Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kympin tyttöjen väheksyminen

Vierailija
16.08.2017 |

Miksi opiskelussa hyvin menestyneitä tyttöjä väheksytään? Aina ne on jotain hikipinkoja, jotka eivät osaa lainkaan soveltaa osaamistaan ja saa arvosanansa mekaanisen ulkoaopettelun ja pärstäkertoimen perusteella. Ja luonnollisestikaan he eivät menesty työelämässä, vaan ne reippaat seiskan pojat pyyhkivät tytöillä lattiaa.

Kommentit (69)

Vierailija
21/69 |
16.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
22/69 |
16.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/69 |
16.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi se on aina sukupuolistettu tuollei et kympin tytöt vastaan seiskan pojat?!

Vierailija
24/69 |
16.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olihan niitä kympin tyttöjä jo muinoin yliopistossakin. Useimmat olivat jostain pienen paikkakunnan pienestä lukiosta, jossa vertailukohtia ollut. Monella oli melkoisen suuret luulot itsestään. Ja kuinka ollakaan, jopa ihan tavalliset kasin keskiarvolla taloon tulleet pyyhkäisivät ohi viuhuen. Kympin tytöt itkivät järjen köyhyyttä, kun tentistä tuli vain joku kakkonen, kun taas nämä heidän mittapuullaan huomattavasti tyhmemmät vetivät kolmosia (oli siihen aikaan maksimi). Pärstäkertoimesta ei ollutkaan enää hyötyä! 

No ne pikkukaupunkien seiskan pojat ei yliopistoon edes hakeneet. Itse olen ent. kympin tyttö Helsingistä ja yliopistossa pyyhin pöydät huonommin koulussa menestyneillä.

Kun se parhaimmisto ainakin Helsingin yliopistossa kuitenkin on niitä pääkaupunkiseudun kympin tyttöjä.

Sussa taas konkretisoituu se (liian yleinen) vittumainen kympin tytön luonne. Sekin voi olla syynä, miksei kaikki ovet aukenekaan tuosta noin vaan...

Vierailija
25/69 |
16.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yläkoulussa opinto-ohjaaja sanoi erittäin puheliaalle ja sosiaaliselle kaverilleni, että hän voi opiskella periaatteessa mitä vain kunhan oppii ensin lukemaan tehokkaasti (kaveri kertoi). Mulle, vaikka olen hyvä koulussa, sanottiin, että voisin opiskella suurinpiirtein roskakuskiksi (jotain yksinkertaista), sillä olen liian hiljainen ja varautunut ):

Vierailija
26/69 |
16.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kympin pojat vasta ovatkin vaikeassa asemassa: ikätoverit syrjii vastaavasti kuin niitä tyttöjäkin ja aikuiset toisaalta ignooraa ryhmän täysin. Heistä ei puhuta, koska pissavehkeet jne.

Seiskan tytöt taas ovat kelpokamaa nostattamaan ilkeiden open lellikkien itsetuntoa. Mikään ei piristä kuten kunnon pilkka!

Vierailija
27/69 |
16.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omasta työstä ei saa olla Suomessa ylpeä.

Vierailija
28/69 |
16.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olihan niitä kympin tyttöjä jo muinoin yliopistossakin. Useimmat olivat jostain pienen paikkakunnan pienestä lukiosta, jossa vertailukohtia ollut. Monella oli melkoisen suuret luulot itsestään. Ja kuinka ollakaan, jopa ihan tavalliset kasin keskiarvolla taloon tulleet pyyhkäisivät ohi viuhuen. Kympin tytöt itkivät järjen köyhyyttä, kun tentistä tuli vain joku kakkonen, kun taas nämä heidän mittapuullaan huomattavasti tyhmemmät vetivät kolmosia (oli siihen aikaan maksimi). Pärstäkertoimesta ei ollutkaan enää hyötyä! 

Turha aliarvioida pienten paikkakuntien pieniä lukioita. Oma poikani on sellaisesta ja nykyisin vetää erinomaisia arvosanoja Espoossa ihan samalla tavalla kuin ne isojen paikkakuntien isoista lukioista tulevat lahjakkuudetkin.

Musta tuo aiempi kommentoija puhui asiaa, miksi moni närkästyy siitä?? On tutkittua, että arvosanoissa on aivan käsittämätöntä vaihtelevuutta paikkakuntien mukaan ja nimenomaan niissä perusteissa joiden mukaan arvosanoja jaetaan... Miksi siitä täytyy vetää hirveet pultit?

