Pelko tuli sitten arkielämään
Huomasin kaupassa, että kun seisoin kassajonossa käännyin katsomaan kuka tuli taakseni jonottamaan. En ole aiemmin tavannut tehdä niin. Olen luottanut, ettei kukaan tule selkäni taakse pahat mielessä.
Kommentit (136)
Suojatiet taitavat edelleen olla ne vaarallisimmat julkiset paikat.
Vierailija kirjoitti:
Petri Gerd ja metrossa riehunut avohoitopotilas ovat jo mainittu.
Jammu-setä?
Valjakkala?
Muranen?
On näitä pelättäväiä yksilöitä ihan kantaväestössäkin.
Terävä huomio. Asummehan sentään suomessa ja täällä on näitä kanta-suomalaisiakin. Haluaisitko vielä jatkaa listaa...
Jos pelottaa, niin nämä netin keskustelupalstat ovat vihoviimeisiä paikkoja missä aikaansa kannattaa viettää. Samoin roskalehtien uutisointi ja mässäilevät otsikot. Suosittelen seuraamaan tällaisissa tilanteissa Poliisin tiedotteita asiasta. Oikeasti. Spekulointia, huhuja, virheellisiä johtopäätöksiä, pelottelua, mässäilyä ja joukkohysteriaa. Mä ymmärrän kyllä että kun jotain tällaista tapahtuu, niin me kaikki haluttais heti tietää mitä on tapahtunut, miksi, kuka on syyllinen ja mitä nyt tapahtuu.
Mä oikeasti ymmärrän että pelottaa, muakin pelottaa. Mutta mua ei pelota välttämättä juuri se, että jonkun tietyn uskontokunnan ääriedustaja hyökkää kimppuuni. Mua pelottaa tän maailman arvaamattomuus ja se tieto, että koska tahansa voi tapahtua mitä tahansa. Tuollaista on kuitenkin ihan turha pyöritellä päässään. Aina kun jotain tämän kaltaista silmitöntä väkivaltaa tapahtuu, herää pelko tietysti enemmän pintaan. On todella helppo kohdistaa pelkonsa ja vihansa vaikka johonkin tiettyyn ihmisryhmään. Se on ihmismielelle paljon turvallisempi ja mukavampi tapa, kun hyväksyä se että pahaa tapahtuu koko ajan maailmassa, ja me emme voi suoraan kaikkeen vaikuttaa. Älkää vihatko vaan koska se on helppoa.
Vierailija kirjoitti:
Tänään metrossa oli selvästi normaalia enemmän säpinää havaittavissa kannsamatkustajien keskuudessa, kun joku ääliö korotti ääntänsä turhan paljon yleisen mukavuuden kannalta. Eli lisääntynyt valveutuneisuus ja varautuneisuus voi laskea ihmisten kynnystä käydä liipasemassa ennakoivasti lättyyn niitä, jotka vaikuttavat siltä että jotain ikävää saattaa alkaa tapahtua.
Minua ei ainakaan miellytä ajatus, että niiden ihmisten määrä lisääntyy, jotka ovat valmiita väkivaltaan toisia kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
Jos pelottaa, niin nämä netin keskustelupalstat ovat vihoviimeisiä paikkoja missä aikaansa kannattaa viettää. Samoin roskalehtien uutisointi ja mässäilevät otsikot. Suosittelen seuraamaan tällaisissa tilanteissa Poliisin tiedotteita asiasta. Oikeasti. Spekulointia, huhuja, virheellisiä johtopäätöksiä, pelottelua, mässäilyä ja joukkohysteriaa. Mä ymmärrän kyllä että kun jotain tällaista tapahtuu, niin me kaikki haluttais heti tietää mitä on tapahtunut, miksi, kuka on syyllinen ja mitä nyt tapahtuu.
Mä oikeasti ymmärrän että pelottaa, muakin pelottaa. Mutta mua ei pelota välttämättä juuri se, että jonkun tietyn uskontokunnan ääriedustaja hyökkää kimppuuni. Mua pelottaa tän maailman arvaamattomuus ja se tieto, että koska tahansa voi tapahtua mitä tahansa. Tuollaista on kuitenkin ihan turha pyöritellä päässään. Aina kun jotain tämän kaltaista silmitöntä väkivaltaa tapahtuu, herää pelko tietysti enemmän pintaan. On todella helppo kohdistaa pelkonsa ja vihansa vaikka johonkin tiettyyn ihmisryhmään. Se on ihmismielelle paljon turvallisempi ja mukavampi tapa, kun hyväksyä se että pahaa tapahtuu koko ajan maailmassa, ja me emme voi suoraan kaikkeen vaikuttaa.
