Naurettavimmat allergiat joihin olet törmännyt?
Eräs mies väitti olevansa kanalle allerginen. Kanalientähän käytetään ihan kaikessa ruoanlaitossa, hän oli vain paistetulle kanalle...
Maanantaina ravintolassa nainen väitii olevansa sienille allerginen. Noniin, pitihän tämäkin vielä kuulla. Minkälaisia sieniä nainen tarkoitti?
Ja näitä itsediagnosoituja keliaakikkoja - ei hyvää päivää!
Kommentit (174)
Vierailija kirjoitti:
Mun mies uskoo olevansa vilja allergikko... saa oluesta "hengenahdistusta". Juo kyllä sitä silti ja syö ruisleipää, pastaa ym. Mut silti aika pitää mainita tuo hemmetin "allergia". Suuttuu sit jos joku sitä uskaltaa epäillä!!
Mulla todettu lievä pähkinä allergia. En ole ikinä itse huomioinut sitä mitenkään, tosin en rouskuttele pähkinöitä muutenkaan ja se ei johdu tuosta allergiasta.
Vaikka allergia niin ei se aina ole paha.
Vierailija kirjoitti:
Sähköallergia on selvä mielenterveysongelma, mutta niin tietysti kaikki keksityt ongelmat.
Tiedän yhden miehen joka väittää että hänellä on kylmäallergia. Ei voi sen takia osallistua mihinkään ulkoilujuttuihin...
Minulla on kylmäallergia. Googleta kylmäurtikaria jos et usko, että semmoinen on oikeasti olemassa. Ja talvella ulkoilu on hanurista tän vaivan vuoksi.
Mulla ei ole keliakiaa, mutta en syö vehnää, ohraa, ruista. Kaikki vatsaongelmat ovat kadonneet tämän ruokavalion myötä. Voi olla, että joku pitää naurettavana vältellä näitä, jos mitään lääkärin toteamaa ongelmaa ei ole, mutta minulla on paljon parempi olo ilman näitä viljoja.
Vierailija kirjoitti:
Olisi mahtavaa, jos ei olisi moniallerginen.
Osittain siksikin, että on noita feikkaavia huomiohuåria.
Ilmoitin kerran ravintolassa olevani allerginen tomaatille ja pyysin jättämään sen pois annoksesta ja myös mieheni annoksesta (koska ajattelin, että jos ne valmistetaan kerralla, en saa vahingossakaan tomaattia). No, keittiöhenkilökunta oli ilmeisesti tuumannut, että ei kukaan voi olla niin pahasti allerginen tomaatille, joten on kyseessä huomihuåra. Salaatissa ei ollut tomaattia kuten pyysinkin, mutta olivat ilmeisesti käyttäneet muuhun samaa veistä ja lautaa kuin millä tomaatit oli leikattu, nimittäin sain anafylaktisen reaktion ennen kuin pääsin puoliväliin annosta. Siinä sitten kiva ravintolailta muuttui epipenin jälkeen sairaalareissuksi. Tarjoilija vielä laskutti mieheltäni annokset, joka ei tajunnut reklamoida saman tien. Valitimme myöhemmin ja saimme korvaukseksi kaksi lahjakorttia ko. ravintolaan. Myin ne huutonetissä. Sinne ei enää ikinä mennä! Suosittu ei-ketjuravintola Helsingissä.
Eli kiitos niille allergioita keksiville, että meitä oikeasti hengenvaarassa olevia ei sitten kuunnella tai allergiamme ovat .
Ihan uteliaisuudesta, miten esititte asian? Jos olet pyytänyt vain jättämään tomaatin pois sun ja miehesi annoksesta, en mä ainakaan saisi kiinni siitä, että kyseessä on vakava allergia, vaan olettaisin, että tomaatin jättäminen pois annoksesta riittää. Lisäksi jos et ole avannut tuota syytä pyytää myös miehen annos ilman tomaattia, se vahvistaa mielikuvaa siitä, että tämä pariskunta ei nyt vaan satu pitämään tomaatistaa.
