Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Naurettavimmat allergiat joihin olet törmännyt?

Vierailija
18.08.2017 |

Eräs mies väitti olevansa kanalle allerginen. Kanalientähän käytetään ihan kaikessa ruoanlaitossa, hän oli vain paistetulle kanalle...

Maanantaina ravintolassa nainen väitii olevansa sienille allerginen. Noniin, pitihän tämäkin vielä kuulla. Minkälaisia sieniä nainen tarkoitti?

Ja näitä itsediagnosoituja keliaakikkoja - ei hyvää päivää!

Kommentit (174)

Vierailija
61/174 |
18.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi sukulainen ei tykkää käydä meillä kylässä kun meidän kissat aiheuttaa hänelle "astmaa tai jotain köhää". Kyseinen henkilö sitten kuitenkin tupakoi aika runsaasti ._.

En ihan tajunnut. Onko jotenkin mahdotonta mielestäsi, että tupakoitsija on kissa-allergikko? Hän varmasti saisi oireita kissoistasi, vaikka lopettaisikin tupakoinnin.

Vierailija
62/174 |
18.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokainen keksitty allergia. Paras oli kuitenkin nuorena ystäväni, joka keksi näitä allergioita milloin mitäkin. Hän ei siis ilmeisesti tykkää pitsasta ja kun tyttöjen illassa olisimme tehneet pitsaa niin hän totesi että on allerginen pitsalle. Yritimme kyllä kysyä että mikä ainesosa pitsassa hänelle aiheuttaa allergiaa niin kuulemma koko pitsa. Hauskaa kyllä, tomaattia pystyi syömään raakana, gluteenia sisältäviä tuotteita, paprikaa, jauhelihaa ja kaikkea muuta vain eri muodossa kun söimme sitten tortilloja. Olihan tällä naikkosella myös silloin tällöin omenamehuallergiaa, ja ties mitä.

Ottamatta kantaa siihen, oliko tuo joku tekosyy vai keksitty allergia vai todellinen niin ette todellakaan kuulosta miltään vuoden ystäväpalkinnon saajilta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/174 |
18.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väriallergia!:D väittää olevansa allerginen mustalle värille. Heh..saa kuulemma ihottuman jos laittaa mustaa päälle:o

Vierailija
64/174 |
18.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Erikoisimmat, mitä olen kuullut on sähkö- ja aurinkoallergia. (Nähnyt telkkarissa, en oikeassa elämässä :D)

Mulla on perus nikkeliallergia.

Sitten pienenä olin allerginen hyttysen pistoille (jouduin sairaalaankin siitä). Nykyään en onneksi enää, mutta paarmoista tulee aika sellaiset koko pohkeen peitävät läiskät.

Aurinkoihottuma on yleinen vaiva. Itsekin kärsin siitä lapsena, en onneksi enää. Olipa tosi naurettavaa, kun joka kesä oli iho punaisilla näppylöillä, ja jouduin käyttämään pitkähihaista paitaa ja pitkiä housuja. Heh heh, kun naurattaa!!

Vierailija
65/174 |
18.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdellä kaverilla oli hammastahna-allergia ja siksi hengitys haisi kun ei voinut hampaitaan pestä.

Vierailija
66/174 |
18.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sähköallergia.

Vierailija
67/174 |
18.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Väriallergia!:D väittää olevansa allerginen mustalle värille. Heh..saa kuulemma ihottuman jos laittaa mustaa päälle:o

Tämä ei ole mikään harvinainen vaiva. Minulla on tuttava, joka vähitellen herkistyi mustalle väriaineelle niin, että ei voi enää käyttää hiusvärejä tai ripsiväriä tai tummia silmämeikkejä. Mitä ihmeen hekoteltavaa tässä on? Ne ihottumat ovat ihan todellisia. Myös väriaineet ovat aineita, joita saadaan luonnosta tai tehdään tehtaissa ja ne voivat allergisoida ihan siinä, missä muutkin aineet. Luepa joskus, mitä musta väri aiheuttaa kehitysmaiden tekstiiliteollisuuden työntekijöille! Se on itse asiassa varsin myrkyllistä.

Vierailija
68/174 |
18.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä ei ole mikään harvinainen vaiva. Minulla on tuttava, joka vähitellen herkistyi mustalle väriaineelle niin, että ei voi enää käyttää hiusvärejä tai ripsiväriä tai tummia silmämeikkejä. Mitä ihmeen hekoteltavaa tässä on? Ne ihottumat ovat ihan todellisia. Myös väriaineet ovat aineita, joita saadaan luonnosta tai tehdään tehtaissa ja ne voivat allergisoida ihan siinä, missä muutkin aineet. Luepa joskus, mitä musta väri aiheuttaa kehitysmaiden tekstiiliteollisuuden työntekijöille! Se on itse asiassa varsin myrkyllistä.