Vierailija
29/69 |
16.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaan törmännyt. Kympin tyttöjä väheksytään, mutta kympin pojat ovat mahtavia neroja, joilla on loistava tulevaisuus. Tyttöjä pitäisi kehua ja palkita paljon enemmän kuin nyt tehdään.

Vierailija
30/69 |
16.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kympin pojat vasta ovatkin vaikeassa asemassa: ikätoverit syrjii vastaavasti kuin niitä tyttöjäkin ja aikuiset toisaalta ignooraa ryhmän täysin. Heistä ei puhuta, koska pissavehkeet jne.

Seiskan tytöt taas ovat kelpokamaa nostattamaan ilkeiden open lellikkien itsetuntoa. Mikään ei piristä kuten kunnon pilkka!

Omani oli kympin poika, eikä koskaan ollut kavereiden syrjimä. Pojalla oli samanlaisia fiksuja kavereita, jotka aikanaan päätyivät samaan yliopistoonkin. Eivät heitä aikuisetkaan ignooranneet. Hyvin saivat esim. stipendejä palkkioksi saavutuksistaan.

Vierailija
31/69 |
16.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaan törmännyt. Kympin tyttöjä väheksytään, mutta kympin pojat ovat mahtavia neroja, joilla on loistava tulevaisuus. Tyttöjä pitäisi kehua ja palkita paljon enemmän kuin nyt tehdään.

Miten heitä tulisi palkita ja miksi?

Vierailija
32/69 |
16.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omani oli kympin poika, eikä koskaan ollut kavereiden syrjimä. Pojalla oli samanlaisia fiksuja kavereita, jotka aikanaan päätyivät samaan yliopistoonkin. Eivät heitä aikuisetkaan ignooranneet. Hyvin saivat esim. stipendejä palkkioksi saavutuksistaan.

Ok. Meidän koulussa ainakin kympin pojat olivat yksinäisiä nörttejä.

Vierailija
33/69 |
16.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ok. Meidän koulussa ainakin kympin pojat olivat yksinäisiä nörttejä.

Ja myös mieheni koulussa.

Vierailija
34/69 |
16.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kympin tytöt eivät yleensä ole kympin työntekijöitä.

"Miten seiskan pojat voivat pärjätä elämässään paremmin kuin kympin tytöt? Koulu palkitsee kympin tyttöjä kouluun sopivasta käytöksestä enemmän kuin poikia. Tulos selviää psykologian professori Liisa Keltikangas-Järvisen ja filosofian tohtori Sari Mullolan tuoreesta temperamenttitutkimuksesta, johon osallistui reilu 4000 yhdeksäsluokkalaista ja 274 opettajaa.

Jo ennestään on tiedetty, että koulumenestys ennustaa yllättävän vähän tulevaisuuden menestystä ja esimerkiksi uravalintoja. Yksi selittävä tekijä on, että osaa ns. kympin tytöistä on koulussa palkittu liikaa kouluun sopivasta käytöksestä osaamisen kustannuksella.

– Tämän jälkeen työelämässä ei selvitä, koska ei ole totuttu ponnistelemaan ja venymään hyvän tuloksen eteen. Positiivinen vinouma pätee erityisesti tyttöihin."

https://www.opetin.fi/tutkimus-temperamentti-vaaristaa-kouluarvosanoja/

Tuo selittävä tekijä on ihan puhdas arvaus, jota itse opena ihmettelen. Toisin kuin yhteiskunta ja vanhemmat tuntuvat kuvittelevan, minä opena en todellakaan anna oppiaineesta arvosanaa käytöksen mukaan. Sehän olisi laitontakin. Ne, jotka minulta saavat kiitettävän, ovat hyviä kirjoittajia ja lukijoita ja tietävät ikäisekseen paljon kielestä ja kulttuurista. Toki he ovat myös osoittaneet venymiskykyä suorittamalla kaikki tehtävänsä hyvin.

Minä en edes tajua, miten ihmeessä voisi käydä niin, että pojalle, joka on villi ja vilkas, annettaisiin seiska, vaikka osaaminen olisi ysiä. Itse asiassa tutkimusten mukaan esim. äikänopet antavat pojalle helpommin hyvän arvosanan kuin tytölle, koska tämähän osaa pojaksi hyvin. Koko poikien sortaminen on mielestäni myytti.