"Älkää vihatko vaan koska se on helppoa.
"
"Älkää vihatko vain koska se on helppoa" . Vaan = kielteinen mutta, vain = ainoastaan.
Älkää vihatko vain
Aloitus on huvittavam teatraalinen. Kai tiesit, että ihmisiä on tapettu AINA? Koripallotyttö puukotettiin hengiltä vuosia sitten jne. Täysin puskista. Minä olen koko elämäni ajan ollut tietoinen siitä, että mitä tahansa voi sattua vaikka kauppareissulla. Tai kun vien roskat, voi joku hyökätä puskasta aseineen kimppuuni.
Ehkä minut on kasvatettu käyttämään aivojani, ken tietää.
Olen noussut viimeisen parin vuoden ajan metrossa kesken matkan vaunusta, jos kyytiin on sulloutunut epäilyttävän näköisiä tyyppejä. Tullut sitten seuraavaan metroon kyytiin.
Muutenkin metrossa olen aina oven lähellä, selkä seinään päin.
Vierailija kirjoitti:
Aloitus on huvittavam teatraalinen. Kai tiesit, että ihmisiä on tapettu AINA? Koripallotyttö puukotettiin hengiltä vuosia sitten jne. Täysin puskista. Minä olen koko elämäni ajan ollut tietoinen siitä, että mitä tahansa voi sattua vaikka kauppareissulla. Tai kun vien roskat, voi joku hyökätä puskasta aseineen kimppuuni.
On täysin eri asia, että jos joku lähtee jonkun houkuttelijan matkaan. Ei pidä lähteä ja siihen voi vaikuttaa.
Nykyään veriteko voi tapahtua keskellä kirkasta päivää, massamurhana. Torilla tai turulla.
Pidetään nyt terroripelko keskustelut erillään mistään satunnaisista hörhöistä.
Se, että Supo on nostanut riskitason, kertoo siitä, että uhka on todellinen!
Mistä muuten johtuu, että Islanti ei ole kohottanut terroriuhkariskitasoaan? Eikä Puola.
Vierailija kirjoitti:
Jotkut ihmiset vaan ovat eläneet koko elämänsä tynnyrissä, tai ovat olleet niin itsekeskeisiä, etteivät ole viitsineet välittää ympärillään tapahtuvista asioista. Tämä on uskomatonta, mutta totta. Ja nyt sitten pitäisi alkaa heitä tukemaan, kun se valheellinen turvallisuudentunne murtuu? Kasvakaa aikuisiksi ja käyttäkää aivojanne. Maailma on mitä on, ja se on ollut sitä aina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On täysin eri asia, että jos joku lähtee jonkun houkuttelijan matkaan. Ei pidä lähteä ja siihen voi vaikuttaa.
Nykyään veriteko voi tapahtua keskellä kirkasta päivää, massamurhana. Torilla tai turulla.
Nykyään :"D Ainahan kaikki on erilaista nykyään :"D Kuka helvetti puhui kenenkään mukaan lähtemisestä? :D
Saviolainen tyttö surmattiin lauantaina noin kello 21:n aikaan puukottamalla. Teko tapahtui Savion koulun viereisellä koripallokentällä, jossa tyttö oli harjoittelemassa. Pahasti haavoittunut tyttö onnistui raahautumaan lähitalon pihalle, josta hälytettiin paikalle ambulanssi ja poliisi. Tyttö menehtyi kuitenkin saamiinsa vammoihin. Häntä oli isketty veitsellä useaan kertaan.
JULKAISTU 21.07.2008
Kaupassa sattunut teinitytön puukotus järkyttää Nokialla – koulu varautuu kriisiapuun
Lähes 60-vuotias mies puukotti täysin yllättäen vuonna 2000 syntynyttä tyttöä kaupan kassalla. Uhri sai vakavia vammoja. Nokian kouluissa ollaan valmiita antamaan kriisiapua oppilaille.
Vuonna 2000 syntynyttä tyttöä puukotettiin keskiviikkona iltapäivällä Nokian Kankaantakana sijaitsevassa kauppaliikkeessä. Poliisi tutkii tapausta tapon yrityksenä.
Kyllähän tällainen tapaus on järkyttää laajasti tällaista pientä paikkakuntaa. Asiasta puhutaan varmasti kaikissa kouluissa.
HARRI YLI-VALKAMA
Tyttö oli ystävänsä kanssa kaupassa kassalla, kun vieressä ollut omia ostoksiaan pakkaillut nokialaismies oli kiinnittänyt huomiota uhrin kännykänkäyttöön ja lähes välittömästi lyönyt tätä puukolla ylävartaloon.