Minä reagoin harvoin mustaan, mutta siniseen ja vihreään, etenkin lakanakankaissa. Nyt nämä uudet paperisemmat lakanakankaat ja värjäystekniikat eivät enää niinkään aiheuta oireita. 

Vierailija
69/174 |
18.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhdellä kaverilla oli hammastahna-allergia ja siksi hengitys haisi kun ei voinut hampaitaan pestä.

Minulla on ollut potilaana muutama fluorille allerginen. Olen ammatiltani hammashoitaja. Markkinoilla on fluorittomia tahnoja joten kenenkään ei tarvitse enää nykyään kärsiä haisevasta suusta vaikka ei pystyisi fluoria käyttämään.

Vierailija
70/174 |
18.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on ollut potilaana muutama fluorille allerginen. Olen ammatiltani hammashoitaja. Markkinoilla on fluorittomia tahnoja joten kenenkään ei tarvitse enää nykyään kärsiä haisevasta suusta vaikka ei pystyisi fluoria käyttämään.

Minä taas olin allerginen jotenkin sille purentakiskon muoville (mitä hammaslääkäri ei uskonut), joka tapauksessa monen sadan kiskot jäivät käyttämättä. 

Vierailija
71/174 |
18.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaffepulla kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta itse aiheeseen... Kaveri diagnosoi lapselleen kaikkea mahdollista, mm. milloin minkäkin allergian. Niistä nostetaan kauhea haloo, kun nyt on niin vaikeaa, kun Pertti-Mirjami ei voi syödä vehnää, puolukkaa, maissia, maitoa ja lisäainetta E2683499 tai koskettaa seinää, kun on valkoiselle maalille kosketusallergia. Ne sitten unohtuu ja lapsi saa taas mussuttaa paahtoleipää seinään nojaten, kun keksii uusia allergioita tilalle. Tuntuu, että äiti haluaa vain huomiota ja säälittelyä itselleen tällä (itsellään on myös AINA joku paikka kipeä/epäilee jotain sairautta). Enemmän käy sääliksi lasta...

Tällaisia vanhempia on nykyään yhä enemmän ja enemmän. Tälle psyykkiselle oireyhtymälle on nimikin, Münchausen by proxy.

Tämä on kamala mielenterveysongelma. Katsoin dokkarin missä Munhausen by proxya sairastava äiti haki sairaalahenkilökunnan huomiota itselleen. Huoneeseen asennettiin valvontakamera ja äiti saatiin kiinni. Yritti mm. Tukehduttaa lapsensa tyynyllä tajuttomaksi.

Pelkkä Munhausenin syndrooma on se kun aiheuttaa itselleen terveysongelmia saadakseen lääkäreitten ja ja hoitajien huomiota.

Vierailija
72/174 |
18.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

80-luku oli iloista värien aikaa ja minullakin oli monenvärisiä silmien rajauskyniä. Violetti rajauskynä sai silmät turpoamaan, vetistämään ja punaiseksi. Onneksi tuo on maailman helpoiten vältettävissä oleva ongelma.

Vierailija
73/174 |
18.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä ei ole lainkaan naurettavaa, mutta synnärillä oli samassa huoneessa nainen, joka oli kumille allerginen eikä sitä tuntunut hoitsut muistavan. Joutui itse hermoilemaan siitä koko ajan. Oli meillä siis vauvat vielä vatsassa.. Kerrankin hätkähdin, kun hän yhtäkkiä kiljaisi: "MITÄ SÄ TEET?", kätilö oli juuri vetänyt kumihanskan käteen ja lähestyi jo käsi ojossa alapäätä. Sama nainen oli muistaakseni allerginen myös valkosipulille, mutta ei muille sipuleille tai toisinpäin. Sympatiat oli tietysti täysin hänen puolellaan. Oli kauheaa katsoa vierestä sitä stressaamista, etteivät ala lääppimään kumilla, kun toinen on muutenkin tuskissaan.  

Vierailija
74/174 |
18.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä taas olin allerginen jotenkin sille purentakiskon muoville (mitä hammaslääkäri ei uskonut), joka tapauksessa monen sadan kiskot jäivät käyttämättä. 

Itse olen uskoakseni allerginen aikuisena oikomishoidon jälkeen asennetulle retentiolangalle tai sen kiinnitysaineena käytetylle muoville, koska huulten sisäpinnan kuoriutuminen ja lisääntynyt limaneritys on jatkunut vielä sittenkin, kun "ratakiskot" poistettiin suusta. Hammaslääkäri ei ottanut kuuleviin korviinsa, kun mainitsin epäilyksistäni. Netistä kuitenkin löytyy paljon tutkittua tietoa juuri tuon muovin allergisointipotentiaalista.

