Pelko tuli sitten arkielämään
Huomasin kaupassa, että kun seisoin kassajonossa käännyin katsomaan kuka tuli taakseni jonottamaan. En ole aiemmin tavannut tehdä niin. Olen luottanut, ettei kukaan tule selkäni taakse pahat mielessä.
Kommentit (136)
Ihminen, joka ei pelkää pystyy paljon suurempaan varovaisuuteen, kuin tunteen vallassa oleva, koska hän näkee ympäristönsä objektiivisesti.
Useimmat tässä ketjussa kuvaavat sitä, miten heistä on tullut varovaisempia.
On väärin sotkea varovaisuus pelkäämiseen. Jatkuva varovaisuus on tervettä, mutta jatkuva pelkääminen on sairasta.
Pelon vallassa ihminen käyttäytyy yleensä oman etunsa vastaisesti. Varovaisuus on vahvuutta ei heikkoutta. Heikko on se, joka pakenee todellisuutta.
Itse olen ajatellut lopettaa työnteon. Ei tuu mitään, jos joka bussipysäkillä pelkää muslimin tuloa bussiin ja niitähän tulee. Ei tuu mitään, jos jo nyt on laukussa hiuslakkaa ja pelko joka hetki.
Minä en voi tälle mitään itse. Tiedän, ettei ole kaikkien vika.
En pelkää niin paljon, etten uskaltaisi liikkua kaupungilla ja julkisissa liikennevälineissä. Olen kuitenkin käynyt ajatuksissani läpi toimintatapoja uhkatilanteen varalle. Jos pakeneminen on mahdotonta, tavoitteenani on tehdä hyökkääjä toimintakyvyttömäksi keinolla millä hyvänsä.
Se lohdutti, miten kanssaihmiset auttoivat toisiaan perjantaina. Antoi uskoa ihmisiin. Kiitos kaikille auttaneille!
Vierailija kirjoitti:
Itse asun Helsingissä. Yliajotapauksen jälkeen olen huomannut tarkkailevani koko ajan liikennettä, että tuleeko sieltä seuraavaksi joku kaahari. Lisäksi kesälomamatkalla suurten Eurooppalaisten kaupunkien keskustoissa oli jatkuvasti pieni pelko takaraivossa, ja suurilla pääkaduilla tuli käveltyä reunoja pitkin ja isoja väkijoukkoja vältettyä. Pieni pelko vaan astuu mieleen tietyissä tilanteissa, vaikka olen yrittänyt olla antamatta sille valtaa.
Tavallaan tämä voi olla hyväkin. Tänään metrossa oli selvästi normaalia enemmän säpinää havaittavissa kannsamatkustajien keskuudessa, kun joku ääliö korotti ääntänsä turhan paljon yleisen mukavuuden kannalta. Eli lisääntynyt valveutuneisuus ja varautuneisuus voi laskea ihmisten kynnystä käydä liipasemassa ennakoivasti lättyyn niitä, jotka vaikuttavat siltä että jotain ikävää saattaa alkaa tapahtua. Rauhoittaisi ainakin kummasti julkista liikennettä, kun huonompi aines tajuaisi viimeinkin ettei muiden häiritseminen tai muu elämäm kouluilu taidakaan lopulta kannattaa...
Riski sille, että jotain sattuu, on häviävän pieni.
Vierailija kirjoitti:
Aha.
Mä en vieläkään uskalla istua metrossa niin, että olen selin koko vaunuun.
Aha.
Vierailija kirjoitti:
Joo, pelottaa kyllä. Asun Helsingin ydinkeskustassa ja töissä Kampin kauppakeskuksessa ja teen ruokaostokseni myös siellä. Usein liikun rautatieasemalla koska käyn joka viikko vanhempien luona junalla. Inhottavaa.
Aika stressaava elämä jotenkin sulla. Asut melun ja kiireen keskellä ja kalliisti..eipä käy kateeksi
Minkälaisessa pumpulissa te olette hemmetti kasvaneet? Kaduilla on ollut väkivaltaa aina, pahaa ja myös sattumanvaraisiin sivullisiinkin osuvaa, eikä kyseessä tarvitse olla terrorismi, vaan aineita vetänyt nuorisoporukka. Olen nähnyt useita pahoja pahoinpitelyjä, saanut itsekin turpaani ja kerran melkein veitsestä nuoruudessani. Ja olen ihan tavallinen nelikymppinen mies. Tottakai kunnon terrorismi on pelottavaa, mutta kuolettavaa väkivaltaa on ollut olemassa jo ennen sitäkin. Mutta ehkä osa ihmisistä ei halua ajatella koko asiaa ja sitten perusturva järkkyy, kun lukee lehdestä mitä on tapahtunut.
