Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Naurettavimmat allergiat joihin olet törmännyt?

Vierailija
18.08.2017 |

Eräs mies väitti olevansa kanalle allerginen. Kanalientähän käytetään ihan kaikessa ruoanlaitossa, hän oli vain paistetulle kanalle...

Maanantaina ravintolassa nainen väitii olevansa sienille allerginen. Noniin, pitihän tämäkin vielä kuulla. Minkälaisia sieniä nainen tarkoitti?

Ja näitä itsediagnosoituja keliaakikkoja - ei hyvää päivää!

Kommentit (174)

121/174 |
18.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No itsellä kokemusta lapsesta joka on maidoton ja gluteeniton. Joten vaatii jo jonkin verran pohdintaa mitä hänelle voi antaa kylässä ja synttäreillä. No yhdellä kylä reisulla äiti totesi , kun näki tyttäremme ottavan näkkäriä, että onko tuo koulunäkkiä. Myönsin näkkärin olevan kyseistä merkkiä. Johon äitä sanoin heti että heidän poikansa maha kestää myös koulunäkkiä vaikka muu gluteeni vilja sen sekoittaa.

En jaksanut alkaa ihmetellä asiaa sen enempää. Ajattelin vaan mielessäni että ehkä se meidän "gluteeniton" ei ensi kerralla ole oikeasti gluteenitonta. Katsotaan miten se maha kestää..

Eli epäilen että äiti haluaa tehdä lapsestaan erikoisruokavalio lapsen vaikkei tarve olisi. Ei oikeasti gluteenittomalle lapselle yhtäkkiä anneta koulunäkkiä. Eihän?

Vierailija
122/174 |
19.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Erikoisimmat, mitä olen kuullut on sähkö- ja aurinkoallergia. (Nähnyt telkkarissa, en oikeassa elämässä :D)

Mulla on perus nikkeliallergia.

Sitten pienenä olin allerginen hyttysen pistoille (jouduin sairaalaankin siitä). Nykyään en onneksi enää, mutta paarmoista tulee aika sellaiset koko pohkeen peitävät läiskät.

Naura siinä vaan, mutta mulla sattuu olemaan tuo "aurinko"allergia. Varjossa täytyy aina pysyä, rannalle tms en voi mennä. Voin sanoa ettei ole yhtään kivaa! https://www.allergia.fi/allergiat/valoihottumat/

Sisältö jatkuu mainoksen alla
123/174 |
19.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli mieleen, kun olin lapsi, en pitänyt sipulista. Söin kyllä välillä ruuan seassa, jos ei saanut sörkittyä pois.

Olimme sairaalassa vierailulla ja kävin yksin kahviosta ostamassa paniinin. Oli ekoja kertoja kun ostin yksin ruokaa, menin reippaana ja oli hienoa kun pääsi itse ostamaan. Emme muutenkaan käyneet usein syömässä missään, mutta mieleen oli jäänyt McDonaldsista isä pyysi minulle joskus ilman suolakurkkua hampurilaisen, niin ajattelin olevan ok pyytää sipulin kohdalla samoin kahviossa... Kysyin sitten myyjältä onko sellaista paninia missä ei olisi sipulia, myyjä luki sitten kaikkien tuoteselosteet, vastasi "kaikissa valitettavasti on sipulia." , kysyin "saisiko sipulin otettua pois ." Hän alkoi sitä sörkkimään tarkkaan ja sanoi lopulta pahoitellen "En saa kaikkea pois. Haluaisinko jotain muuta." , vastasin reippaasti ja iloisesti "Ei haittaa, kyllä se käy" Myyjä hieman ihmeissään kysyy "olenko allerginen sipulille" minä vastaan "en ole." Jostain syystä myyjän ystävällisyys ja palvelualttius vaihtui hieman turhautuneisuuteen.

Pahoittelut tälle myyjälle.

124/174 |
19.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sähkö allergia...

