Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Naurettavimmat allergiat joihin olet törmännyt?

Vierailija
18.08.2017 |

Eräs mies väitti olevansa kanalle allerginen. Kanalientähän käytetään ihan kaikessa ruoanlaitossa, hän oli vain paistetulle kanalle...

Maanantaina ravintolassa nainen väitii olevansa sienille allerginen. Noniin, pitihän tämäkin vielä kuulla. Minkälaisia sieniä nainen tarkoitti?

Ja näitä itsediagnosoituja keliaakikkoja - ei hyvää päivää!

Kommentit (174)

Vierailija
101/174 |
18.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sähköallergia on kyllä omituisin kuulemani allergia.

Tää on kyllä jännä juttu, olen asunut melkein kymmenen vuotta Shanghaissa ja vain kerran törmännyt paikalliseen ihmiseen jonka vaivana on keliakia. Suomessa kun tuntuu olevan mitä erikoisempia allergioita liikkeellä.

Suomalainen geeniperimä altistaa allergioille aivan kuten muillekin autoimmuunihäriöille. Pelkkää genetiikkaa, ei mitään salatiedettä tai muita jännittävyyksiä.

Keliakia ei ole allergia, sen unohdin laittaa.

Vierailija
102/174 |
18.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi ystäväni. Kun mennään ravintolaan käyläpi listan hyvin tarkasti, kaikki pippurit ja suolaa vaille muut mausteet pahasta. Ja kun on käyty puoli tuntia tarjoilijan kanssa läpi sopiva syötävä ja tarjoilija huokaisten poistuu kittiöön, tyhjää taco-tomaattisalsakupit tyytyväisenä. Niissei vissiin on mausteita ;)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/174 |
18.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sähköallergia on selvä mielenterveysongelma, mutta niin tietysti kaikki keksityt ongelmat.

Tiedän yhden miehen joka väittää että hänellä on kylmäallergia. Ei voi sen takia osallistua mihinkään ulkoilujuttuihin...

Kylmäurtikaria, jota kutsutaan usein myös kylmäallergiaksi, on ihan todellinen vaiva. Toki en voi väittää, että kyseisellä miehellä oikeasti on sitä silti ollut.

http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00…

Miehelläni on kylmäallergia, joka liittyy voimakkaasti kylmällä säällä hikoiluun. Esim jos kolaa lumet. Samalla kroppa hikoilee, mutta ulkoilma on kylmää. Turpoo huulet, ja naama ja reidet täynnä paukamia, kuin olis jäänyt jonkun jättiläishyttysparven jyräämäksi. Ei kiva.

Vierailija
104/174 |
18.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpas täällä paljon porukkaa, joka ei selvästikään ole perillä allergioiden monimuotoisuudesta. Olen itse voimakkaasti allerginen kaikille kohtaamilleni karvaisille kotieläimille, ja aina vaan uudestaan törmään näihin ihmisiin, joiden koira/kissa "ei yleensä aiheuta allergisia oireita kun sillä on lyhyt karva"... No words.

Samaan olen itse törmännyt. Varsinkin kun monetkaan eivät tunnu tajuavan, että vaikka koirassa / kissassa / hevosessa tms, ei olisi karvan karvaa, saan siitä allergisia oireita. Riittää, että sillä eläimellä on ihoa, koska se hilse on se joka allergisoi, lisäksi esim sylki.

Vierailija
105/174 |
18.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran päivystyksessä minulla oli potilas, joka oli menossa eteisvärinän vuoksi kardioversioon eli sähköiseen rytminsiirtoon. Allergioista kysyttäessä tämä kertoi olevansa sähkölle allerginen... En kehdannut kysyä, minkälaisista oireista hän kärsii kun ympärillä on niin paljon sähkölaitteita ja hänkin oli kovin kytketty erilaisiin piuhoihin monitorointia varten. En myöskään puhunut sähköisestä rytminsiirrosta vaan pelkästään kardioversiosta hänen kuultensa ja rytmikin saatiin sitten kohdilleen eikä potilas saanut minkäänlaista allergista reaktiota tästä toimenpiteestä. Oli vaan vähän pokassa pitelemistä. 😂

Vierailija
106/174 |
18.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eräs mies väitti olevansa kanalle allerginen. Kanalientähän käytetään ihan kaikessa ruoanlaitossa, hän oli vain paistetulle kanalle...

Maanantaina ravintolassa nainen väitii olevansa sienille allerginen. Noniin, pitihän tämäkin vielä kuulla. Minkälaisia sieniä nainen tarkoitti?

Ja näitä itsediagnosoituja keliaakikkoja - ei hyvää päivää!