Myös poliisi toimi mallikkaasti! 3 minuuttia ja se loppui siihen.
Kyllä mua pelottaa enemmän ajatus harkitusta viattomien lahjaamisesta, jonka takana on raaka ideologia kuin jotkut muut yksittäiset sekopäät.
Vierailija kirjoitti:
Pelkuri
Täytyy sanoa että olen jo turtunut näihin tekoihin. Ranskan teatteri-isku vielä järkytti, mutta sen jälkeen tehdyt eivät enää ole tuntuneet miltään. Ei edes Turun teko, vaikka olen Turkulainen ja perjantainakin olin päivällä keskustassa pyörimässä noilla tekopaikoilla.
No oot sä cool. Mikään ei tunnu miltään.
Ei todellakaan mikään tavoiteltava olotila :/
Itse oon aina ollut tarkkailija kun oon liikenteessä. En kulje tukka putkella ja kännyä selaillen. Eilen katsoin tarkemmin ihmisiä ja tuntu että ihmiset oli myös skarppeja. Asun Hgissä. Ei sinänsä pelota.
Vierailija kirjoitti:
Silloin kannattaa hakea apua ja puhua jollekin, jos pelkkä kaupan kassajonossakin seisominenkin ahdistaa ja pelottaa.
Minä asun suuren kaupungin (jossa paljon tp-hakijoita) keskustan läheisyydessä ja uskalsin edelleen kävellä viime lauantaiyönä kello 4 töistä kotiin, vaikka olenkin nuorehko nainen ja aina yksin liikkeellä. Ja uskallan jatkossakin. Oikeastaan enemmän pelkään suomalaisia humalaisia/nistejä, jotka käyttäytyvät arvaamattomasti. Tp-hakijoita en yöelämässä edes näe.
Todennäköisyys terrori-iskun sattumisesta omalle kohdalle on kuitenkin minimaalisen pieni, siksi ei pelota.
Minäkin asun suuressa kaupungissa jossa paljon tp:tä. Ja joka kerran kun lähden töistä klo 10 jälkeen, näen autonparkkireittini välillä vain ja ainoastaan tp:tä, maleksimassa erikokoisina ryhminä. Ja minua helvetti vieköön pelottaa! Odotan koko ajan ilmestyykö jostakin ase vaiko vain raiskaavat?Ne tp:t joita kohtaan kadulla tuolloin yömyöhään voivat olla kivoja ja asiallisia tai voivat olla olematta! En välittäs selvittää. Maailma on ihan ok jos ne ignooraa mut täydin ja mä ne! Jos kadulla olis suomalaisia mieslaumoja, vaikka niitä parjattuja natseja, mua ei pelottas yhtään. Ne kun ei mitään provosoimatta mitään tee. Ja mä sentään olen vielä nainen joka pystyy tiettyyn pisteeseen adti vielä puolustamaankin itseään. Taistelulaji tausta näet.
Mut joo tulipahan turhaan ilmaistua tämäkin pelkoni. Turhaan siksi, että tiedän että tämäkin poistetaan mukarasistisena. Olis pitänyt kertoa että tilulilulii, juon mansikkamaitoa satojen tp:läisten miesten kanssa joka ilta aina kahteentoista ja mitään muuta ei tapahdu kuin rakkautta ja maailmanrauhaa. Piis ♥️
Lopetin julkisten kulkuvälineiden käytön sekä kauppakeskuksissa ja isoissa marketeissa käymisen. Jatkossa skippaan myös kaikki yleisötapahtumat.
Tarvittavat elintarvikkeet saa myös hieman syrjemmässä sijaitsevasta pikkukaupasta. Vaatteet ja kengät tilaan edullisesti netistä. Yleisötapahtumat korvautuvat jatkossa luontoharrastuksilla ja lukemisella. Kulkemista varten perheellämme on nyt kaksi turvallista autoa.