Tällä hetkellä19 alapeukkua... ei voi olla noin monta ihmistä av:n lukijoissa, jotka uskovat tuohon sontaan?!?

Onko pää pipi wlan säteilystä vai tuleeko syyhy kun naapuri laittaa valot päälle? Muahahahaha!

Jos joku väittää voivansa huonosti sähkölaitteiden lähellä niin miksi minun pitäisi sitä epäillä? Saan allergiaoireita monista asioista jotka eivät häiritse kavereitani millään tavalla, esimerkiksi monista eläinpölyistä tai siitepölyistä. Olkoon sähköallergia ihan oikea tai vain keksitty vaiva, annan silti rauhan niille jotka kokevat siitä kärsivänsä  - ei haittaa omaa elämääni.

125/174 |
19.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksi sukulainen ei tykkää käydä meillä kylässä kun meidän kissat aiheuttaa hänelle "astmaa tai jotain köhää". Kyseinen henkilö sitten kuitenkin tupakoi aika runsaasti ._.

Itse tupakoin, mutta kaneista nokka menee aivan käsittämättömän tukkoon.

Tämän huomasin vasta kun yhdellä exällä on kanit ja aina siellä yöpyessä nokka oli tukossa.

En kyllä ymmärrä että millä logiikalla (tai sen puutteella) tupakointi ja allergia sulkisi toisensa pois. Vai tarkoitatko että tupakointi parantaa allergian?

Varmaan juuri sillä logiikalla, että tupakoiva on menettänyt tupakoinnillaan oikeuden valittaa hengitysteihin vaikuttavista allergioistaan. Samat naureskelijat hekottelevat, jos joku sanoo olevansa allerginen koiralle ja 'kuitenkin sillä on kissa itsellään'.

Järkijättöjen kanssa on turha kiistellä.

Monet ei ymmärrä että eläinpölyä on erilaista, joten jää varmaan myös huomiotta että voi olla allerginen koirille olematta allerginen kissoille ja toistapäin. Altistus on myös usein suuressa osassa, jos on ollut koko lapsuutensa ajan jonkun lemmikin kanssa siitä tulee todennäköisesti vähemmän allergeeneja. Ymmärrän tuon pointin, mutta kyllä silti vähän taidan mennä logiikan 'tupakoija on menettänyt oikeutensa valittaa keuhkoistaan' -puolelle. Kun en ole koskaan tupakoinut mielikuvani on se että vähintään 5 v tupakoinut yskii säännöllisesti, koska keuhkot eivät toimi enää kunnolla. Jos on vain  lievä allergia, huomaako eroa normaaliin?  Vakavat allergiat huomaa tietenkin sauhuttelijakin, ne tappavat nopeammin kun keuhkosyöpä.

126/174 |
19.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä on ketjussa kyllä paistaa läpi ihmisten tietämättömyys. Mitä naurettavaa on siinä, että raa'asta tomaatista saa allergiaa, mutta kypsästä ei? Minulla on siitepölyjen ristiallergioina monien hedelmien kohdalla se tilanne, että kypsennettynä eivät aiheuta mitään oireita, mutta raakana tulee oireita. Esim. omena, persikka jne. 

Aurinkoihottumassa ei myöskään ole mitään hauskaa, googlettakaapa aurinkoihottuma, niin tiedätte, mistä on kyse. Ja kuvahaun jälkeen lakkaa varmaan naurattamasta viimeistään... Itsellä onneksi Suomessa aurinkoihottuma iskee harvemmin, mutta voin kertoa, että ei naurata yhtään lomamatkoilla käyttää kokoajan suuria suojakertoimia ja koittaa pysyä varjossa parhaansa mukaan, ettei aurinkoihottuma taas iskisi. 

En myöskään ymmärrä, mitä hauskaa on tuossa väriallergiassa, ne eivät ole edes kovin harvinnaisia. Niitä ihan testataan myös allergiatesteissä (ei prick vaan epikutaanitesti), minulla todettiin aikanaan sinisen värin allergia, mutta onneksi on niin lievä, että ei tule oireita, kunhan uudet tummat vaatteet pesee ennen käyttöä.