Tyttöjen "huonompi" menestys työelämässä johtunee ennen kaikkea siitä, että he ovat usein kiinnostuneita hoivaamisesta yms. mistä ei makseta ja arvostavat muita asioita enemmän kuin palkkaa ja ulkoista menestystä. Ihan testosteroninkin vuoksi pojilla on keskimäärin kovempi tarve kilpailla ja menestyä ja johtaa. Mutta kaikesta toki aina syytetään koulua ja opettajia. Meidän pitäisi muuttaa koko yhteiskunta ja sukupuolten roolit, jotka toisin kuin moni haluaa uskoa, perustuvat kuitenkin suurelta osin ihan hormonitoimintaan ja geeneihin.

Vierailija
35/69 |
16.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne arvosanat ei kerro kaikkia oleellisia taitoja. Niistä voi päätellä vain osan ihmisestä. Ehkä koulunkin pitäis panostaa siinä et lapselle annetaan tarpeeksi palautetta muistakin taidoista ja ominaisuuksista kuin pelkästään oppiaineiden suorittamisesta.

Vierailija
36/69 |
16.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Väheksyminen on väärin, sillä kyllä hyvät numerot edellyttävät sellaisia ominaisuuksia, joita kaikilla ei ole:pitkäjänteisyys, tiedon käsittely ja muisti esimerkiksi. Monet ovat myös sitoutuneita ja reiluja luonteeltaan, eivätkä keinottelijoita työmoraalinsa takia. Hyvät numerot kertovat myös valmiudesta itsensä kehittämiseen ja oppimiseen perustuvaan elämäntapaan.

Tässä oli hyvä kirjoitus. Olin itse koulussa sellainen lintsari-huithapeli, joka sai hyviä numeroita ilman pänttäämistä. Muistan väheksyneeni luokalla olleita hikkejä, ajattelin että kun heillä ei oppiminen suju luonnostaan niinkuin minulla, niin heillä se taito ei ole oikeaa. Nyt kun olen aikuistunut niin hävettää millaista egoilua ja itseni ylistämistä nuo ajatukset oli,ei kaikki osaa samija asioita luonnostaan ja jos ei osaa, niin pitää vain opetella. Lisäksi peruskoulun jälkeen (viimeistään yliopistossa) ajatusmalli ruoeaa muuttumaan kun ei pärjääkkään perus maalaisjärjellä tai ei ole tottunut kovaan työntekoon, niin rupeaa harmittamaan kun ei ole aikaisemmin antanut kaikkeaan koulunkäyntiin ja yleisestikin oppimiseen. Tuollainen "synnynnäisellä lahjakkuudella" kerskuminen on muutenkin perseestä, nykyään hävettää kun jotkut pitävät itseään parempina esimerkiksi sen vuoksi että ovat syntyneet kauniiksi verrattuna heihin, ketkä meikkaavat itsensä nätimmiksi. Hienompi saavutus on opetella meikkaamaan taitavasti. Taikka jos joku kehuskelee olevansa älykäs muttei asiasta ole mitään oikeaa näyttöä, todella turhaa. Kaikki kunnia kympin tytöille (ja pojille!)

Vierailija
37/69 |
16.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi seiskan pojat pärjäävät kympin tyttöjä paremmin?

Yksi sana : patriarkaatti.

Vierailija
38/69 |
16.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun mieheni on varmaan sekä kympin tyttö että seiskan poika. Hän on rauhallinen, ahkera ja fiksu. Koulussa hän on aina menestynyt ja on tehnyt töitä menestyksensä eteen. Mutta samalla hän on myös hyvin laiska. Hän etsii keinoja tehdä sama homma helpommalla ja nopeammin.

Hän on jo valmistunut tohtoriksi kun minä vielä opiskelen maisteriksi (olen tosin tehnyt muita hommia tässä välissä). Painin graduni kanssa ja kun olen kertonut ongelmistani hänelle, on hän sanonut, että teen asiat jotenkin vaikeimman kautta. Sitten hän neuvoo minulle miten voin tehdä työn, johon minä olisin tuhrannut kaksi tuntia, kymmenessä minuutissa.

