Mitkä ovat mielestänne ärsyttävimpiä, usein toistuvia kielioppi- ja kirjoitusvirheitä?
Minusta ehdottomasti yhdyssanavirheet sekä nämä konsonanttien tuplaukset (olekkaan, itsekkin, tuleppa jne.)
Kommentit (266)
Vierailija kirjoitti:
ENÄÄN.
Tää on hauska paskatesti. Yksikään suomalainen ei huomaisi tässä olevan mitään väärää, ellei ope olisi niin kertonut. Nyt nämä open pikkuapulaiset sitten raivoavat niille, jotka eivät ole antaneet open määritellä äidinkieltään vaan puhuvat kuin ovat itsestään oppineet.
Toinen hauska on "omata". Ope kieltänyt sen, joten idarit alkaneet omistamaan tunteita, vartaloita, tutkintoja jne..
Vierailija kirjoitti:
Pahinta saastaa on enkun sekoittaminen suomenkielen sekaan.
Inhoan tuota niin paljon, etten koskan osallistu niitä otsikossa sisältäviin keskusteluihun.
kaksi sanaa: suomen kieli
Kun ei osata käyttää oikein termejä "kohtuullinen" ja "kohtalainen". Tämä on todella yleistä jopa kielen kanssa työskenteleville.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Possessiivisuffiksien puute. Esimerkiksi "Tämä on minun tarina" kun siinä pitäisi lukea "tarinani". Omistusliitteen puuttuminen saa minun mielestäni tekstin kuulostamaan jotenkin tönköltä, ihan kuin jonkun muun äidinkielen omaavan kirjoittamalta.
Tuo on valitettavasti ihan arkipäivää nykyään. Esim IL ja IS nettilehtiä lukiessa melkeinpä sääntö kuin poikkeus. Sääli suomenkieltä.
kaksi sanaa; suomen kieli
En kestä, kun nykyään jätetään pois possessiivisuffiksi, jopa sanomalehtitekstissä. Kuulostaa omaan korvaan todella kömpelöltä.
Varför håller ni fast vid finskan som ni aldrig lär er skriva?
TulepppasKalle Kustaanikkunanalle.
Kysyin tossa vitoselle menevältä kympin tytöltäni enäänistä. Kysyin, että miten kirjoittaisi sen? V:enääN. Ja oli aivan hämmästynyt, kun sanoin, ettei vikaa ännää saisi käyttää.
Taas kerran todistettu, että enään on luonnollinen tapa sanoa ja kirjoittaa kyseinen sana ja vain joku perverssi ruotsinkielinen professori keksinyt sen olevan virhe. Halunaan todennäköisesti kyykyttää paskakansaa testaamalla, että muuttavatko äidinkieltään käskystä? Ja muuttaahan ne. Eivätkä vain muuta, vaan alkavat raivoissaan kielipoliiseiksi ännää vastaan :D
Vierailija kirjoitti:
Kysyin tossa vitoselle menevältä kympin tytöltäni enäänistä. Kysyin, että miten kirjoittaisi sen? V:enääN. Ja oli aivan hämmästynyt, kun sanoin, ettei vikaa ännää saisi käyttää.
Taas kerran todistettu, että enään on luonnollinen tapa sanoa ja kirjoittaa kyseinen sana ja vain joku perverssi ruotsinkielinen professori keksinyt sen olevan virhe. Halunaan todennäköisesti kyykyttää paskakansaa testaamalla, että muuttavatko äidinkieltään käskystä? Ja muuttaahan ne. Eivätkä vain muuta, vaan alkavat raivoissaan kielipoliiseiksi ännää vastaan :D
Många belastar sina hjärnor med smått vettigare grejer, men fortsätt för all del. Finland är ett fritt land.
Englannin kielen muotisanontojen veltto matkiminen, isojen alkukirjainten laiminlyönti sekä selvien yhdyssanojen erilleen jättäminen. Sitten ihan huolimattomuus selvien lyöntivirheiden korjaamisessa. Kappalejaon puuttuminen. Verbien väärät rektiot tyyliin pystyä tehdä, joutua tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ENÄÄN.
