Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Naurettavimmat allergiat joihin olet törmännyt?

Vierailija
18.08.2017 |

Eräs mies väitti olevansa kanalle allerginen. Kanalientähän käytetään ihan kaikessa ruoanlaitossa, hän oli vain paistetulle kanalle...

Maanantaina ravintolassa nainen väitii olevansa sienille allerginen. Noniin, pitihän tämäkin vielä kuulla. Minkälaisia sieniä nainen tarkoitti?

Ja näitä itsediagnosoituja keliaakikkoja - ei hyvää päivää!

Kommentit (174)

Vierailija
161/174 |
22.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minulle, mutta muutama vuosi sitten eräs kampin kahvilan pitäjä taisi pitää paprika-allergiaa naurettavana. Antoi samalla veitsellä, millä oli leikattu paprikaa, leikattuja vihanneksia sämpylässä. Asiakas oli yrittänyt varmistaa välineiden puhtauden, mutta ilmeisesti kahvilatyöntekijää nauratti.

Asiakas sai vakavan anafylaktisen shokin Kampissa. Tapauksen nähnyt lääkäri oli juossut apteekista epi-penin (sai lääkärinpapereillaan, reseptituote) ja iskenyt reiteen, soittanut lanssin. Asiakas selvisi vakavasta tilanteesta.

Toisten kuolemalla leikkiminen on sitten se vaihtoehto, minkä otette kun naureskelette.

162/174 |
22.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi monella on sellainen käsitys että allergia tarkoittaa sitä että pienikin määrä allergeenista suurinpiirtein tappaa. Ja jos ei tapa niin silloin ei ole oikeasti allerginen. Sitten kytätään toisten syömisiä ja tekemisissä ja tehdään omia diagnooseja.

Tunnen yhden tällaisen ihanan ihmisen. On ammatiltaan kokki. Sääliksi käy asiakkaansa. Tämä kokki selitti joskus tyytyväisenä kuinka hänen lapsilleen ei ainakaan tule allergioita. Hän kun tietää millä tavoin allergiat vältetään. Ovat hänen mielestään täysin itse aiheutettu vaivoja jotka paransivat kyllä siedätyksellä. Kyttää juuri niitä joilla allergia ei ole niin paha että heti henki lähtee. Selittää sitten tyytyväisenä kuinka näki jonkun syövän sitä ja tätä eikä usko enää allergioita todelliseksi.

Allergioita on oikeasti monenlaisia.

Jotkut sietävät vähän sitä allergiaa aiheuttavaa ainetta, jotkut eivät lainkaan. Joillakin tulee henkeä uhkaavia oireita, joillakin mahakipuja, joillakin ihottumaa. Oireet voivat tulla välittömästi tai viiveellä, esim useiden tuntien kuluttua.

Osa pystyy välillä syömään allergiaa aiheuttavaa ruokaa jos ovat hyvässä kunnossa tai saavat riittävän avun allergialääkkeestä.

Siitepölyallerginen saattaa kesäisin saada oireita vaikka omenasta tai tomaatista mutta talvella voivat syödä ko ruokia ihan hyvin.

Sitten on niitä joilla joku vaikea perussairaus pahenee jos syövät jotain tiettyä ruokaa vaikka viikon ajan päivittäin. Satunnaisesti, kerran viikossa voivat ehkä syödä ihan huolettomasti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
163/174 |
22.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ongelma on siinä, että sotketaan allergiat ja yliherkkyydet. Allergioiden kanssa ei ole leikkimistä, yliherkkyyksien liioittelijat ja keksijät ovat se ongelma.

Tiesitkö että allergia tarkoittaa yliherkkyyttä?

Ei-allerginen yliherkkyys on sitten toinen asia.

Esim ympäristöyliherkkyydellä tarkoitetaan epämääräistä oireilua jonka aiheuttajaa ei tiedetä.

164/174 |
23.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä6859 kirjoitti:

Miksi monella on sellainen käsitys että allergia tarkoittaa sitä että pienikin määrä allergeenista suurinpiirtein tappaa. Ja jos ei tapa niin silloin ei ole oikeasti allerginen. Sitten kytätään toisten syömisiä ja tekemisissä ja tehdään omia diagnooseja.

