Kympin tyttöjen väheksyminen
Miksi opiskelussa hyvin menestyneitä tyttöjä väheksytään? Aina ne on jotain hikipinkoja, jotka eivät osaa lainkaan soveltaa osaamistaan ja saa arvosanansa mekaanisen ulkoaopettelun ja pärstäkertoimen perusteella. Ja luonnollisestikaan he eivät menesty työelämässä, vaan ne reippaat seiskan pojat pyyhkivät tytöillä lattiaa.
Kommentit (69)
Vierailija kirjoitti:
Miksi seiskan pojat pärjäävät kympin tyttöjä paremmin?
Yksi sana : patriarkaatti.
Tämä on älylllisesti laiskan vastaus
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kympin tytöt eivät yleensä ole kympin työntekijöitä.
"Miten seiskan pojat voivat pärjätä elämässään paremmin kuin kympin tytöt? Koulu palkitsee kympin tyttöjä kouluun sopivasta käytöksestä enemmän kuin poikia. Tulos selviää psykologian professori Liisa Keltikangas-Järvisen ja filosofian tohtori Sari Mullolan tuoreesta temperamenttitutkimuksesta, johon osallistui reilu 4000 yhdeksäsluokkalaista ja 274 opettajaa.
Jo ennestään on tiedetty, että koulumenestys ennustaa yllättävän vähän tulevaisuuden menestystä ja esimerkiksi uravalintoja. Yksi selittävä tekijä on, että osaa ns. kympin tytöistä on koulussa palkittu liikaa kouluun sopivasta käytöksestä osaamisen kustannuksella.
– Tämän jälkeen työelämässä ei selvitä, koska ei ole totuttu ponnistelemaan ja venymään hyvän tuloksen eteen. Positiivinen vinouma pätee erityisesti tyttöihin."
https://www.opetin.fi/tutkimus-temperamentti-vaaristaa-kouluarvosanoja/
Tuo selittävä tekijä on ihan puhdas arvaus, jota itse opena ihmettelen. Toisin kuin yhteiskunta ja vanhemmat tuntuvat kuvittelevan, minä opena en todellakaan anna oppiaineesta arvosanaa käytöksen mukaan. Sehän olisi laitontakin. Ne, jotka minulta saavat kiitettävän, ovat hyviä kirjoittajia ja lukijoita ja tietävät ikäisekseen paljon kielestä ja kulttuurista. Toki he ovat myös osoittaneet venymiskykyä suorittamalla kaikki tehtävänsä hyvin.
Minä en edes tajua, miten ihmeessä voisi käydä niin, että pojalle, joka on villi ja vilkas, annettaisiin seiska, vaikka osaaminen olisi ysiä. Itse asiassa tutkimusten mukaan esim. äikänopet antavat pojalle helpommin hyvän arvosanan kuin tytölle, koska tämähän osaa pojaksi hyvin. Koko poikien sortaminen on mielestäni myytti.
Tyttöjen "huonompi" menestys työelämässä johtunee ennen kaikkea siitä, että he ovat usein kiinnostuneita hoivaamisesta yms. mistä ei makseta ja arvostavat muita asioita enemmän kuin palkkaa ja ulkoista menestystä. Ihan testosteroninkin vuoksi pojilla on keskimäärin kovempi tarve kilpailla ja menestyä ja johtaa. Mutta kaikesta toki aina syytetään koulua ja opettajia. Meidän pitäisi muuttaa koko yhteiskunta ja sukupuolten roolit, jotka toisin kuin moni haluaa uskoa, perustuvat kuitenkin suurelta osin ihan hormonitoimintaan ja geeneihin.
Mihinhän tutkimuksiin arvon "ope" nyt oikein viittaa? Saisko linkin vai veditkö hatustasi?
Tuo on ilmeisesti sama ope, jolla täällä on aina suuria vaikeuksia ymmärtää lukemaansa. Eihän hän nytkään yhtään tajunnut mihin kommentoi. En suosittele kysymään mitään "tutkimuksia" häneltä.
Etköhän sä edelleenkin älyllä, lahjakkuudella ja töillä saa hyviä numeroita? Eli jotain niiden numeroiden eteen täytyy tehdä. Tai jotain täytyy käsittää???? Tietääkseni ainakin Suomessa.