Ahkeruus ja tiedon muistaminen ovat tärkeitä asioita, mutta mielestäni opetuksessa voisi painottaa myös tiettyä rentoutta ja laiskuutta, jossa seiskan pojat ovat parempia kuin kympin tytöt. Miksi tehdä vaikeasti kun vähemmälläkin pärjää?

Vierailija
39/69 |
16.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin nykyisin on sitä parempi mitä helpommalla pääsee, sillä suhteet ja persoona ovat kaikki kaikessa. Vain tyhmät pänttäävät, sillä kyllä laiskatkin pärjäisivät, jos vain viitsisivät panostaa.

Sinulle on ehkä mahdoton ymmärtää, mitä tiedonjano on. Eivät ne kympin tytöt yleensä ole hikipinkoja, jotka muiden pakottamina pingottavat. Yleensä ovat enemmänkin oppimishaluisia eivätkä koe pänttäämistä mitenkään hankalana itselleen. Eivät he koe, että pääsisivät jotenkin helpommalla, jos jättäisivät tentteihin lukemisen tekemättä. Hehän nauttivat siitä, kun oppivat uutta.

Vierailija
40/69 |
16.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kympin tytöt eivät yleensä ole kympin työntekijöitä.

"Miten seiskan pojat voivat pärjätä elämässään paremmin kuin kympin tytöt? Koulu palkitsee kympin tyttöjä kouluun sopivasta käytöksestä enemmän kuin poikia. Tulos selviää psykologian professori Liisa Keltikangas-Järvisen ja filosofian tohtori Sari Mullolan tuoreesta temperamenttitutkimuksesta, johon osallistui reilu 4000 yhdeksäsluokkalaista ja 274 opettajaa.

Jo ennestään on tiedetty, että koulumenestys ennustaa yllättävän vähän tulevaisuuden menestystä ja esimerkiksi uravalintoja. Yksi selittävä tekijä on, että osaa ns. kympin tytöistä on koulussa palkittu liikaa kouluun sopivasta käytöksestä osaamisen kustannuksella.

– Tämän jälkeen työelämässä ei selvitä, koska ei ole totuttu ponnistelemaan ja venymään hyvän tuloksen eteen. Positiivinen vinouma pätee erityisesti tyttöihin."

https://www.opetin.fi/tutkimus-temperamentti-vaaristaa-kouluarvosanoja/

Tuo selittävä tekijä on ihan puhdas arvaus, jota itse opena ihmettelen. Toisin kuin yhteiskunta ja vanhemmat tuntuvat kuvittelevan, minä opena en todellakaan anna oppiaineesta arvosanaa käytöksen mukaan. Sehän olisi laitontakin. Ne, jotka minulta saavat kiitettävän, ovat hyviä kirjoittajia ja lukijoita ja tietävät ikäisekseen paljon kielestä ja kulttuurista. Toki he ovat myös osoittaneet venymiskykyä suorittamalla kaikki tehtävänsä hyvin.

Minä en edes tajua, miten ihmeessä voisi käydä niin, että pojalle, joka on villi ja vilkas, annettaisiin seiska, vaikka osaaminen olisi ysiä. Itse asiassa tutkimusten mukaan esim. äikänopet antavat pojalle helpommin hyvän arvosanan kuin tytölle, koska tämähän osaa pojaksi hyvin. Koko poikien sortaminen on mielestäni myytti.

Tyttöjen "huonompi" menestys työelämässä johtunee ennen kaikkea siitä, että he ovat usein kiinnostuneita hoivaamisesta yms. mistä ei makseta ja arvostavat muita asioita enemmän kuin palkkaa ja ulkoista menestystä. Ihan testosteroninkin vuoksi pojilla on keskimäärin kovempi tarve kilpailla ja menestyä ja johtaa. Mutta kaikesta toki aina syytetään koulua ja opettajia. Meidän pitäisi muuttaa koko yhteiskunta ja sukupuolten roolit, jotka toisin kuin moni haluaa uskoa, perustuvat kuitenkin suurelta osin ihan hormonitoimintaan ja geeneihin.

No nyt tuli taas sellasta poikia vihaavan feministiopen puhetta et huhhuh!

Taidat olla sama ope ku ennenki täällä kommentoi tuollaista peetä...

Susta on siis ihan mahdollista et poikien arvosanoja hilataan ylemmäs kuin on ansaittu,. Mut toisin päin ei voi missään nimessä käydä?