Tunnen yhden tällaisen ihanan ihmisen. On ammatiltaan kokki. Sääliksi käy asiakkaansa. Tämä kokki selitti joskus tyytyväisenä kuinka hänen lapsilleen ei ainakaan tule allergioita. Hän kun tietää millä tavoin allergiat vältetään. Ovat hänen mielestään täysin itse aiheutettu vaivoja jotka paransivat kyllä siedätyksellä. Kyttää juuri niitä joilla allergia ei ole niin paha että heti henki lähtee. Selittää sitten tyytyväisenä kuinka näki jonkun syövän sitä ja tätä eikä usko enää allergioita todelliseksi.

Allergioita on oikeasti monenlaisia.

Jotkut sietävät vähän sitä allergiaa aiheuttavaa ainetta, jotkut eivät lainkaan. Joillakin tulee henkeä uhkaavia oireita, joillakin mahakipuja, joillakin ihottumaa. Oireet voivat tulla välittömästi tai viiveellä, esim useiden tuntien kuluttua.

Osa pystyy välillä syömään allergiaa aiheuttavaa ruokaa jos ovat hyvässä kunnossa tai saavat riittävän avun allergialääkkeestä.

Siitepölyallerginen saattaa kesäisin saada oireita vaikka omenasta tai tomaatista mutta talvella voivat syödä ko ruokia ihan hyvin.

Sitten on niitä joilla joku vaikea perussairaus pahenee jos syövät jotain tiettyä ruokaa vaikka viikon ajan päivittäin. Satunnaisesti, kerran viikossa voivat ehkä syödä ihan huolettomasti.

Kiitos asiallisesta kirjoituksesta. Kaltaisiasi on vähän. Yleensä allergiaoireet ilmenevät samantien vain siinä tapauksessa, että allergia on hengenvaarallinen ja henkilö reagoi tuotteeseen jo hengitysteillään. Osalla se vaatii ruuansulatuksen kautta kulkemista. 

Naurettavia tyypit, jotka seuraavat ja toteavat, "ei tullut mitään". No iho-oireet tulevat viiveellä. Ei ruokamyrkyskään tule samantien, vaan saattaa kestää jopa päiviä. Itse sain todennäköisesti ruokamyrkytyksen pari viikkoa sitten lounasruuasta - vatsatauteja kun en juurikaan sairasta muuten. Klo 11 syötiin, klo 15 oksensin ensimmäisen kerran. Olin täysin hyvävointinen ruokailuun saakka. Sama koskee allergioita. 

Mitä koira-allergiaan tulee, itse olen - tai oikeastan tuttu sen teki - diagnosoinut itselläni koira-allergian. Joskus saan oireita, joskus en mitään. Ilmeisesti on täysin roturiippuvainen ja riippuvainen siitä, onko henkilöllä koirat sisällä. Eilen sain jumpassa pahan yskänkohtauksen ja tunsin sen kyllä allergiseksi. Toiset katsoivat paheksuvaksi, että flunssassa tulee. Ei ole flunssa, poistuin kesken jumpan hetkeksi join vettä, kohtaus meni ohi ja silmät vuotivat jumpan ajan, jonka tein loppuun. En alkanut kellekään selvittää, että täällä on varmaan useampi koiraihminen. Sanoin vain jumpan loputtua ohjaajalle, että joskus tulee allergisia kohtauksia, ei ole flunssa. En selittänyt mistä. Yhdessä koulutuksessa oli koko ajan lievää kuumetta ja nuha, vuoden ajan. Tiesin sen johtuvan siitä, että samassa tilassa on useampi koiraihminen, mutta päätin vain kestää. Se ei ole kuitenkaan hengenvaarallinen. Eikä se kuume näy päälle päin. Kuume oli pois aina lomilla ja koulutuksen loputtua ei ole ollut lainkaan kuumetta moneen vuoteen. 