Tyttö sai vakavia vammoja. Hän on hoidettavana Tampereen yliopistellisessa sairaalassa ja poliisin mukaan hänen tilansa on vakaa eikä välitöntä hengenvaaraa ole.
Paikalle hälytetty poliisi tapasi epäillyn, vuonna 1957 syntyneen miehen, kaupan ulkopuolella ja otti hänet kiinni. Poliisi ei tässä vaiheessa kerro teon motiivista tai muista yksityiskohdista. Esitutkinta jatkuu torstaina epäillyn ja todistajien kuulemisella.
Tapaus järkyttää pientä paikkakuntaa
Poliisi on ollut yhteydessä alueen kriisiryhmään, joka on valmiina järjestämään tarvittaessa kriisiapua koululaisille yhdessä poliisin ja koulun henkilökunnan kanssa.
Nokianvirran yläkoulun rehtori Harri Yli-Valkama sanoo, että koulu on varautunut tukemaan oppilaita heti aamusta alkaen.
– Ainakin kaupungin moniammatillinen kriisiryhmä on tulossa paikalle. Kyllähän tällainen tapaus on järkyttää laajasti tällaista pientä paikkakuntaa. Asiasta puhutaan varmasti kaikissa kouluissa.
Myös Nokian toisessa yläkoulussa, Emäkoskessa, kriisiryhmä on paikalla kuuntelemassa oppilaiden tuntoja.
– Nuoret tuntevat kaikki toisensa. Totta kai tämä herättää huolta ja kysymyksiä, vaikka kyseessä ei olekaan meidän koulumme oppilas, rehtori Eija Paukkuri sanoo.
– Varaudumme siihen, että oppilaat voivat purkaa tuntojaa ja aikuisilla on aikaa kuunnella.
Puukottajan yhteyttä aiempaan pahoinpitelyyn selvitetään
Poliisi selvittää myös puukottajan yhteyttä Nokialla kesällä sattuneeseen väkivallantekoon. Tuolloin nokialaisessa kaupassa sattui lievä pahoinpitely, jonka kohteena oli vuonna 1998 syntynyt teinipoika. Myös tässä tapauksessa pahoinpitelijä oli kiinnittänyt huomiota nuoren kännykän käyttöön.
Poliisille on vielä epäselvää, oliko kyseessä täysin sama liikehuoneisto, mutta rikoskomisario Jari Kinnusen mukaan kyseessä oli saman kauppaketjun myymälä.
Kyllä nyt astui PELKO ARKIELÄMÄÄN XDD Miten tässä uskaltaa kauppaankaan enää mennä, kun puukosta tulee kassajonossa?!? On tämä NYKYMAAILMA niin hurja, ei ennen tällaisia ikinä tapahtunut! Hui sentään! XD
Uutinen: 3.9.2015
Kyllä on järkyttävää tämä nykymeininki!!! Kauppaan en mene enöön ikinä!!! Kaupassa HAAVOITTUU tai jopa KUOLEE!!!
Itse pidän nykyään hiuskiinnepulloa mukana, istun aina metrossa selkä seinään päin, ja olen tilannut etälamauttimen netistä.
Ei vara venettä kaada. Olen sen verran heikko ja tottumaton väkivaltaan, että nämä apukeinot rauhoittivat.
Kyllä pelkään enemmän ja olen valppaampana MUTTA totuushan on se, että pelko ei auta mitään eikä edes valppaus. Jos joku on jotain tehdäkseen, ei siinä välttämättä mikään auta, ei edes välttämättä se, että olet varautunut. Et voi kuitenkaan joka hetki olla 100 %:sen varautunut tai kykenevä puolustautumaan/pakenemaan, jos joku jotain keksii. Joten parempi olla pelkäämättä, koska se ei estä mitään. Yritetään tsempata itsemme ja toisemme luottamaan. Elämässä voi tapahtua myös muuta yllättävää, voi sairastua äkillisesti, voi käydä jokin puhda onnettomuus. Ei näistä voi olla varma, ainoa, mistä voi olla varma, että jokin päivä jotakin kamalaa tapahtuu. Sitä ennen yritetään edes elää.
Itse asun myös Helsingissä, eikä ole käynyt pienessä mielessäkään että kukaan ajaisi päälleni autolla. En edes muistanut koko tapahtumaa. No, minä en olekaan mikään pussy. Mielummin olen röyhkeä ja tyhmä, kuin pelkuri. Muuta maalle