Pahinta allergioissa ovat nämä huomioinhakuiset keksijät, joille "allergiat" ovat tapa hakea huomiota. Ja se sähköallergia nyt taitaa lopulta olla ainut, joka oikeasti on ihan huuhaata.

Musta on ollut jotenkin hassua, että viimeiset 5 vuotta eri paikkojen lääkärit on tajunneet kysyä 'tiedätkö ristiallergioista?'. Joo, tiedän. Tiesin ennen kuin yksikään lääkäri niistä mainitsi, koska netistä on joskus tullut tämäkin vastaan.

Siitä huolimatta, ei tuo raakojen hedelmien / kasvisten allergia kai ristiallergioihin niinkään liity? Kypsennettäessä monet proteiinit hajoavat pienempiin osiin, jolloin allergeeni voi myös hävitä. (No otan aiemman kommenttini sen verran takaisin, että ristiallergiatkin todennäköisemmin vaikuttaa niihin kypsentämättömiin allergeeneihin, mutta ei se ristiallergia kuitenkaan johdu siitä onko hedelmä kypsä vai raaka, vaan siitä kuinka läheisesti se allergeeni muistuttaa allergian alkuperäistä aiheuttajaa.)

127/174 |
19.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sain lapsena oireita kokonaisesta porkkanasta mutten raastetusta (ohuenohuita naruja, ei lastuja). Näin aikuisena mietin että voiko raastaminen oikeasti pilkkoa proteiinirakennetta niin että oireita ei tule. Oireilu oli kuitenkin ihan näkyvää ihottumaa ja turvotusta.

Menee vähän aiheen vierestä mutta kiinnostaisi kuulla jos joltakulta löytyy vastaavia kokemuksia, tuli tuosta lohkotomaatista mieleen.

Löytyy. Porkkana ja omena raastettuna ja vähän aikaa seisoneena käyvät, ilman sitä aiheuttavat kutinaa.

En usko että proteiinirakenne muuttuisi raastattaessa. Mutta kun tuo pieni seisotus kuuluu asiaan, niin happi varmasti pääsee paremmin reagoimaan molekyylien kanssa, ja muodostaa omat sidoksensa.

128/174 |
19.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teemu Virtanen kirjoitti:

Jossain televisio-ohjelmassa joku kertoi joskus olevansa allerginen hernekeitolle, ei herneille muuten vaan vain keittona.

Sitten eräs työtoverini väitti olevansa kivenkovaan olevansa allerginen kalalle, koska hän ei pitänyt siitä koska kyseessä oli hänestä sama asia. Eli jos olet allerginen jollekin, voi kyllä syödä sitä saamatta mitään oireita mutta et vain pidä siitä ruoasta. Taisi olla samanlaisesta tapauksesta kyseessä tuosta hernekeitolle "allergisen" ihmisen tapauksessa eli hän ei vain pidä siitä joten luulee olevansa allerginen sille.

Minä siis kyllä tiedän, että oikeasti allergisia ihmisiä on olemassa, joten ärsyttää nämä jotain ruokaa inhoavat ihmiset, jotka väittävät olevansa allergisia sille ruoalle, koska eivät tykkää siitä eivätkä suostu uskomaan, että joku toinen voi oikeasti vaikka kuolla ilman hoitoa syötyään ruokaa, jolle hän on allerginen.

Mistä tiedät ettei työkaverisi ollut allerginen kalalle? Jos se niin väittää?

Minulla lienee lievä allergia manteleille ja hasselpähkinöille, koska aina niitä syötyäni on epämukavaa kutinaa suussa. Ei siis mitään vakavaa, mutta en kuitenkaan syö niitä koska se tunne on epämiellyttävämpi kuin mitä niiden maku olisi miellyttävä. Ehkä ystäväsi vain on allerginen kalallle, mutta ei vakavasti?