Toki aina pitäisi kysyä jos on epäilyksiä, mutta jos pyyntö on ollut yhtä epämääräinen kuin miksi se tässä viestissä on kuvattu, toi on musta ravintolalta aika lievä moka. Jos taas oot tehnyt selväksi, että sun ruuassa ei ehdottomasti saa olla tomaattia tai tomaatin jäämiä, toi on raflalta tosi törkeää toimintaa.
Tälleen entisenä ravintolatyöntekijänä täytyy sanoa, että olisin kyllä todella mielläni tiennyt aina, kun allergioihin liittyy anafylaktisen reaktion vaara ja ns. leikitään hengillä. Nirsoilun varjoaminen allergiaan ja lievemmät allergiat, joissa pienet määrät, esimerkiksi allergeenin jäänteet työvälineissä, eivät aiheuta mitään, ovat niin yleisiä, että aniharvassa keittiössä suhtaudutaan jokaiseen "ei sipulia"-tilaukseen sillä vakavuudella, mitä pahimmat allergiat vaatisivat.
Ehkä itse peräänkuuluttaisin molemminpuolista kommunikaatiota, jossa joko tarjoilija kysyy tai asiakas itse kertoo, kuinka tosissaan erityistilausta tehdään. Tällä en tarkoita sitä, että asiakas olisi tilivelvollinen tarkoista oireistaan vaan lähinnä että keittiössä tiedetään, vaatiiko tilanne äärimmäistä tarkkuutta vai riittääkö, että kielletyn aineen paloja ei päädy havaittavissa olevassa muodossa lautaselle vaiko jotain tältä väliltä.
Näin myös asiakas hyötyisi, sillä vakavamman allergian tai keliakian kohdalla keittiön valmisteluun voi palaa reippaastikin aikaa ja "en tykkää suolakurkusta" -tyypit yleensä hermostuvat, jos erikoistilaus valmistetaan ns. tosissaan eli normiannosta hitaammin. Pahasti allerginen taas voisi syödä ulkona turvallisemmin.
Olen allerginen joillekin punaviineille. Naama räjähtää tulipunaiseksi ja otsaan ilmestyy limaista hikeä. Valkoviinit menee ja noin puolet punaviineistä.
Vierailija kirjoitti:
Naurakaa pois, mutta minulla tomaatti aiheuttaa näppylöitä huuliin muutoin kuin lämpökäsiteltynä. Esim. Tomaattiviipale leivän päällä -> kauheat näppylät, pastakastikkeessa -> ei oireita
Mulla on sama. En pysty syömään tai edes käsittelemään paljain käsin tuoretta tomaattia ilman oireilua, kypsennettynä ei ongelmaa. Kirsikka- tai miniluumutomaateista ei kuitenkaan oireita tule lainkaan, tiedä sitten miksi. Ovat toki eri lajikkeita, mutta ihmetyttää silti itseänikin.
Ristiallergiat huomioiden koen itse asiassa olevani hemmetin onnekas, kun tuo tomaatti on ainoa oireita aiheuttava. Olen nimittäin pahasti allerginen kaikelle siitepölylle (tai no, kaikille niille, mille testit tehdään) ja nuo ristiallergiat ovat kuitenkin yleisiä.
Minulla on aurinkoallergia ja senpä takia en juurikaan viitsi aurinkoa ottaa. Tomaatista tulee suuhun rakkoja kuten monella muullakin täällä. Syön silti rajoitetusti, koska ei tule tuota pahemmat oireet. Sama juttu sitrushedelmien kanssa, mehu esim. kuoriessa tekee näppyjä käsiin.
Nuorena, kun tuli käytyä oluella, ihmettelin niitä aivastuskohtauksia, jotka alkoi yleensä ensimmäisen oluen aikana. Kuulin sitten jostain, että sekin on joku allerginen reaktio johonkin oluen ainesosaan.