Korvasienille voi olla allerginen. Siis lähinnä sille myrkylle, jota on vaikea saada kokonaan pois.

Sienissä on sienisokeria, joka aiheuttaa osalle saman tyyppisiä ongelmia kuin laktoosi niille jotka eivät sitä pysty sulattamaan.

Vierailija
107/174 |
18.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisitko nyt olla tuomatta tänne työpaikan ruokailuhuoneeseen kalatuotteita, kun mä saan hengenahdistusta niistä. Tämä allergikkohan olisi voinut itse olla tulematta siihen tilaan, jossa kala haisee.

Vierailija
108/174 |
18.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en voi syödä sieniä, kun saan oireita sienisokerista. Herkkusieniä voin syödä jonkun verran, mutta metsäsienet pitää jättää väliin.[/quote]

Sama sieniongelma mullakin. Herkkusienet menee, mutta useimpia sieniä ei vatsa sulata. Verrattavissa laktoosi-intoleranssiin.

Vierailija
109/174 |
18.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää on kyllä jännä juttu, olen asunut melkein kymmenen vuotta Shanghaissa ja vain kerran törmännyt paikalliseen ihmiseen jonka vaivana on keliakia. Suomessa kun tuntuu olevan mitä erikoisempia allergioita liikkeellä.

Ettei johtuis siitä, että perinteinen kiinalainen ruokavalio on itsessään jo valmiiksi erittäin vähägluteeninen / gluteeniton? Onpa yllättävää, että ihmisillä on enemmän oireita täällä, missä syödään jatkuvasti leipää, kuin siellä, missä perusruoka on riisipohjaista...

Vierailija
110/174 |
18.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen allerginen lapsille.

Tämä on ainoa oikea naurettava allergia ketjussa.

Vierailija
111/174 |
18.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Väriallergia!:D väittää olevansa allerginen mustalle värille. Heh..saa kuulemma ihottuman jos laittaa mustaa päälle:o

Vauvojen vaatteet ovat ainakin ennen olleet väriltään vaaleita juuri sen takia että väriaineet eivät ärsyttäisi ihoa. Nykyisin kyllä valmistetaan myös vahvenpivärisiäkin vauvanvaatteet kuin ne valkoiset ja pastellivärit.

Oma lapseni sai oireita tummista lakanoista. Kun lakanat vaihdettiin niin tadaa, oireet hävisivät.

Vierailija
112/174 |
18.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sain lapsena oireita kokonaisesta porkkanasta mutten raastetusta (ohuenohuita naruja, ei lastuja). Näin aikuisena mietin että voiko raastaminen oikeasti pilkkoa proteiinirakennetta niin että oireita ei tule. Oireilu oli kuitenkin ihan näkyvää ihottumaa ja turvotusta.

Menee vähän aiheen vierestä mutta kiinnostaisi kuulla jos joltakulta löytyy vastaavia kokemuksia, tuli tuosta lohkotomaatista mieleen.

Löytyy. Porkkana ja omena raastettuna ja vähän aikaa seisoneena käyvät, ilman sitä aiheuttavat kutinaa.

Vierailija
113/174 |
18.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpas täällä paljon porukkaa, joka ei selvästikään ole perillä allergioiden monimuotoisuudesta. Olen itse voimakkaasti allerginen kaikille kohtaamilleni karvaisille kotieläimille, ja aina vaan uudestaan törmään näihin ihmisiin, joiden koira/kissa "ei yleensä aiheuta allergisia oireita kun sillä on lyhyt karva"... No words.

Ei ne karvat todellakaan aiheuta allergiaa vaan eläimen ihon hilse ja mikroskooppisen pöly.

Vierailija
114/174 |
18.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naurakaa pois, mutta minulla tomaatti aiheuttaa näppylöitä huuliin muutoin kuin lämpökäsiteltynä. Esim. Tomaattiviipale leivän päällä -> kauheat näppylät, pastakastikkeessa -> ei oireita

Saan myös näppyjä, mutta yleensä vain suun sisälle.

Aloituksessa mainittiin sienet. Ihminen voi olla oikeasti sienille herkkä, se on laktoosi-intoleranssin kaltaista mutta pahimmillaan anafylaksia.

Vierailija
115/174 |
18.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ettei johtuis siitä, että perinteinen kiinalainen ruokavalio on itsessään jo valmiiksi erittäin vähägluteeninen / gluteeniton? Onpa yllättävää, että ihmisillä on enemmän oireita täällä, missä syödään jatkuvasti leipää, kuin siellä, missä perusruoka on riisipohjaista...