129/174 |
19.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naapurin kyylä kirjoitti:

No itsellä kokemusta lapsesta joka on maidoton ja gluteeniton. Joten vaatii jo jonkin verran pohdintaa mitä hänelle voi antaa kylässä ja synttäreillä. No yhdellä kylä reisulla äiti totesi , kun näki tyttäremme ottavan näkkäriä, että onko tuo koulunäkkiä. Myönsin näkkärin olevan kyseistä merkkiä. Johon äitä sanoin heti että heidän poikansa maha kestää myös koulunäkkiä vaikka muu gluteeni vilja sen sekoittaa.

En jaksanut alkaa ihmetellä asiaa sen enempää. Ajattelin vaan mielessäni että ehkä se meidän "gluteeniton" ei ensi kerralla ole oikeasti gluteenitonta. Katsotaan miten se maha kestää..

Eli epäilen että äiti haluaa tehdä lapsestaan erikoisruokavalio lapsen vaikkei tarve olisi. Ei oikeasti gluteenittomalle lapselle yhtäkkiä anneta koulunäkkiä. Eihän?

Gluteenittomasta en juurikaan tiedä, mutta ainakin maitoallergia on hengenvaarallinen. En lähtisi testaamaan, tosin jos olisin sen allergisen lapsen vanhempi niin tekisin mieluummin niin päin että hän ei syö mitään mikä ei sovi, kuin että muilta edellytetään sopivien tarjoilujen tekemistä.

Vierailija
130/174 |
19.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mies uskoo olevansa vilja allergikko... saa oluesta "hengenahdistusta". Juo kyllä sitä silti ja syö ruisleipää, pastaa ym. Mut silti aika pitää mainita tuo hemmetin "allergia". Suuttuu sit jos joku sitä uskaltaa epäillä!!

Kun sanoo saavansa hengenahdistusta oluesta, niin hän arvelee saavansa sinulta myötätuntoa, kun mainitsee, että hengen ahdistusta. Ja kun sinä olet myötätuntoisempi, niin silloin hän arvelee, että myös annat juoda vaikka vähän useammankin oluen ilman paheksuntaa. Hengenahdistus on siis keino pehmittää sinua, varsinkin oluen suhteen :)

131/174 |
19.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla outo rihkama-allergia (varmaan nikkeli tai jotain). Korvakoruja (läpimeneviä) ei pysty käyttämään. Karsea kutina ja korvien turpoaminen. Rannerenkaat tai kaulakorut ei aiheuta mitään.

Lisäksi villa-allergia. Ei mitään vaatteita, missä villaa. Kutina leviää parissa minuutissa koko kroppaan ja tulisi punaisia läiskiä, jos pitempään pitäisin, mutta onneksi villaa helppo vältellä. Kaupassa aina neulevaatteita sovitan, sillä jo 1 % villaa aiheuttaa kutinan eikä tuoteselosteessa niin pieniä määriä välttämättä ole merkitty. Pari min vaate päällä ja tiedän sen jälkeen.

Hiusvärit (mustaa käytän). Joutunut siirtymään ekokampaamoon, missä ainoastaan kasvivärejä. Tämä on kehittynyt jossain vaiheessa, sillä se tuli tavallaan "yhtäkkiä". Päänahka auki, nestettä valui runsaasti, koko kroppa hirveässä kutinassa ja läiskillä. Viimeisellä kerralla tuli sairaalareissu.

Vehnäallergiaa ei mulla ole, mutta olen sitä vuosia vältellyt, joten elimistö ei enää kestä sitä. Jo yksi pulla aiheuttaa 20 min sisällä kauheat vatsanväänteet ja vessassa ravaamisen. Varmasti elimistö tottuisi siihen jos totuttelisin, mutta en näe siihen syytä.