Vierailija
75/174 |
18.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi sukulainen ei tykkää käydä meillä kylässä kun meidän kissat aiheuttaa hänelle "astmaa tai jotain köhää". Kyseinen henkilö sitten kuitenkin tupakoi aika runsaasti ._.

Itse tupakoin, mutta kaneista nokka menee aivan käsittämättömän tukkoon.

Tämän huomasin vasta kun yhdellä exällä on kanit ja aina siellä yöpyessä nokka oli tukossa.

En kyllä ymmärrä että millä logiikalla (tai sen puutteella) tupakointi ja allergia sulkisi toisensa pois. Vai tarkoitatko että tupakointi parantaa allergian?

Vierailija
76/174 |
18.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahin haitta oikeasti allergisille ihmisille ovat juuri nämä mt- ja huomioallergikot. Oikeita allergioita on ja niitä voi olla mitä ihmeellisimmistä asioista ja ne voivat jopa tappaa (tiedän allergiaan kuolleen ihmisen, joka altistui vain vähän). Juuri näiden mt-allergikkojen takia ei osata ottaa vakavasti oikeita allergioita. Oikeat allergikot harvoin hakevat huomiota allergioillaan.

Vierailija
77/174 |
18.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tulee hammastahnaan, niin kyllä fluorille voi olla allerginen. Toinen mikä on viime vuosina noussut esille on sodium lauryl sulphate. Sitä löytyy suuresta osasta hammastahnoja. Myös itsellä tämä ärsyttää limakalvoja, ja kun vaihdoin hammastahnaan joka ei sisällä tätä väheni samalla myös aftat suussa.

Toinen hyvin todellinen vaiva on aurinkoihottuma ja tähän bonuksena allergia omaa hikeä kohtaan. Ja kyllä tämä hikiallergia on totta. Se tarkoittaa että jos hiki on iholla liian kauan, saan kivuliasta ihottuma. Tästä syystä kun on oikein kuuma päivä, varsinkin ukkosta ilmasta joudun käymään jopa pari kertaa päivässä suihkussa

Vierailija
78/174 |
18.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse tupakoin, mutta kaneista nokka menee aivan käsittämättömän tukkoon.

Tämän huomasin vasta kun yhdellä exällä on kanit ja aina siellä yöpyessä nokka oli tukossa.

En kyllä ymmärrä että millä logiikalla (tai sen puutteella) tupakointi ja allergia sulkisi toisensa pois. Vai tarkoitatko että tupakointi parantaa allergian?

Varmaan juuri sillä logiikalla, että tupakoiva on menettänyt tupakoinnillaan oikeuden valittaa hengitysteihin vaikuttavista allergioistaan. Samat naureskelijat hekottelevat, jos joku sanoo olevansa allerginen koiralle ja 'kuitenkin sillä on kissa itsellään'.

Järkijättöjen kanssa on turha kiistellä.

Vierailija
79/174 |
18.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä ei ole lainkaan naurettavaa, mutta synnärillä oli samassa huoneessa nainen, joka oli kumille allerginen eikä sitä tuntunut hoitsut muistavan. Joutui itse hermoilemaan siitä koko ajan. Oli meillä siis vauvat vielä vatsassa.. Kerrankin hätkähdin, kun hän yhtäkkiä kiljaisi: "MITÄ SÄ TEET?", kätilö oli juuri vetänyt kumihanskan käteen ja lähestyi jo käsi ojossa alapäätä. Sama nainen oli muistaakseni allerginen myös valkosipulille, mutta ei muille sipuleille tai toisinpäin. Sympatiat oli tietysti täysin hänen puolellaan. Oli kauheaa katsoa vierestä sitä stressaamista, etteivät ala lääppimään kumilla, kun toinen on muutenkin tuskissaan.  

Mä olen allerginen valkosipulille. Olen allerginen myös pujolle ja nämä ristiin reagoivat keskenään. En minäkään siis ole kelta- tai ruohosipulille allerginen, en purjolle.

Vierailija
80/174 |
18.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Erikoisimmat, mitä olen kuullut on sähkö- ja aurinkoallergia. (Nähnyt telkkarissa, en oikeassa elämässä :D)

Minulla on aurinkoallergia. Ei ole kovin mukavaa kesäisin olla vuorautunut helteillä pitkiin vaatteisiin, kun jo lyhyt auringossa oleilu nostattaa varsinkin käsiin ja rinnan alueelle punoittavan ja todella voimallaasti kutiavan ihottuman...