Monet kympin tytöt ovat tottuneet näkemään vaivaa menestyksensä eteen. Tällaiset pärjäävät myös yliopistossa ja lukiossa hyvin. Usein huomattavasti niitä oppilaita paremmin, jotka luottivat maalaisjärkeensä lukiossa. Yliopistossa pitää jotain joskus oppiakin. Kympin tytöt tosin häviävät monesti siinä, etteivät osaa myydä osaamistaan oikein. Siksi heillä voi olla vaikeuksia saada ensimmäistä työpaikkaa. Siinä pitää olla itsevarmuutta kertoa, miksi minä olen paras tehtävään ja mitä osaan. Oma keskiarvoni luonnontieteellisellä alalla 4,8. Osaan syvällisesti monia asioita. Kirjallisesti. Mutta menen lukkoon, jos joku kysyy, mitä osaan. Ei hyvä. Tänä vuonna tulevat eteen yliopiston pakolliset äidinkielen opinnot. Menen suullisen ilmaisutaidon kurssille. Kaltaiseni valitsevat aina kirjallisen ilmaisun, koska se on heille helppoa. Juuri siksi pitää valita suullinen.
Vierailija kirjoitti:
Kympin pojat vasta ovatkin vaikeassa asemassa: ikätoverit syrjii vastaavasti kuin niitä tyttöjäkin ja aikuiset toisaalta ignooraa ryhmän täysin. Heistä ei puhuta, koska pissavehkeet jne.
Seiskan tytöt taas ovat kelpokamaa nostattamaan ilkeiden open lellikkien itsetuntoa. Mikään ei piristä kuten kunnon pilkka!
No ei syrji. Jos on hiljainen ja syrjäänvetäytyvä, on sitä silloinkin, vaikka keskiarvo olisi kuutonen. Iloisia, mukavia ja sosiaalisia harvoin syrjitään oli keskiarvo mikä tahansa. Minulla on kaksi kympin poikaa ja kummallakin on kavereita. Itse olin lähes kympin tyttö enkä koskaan pilkannut ketään koulussa. Harva valitsee kavereitaan keskiarvon perusteella.
Vierailija kirjoitti:
Ne arvosanat ei kerro kaikkia oleellisia taitoja. Niistä voi päätellä vain osan ihmisestä. Ehkä koulunkin pitäis panostaa siinä et lapselle annetaan tarpeeksi palautetta muistakin taidoista ja ominaisuuksista kuin pelkästään oppiaineiden suorittamisesta.
Peruskoulun tehtävä on opettaa tietyt yleissivistävät tiedot. Siellä ei arvioida ihmisiä sen perusteella, ovatko he hyviä tyyppejä, koska se ei ole peruskoulun tarkoitus. Ne hyvät tyypit saavat ihan tarpeeksi sosiaalista palautetta siitä, että ovat kivoja. Jos siis oikeasti ovat sitä. Koulu on aina myös sosiaalinen oppimisympäristö.
Vierailija kirjoitti:
Ne arvosanat ei kerro kaikkia oleellisia taitoja. Niistä voi päätellä vain osan ihmisestä. Ehkä koulunkin pitäis panostaa siinä et lapselle annetaan tarpeeksi palautetta muistakin taidoista ja ominaisuuksista kuin pelkästään oppiaineiden suorittamisesta.
Koulussa annetaan palautetta myös muista ominaisuuksista ja taidoista. Esimerkiksi lapsen käytöksestä annetaan palautetta. Se kertoo ryhmätaidoista tai tunteiden säätelykyvystä. Vai pitäisikö antaa palautetta juuri siitä, missä kukin lapsi sattuu olemaan hyvä. Se on perheen tehtävä. Koulun tehtävä on opettaa tietyt tiedot ja tukea sosiaalisen käytöksen oppimista.
Koulussa hyviä numeroita saa sillä, että on hyvä muisti ja tekniikka ulkoamuistamiseen. Tuo sama ominaisuus auttaa aineessa kuin aineessa (lukuaineet). Kielissä pärjäät kokeissa, kun muistat sanastot ja kielioppisäännöt. Fysiikassa muistat eri lait ja kemiassa alkuainetaulokon. Matematiikka on ehkä ainoa poikkeus, sillä siinä pelkkä muisti ei riitä, siinä on ymmärrettävä numeroita. Matikka taas toisaalta usein onkin kympin tyttöjen kompastuskivi ja akileen kantapää.