Pahin kai oli aikoinaan iskenyt todella yhtäkkinen mausteallergia, sain anafylaktisen reaktion tietystä mausteesta ja tätä allergiaa kesti muutaman vuoden. Nykyään ei enää vaivaa, mutta eka kerta oli todellinen shokki.
Ja joo, tunnen kana-allergisen ihmisen. Näitä yliherkkyyksiä voi olla todella monenlaisia.
Oma mies on allerginen kaikille muille kaloille paitsi tonnikalalle ja lapsena pystyi syömään myös kalapuikkoja (ei enää). On sitten ollut sairaalassa pari kertaa kun ei ole uskottu että kala-allergia kuitenkin on, pidettiin vaan nirsona. Allergiansa ovat muuttuneet vuosien aikana, ennen ei kestänyt raakaa kananmunaa mutta nyt se menee, mutta simpukoita ei voi enää syödä. Minä en tule toimeen sienisokerin kanssa, herkkusienet menee mutta muut ei ja nykyisin kiivi kutittaa suupieliä joten välttelen myös sen syömistä.
Naurettavan kuuloinen mutta ihan oikea ja tosi hankala vaiva on vesiallergia. Tekee varmasti elämän vaikeaksi :( https://fi.wikipedia.org/wiki/Vesiallergia
Sähköallergia on kyllä omituisin kuulemani allergia.
Tää on kyllä jännä juttu, olen asunut melkein kymmenen vuotta Shanghaissa ja vain kerran törmännyt paikalliseen ihmiseen jonka vaivana on keliakia. Suomessa kun tuntuu olevan mitä erikoisempia allergioita liikkeellä.
Onpas täällä paljon porukkaa, joka ei selvästikään ole perillä allergioiden monimuotoisuudesta. Olen itse voimakkaasti allerginen kaikille kohtaamilleni karvaisille kotieläimille, ja aina vaan uudestaan törmään näihin ihmisiin, joiden koira/kissa "ei yleensä aiheuta allergisia oireita kun sillä on lyhyt karva"... No words.
Kaffepulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta itse aiheeseen... Kaveri diagnosoi lapselleen kaikkea mahdollista, mm. milloin minkäkin allergian. Niistä nostetaan kauhea haloo, kun nyt on niin vaikeaa, kun Pertti-Mirjami ei voi syödä vehnää, puolukkaa, maissia, maitoa ja lisäainetta E2683499 tai koskettaa seinää, kun on valkoiselle maalille kosketusallergia. Ne sitten unohtuu ja lapsi saa taas mussuttaa paahtoleipää seinään nojaten, kun keksii uusia allergioita tilalle. Tuntuu, että äiti haluaa vain huomiota ja säälittelyä itselleen tällä (itsellään on myös AINA joku paikka kipeä/epäilee jotain sairautta). Enemmän käy sääliksi lasta...
Tällaisia vanhempia on nykyään yhä enemmän ja enemmän. Tälle psyykkiselle oireyhtymälle on nimikin, Münchausen by proxy.
Tuo on oikeasti h*lvetin pelottava sairaus ja siksi mua kylmääkin joka ikinen kerta, kun kuulen jonkun vanhemman (yleensä äidin) valittavan, kuinka hänen pikku kullannupullaan on taas sitä ja tätä ja tuota vaivaa, yleensä aina vain enemmän ja aina vain harvinaisempaa...
On luvallisempaa sanoa olevansa allerginen kuin, että ei tykkää.
Siksi kai monilla onkin "outoja" allergioita. Itse en syö mitään sieniä missään ikinä vaikka en ole niille allerginen. Gluteenitonta leipää ostan vaikken ole keliaakikko koska vatsani sietää sitä paremmin. Ihan luvasti on karsia pois ruoka-aineet, joista ei tykkää.
Tässä on ketjussa kyllä paistaa läpi ihmisten tietämättömyys. Mitä naurettavaa on siinä, että raa'asta tomaatista saa allergiaa, mutta kypsästä ei? Minulla on siitepölyjen ristiallergioina monien hedelmien kohdalla se tilanne, että kypsennettynä eivät aiheuta mitään oireita, mutta raakana tulee oireita. Esim. omena, persikka jne.
