Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitkä ovat mielestänne ärsyttävimpiä, usein toistuvia kielioppi- ja kirjoitusvirheitä?

Vierailija
21.08.2017 |

Minusta ehdottomasti yhdyssanavirheet sekä nämä konsonanttien tuplaukset (olekkaan, itsekkin, tuleppa jne.)

Kommentit (266)

Vierailija
261/266 |
19.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eniten minua häiritsevät viittausvirheet, koska ne muuttavat virkkeen merkitystä. "Joka" viittaa edelliseen sanaan ja "mikä" lauseeseen.

"Poliisi löysi aseen tuolilta, jolla murha tehtiin." Murha tehtiin siis tuolilla.

Mikä viittaa myös superlatiiviin sekä asiaa ilmaisevaan pronominiin.  Parasta, mitä tiedän.  Kerroin sen, minkä tiesin.

Vierailija
262/266 |
19.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotoota!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/266 |
19.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ärsyttää kadonneiden/karanneiden lemmikkien ilmoituksissa jatkuvasti esiintyvä ilmaisu ”ei antanut kiinni”. Mikä ihme siinä on, ettei osata lisätä ottaa-verbiä tuonne, vaan aina tuo sama kökkö  ilmaisu.

Vierailija
264/266 |
19.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

-90 luvulla

Ihan uskomatonta, miten usein tuota näkee nettikeskusteluissa.

Vierailija
265/266 |
19.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

-90 luvulla

Ihan uskomatonta, miten usein tuota näkee nettikeskusteluissa.

1996-luvulla

Vierailija
266/266 |
19.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eniten minua häiritsevät viittausvirheet, koska ne muuttavat virkkeen merkitystä. "Joka" viittaa edelliseen sanaan ja "mikä" lauseeseen.

"Poliisi löysi aseen tuolilta, jolla murha tehtiin." Murha tehtiin siis tuolilla.

Mikä viittaa myös superlatiiviin sekä asiaa ilmaisevaan pronominiin.  Parasta, mitä tiedän.  Kerroin sen, minkä tiesin.

Mikä ja joka ovat myös näitä professorin keksimiä uudelleenmääritelmiä. Äidinkieleen niiden erottelu ei kuulu, vaan tuo "sopimus" pitää nimenomaan opetella koulussa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän seitsemän