132/174 |
20.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä sanon aina että mulla on kala-allergia koska en jaksa selitellä että inhoan kalaa ruotojen takia.

En naureksi muiden allergioille. Entinen pomo oli aurinkoallerginen ja hänellä oli oikeastikin tuskaa sen kanssa. Lisäksi ruoka-allergioissa ruuan käsittely voi muuttaa kemiallista koostumusta niin että ainesosa käykin. Eihän se sipulikaan itketä kuin raakana.

Itse olen allerginen koivulle, heinille ja pölylle, mutta en kissoille ja koirille. Poikani saa astmakohtauksen kissoista mutta ei koirista.

Allergiat pitää ottaa vakavasti joka tapauksessa. Toisten hengellä ei saa leikkiä.

133/174 |
20.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omituisin omalle kohdalle tullut: Minulla oli koira ja silloisella miehelläni kaksi lasta, joille kummallekaan ei mitään allergiaoireita tullut. Sitten toinen lapsista halusi lähikotiin samanlaisen koiran. Ottivat sen sitten ja koulutus ei onnistunutkaan, niin koiralle alettiin etsiä uutta kotia allergian takia. Se mikä tästä teki omituisen oli se, että koiraa tarjottiin miehelle ja minulle. Kai se allergia olisi ollut aktiivinen meilläkin. Emme ottaneet, mutta sen ennestään olevan kanssa pystyivät jatkossakin olemaan ilman mitään oireita.

134/174 |
20.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä6775 kirjoitti:

Teemu Virtanen kirjoitti:

Jossain televisio-ohjelmassa joku kertoi joskus olevansa allerginen hernekeitolle, ei herneille muuten vaan vain keittona.

Sitten eräs työtoverini väitti olevansa kivenkovaan olevansa allerginen kalalle, koska hän ei pitänyt siitä koska kyseessä oli hänestä sama asia. Eli jos olet allerginen jollekin, voi kyllä syödä sitä saamatta mitään oireita mutta et vain pidä siitä ruoasta. Taisi olla samanlaisesta tapauksesta kyseessä tuosta hernekeitolle "allergisen" ihmisen tapauksessa eli hän ei vain pidä siitä joten luulee olevansa allerginen sille.

Minä siis kyllä tiedän, että oikeasti allergisia ihmisiä on olemassa, joten ärsyttää nämä jotain ruokaa inhoavat ihmiset, jotka väittävät olevansa allergisia sille ruoalle, koska eivät tykkää siitä eivätkä suostu uskomaan, että joku toinen voi oikeasti vaikka kuolla ilman hoitoa syötyään ruokaa, jolle hän on allerginen.

Mistä tiedät ettei työkaverisi ollut allerginen kalalle? Jos se niin väittää?

Minulla lienee lievä allergia manteleille ja hasselpähkinöille, koska aina niitä syötyäni on epämukavaa kutinaa suussa. Ei siis mitään vakavaa, mutta en kuitenkaan syö niitä koska se tunne on epämiellyttävämpi kuin mitä niiden maku olisi miellyttävä. Ehkä ystäväsi vain on allerginen kalallle, mutta ei vakavasti?

No kun hän itse sanoi, että ei ole kalalle allerginen, ei vain pidä siitä, mutta hän väitti kivenkovaan, että allergia on vain sitä, että ei tykkää jostain ruoasta. Eli jos olet allerginen kalalle, niin silloin et tykkää siitä, mutta voit syödä sitä saamatta siitä oireita.

135/174 |
20.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mun mielestä kovin naurettavaa, mutta lapseni liha-allergia hymyilyttää yllättävän monia. Hän on allerginen nisäkkäiden lihalle, mutta ei muulle lihalle.

Hän on allerginen myös maidolle, kananmunalle ja viljoille. Niihin sentään yleensä suhtaudutaan asiallisesti.

Sitä liha-allergiaa ei viitsi edes mainita missään, sillä kuulija ei enää sen jälkeen välttämättä usko että lapsella on oikeasti mitään allergioita.

