Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä aineesta koulussa on ollut sinulle ylivoimaisesti eniten hyötyä aikuisena?

Vierailija
22.08.2017 |

Minä listaan:

- konekirjoitus 90-luvun alussa yläasteella, jolloin edes nettiä ei ollut keksitty. Silloin harjoiteltiin vanhoilla 60-luvun kirjoituskoneilla.
Tästä kymmensormijärjestelmän täydellisestä osaamisesta (osaan kirjoittaa nopeasti näppäimistöön katsomatta,) on ollut hyötyä minulle joka päivä koko elämäni niin töissä kuin vapaa-ajalla, olen nyt 40-vuotias. Enpä tiennyt, että siitä taidosta on oikeasti hyötyä joka päivä.
- Englanti. Olen tarvinnut sitä viikottain.

Kommentit (82)

Vierailija
21/82 |
22.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskonto öö vai miten se nyt meni?

Vierailija
22/82 |
22.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Englanti. Sen avulla tiedon haku internetistä ihan eri tasolla kuin jos pelkällä suomella ja robottikääntäjillä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/82 |
22.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matematiikka, äidinkieli, fysiikka, englanti.

Vierailija
24/82 |
22.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Englanti, olen sillä kielellä opiskellut kaksi korkeakoulututkintoa, ollut vuosia töissä ja perustanut parisuhteen ja perheen.

Vierailija
25/82 |
22.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matematiikka ja teknistenpiirrustusten lukeminen.

Vierailija
26/82 |
22.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äikkä, matikka, kielet (germaanisia ja slaavilaisia), psykologia, liikunta (itsevarmuus ja moniin eri lajeihin tutustuminen), historia (syy-seuraus -suhteiden ymmärtäminen nykymaailman menossa)

Vierailija
27/82 |
22.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kotitalous. Meillä kotona äiti teki kaiken ja lapset olivat vaan tiellä. En olisi osannut perunoita keittää maailmalle lähtiessäni ilman köksää.

Samoin. Kun koulun kotitalous alkoi oli ihan vitsi siellä kun en erottanut vehnäjauhoja ja perunajauhoja toisistaan. Minusta tuli kuitenkin ihan hyvä kokki ja kolmesta pojastani kaikki ovat tosi hyviä ja innostuneita ruuanlaittajia.

Työelämässä hyödyllisimmät aineet ovat olleet äidinkieli, ruotsi ja englanti.

Vierailija
28/82 |
22.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kielet ja matikka. Just ne mun suosikit, joissa olin vieläpä hyvä.

Vierailija
29/82 |
22.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidinkieli, englanti, uskonto ja ala-asteen matematiikka (eli aritmetiikka ja kertotaulu).

Vierailija
30/82 |
22.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidinkieli, konekirjoitus, historia, yhteiskuntaoppi, englanti, maantieto.

Tässä siis listasin aineita, joista olen tarvinnut  muutakin kuin ala-asteen oppimäärän. Matematiikassa en ole tarvinnut yläasteen enkä lukion tietoja enkä taitoja, vaikka olen ollut töissä kirjanpitoyrityksessä ja tein kirjanpitoja.

Biologiasta olen ollut itse kiinnostunut mutta varsinaisesti en ole tarvinnut näitä tietoja, on ollut vain omaa intressiä mukana. Aika moni tieto ja taito myös unohtuu esim. opettelin kolmikymppisenä kutomaan netin avulla, vaikka olin yläasteellakin neulonut villapaidan. En vain muistanut siitä enää mitään. Samalla tavalla olen itse tunnistanut kasveja ja sieniä mutta en niitä kyllä bilsan tunneilta muista.

Periaatteessa uskonnon tietoja olen myös käyttänyt matkoillani mutta olisi jotenkin hassua laittaa se tuohon listaan. Sanotaan nyt niin, että vieraat uskonnot ovat olleet hyödyllisiä ja samoin etiikan kurssi mutta muu osa olisi voinut jäädä opiskelemattakin.