Tuon kokkiystäväsi takia poikani ei enää uskalla käydä kuin parissa tutussa ravintolassa. Hän on monta kertaa saanut sellaista, mitä ei ole tilannut ja on kyllä jo reissun aikana käynyt vessassa. On käynyt niin, että voinokareesta annettu huomautus sai tarjoilijan punaiseksi ja vastaus oli, että kokki oli sitä mieltä, ettei se haittaa. Poika ajatteli testata, sietääkö pienen määrän ja pyyhki kyllä sen voinokareen pois pihvinsä päältä, mutta kyllä se maitomäärä riitti ripulointiin jo saman ravintolareissun aikana. Annettiin palautetta sekä kokille että ylöspäin. 

165/174 |
23.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

164 lisää, että kissalle en mitä ilmeisemmin ole allerginen, koska voin käydä oireitta kissataloissa, joten luulen, että koirista minun allergiaoireet julkisissa tiloissa usein tulevat. Hevosesta en tiedä, mutta en ainakaan saanut ratsastusta harrastavasta kaverista mitään oireita. Hän on nyt lopettanut. Hevosista en pidä, mutta ei silti ole tarvetta väittää olevani allerginen niille. Koiraa meille kotiin en antaisi tuoda sisälle, koska poika on ihan testatusti allerginen niille, IgE yli 20, raja-arvo <0,35, vrt maito, josta hän saa voimakkaat vatsaoireet, on jotain vähän yli 2. Hänkään ei ole allerginen testin mukaan muille eläimille. Saan kyllä allergiaoireet siitäkin henkilöstä, jolla on näkövamma ja opaskoira jota näen yhdessä paikassa silloin tällöin. En joka kerta, toisinaan vain. Nämä on asioita, joiden kanssa vain eletään. 

Vierailija
166/174 |
23.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, http://www.laakarilehti.fi/ajassa/ajankohtaista/sienten-trehaloosi-voi-…

Kaksi sekuntia vei löytää tuo tieto. Tiedän ihmisiä, joilla on allergia puhjennut itsellään vasta aikuisiällä. Kuten miehen veljellä, joka ennen naurekseli hajusteallergialle. Luultavasti se hänen "aikaisemman elämän" tapansa kylpeä partavesissa laukaisi hänellä erittäin voimakkaan hajusteallergian itsellään. Niin voimakkaat hajut oli, että piti tuulettaa monta tuntia, että hajut lähti pois hänen käyntiensä jälkeen. Minä en ole hajusteallerginen, mutta mieheni ei ole koskaan voinut sietää voimakkaita hajuja. En pidä vahvoista hajuista tai tuoksuista, mutta allerginen niille en ole. 

Vierailija
167/174 |
23.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naurettavinta on se, että ap ja moni muu ei tajua allergian ja yliherkkyyden eroa. Yliherkällä ihmisellä on oikeus vältellä oireiden aiheuttajaa siinä missä allergisellakin.

Allergia aiheuttaa vereen IgE-vasta-aineita (immunoglobuliini, joka voi aiheuttaa anafylaktisen shokin, iho-oireita jne. Yleensä välitön reaktio) ja yliherkkyys IgG-vasta-aineita, jotka aiheuttavat monnaisia pitkäkestoisia oireita. Esim. Maidon ja gluteenin IgG muistuttaa kilpirauhassolun osaa ja voi saada elimistön hyökkäämään kilpirauhasta vastaan.

Vierailija
168/174 |
24.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehelläni on työallergia, eli hän on kuulema allerginen työnteolle. Ilta- ja yötyöt kelpaisivat koska oireet ovat silloin helpompia, mutta niitä ei ole työkkärissä tarjolla.

Sen lisäksi hän on tiskausaine -allergikko. Meillä kun ei ole varaa astianpesukoneeseen, niin tiskaus jää aina minun hartioilleni.

Vierailija
169/174 |
14.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun liioitteluun ja valehteluun taipuva työkaveri näki kerran kun valikoin valmisruuasta sieniä pois ku en tykkää. Meillä oli ollut paria päivää aiemmin puhetta allergioista kolmannen osapuolen kanssa, kun oli ollut kala-allergiaa joskus jollain ja oli saanut jo kalan hajusta oireita.

No, tää liioitteleva työkaveri yhtäkkiä avasi ulko-oven kun muka niin rupesi kurkkua kirvelemään ne hylkimäni sienet siinä metrin päässä. Oli kuulemma allerginen sienille.

