Naurettavimmat allergiat joihin olet törmännyt?
Eräs mies väitti olevansa kanalle allerginen. Kanalientähän käytetään ihan kaikessa ruoanlaitossa, hän oli vain paistetulle kanalle...
Maanantaina ravintolassa nainen väitii olevansa sienille allerginen. Noniin, pitihän tämäkin vielä kuulla. Minkälaisia sieniä nainen tarkoitti?
Ja näitä itsediagnosoituja keliaakikkoja - ei hyvää päivää!
Kommentit (174)
Ystäväni, josta muuten tykkään oikein paljon, on ihan mahdotonta ruokaseuraa. Hänen allergiansa vaihtuvat viikoittain. On ihan mahdotonta laittaa ruokaa, jota hän voisi syödä, ja ravintolassa käyminen on hieman noloa - etenkin jo allergianvaihdos osuu pääaruuan ja jälkiruuan väliin...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisi mahtavaa, jos ei olisi moniallerginen.
Osittain siksikin, että on noita feikkaavia huomiohuåria.
Ilmoitin kerran ravintolassa olevani allerginen tomaatille ja pyysin jättämään sen pois annoksesta ja myös mieheni annoksesta (koska ajattelin, että jos ne valmistetaan kerralla, en saa vahingossakaan tomaattia). No, keittiöhenkilökunta oli ilmeisesti tuumannut, että ei kukaan voi olla niin pahasti allerginen tomaatille, joten on kyseessä huomihuåra. Salaatissa ei ollut tomaattia kuten pyysinkin, mutta olivat ilmeisesti käyttäneet muuhun samaa veistä ja lautaa kuin millä tomaatit oli leikattu, nimittäin sain anafylaktisen reaktion ennen kuin pääsin puoliväliin annosta. Siinä sitten kiva ravintolailta muuttui epipenin jälkeen sairaalareissuksi. Tarjoilija vielä laskutti mieheltäni annokset, joka ei tajunnut reklamoida saman tien. Valitimme myöhemmin ja saimme korvaukseksi kaksi lahjakorttia ko. ravintolaan. Myin ne huutonetissä. Sinne ei enää ikinä mennä! Suosittu ei-ketjuravintola Helsingissä.
Eli kiitos niille allergioita keksiville, että meitä oikeasti hengenvaarassa olevia ei sitten kuunnella tai allergiamme ovat .
Ihan uteliaisuudesta, miten esititte asian? Jos olet pyytänyt vain jättämään tomaatin pois sun ja miehesi annoksesta, en mä ainakaan saisi kiinni siitä, että kyseessä on vakava allergia, vaan olettaisin, että tomaatin jättäminen pois annoksesta riittää. Lisäksi jos et ole avannut tuota syytä pyytää myös miehen annos ilman tomaattia, se vahvistaa mielikuvaa siitä, että tämä pariskunta ei nyt vaan satu pitämään tomaatistaa.
Toki aina pitäisi kysyä jos on epäilyksiä, mutta jos pyyntö on ollut yhtä epämääräinen kuin miksi se tässä viestissä on kuvattu, toi on musta ravintolalta aika lievä moka. Jos taas oot tehnyt selväksi, että sun ruuassa ei ehdottomasti saa olla tomaattia tai tomaatin jäämiä, toi on raflalta tosi törkeää toimintaa.
Tälleen entisenä ravintolatyöntekijänä täytyy sanoa, että olisin kyllä todella mielläni tiennyt aina, kun allergioihin liittyy anafylaktisen reaktion vaara ja ns. leikitään hengillä. Nirsoilun varjoaminen allergiaan ja lievemmät allergiat, joissa pienet määrät, esimerkiksi allergeenin jäänteet työvälineissä, eivät aiheuta mitään, ovat niin yleisiä, että aniharvassa keittiössä suhtaudutaan jokaiseen "ei sipulia"-tilaukseen sillä vakavuudella, mitä pahimmat allergiat vaatisivat.
Ehkä itse peräänkuuluttaisin molemminpuolista kommunikaatiota, jossa joko tarjoilija kysyy tai asiakas itse kertoo, kuinka tosissaan erityistilausta tehdään. Tällä en tarkoita sitä, että asiakas olisi tilivelvollinen tarkoista oireistaan vaan lähinnä että keittiössä tiedetään, vaatiiko tilanne äärimmäistä tarkkuutta vai riittääkö, että kielletyn aineen paloja ei päädy havaittavissa olevassa muodossa lautaselle vaiko jotain tältä väliltä.