Olen myös lukenut kirjallisuutta ruotsiksi mutta vain, koska en saanut kyseisiä kirjoja suomeksi tai englanniksi. Ehkäpä siis ruotsikin kuuluisi listaan, vaikka en ole yhtään muuten sitä tarvinnut.

Ja kotitalouden vihon reseptejä käytin pitkään 90-luvulla ennen kuin nettiin tuli reseptit helposti.

Oikeastaan olen tarvinnut melkein kaikkien aineiden oppeja jossakin vaiheessa elämääni nyt eniten siis noita kuutta, jotka listasin ensimmäisenä. Vähiten tarvitsin OPOa, en saanut siitä mitään irti, vaikka monta muuta se ehkä auttoikin.  Ja liikunnasta tuli vain traumoja...

Vierailija
31/82 |
22.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hahaj miksi suomalainen aina koulu koulu koulu? :D kuka tarvi kemia ja matikka kun laskin. Kaupasako? Bussisa kemia? Haha mikä järki

Vierailija
32/82 |
22.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hmm... vaikea kysymys.

Sanoisin kuitenkin että englanti, matematiikka ja äidinkieli.

Höh...joku lukee mun ajatuksia. Tosin järjestys itselläni on

- äidinkieli (tarvitsen 24/7 ja tähän perustuu koko suullinen ja kirjallinen ilmaisu)

- englanti (tarvitsen joka päivä)

-matematiikka (tarvitsen joka päivä - opetti loogista ajattelua)

Itse lisäisin kouluopetukseen:

- Logiikka

- Taloustieteet

(tiputtaisin pois, ruotsi, osa terveystiedosta, taideaineita karsisin myös vähemmälle). 

Onneksi en kuitenkaan ole opetushallituksessa töissä

Vierailija
33/82 |
22.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidinkieli, englanti, matikka, kemia

Vierailija
34/82 |
22.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matematiikka. Historia sitten ihan yleisesti ajattelun kannalta.

Vierailija
35/82 |
22.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidinkieli.

Englanti.

Vierailija
36/82 |
22.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömänä maisterina ja kotiäitinä olen ylivoimaisesti eniten hyötynyt kotitaloustunneista.

Opin ruuanlaiton perusteet. On ollut paljon taloudellista hyötyä ja apua, kun rahat ovat loppu.

Muutoin olen hyötynyt kielistä, ylivoimaisesti.

Vierailija
37/82 |
22.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

musiikki, teatteri, kuvataide, psykologia, terveystieto, englanti, matematiikka, puheviestintä, taloustiede, historia, yhteiskuntaoppi

Vierailija
38/82 |
22.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulu oli kyllä ihan hyödyntöntä paskaa. En oikeestaan oppinut mitään koko 9 vuoden aikana jota olisin tarvinnut elämässäni. Kirjoittamaan/lukemaankin opin ennen koulua.

Ei paljon koulussa käynti kiinnostanut silloin kymmenen vuotta sitten eikä kaduta pätkääkään! Teen työtä mitä rakastan ja olen muutenkin onnellinen.

Vierailija
39/82 |
22.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eniten iloa:

äidinkieli - kirjallisen ilmaisun pohjataidot, toki niitä on pitänyt vielä kehittää.

englanti - tarvitsee paljon

konekirjoitus - on ollut paljon iloa

En ajattele, että muut on turhia, noista edellisistä konkreettista hyötyä, sit on monia sivistäviä aineita, jotka vaikuttaa omaan maailmankuvaan.

Vierailija
40/82 |
22.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkäpä juuri matikka, englanti ja äidinkieli. Köksäkin olisi ollut hyödyllinen mutta minulla ei koskaan jäänyt mitään mieleen. Jotenkin kammoksuin sitä vastuuta ruoanlaitosta kun kotona ei ollut opetettu mitään. Vieläkin katson reseptiä miljoona kertaa jokaisen vaiheen kohdalla että teenhän nyt varmasti oikein.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan seitsemän