Sama työkaveri "sairasti" myös keliakiaa ja oli kasvissyöjä, mutta kelpasi kuitenkin poro, possu ja kana lounasravintolassa. Pastatuotteet kävi myös ja joskus leipäkin.

En uskonut mitään mitä hän sanoi.

Vierailija
170/174 |
14.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräs tuttavani melkein oksensi, kun hänen lähellä oleva sirisevä loisteputkilamppu laitettiin päälle. Hänellä on sähköallergia. Niin vahvat oireet, että en usko, että hän valehtelisi.

Vierailija
171/174 |
14.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Homejuustoallergia.

Vierailija
172/174 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun mies uskoo olevansa vilja allergikko... saa oluesta "hengenahdistusta". Juo kyllä sitä silti ja syö ruisleipää, pastaa ym. Mut silti aika pitää mainita tuo hemmetin "allergia". Suuttuu sit jos joku sitä uskaltaa epäillä!!

Kun sanoo saavansa hengenahdistusta oluesta, niin hän arvelee saavansa sinulta myötätuntoa, kun mainitsee, että hengen ahdistusta. Ja kun sinä olet myötätuntoisempi, niin silloin hän arvelee, että myös annat juoda vaikka vähän useammankin oluen ilman paheksuntaa. Hengenahdistus on siis keino pehmittää sinua, varsinkin oluen suhteen :)

Kuulostaa hassulta, mutta itse olen saanut muutaman kerran tietyn xylitol-purkan syömisestä hengenahdistusta. Piti vaihtaa merkkiä, koska tuntuu ikävältä että henki salpautuu. Vaikuttaa siltä että se methol-makuaine olisi jotenkin epäsopiva. Voin kuitenkin syödä minttua tuoreena, teessä, muissa purkkamerkeissä... Eli mikäpä minä olen sanomaan mille joku on allerginen.

Vierailija
173/174 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ravintolan keittiöön esitettyjä allergioita ei voi ottaa vastaan naureskellen naurettavina.

Samaa mieltä. Olen lopettanut ulkona eli ravintoloissa syömisen. Kallista Pas,,Kaa.

Vierailija
174/174 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun mies uskoo olevansa vilja allergikko... saa oluesta "hengenahdistusta". Juo kyllä sitä silti ja syö ruisleipää, pastaa ym. Mut silti aika pitää mainita tuo hemmetin "allergia". Suuttuu sit jos joku sitä uskaltaa epäillä!!

Kun sanoo saavansa hengenahdistusta oluesta, niin hän arvelee saavansa sinulta myötätuntoa, kun mainitsee, että hengen ahdistusta. Ja kun sinä olet myötätuntoisempi, niin silloin hän arvelee, että myös annat juoda vaikka vähän useammankin oluen ilman paheksuntaa. Hengenahdistus on siis keino pehmittää sinua, varsinkin oluen suhteen :)

Kuulostaa hassulta, mutta itse olen saanut muutaman kerran tietyn xylitol-purkan syömisestä hengenahdistusta. Piti vaihtaa merkkiä, koska tuntuu ikävältä että henki salpautuu. Vaikuttaa siltä että se methol-makuaine olisi jotenkin epäsopiva. Voin kuitenkin syödä minttua tuoreena, teessä, muissa purkkamerkeissä... Eli mikäpä minä olen sanomaan mille joku on allerginen.

Olen allerginen/yliherkkä vihreälle jenkille. Oli kiva tajuta se kesken ylioppilaskirjoitusten... Onneksi oireina on vaan nenän kutina, nuha, kurkun kutina, silmien vuotaminen jne. Henki silti kulki.

Olen allerginen/yliherkkä kanalle, suolistoni ei siedä edes niitä valmisliemiä, joissa on kanaa. Vielä pahempi on sipuli, raa'an sipulin hajusta tulee hengenahdistusta, saan iho-oireita jos kosken raakaa sipulia (siis leikkauspintaa tai sitä sipulinmehua, kuivasta sipulinkuoresta ei tule). Viikko vesiripulilla vessassa ei myöskään ole kauhean kivaa, mutta onhan se parempi kuin viikko veriripulilla. Luulisin.

Meillä ei syödä valmisruokia, enkä juurikaan käy ravintoloissa syömässä.