Tää on hauska paskatesti. Yksikään suomalainen ei huomaisi tässä olevan mitään väärää, ellei ope olisi niin kertonut. Nyt nämä open pikkuapulaiset sitten raivoavat niille, jotka eivät ole antaneet open määritellä äidinkieltään vaan puhuvat kuin ovat itsestään oppineet.
Toinen hauska on "omata". Ope kieltänyt sen, joten idarit alkaneet omistamaan tunteita, vartaloita, tutkintoja jne..
Aivan samaa mieltä.
Vierailija kirjoitti:
Kun ei pystyä taivuttaa verbejä.
Mä en pysty seisoa.
Sä voit juoksee.
Hän onnistui hypätä.
Me haluttiin mennä uida.
Ihan jokainen kenen kielikorva ei mene rikko noista, on oikeasti kehitysvammainen.
Omaaminen ja omistaminen. Jotkut (ihan oikeasti) sanoo "mä omistan viisi kaveria" tai "mä omaan hyvän kehon"
Eikö ihmiset osaa enää taivuttaa vai miksi ei voi sanoa "mulla on viisi kaveria"?
Helpot yhdyssanat. Jotkut vielä korkeakoulussa sanoo "korkeakoulu tutkinto"
Kielet kirjoitetaan pienellä eikä isolla
Yksittäisistä sanoista murteissa saattavat tasavertaisina esiintyä molemmat variantit, kuten enää - enään. Virhe ei ole siksi niin paha. Yhdyssanasääntöjen ja alkukirjainsääntöjen opettelematta jättäminen taas kertoo laiskuudesta ja sivistymättömyydestä (joskus lukihäiriöstä). Sääntöjen mukaista oikeaa varianttia ei mistään kuule, se pitää opetella. Vanhoja ruotsalaisuuksia yhä vainotaan svetisismeinä, mutta ne eivät ole läheskään niin typeriä kuin tämä englannin sotkeminen joka paikkaan muka hienona kielenkäyttönä.
Red flag, ded line, lopputulema, käytännön pila ja erilaiset jatkuvasti muuttuvat somelyhenteet
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti kirjoitan tänne keskustelupalstalle omalla puhekielellä, en niin kuin olisin kirjoittamassa jotain tutkielmaa.. Olen pahoillani, jos joku ahdistuu siitä, että kirjoitan "mä" enkä "minä".. Täällä päin, jossa asun käytetään puheessa aika paljon tupla konsonantteja. Enkä aio muuttaa omaa puhettani/kirjoitustani jonkun käskystä.
Enpä ole huomannut, että täällä kukaan olisi valittanut "mä"-muodosta. Sehän kuitenkin on ihan normaalia, rennohkoa kirjoitustyyliä. Mitä taas noihin tuplakonsonantteihin tulee, ne eivät ole millekään murteelle tyypillisiä ominaisuuksia, vaan kaikkialla Suomessa ne kahdennetaan puheessa. Mutta kirjoitetaan yhdellä konsonantilla.
Minua hämmästyttänyt seikka on, että kirjoitetaan erittäin hyvää, lähes kirjakielistä suomea, mutta kuitenkin johdonmukaisesti "nuin, nuita" jne. Lieneeköhän aina sama kirjoittaja (täällä av:lla siis), joka todella luulee sen olevan kirjakielinen muoto.
Murteellaan brassaileva. pohjanmaalainen
Vierailija kirjoitti:
kun lauseet kirjoitetaan pienellä alkukirjaimella. sattuu silmiin etenkin silloin, jos teksti on pitkä.
Voi olla lukihäiriö.
Vierailija kirjoitti:
Lauseenvastikkeen pilkuttaminen on oire vakavasta aivovauriosta. Esiintyy paljon pankeissa ja vakuutusyhtiöissä. Saatuanne uuden korttinne, leikatkaa vanha kahtia.
Ei ole kyse aivovauriosta, vaan siitä, ettei kirjoittaja ole vaivautunut opettelemaan pilkkusääntöjä.
Vierailija kirjoitti:
erillä tavalla...
Niin, eri-sana ei taivu. Sain rytmihäiriön, kun joku kirjoitti, että lääkäri vaihtoi mummon lääkkeet ereiksi.
Kun ei pystyä taivuttaa verbejä.