Aurinkoihottumassa ei myöskään ole mitään hauskaa, googlettakaapa aurinkoihottuma, niin tiedätte, mistä on kyse. Ja kuvahaun jälkeen lakkaa varmaan naurattamasta viimeistään... Itsellä onneksi Suomessa aurinkoihottuma iskee harvemmin, mutta voin kertoa, että ei naurata yhtään lomamatkoilla käyttää kokoajan suuria suojakertoimia ja koittaa pysyä varjossa parhaansa mukaan, ettei aurinkoihottuma taas iskisi.
En myöskään ymmärrä, mitä hauskaa on tuossa väriallergiassa, ne eivät ole edes kovin harvinnaisia. Niitä ihan testataan myös allergiatesteissä (ei prick vaan epikutaanitesti), minulla todettiin aikanaan sinisen värin allergia, mutta onneksi on niin lievä, että ei tule oireita, kunhan uudet tummat vaatteet pesee ennen käyttöä.
Pahinta allergioissa ovat nämä huomioinhakuiset keksijät, joille "allergiat" ovat tapa hakea huomiota. Ja se sähköallergia nyt taitaa lopulta olla ainut, joka oikeasti on ihan huuhaata.
Viimeksi etelänlennolla kuulutettiin, että kukaan ei saa syödä pähkinöitä tai edes sitä sisältäviä tuotteita. Minusta hienosti toimittu lentoyhtiöltä. Itsekin vähän kartan pähkinöitä - vaikka ne olisikin hyviä välipaloja, koska jokin aika ennen urtikariani puhkeamista söin koko pussillisen jotain hunajamarinoituja pähkinöitä. Tosin kuten kirjoitin, urtikariani todettiin autoimmuuniksi, mutta siltikin.
Olisi aika kamalaa, jos vaikka lentokoneessa kurkku turpoaisi. Minulle tuli oikeastaan ensimmäinen oire urtikariasta yöllä, heräsin ja tuntui, ettei kieli mahdu suuhun. No hetken ihan itseänikin nauratti, että miten se muka nyt niin. Mutta sitten myöhemmin luin oireista, että kyllä se kieli vaan oli ihan oikeasti turvonnut. Sain Epipen-reseptin, mutta en tarvinnut kuitenkaan sitä ja jäi uusimatta.
Noh, tässä ihan omiani muutama, naurakaa pois;
- Siideristä menee nenä tukkoon. Ei ala vuotaa, menee vaan tukkoon.
- Se "muutaman" vuoden takainen Ab-Tronic vai mikä se oli, sen ku laitto vatsalle shokkejansa antamaan niin päässä saman tien pimeni ja aloin voimaan pahoin. Nämä oireet vain minulla, ei muilla jotka käytti samaa vehjettä. Allergia? Minusta joo, tai yliherkkyys, en vain tiedä mille.
- Kissanpennut. Aikuisista kissoista ei tule oireita, vain pennuista.
Vierailija kirjoitti:
Tässä on ketjussa kyllä paistaa läpi ihmisten tietämättömyys. Mitä naurettavaa on siinä, että raa'asta tomaatista saa allergiaa, mutta kypsästä ei? Minulla on siitepölyjen ristiallergioina monien hedelmien kohdalla se tilanne, että kypsennettynä eivät aiheuta mitään oireita, mutta raakana tulee oireita. Esim. omena, persikka jne.
Aurinkoihottumassa ei myöskään ole mitään hauskaa, googlettakaapa aurinkoihottuma, niin tiedätte, mistä on kyse. Ja kuvahaun jälkeen lakkaa varmaan naurattamasta viimeistään... Itsellä onneksi Suomessa aurinkoihottuma iskee harvemmin, mutta voin kertoa, että ei naurata yhtään lomamatkoilla käyttää kokoajan suuria suojakertoimia ja koittaa pysyä varjossa parhaansa mukaan, ettei aurinkoihottuma taas iskisi.
