Kympin tyttöjen väheksyminen
Miksi opiskelussa hyvin menestyneitä tyttöjä väheksytään? Aina ne on jotain hikipinkoja, jotka eivät osaa lainkaan soveltaa osaamistaan ja saa arvosanansa mekaanisen ulkoaopettelun ja pärstäkertoimen perusteella. Ja luonnollisestikaan he eivät menesty työelämässä, vaan ne reippaat seiskan pojat pyyhkivät tytöillä lattiaa.
Kommentit (69)
Usein tuohon kympin tyttöyteen liitetään sellaisia piirteitä kuin ahkeruus, tunnollisuus ja kiltteys. Mitä vanhemmaksi elän, sitä enemmän arvostan noita piirteitä. Nykyisin on muotia, että kaikki tehdään äkkiä, joko intuitiolla tai valtavalla lahjakkuudella, vaivannäkö on niin out. Ja kun valvontaa ei ole, jätetään hommat tekemättä, sillä ylpeillään. Ja elämähän on jatkuvaa kilpailua toisia vastaan, asiassa kuin asiassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaan törmännyt. Kympin tyttöjä väheksytään, mutta kympin pojat ovat mahtavia neroja, joilla on loistava tulevaisuus. Tyttöjä pitäisi kehua ja palkita paljon enemmän kuin nyt tehdään.
Miten heitä tulisi palkita ja miksi?
Hyvästä suorituksesta on syytä palkita jollain lailla, oli se sitten hyvä työpaikka, palkka tms. Kyllä kehutkin on kivat. Kuka hullu mitään viitsisi yrittää jos ei siitä millään lailla palkittaisi. Vai viitsisitkö itse?
Kympin tyttöjen palkinto on se kymppi todistukseen (jonka he tutkitusti saavat poikia helpommin).
En ota kantaa sukupuolikysymykseen, mutta palkinto ei kympin tytölle ole joku maaginen kymppi todistuksessa. Palkinto on se, että osasi. Oppi jotain. Juttele joskus kympin tytön kanssa. Itse en ainakaan arvostanut kymppejä, jos koin itse, että ne tulivat turhasta. Jos tuntui, etten hallinnut asiaa, mutta sain kympin, koin että minut oli arvioitu väärin. Kympin tytöt ovat usein hyviä metaoppimisessa. Oman oppimisen analysoimisessa ja seuraamisessa. He huomaavat, mitä eivät opi ja näkevät vaivaa, kunnes oppivat senkin. He kokevat tyydyttävänä sen tunteen, kun on oppinut uuden asian. Ilman tätä tunnetta, kymppi on merkityksetön. Toisaalta he kokevat inhottavana, kun on asia, jota he eivät osaa. He ovat älyllisesti kunnianhimoisia. Vähän kuin joku on liikunnallisesti kunnianhimoinen.
On stereotypia, että kympin tyttöys johtuisi kuuliaisuudesta. Näin voi toki olla, mutta suurin osa kympin tytöistä on itse kunnianhimoisia ja tiedonhimoisia. Ne kympin tytöt, jotka tekevät töitä vanhempiaan tai muita miellyttääkseen, alkavat kapinoida teini-iässä ja heidän arvosanansa laskevat. He kyllästyvät aina pingottamiseen jossain vaiheessa, koska eivät aidosti pidä opiskelemisesta. Aidon kympin tytön tunnistaa tiedonhalusta. Se ei katoa. Koskaan. Se on lapsenomaista uteliaisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaan törmännyt. Kympin tyttöjä väheksytään, mutta kympin pojat ovat mahtavia neroja, joilla on loistava tulevaisuus. Tyttöjä pitäisi kehua ja palkita paljon enemmän kuin nyt tehdään.
Miten heitä tulisi palkita ja miksi?
Hyvästä suorituksesta on syytä palkita jollain lailla, oli se sitten hyvä työpaikka, palkka tms. Kyllä kehutkin on kivat. Kuka hullu mitään viitsisi yrittää jos ei siitä millään lailla palkittaisi. Vai viitsisitkö itse?
Kympin tyttöjen palkinto on se kymppi todistukseen (jonka he tutkitusti saavat poikia helpommin).
En ota kantaa sukupuolikysymykseen, mutta palkinto ei kympin tytölle ole joku maaginen kymppi todistuksessa. Palkinto on se, että osasi. Oppi jotain. Juttele joskus kympin tytön kanssa. Itse en ainakaan arvostanut kymppejä, jos koin itse, että ne tulivat turhasta. Jos tuntui, etten hallinnut asiaa, mutta sain kympin, koin että minut oli arvioitu väärin. Kympin tytöt ovat usein hyviä metaoppimisessa. Oman oppimisen analysoimisessa ja seuraamisessa. He huomaavat, mitä eivät opi ja näkevät vaivaa, kunnes oppivat senkin. He kokevat tyydyttävänä sen tunteen, kun on oppinut uuden asian. Ilman tätä tunnetta, kymppi on merkityksetön. Toisaalta he kokevat inhottavana, kun on asia, jota he eivät osaa. He ovat älyllisesti kunnianhimoisia. Vähän kuin joku on liikunnallisesti kunnianhimoinen.