Näin myös asiakas hyötyisi, sillä vakavamman allergian tai keliakian kohdalla keittiön valmisteluun voi palaa reippaastikin aikaa ja "en tykkää suolakurkusta" -tyypit yleensä hermostuvat, jos erikoistilaus valmistetaan ns. tosissaan eli normiannosta hitaammin. Pahasti allerginen taas voisi syödä ulkona turvallisemmin.
Mitä ihmettä? Ei minun pidä ruveta tekemään selkoa allergioistani (jonka kyllä tein selväksi tarjoilijalle ja selitin myös miksi haluan sen jätettävän pois myös saman annoksen valinneen mieheni ruuasta)! Juuri kaltaistesi ihmisten takia me oikeasti allergiset saamme pelätä henkemme edestä. Kun ajatellaan, että kai se sanoisi jos olisi allerginen ja ehkä se on vaan huomiohutikka. Jos sanon tarjoilijalle, että olen vakavasti allerginen yhdelle aineelle ja nimeän sen, asian pitäisi olla sitä myöten selvä! Ja vaikka en olisikaan sanonut, olen maksava asiakas, joka asioi ravintolassa, jossa on selkeät allergeenimerkinnät annoksissa ja jonka tarjoilija vastasi KYSYTTÄESSÄ, että annos voidaan valmistaa ilman tiettyä ainetta (jonka myös varmistan aina, ettei keittiölle tule liian paljoa vaivaa). Annan myös aina tippiä tilatessani jotain, jota minun vuokseni joudutaan valmistamaan eri tavalla. Luulisi, että sillä saa palvelua, eikä tarvitsisi jälkeenpäin jonkun av-mamman mistääntietämättömiä tuomioitakaan lukea. V***n vatupassi.
Vierailija kirjoitti:
Nuorena tyttönä solukämpässä jouduin valitettavasti kämppäkaveriksi (eri huoneet kuitenkin) vanhemman puoleisen ammatonvaihtajan kanssa, oliko ollut tollanen 50v. Eniveis kertassasn kauhea tapaus.
Mutta hän sanoi että on hyvin herkkä kemikaaleille. Ja kielsi minua pesemästä astioita sitruunantuoksuisella fairylla ja lattiatkin piti pestä pelkällä vedellä..
Hän kun on niiiin yliherkkä... ei siinä sinällään mitään.. mutta hän opiskeli parturi kampaajaksi!!! En todellakaan ymmärtänyt silloin tuota logiikkaa, enkä ymmärrä vieläkään.. jos ei edes fairya kestä, niin miten pystyy tekemään töitä parturi kampaajanakaan????
Kaverilla on paha sitrusallergia. Hän saa oireita jopa sellaisista kemikaaleista ja kosmetiikasta joissa on mukana jotain sitrustuotteiden ainesosia. Ymmärsi tämän vasta kun joutui ihottuman takia hakeutumaan päivystykseen ja lääkäri mainitsi asiasta. Aiemmin oli ihmetellyt oireiluaan.
Varmaan vaikea toimia kampaajana jos ei kestä kemikaaleja. Aika erikoinen ammatinvalinta sillä kämppiksellä. Ellei sitten ajatellut alkaa pelkästään leikkaamaan niitä hiuksia. Kyllähän jotkut kiertävät palvelutaloissa ja vanhainkodeissa leikkaamassa ihmisten hiuksia eivätkä tee mitään käsittelyitä.
Moniallergisen lapsen äitinä en todellakaan koskaan naura kenenkään allergioille. Niissä ei ole mitään naurettavaa. Ja kokemuksesta tiedän, että ihan mille vain voi olla allerginen. Sen sijaan olen todella pahoillani siitä, että maailmassa on paljon "allergikkoja", joiden takia oikeat allergikot joutuvat kärsimään, kun ihmiset nauravat heille ja kuvittelevat heidän olevan vain luulosairaita.
Allergia ei todellakaan ole vain "minä kuvittelen, että pikkuvarpaani kutiaa siitä" vaan se voi viedä hengen.
Juu, en lukenut ketjua kuin parin ekan kommentin verran, en jaksanut nyt, mutta oli ihan pakko tulla sanomaan.
Jos bussiin tulee random lemmikkikoira, ai ai kun ahdistaa, kauhee allergia, vaaditaan koiraa poistumaan. Kun tulee opaskoira, se ei aiheutakaan allergiaa.