136/174 |
20.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikävä kyllä, joudun sietämään tällaista "moniallergikkoa" lähes päivittäin. Allergioista ei koskaan tule mitään näkyviä oireita, mutta kurkku kutittaa ja yskittää ja mahaakin sattuu. Yleensä nämä kaikki yhtä aikaa. Ja on siis allerginen abt kaikelle, paitsi muutamille herkuille ja suosikkikasviksilleen. Ja perusruualle, mitä on tottunut syömään. Lohduttavaa lukea näitä,että samanlaisia hulluja on muuallakin.

137/174 |
21.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä6775 kirjoitti:

Naapurin kyylä kirjoitti:

Gluteenittomasta en juurikaan tiedä, mutta ainakin maitoallergia on hengenvaarallinen. En lähtisi testaamaan, tosin jos olisin sen allergisen lapsen vanhempi niin tekisin mieluummin niin päin että hän ei syö mitään mikä ei sovi, kuin että muilta edellytetään sopivien tarjoilujen tekemistä.

Gluteeniton voi olla myös vilja-allergikko. Osalle heistä käy iso osa gluteenittomista tuotteista ja siksi saattavat sanoa olevansa gluteenittomia.

Heillä voi olla myös tuota että joku gluteenia sisältävä leipä käy mutta joku toinen ei. He eivät saa oireita gluteenista vaan tiettyjen viljojen proteiineista. Yleisimpiä ovat vehnä ohra ja ruis, mutta myös muille viljoille voi olla allerginen.

138/174 |
21.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on hyvin nirso 10-vuotias. Olimme kesällä ihan perus Amarillossa ja tilasin hänelle muistaakseni lihapullat ja ILMAN Kastiketta. Koska se kastike tökkii ja ei sitten syö mitään, jos ne lihapullat on kastikkeessa. 

Minusta oli todella huomaavaista ja yllättävääkin, että tarjoilija ihan oma-aloitteisestu kysyi, että onko kyseessä allergia ja toivonko muuten ruoan valmistuksessa otettavan jotain huomioon. Ei tullut itselle tietenkään mieleenkään, koska on vaan siis nirso noille kastikkeille muttei millekään allerginen. Minusta todella hienoa, että tarjoilija tuli ajatelleeksi tällaista. Tietenkin jos lapsella olis joku allergia tai vaikka keliakia, itsekin toki miettisin varmasti tarkasti niitä ruokia ja yleensähän mm. gluteenittomuus ja laktoosittomuus on merkitty jo listoihin

Vierailija
139/174 |
21.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorena tyttönä solukämpässä jouduin valitettavasti kämppäkaveriksi (eri huoneet kuitenkin) vanhemman puoleisen ammatonvaihtajan kanssa, oliko ollut tollanen 50v. Eniveis kertassasn kauhea tapaus.

Mutta hän sanoi että on hyvin herkkä kemikaaleille. Ja kielsi minua pesemästä astioita sitruunantuoksuisella fairylla ja lattiatkin piti pestä pelkällä vedellä..

Hän kun on niiiin yliherkkä... ei siinä sinällään mitään.. mutta hän opiskeli parturi kampaajaksi!!! En todellakaan ymmärtänyt silloin tuota logiikkaa, enkä ymmärrä vieläkään.. jos ei edes fairya kestä, niin miten pystyy tekemään töitä parturi kampaajanakaan????

Vierailija
140/174 |
21.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mies uskoo olevansa vilja allergikko... saa oluesta "hengenahdistusta". Juo kyllä sitä silti ja syö ruisleipää, pastaa ym. Mut silti aika pitää mainita tuo hemmetin "allergia". Suuttuu sit jos joku sitä uskaltaa epäillä!!

Miksi luulet että hän oli menossa koskaan enää töihin? Ehkä juuri siksi hakeutumassa ammattiin, jossa ei voi tehdä töitä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi yksi