Perinteinen ruokavalio on vähägluteeninen mutta kyllä paikalliset työikäiset ja sitä nuoremmat vetävät päivittäin paljonkin leipää ja juovat maitoa. Länsimaiset ravintolaketjut (McDonald's, Pizza Hut, Starbucks) ovat täynnä vehnänsyöjiä enkä ole missään nähnyt gluteenittomia tai laktoosittomia vaihtoehtoja.

Vierailija
116/174 |
18.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Väriallergia!:D väittää olevansa allerginen mustalle värille. Heh..saa kuulemma ihottuman jos laittaa mustaa päälle:o

Sain kerran jalkoihini hyvin outoa verkkomaista ihottumaa, ja menin sen takia ihotautilääkärille. Hän tutki ihottumaani kummissaan, otti siitä valokuvia ja kutsui kollegankin katsomaan ihottumaisia kinttujani. Pitkän keskustelun jälkeen lääkäri tuli siihen tulokseen, että olin saanut oireet uusista mustista sukkahousuista. Niiden musta väriaine voi kuulemma aiheuttaa allergisia oireita.

Vierailija
117/174 |
18.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuosta aloituksen sieniallergiasta minäkin tulin kirjoittamaan. Ennen luulin "huuhaaksi" sitä itsekin, mutta sitten tuli erään lääkärin kanssa puhe lasten ruokailutottumuksista ja tuolloin selitti tuon tässäkin aiemmin selvitetyn allergian todellisuuden. Oppia ikä kaikki!

118/174 |
18.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jossain televisio-ohjelmassa joku kertoi joskus olevansa allerginen hernekeitolle, ei herneille muuten vaan vain keittona.

Sitten eräs työtoverini väitti olevansa kivenkovaan olevansa allerginen kalalle, koska hän ei pitänyt siitä koska kyseessä oli hänestä sama asia. Eli jos olet allerginen jollekin, voi kyllä syödä sitä saamatta mitään oireita mutta et vain pidä siitä ruoasta. Taisi olla samanlaisesta tapauksesta kyseessä tuosta hernekeitolle "allergisen" ihmisen tapauksessa eli hän ei vain pidä siitä joten luulee olevansa allerginen sille.

Minä siis kyllä tiedän, että oikeasti allergisia ihmisiä on olemassa, joten ärsyttää nämä jotain ruokaa inhoavat ihmiset, jotka väittävät olevansa allergisia sille ruoalle, koska eivät tykkää siitä eivätkä suostu uskomaan, että joku toinen voi oikeasti vaikka kuolla ilman hoitoa syötyään ruokaa, jolle hän on allerginen.

Vierailija
119/174 |
18.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valopää ex-kälyni keksi että esikoisellaan on "tupakka-allergia" ja hoitsuna vakuutti appivanhemmille, että sellainen on ihan totta oikea allergia, sen jälkeen kun oli itse lopettanut tupakoinnin. Tupakointi on tietty epäterveellistä, mutta että lapsi kehitti allergian samaan aikaan kun kälynen meni lakkoon :D

120/174 |
18.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Inhoan allergioita kirjoitti:

Mä olisin niin onnellinen ilman allergiaoireita.minulla ei ole keliakiaa, mutta geeniperimäalttius ja totuus on että vatsa on kuralla heti jos syön muuta viljaa kuin kauraa. Lisäksi einekset ei käy minulle, kaikenmaailman EKoodit on pannassa, helpottais elämää kun vois ottaa kaupasta edes joskus valmisruokia tai syödä töissä samaa ruokaa kuin muut(työssä päiväkodissa, lähes joka pvä eri ruoka), minulla ei ole laktoosi-intorelanssi eikä maitoallergia mutta suomalaiset maitotuotteet on pannassa, vatsa ei kestä niitä, niiden valmistustavan vuoksi(ulkomailla asuessani ja lomaillessa voin syödä kermakeitot ja jäätelöt hyvällä ruokahalulla ilman ongelmia). En tee itsestäni numeroa mutta en myöskään ravintolaan mennessä halua annosta, jonka jälkeen joudun heti juoksemaan vessaan ja kärsimään vatsan kouristelusta seuraavat pari vuorokautta.

Bingo! Juuri se ketä otsikolla etsittiin!

Ei keliakiaa, mutta vatsa ei kestä viljaa.

E-koodeista tulee oireita.

Ei maitoproteiiniallergiaa eikä laktoosi-intoleranssia, mutta vatsa ei kestä suomalaisia maitotuotteita, ulkomaisia kyllä.

Mites jos ostat maitoa Haaparannalta? Entä jos pikkuhiljaa siedättäisit ja hivuttautuisit lähemmäs Suomea? Haaparannan Ikeasta Tornion Rajalla-kauppakeskukseen. Välimatkaa on parisataa metriä. Tulisiko siinä välissä maha kipeäksi?