa iloa Breaking Badia katsoessa :D
Liikunnassa opin sen, että kamaliakin asioita pitää sietää ja tehdä töissä ja elämässä ja niistä kyllä selviää hengissä.
Englanti, ruotsi, saksa ja äidinkieli.
Matematiikasta olen selvinnyt yhteen-, vähennys-, kerto-, jako- ja prosenttilaskulla vaikka olen ollut myynnissä ja taloushallinnossa töissä. Nekin lasken päässäni. Muita logaritmeja yms en ole koskaan tarvinnut. Koulumatikka on ihan haitarista, ei kaikista tule insinöörejä!
Kadehdin omia lapsiani joista nuorinkin on jo 9 luokalla. Miten mielenkiintoisia aineita esim lukiossa onkaan tänäpäivänä!
Matematiikka, fysiikka ja englanti
Vierailija kirjoitti:
Alkoholista
Oliko teillä paljon oppilaita viinanmaistelu tunneilla? Voisitko kertoa, miten teidän koulussa järjestettiin käytännönkokeet?
uskonto.
ilman sitä olisin voinut olla vaarassa mennä morsiameksi johonkin isis maahan, tai täällä hillumassa new age liikkeessä.
Kemia, matematiikka ja fysiikka. Turhimmat uskonto ja ruotsi. Ruotsalaiset asiakkaat/laitetoimittajat puhuvat erittäin hyvää englantia.
Englanti, äidinkieli, matematiikka, historia
Englanti, äidinkieli, historia ja yhteiskuntaoppi (talous - ja lakitieto).
täytyy nyt vähän romahduttaa teidän kouluenglannin harhaisia luulojanne. Peruskoulun ja lukionkin englannin taidoilla ei kovin pitkälle pötkitä vielä. Ekaksikin, kytännön kaikki slangisanat joutuu opetelemaan aivan alusta, jos menee englaitia puhuvaan maahan asumaan. Ei niitä ole todellakaan opetettu koulussa. Myös koko lääketieteen sanasto, kun menet siellä lääkäriin, olet avan ummikko. Samoin kaikkihan puhuu slangilla, kuten myös me suomalaiset täällä suomessa. Mää, mä, sä, meev----siitä! Hei jäbä! Jonnet repee...
Älä luulottele, että osaisist oikeasti englantia. hahahhaah!
Mulla täydellinen esimerkki yhestä pulpetinkasvatista, olipakerran luokkamma priimus, pikku open lemmikki, kullannuppu, joka sai 9 ja tai 10 kaikista aineista kun äiti vaati. No, hän meni sitten mutkien kautta töihin, ja lähetettiin sitten oikein ulkomaille pitämään esitelmää alastaan. Kylllä hävetti se tankeroenglanti kun kerran kuulin sitä hänen suustaan. Itse ulkomailla asuneena nauresekelin tälle surullliselle kielitaidolle. Hänet sitten pantiin takaisin kansalaisopiston kielikurssille, koska koko firma häpesi "priimusta".
Kotitalous ja liikunta. Vain niiden avulla selviän elämästäni nyrkin ja hellan välissä.
Äidinkieli. Lukiossa oppi suunnittelemaan mitä kirjoittaa ja miten kirjoittaa. Tuo sama asian hahmottaminen, jakaminen osioihin joita esittää loogisessa järjestyksessä on nykytyössäni hyvin tärkeää vaikka kirjoittamisen ja esitelmät ym teen toisella kielellä (englanniksi).
Vierailija kirjoitti:
täytyy nyt vähän romahduttaa teidän kouluenglannin harhaisia luulojanne. Peruskoulun ja lukionkin englannin taidoilla ei kovin pitkälle pötkitä vielä. Ekaksikin, kytännön kaikki slangisanat joutuu opetelemaan aivan alusta, jos menee englaitia puhuvaan maahan asumaan. Ei niitä ole todellakaan opetettu koulussa. Myös koko lääketieteen sanasto, kun menet siellä lääkäriin, olet avan ummikko. Samoin kaikkihan puhuu slangilla, kuten myös me suomalaiset täällä suomessa. Mää, mä, sä, meev----siitä! Hei jäbä! Jonnet repee...
Älä luulottele, että osaisist oikeasti englantia. hahahhaah!
Mulla täydellinen esimerkki yhestä pulpetinkasvatista, olipakerran luokkamma priimus, pikku open lemmikki, kullannuppu, joka sai 9 ja tai 10 kaikista aineista kun äiti vaati. No, hän meni sitten mutkien kautta töihin, ja lähetettiin sitten oikein ulkomaille pitämään esitelmää alastaan. Kylllä hävetti se tankeroenglanti kun kerran kuulin sitä hänen suustaan. Itse ulkomailla asuneena nauresekelin tälle surullliselle kielitaidolle. Hänet sitten pantiin takaisin kansalaisopiston kielikurssille, koska koko firma häpesi "priimusta".
Wautsi miten pitkän pätkän jaksoit kirjoittaa, menikö siihen kauankin? Kirjoititko tupakka toisessa kädessä?
Ajattelin vain sitä, että te elämäm koululaiset ette yleensä ole käyneet kouluja, saati eläneet niin että olisitte sivistyneet muillakaan elämän osa-alueilla, ja sen huomaa.
Äidinkieli, englanti, matikka ja biologia
Kuvaamataito --
Ehdottomasti tärkeimpänä, selvisin pääsykokeesta haluamaani ammattiin
Matematiikka
Äidinkieli
Englanti
Konekirjoitus