Kukahan sanoisi olevansa sokerille allerginen, mä voin aloittaa.
Ongelma on siinä, että sotketaan allergiat ja yliherkkyydet. Allergioiden kanssa ei ole leikkimistä, yliherkkyyksien liioittelijat ja keksijät ovat se ongelma.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen allerginen lapsille.
Erinomaista! Sittenpähän tuskin pääset jatkamaan sukuasi.
Vierailija kirjoitti:
Naurakaa pois, mutta minulla tomaatti aiheuttaa näppylöitä huuliin muutoin kuin lämpökäsiteltynä. Esim. Tomaattiviipale leivän päällä -> kauheat näppylät, pastakastikkeessa -> ei oireita
Ei naurettavaa ollenkaan, lääkärit kyllä tunnistavat tämän. Itselläni mm. omena tekee samoin.
Vierailija kirjoitti:
Jos bussiin tulee random lemmikkikoira, ai ai kun ahdistaa, kauhee allergia, vaaditaan koiraa poistumaan. Kun tulee opaskoira, se ei aiheutakaan allergiaa.
Ehkä sen ensimmäisen koiran kestää nipinnapin, mutta toinen saakin aikaan kunnon hengenahdistuksen. Siinä sitä sitten on ihmeissään, kun on kaksi koiraa bussissa. Opaskoira on eri asia kuin lemmikki.
Vierailija kirjoitti:
Ongelma on siinä, että sotketaan allergiat ja yliherkkyydet. Allergioiden kanssa ei ole leikkimistä, yliherkkyyksien liioittelijat ja keksijät ovat se ongelma.
Tämä!
Täysin samaa mieltä.
Minulle vehnä aiheuttaa vatsavaivoja. Tiedän että se ei ole allergiaa tai keliakiaa koska voin syödä esim. yhden voileivän ilman ongelmia. Suurempi määrä sitten aiheuttaakin oireita. Jonkinlaista yliherkkyyttä siis.
Veikkaan että puolet "allergioista" on yliherkkyyttä. Allergiat vaan on nykyisin kovin muodikkaita, on kiva potea allergiaa ja kuulua joukkoon.
Käyttäjä6859 kirjoitti:
Ei mun mielestä kovin naurettavaa, mutta lapseni liha-allergia hymyilyttää yllättävän monia. Hän on allerginen nisäkkäiden lihalle, mutta ei muulle lihalle.
Hän on allerginen myös maidolle, kananmunalle ja viljoille. Niihin sentään yleensä suhtaudutaan asiallisesti.
Sitä liha-allergiaa ei viitsi edes mainita missään, sillä kuulija ei enää sen jälkeen välttämättä usko että lapsella on oikeasti mitään allergioita.
Meille tuli vuosien ajan Allergia- ja astmaliiton lehti. Välillä oli juttuja allergiaperheen lapsista ja perheen ruuanlaitosta. Kyllä kävi sääliksi äitiä, jonka lapsi kesti vain kolmea ruoka-ainetta, joista yksi oli kengurunliha. Saattaisi monikin huippukokki laittaa hanskat naulaan, jos kolmesta ruoka-aineesta koettaa loihtia lapselle maukasta syötävää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä!
Täysin samaa mieltä.
Minulle vehnä aiheuttaa vatsavaivoja. Tiedän että se ei ole allergiaa tai keliakiaa koska voin syödä esim. yhden voileivän ilman ongelmia. Suurempi määrä sitten aiheuttaakin oireita. Jonkinlaista yliherkkyyttä siis.
Veikkaan että puolet "allergioista" on yliherkkyyttä. Allergiat vaan on nykyisin kovin muodikkaita, on kiva potea allergiaa ja kuulua joukkoon.
Ihmeen pitkäaikainen muoti, kun samoja kommentteja kuuli jo 90-luvulla.
AP, ihan turhaan irvailet sienille allergisille. Kaikki eivät todellakaan voi syödä sieniä sairastumatta. Sienet aiheuttavat samanlaisia oireita kuin paha laktoosi-intoleranssi. Aine ei ole sienien kohdalla laktoosi, mutta vastaavanlainen aine, jonka nimen vastikään luin, mutta nyt unohdin. Usein samat ihmiset, jotka ovat laktoosi-intolerantikkoja, ovat myös sieni-intolerantikkoja. Kuulun itse molempiin ryhmiin.