Turvapaikanhakijoiden ansiosta meillä on nyt enemmän aikaa, kuluttaminen sivuseikka ja teemme enemmän asioita perheenä.
Pelokkaalta näyttävä ihminen vetää puoleensa petoja noin yleensä. Pedolla tarkoitan harkittua pahuutta, en mielisairasta. Turva-alan huipun kirjoittama Gift of fear kirja on paras tästä aiheesta. Pelosta ei hyödy jos pelkää koko ajan.
Saa e-kirjana. Suosittelen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silloin kannattaa hakea apua ja puhua jollekin, jos pelkkä kaupan kassajonossakin seisominenkin ahdistaa ja pelottaa.
Minä asun suuren kaupungin (jossa paljon tp-hakijoita) keskustan läheisyydessä ja uskalsin edelleen kävellä viime lauantaiyönä kello 4 töistä kotiin, vaikka olenkin nuorehko nainen ja aina yksin liikkeellä. Ja uskallan jatkossakin. Oikeastaan enemmän pelkään suomalaisia humalaisia/nistejä, jotka käyttäytyvät arvaamattomasti. Tp-hakijoita en yöelämässä edes näe.
Todennäköisyys terrori-iskun sattumisesta omalle kohdalle on kuitenkin minimaalisen pieni, siksi ei pelota.
Minäkin asun suuressa kaupungissa jossa paljon tp:tä. Ja joka kerran kun lähden töistä klo 10 jälkeen, näen autonparkkireittini välillä vain ja ainoastaan tp:tä, maleksimassa erikokoisina ryhminä. Ja minua helvetti vieköön pelottaa! Odotan koko ajan ilmestyykö jostakin ase vaiko vain raiskaavat?Ne tp:t joita kohtaan kadulla tuolloin yömyöhään voivat olla kivoja ja asiallisia tai voivat olla olematta! En välittäs selvittää. Maailma on ihan ok jos ne ignooraa mut täydin ja mä ne! Jos kadulla olis suomalaisia mieslaumoja, vaikka niitä parjattuja natseja, mua ei pelottas yhtään. Ne kun ei mitään provosoimatta mitään tee. Ja mä sentään olen vielä nainen joka pystyy tiettyyn pisteeseen adti vielä puolustamaankin itseään. Taistelulaji tausta näet.
Mut joo tulipahan turhaan ilmaistua tämäkin pelkoni. Turhaan siksi, että tiedän että tämäkin poistetaan mukarasistisena. Olis pitänyt kertoa että tilulilulii, juon mansikkamaitoa satojen tp:läisten miesten kanssa joka ilta aina kahteentoista ja mitään muuta ei tapahdu kuin rakkautta ja maailmanrauhaa. Piis ♥️
Eikö tuo sama koske kaikkia ihmisiä? Siis että voivat olla kivoja tai voivat olla olematta. Kyllä minua ainakin jännittää pimeällä ja yksin ihan minkä tahansa miesjoukon tai nuorisojoukon kohtaaminen yhtälailla, kun ei kenestäkään koskaan tiedä. En sano että pelkäisin (No ehkä niissä tilanteissa vähän), mutta kyllä varovaisuus nousee välittömästi.
Tosin edelleen känniset miesjoukot on sellaisia, että jos vastaan tulee, niin vaihdan suuntaa ihan oikeasti, varsinkin jos on iso joukko eikä muita sivullisia näy mailla halmeilla.
Vierailija kirjoitti:
Lopetin julkisten kulkuvälineiden käytön sekä kauppakeskuksissa ja isoissa marketeissa käymisen. Jatkossa skippaan myös kaikki yleisötapahtumat.
Tarvittavat elintarvikkeet saa myös hieman syrjemmässä sijaitsevasta pikkukaupasta. Vaatteet ja kengät tilaan edullisesti netistä. Yleisötapahtumat korvautuvat jatkossa luontoharrastuksilla ja lukemisella. Kulkemista varten perheellämme on nyt kaksi turvallista autoa.
Turvapaikanhakijoiden ansiosta meillä on nyt enemmän aikaa, kuluttaminen sivuseikka ja teemme enemmän asioita perheenä.
Tämähä on varsin positiivista, hienoa! :)
Itse mietin myös kun annan jalankulkijoille tietä suojatiellä, että auto voisi tullakin päälle. Itse tulee harvemmin liikuttua jalan keskustassa, kun on niin pitkä työmatka.