En myöskään ymmärrä, mitä hauskaa on tuossa väriallergiassa, ne eivät ole edes kovin harvinnaisia. Niitä ihan testataan myös allergiatesteissä (ei prick vaan epikutaanitesti), minulla todettiin aikanaan sinisen värin allergia, mutta onneksi on niin lievä, että ei tule oireita, kunhan uudet tummat vaatteet pesee ennen käyttöä.
Pahinta allergioissa ovat nämä huomioinhakuiset keksijät, joille "allergiat" ovat tapa hakea huomiota. Ja se sähköallergia nyt taitaa lopulta olla ainut, joka oikeasti on ihan huuhaata.
Muuten samaa mieltä mutta eiköhän sähköllekin voi allergiseksi tulla. Onnetonta jos niin käy mutta ei kai sekään mahdotonta ole.
Mä olisin niin onnellinen ilman allergiaoireita.minulla ei ole keliakiaa, mutta geeniperimäalttius ja totuus on että vatsa on kuralla heti jos syön muuta viljaa kuin kauraa. Lisäksi einekset ei käy minulle, kaikenmaailman EKoodit on pannassa, helpottais elämää kun vois ottaa kaupasta edes joskus valmisruokia tai syödä töissä samaa ruokaa kuin muut(työssä päiväkodissa, lähes joka pvä eri ruoka), minulla ei ole laktoosi-intorelanssi eikä maitoallergia mutta suomalaiset maitotuotteet on pannassa, vatsa ei kestä niitä, niiden valmistustavan vuoksi(ulkomailla asuessani ja lomaillessa voin syödä kermakeitot ja jäätelöt hyvällä ruokahalulla ilman ongelmia). En tee itsestäni numeroa mutta en myöskään ravintolaan mennessä halua annosta, jonka jälkeen joudun heti juoksemaan vessaan ja kärsimään vatsan kouristelusta seuraavat pari vuorokautta.
Vierailija kirjoitti:
Sähköallergia on kyllä omituisin kuulemani allergia.
Tää on kyllä jännä juttu, olen asunut melkein kymmenen vuotta Shanghaissa ja vain kerran törmännyt paikalliseen ihmiseen jonka vaivana on keliakia. Suomessa kun tuntuu olevan mitä erikoisempia allergioita liikkeellä.
Suomalainen geeniperimä altistaa allergioille aivan kuten muillekin autoimmuunihäriöille. Pelkkää genetiikkaa, ei mitään salatiedettä tai muita jännittävyyksiä.
Tässäkin ketjussa tulee esiin, että oikeasti allergiset ei tee numeroa allergioistaan. Ei varmasti, koska se on enemmän noloa ja ikävää puhua omista allergioistaan, mutta kun joka paikassa, kun kohteliaasti kieltäytyy syömästä allergian vuoksi, joutu kamalaan ristikuulusteluun ja tivataan että miten niin et voi syödä ja miksi ja mitä et voi syödä, ota nyt vähän jne.
Siinä sitten nolona yrität sanoa, että joo, mulla on tosi laajat ja hankalat allergiat ja niitä on tutkittu mutta kun ei voi syödä hankalien ja hengenvaarallisten oireiden takia niin ei voi ja toivot että keskustelu loppuisi.
Nykyään jo mielummin jään kotiin, kun menen johonkin missä pitäis olla ruokailutilanteessa puolituttujen kanssa. Onneksi omat ystävät ymmärtävät tilanteen ja eivät tee asiasta numeroa.
Mutta kyllä ihan allergioihin työn takia perehtyneetkin ihmiset osaavat toisten allergioita vähätellä, että en syö heidän kokkauksiaan enkä ravintoissa oikein uskalla syödä. Sellaisessa paikassa uskaltaa syödä , missä on omassa perheeessä rajua allergiaa, siellä tajutaan kontaminaation riskit ruoanlaitossa.
Itse olen siis allerginen niin monelle jutulle, etten itsekään meinaa muistaa kaikkia..