Mikä ihme siinä on, että allergisia on aina nälvittävä ja vähäteltävä heidän saamiaan vaivoja. Moni olisi todella onnellinen, jos voisi syödä mitä vaan saamatta erilaisia oireita. Kala- tai pähkinäallergikko voi päästä hengestään, jos ei saa lääkitystä mahdollisimman pian. Tukehtuminen on tuskallinen kuolema. Mutta monen av-mamman mielestähän ei tällaisiakaan allergioita ole olemassakaan.
Tuttava on milloin milläkin kuurilla ja allerginen milloin millekin. Yksi hauskimmista oli salaattiallergia. Hänen esikoisensa oli syntymästään saakka tietysti allerginen kaikella. Kun lapsi parin vuoden iässä alkoi osoittaa omaa tahoa ruokailunkin suhteen, alkoivat allergiat nopeasti poistua. Myös puoliso diagnosoitiin jollain huuhaa-klinikalla allergiseksi monelle asialle ja hän parantui jättämällä kyseiset ruoka-aineet pois ja siedättämällä itsenä ainesosa kerrallaan. Ei kestänyt kauan, kun söi taas kaikkea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä sen ensimmäisen koiran kestää nipinnapin, mutta toinen saakin aikaan kunnon hengenahdistuksen. Siinä sitä sitten on ihmeissään, kun on kaksi koiraa bussissa. Opaskoira on eri asia kuin lemmikki.
No en tarkoittanut että on 2 koiraa samassa bussissa... vaan siis että kun ei pidä koirista, haluaa lähettää sen lemmikkikoiran matkoihinsa ja vetoaa "allergiaan". Opaskoiraa se "allerginen" ei kehtaa yrittää häätää bussista koska se ei ole oikein sosiaalisesti hyväksyttävää.
Naurettavin "allergia" oli yhdellä tutulla joka on luetellut varmasti kaikki maailman ruoka-aineet ja ruuat sekä mausteet ja kastikkeet ja ketsupit ja puut joille on siis kertomansa mukaan allerginen. Kuitenkin tämä ihminen voi syödä ihan mitä hyvänsä, kuinka paljon hyvänsä, "kun ei pieni määrä haittaa". Myöskään minkäänlainen siitepöly tai muu ei saanut aikaan mitään näkyviä allergiaoireita, ei nenän tukkoisuutta, silmien vetistämistä/punoitusta tms.
Siis ei ole mitään mille henkilö ei olisi muka allerginen, joja kerta tavatessa muisti kertoa, joten luulisi okevan hankalaa, mutta kaikkea siis söi. Myös erilaisia vaivoja ja sairauksia tuntui olevan joka kerta, kun juteltiin. Kuitenkaan mitään huomattavaa vaivaa, tai oikeastaan yhtään mitään ei näkynyt päälle päin, vaikka "polvi on niin kipeä ettei pysty kunnolla kävelemään/käsi on niin kipeä ettei sitä pysty liikuttamaan ollenkaan". Lisäksi joka viikko, ainakin kertomansa mukaan, oli käynyt lääkärissä ja lääkäri epäilee nyt tosi vakavaa juttua. Tietääkseni koskaan mitään normaalia satunnaista flunssaa pahempaa ei tällä ihmisellä koskaan ollut.
Minä taas olen allerginen aloittajan kaltaisille tyhmille! Hirveä patti nousee heti otsaan.
Vain typerä naureskelee muiden esim. sairauksille yms. tiloille joista ei itse tiedä mitään.
Meillä on lapsilla ollut pienenä paljon allergioita ja ravintolassa oli todella vaikea syödä koska ainakin tarjoilijat olivat täysin pihalla siitä että missä voi olla esimeerkiksi viljaa tai maitoproteinia. Luojan kiitos nuo allegiat helpottivat lasten kasvaessa, mutta itselle ainakin jäi sellainen kammo noihin ruoka-ainerajoituksiin että ei tulisi mieleenkään keksiä itselle minkäänlaista omaehtoista ruoka-ainevammaistuutta.
Hiljattain järjestettiin pienet juhlat ja yhdellä vieraalla oli aivan käsittämättömiä allergioita, mutta sitten käytännössä ne eivät näyttäneet juurikaan vaikuttavan siihen että mitä hän voi syödä. Jäin tunne että takataskussa on allegia joka tilanteeseen, jos on jotain mitä ei halua syödä.