On stereotypia, että kympin tyttöys johtuisi kuuliaisuudesta. Näin voi toki olla, mutta suurin osa kympin tytöistä on itse kunnianhimoisia ja tiedonhimoisia. Ne kympin tytöt, jotka tekevät töitä vanhempiaan tai muita miellyttääkseen, alkavat kapinoida teini-iässä ja heidän arvosanansa laskevat. He kyllästyvät aina pingottamiseen jossain vaiheessa, koska eivät aidosti pidä opiskelemisesta. Aidon kympin tytön tunnistaa tiedonhalusta. Se ei katoa. Koskaan. Se on lapsenomaista uteliaisuutta.
Ei kyseesä ole mikään stereotypia, vaan tytöt saavat tutkitusti parempia numeroita kuin pojat samalla osaamistasolla. Tuo "tiedonjanosta" jankuttaminen on vain kympin tyttöjen glorifiointia, jolla ei ole mitään tekemistä todellisuuden kanssa. Kypin tytöt saavat kymppejä, koska koulutusjärjestelmä, jossa etenkin naisopettajat palkitsevat tyttöjä liikaa, suosii heitä. Tämä tyttöjä suosiva järjestelmä heijastuu pitkälle tulevaisuuteen ja uranvalintaan.
Oon miettinyt, että kympin tytöt ovat puheissa niin kuin kilttimiehet täällä. Heille keksitään ominaisuuksia, jotka yleensä eivät pidä paikkaansa ja saadaan sitä kautta vähäteltyä ja lytättyä
Vierailija kirjoitti:
Oon miettinyt, että kympin tytöt ovat puheissa niin kuin kilttimiehet täällä. Heille keksitään ominaisuuksia, jotka yleensä eivät pidä paikkaansa ja saadaan sitä kautta vähäteltyä ja lytättyä
Taitaa olla juuri päinvastoin. Kympin tytöille keksitään nimenomaan niitä hyviä ominaisuuksia (ovat vain tiedonjanoisia jne.), mutta tutkimustieto kertoo, että tosiasiassa kympin tytöt pärjäävät lähinnä heitä suosivan ympäristön vuoksi, ja tästä syystä tuo menestys koulumaailmassa ei usein jatku enää työelämässä, kun joudutaan samalle viivalle muiden kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen keski-ikäinen hetero mies ja minäkin huomaan, että Suomessa on kasoisstandardeja. Mutta niitä on toki molempiin suuntiin.
Onko menestyvien tyttöjen ja naisten vähättelyn takana pelko, että miehet menttävät valta-asemansa.
Klassinen asetelmahan on, että mies on parisuhteessa pitempi ja tienaa enempi rahaa. Ja samaa ajatusta tarjotaan kaikkialle muuallekin. Eli miehen pitää olla se johtaja. Ja tätä rakennetta kympin tytöt horjuttaa. Joten helppo tapa selittää ongelma pois on vähätellä kympin tyttöjä.
Jos taas haluaa miettiä menestyykö naiset töissä, niin voi ajatella vaikka lääkäreitä. Kuinka moni ajattelee, että lääkärin sukupuolella on väliä? Ja kuinka monen mielestä lääkäreistä on tullut huonompia, kun lääkärikunta on naisistunut?
Esimerkiksi myynnin puolella yritykset voivat kilpailla maksaa maltaita saadakseen itselleen tietyn naisedustajan tuotteilleen (ja ei, kyseessä ei ole feminiinisten tuotteiden edustus). Mutta koulutodistuksen kympeillä ei ole asian kanssa mitään tekemistä.
Voitteko laittaa linkkiä tutkimuksiin, jotka osoittavat etteivät kympin tytöt pärjää (työ) elämässä. Itse löysin vain tutkimuksia, jotka osoittavat voimakasta korrelaatiota koulumenestyksen ja myöhemmän hyvän elämäntilanteen välillä.
Tarkasteltaessa, mitkä nuoruusiän tekijät ennustavat aikuisiässä saavutettua
koulutustasoa, todettiin, että koulumenestys ja vanhempien sosioekonominen
asema ovat keskeisimpiä ennustajia. Näiden lisäksi naisilla 16-vuotiaana huonoksi
koettu terveys, vapaa-ajan harrastamisen vähyys ja seurustelu sekä miehillä huo-
not suhteet opettajiin ja runsas alkoholinkäyttö ennustivat alempaa koulutustasoa
myöhemmässä iässä (Huurre ym., 2006).
Muuten hyvä mutta tuollaista aloittajan esittämää ilmiötä ei edes ole olemassa. Naisia ei todellakaan nykymaailmassa väheksytä millään tavoin, vaan päinvastoin jumaloidaan ja nostetaan jalustalle.
Hikipinkotyttösillä ja naisilla ylipäätään taitaa olla heikko itsetunto. Ei tietysti mikään ihme, kun feministit lietsovat naisista itkijänaisia.
Marxilaisille ismeille on tyypillistä paitsi valehtelu, asioiden esittäminen juuri päinvastoin kuin ne oikeasti ovat. (vrt. neuvostoliitto muka työläisen paratiisi)
Huoh...
Koulun ulkopuolinen liikunta EI vaikuta liikunnannumeroon. Opettaja EI SAA ottaa sitä huomioon. Liikunnannumero annetaan vain liikuntatuntien perusteella.
Minäkään en ole koskaan yltänyt ysiin tai kymppiin. Ulkonäöltäni olin juuri sellainen kiltti tyttö. Ei ulkonäkö auta kymppiä saamaan, kyllä siinä on jo jotain osattavakin.