Työelämä taas harvoin perustuu ulkoa muistamiseen. Jonkun projektin menestyksekäs läpivienti vaatii toki ymmärrystä substanssista, mutta myös esim. taitoa tiimin motivointiin, kykyä yhdistää eri asioita kokonaisuuksiksi ja vaikkapa ovelaa neuvottelutaitoa budjetin varmistamiseksi. Se voi vaatia rohkeaa päätöksentekokykyä ja kykyä riskinottoon.
On siksi erikoista, että edes ihmetellään "kympin tyttöjen" vain keskiverrosta menestyksestä työelämässä. Eihän ne ole mitenkään korreloivia. Kysymys on yhtä relevantti jos ihmettelisin sitä miksei kolmiloikkaajat menesty kymmenottelussa. Onhan siitä kolmiloikkataustasta hyötyä, mutta se on vasta osa kakkua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaan törmännyt. Kympin tyttöjä väheksytään, mutta kympin pojat ovat mahtavia neroja, joilla on loistava tulevaisuus. Tyttöjä pitäisi kehua ja palkita paljon enemmän kuin nyt tehdään.
Miten heitä tulisi palkita ja miksi?
Hyvästä suorituksesta on syytä palkita jollain lailla, oli se sitten hyvä työpaikka, palkka tms. Kyllä kehutkin on kivat. Kuka hullu mitään viitsisi yrittää jos ei siitä millään lailla palkittaisi. Vai viitsisitkö itse?
Minä olen keski-ikäinen hetero mies ja minäkin huomaan, että Suomessa on kasoisstandardeja. Mutta niitä on toki molempiin suuntiin.
Onko menestyvien tyttöjen ja naisten vähättelyn takana pelko, että miehet menttävät valta-asemansa.
Klassinen asetelmahan on, että mies on parisuhteessa pitempi ja tienaa enempi rahaa. Ja samaa ajatusta tarjotaan kaikkialle muuallekin. Eli miehen pitää olla se johtaja. Ja tätä rakennetta kympin tytöt horjuttaa. Joten helppo tapa selittää ongelma pois on vähätellä kympin tyttöjä.
Jos taas haluaa miettiä menestyykö naiset töissä, niin voi ajatella vaikka lääkäreitä. Kuinka moni ajattelee, että lääkärin sukupuolella on väliä? Ja kuinka monen mielestä lääkäreistä on tullut huonompia, kun lääkärikunta on naisistunut?
Vierailija kirjoitti:
Nykyisin kiltteys ja nöyryys eivät ole valttia ):
Minun kympin tyttöni eivät kumpikaan ole erityisen kilttejä eikä varsinkaan nöyriä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaan törmännyt. Kympin tyttöjä väheksytään, mutta kympin pojat ovat mahtavia neroja, joilla on loistava tulevaisuus. Tyttöjä pitäisi kehua ja palkita paljon enemmän kuin nyt tehdään.
Hyvästä suorituksesta on syytä palkita jollain lailla, oli se sitten hyvä työpaikka, palkka tms. Kyllä kehutkin on kivat. Kuka hullu mitään viitsisi yrittää jos ei siitä millään lailla palkittaisi. Vai viitsisitkö itse?
En ole tuo, jolle vastasit, mutta haluaisin silti sanoa jotakin oleellista palkinnoista. Minä palkitsen itse itseni. Muiden ihmisten kehuja on turha elämässä odottaa. Ne ovat iloinen poikkeus. Yleensä ihmiset ovat niin kiinni vain omassa suorituksessaan, etteivät huomaakaan, miten hyvin muut menestyvät. Jos esimerkiksi menestyn hyvin tentissä tajuttuani kurssin sisällön, kerron itselleni, että ymmärsin oikein. Olen oppinut jotakin uutta, mitä en ennen tiennyt enkä olisi oppinut, jos en olisi tälle kurssille tullut. Samaa teen, jos EN menestynyt juuri tentin kysymyksissä. Opinpahan nämä 30 muuta uutta asiaa. Tätä voi soveltaa ihan mihin tahansa. Jos onnistun piristämään ystävää, kerron itselleni, että sain hänelle hyvän mielen pienellä teolla. Jos saan projektin töissä läpi kunnialla ja alaiseni osallistumaan kehittelyyn, kerron itselleni, että minulla on loistavat johtamistaidot. Sain jokaisesta parhaan irti. Jos laihdun, kiitän itseäni elämäni parantamisesta. Ja niin edelleen ad infinitum.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole tuo, jolle vastasit, mutta haluaisin silti sanoa jotakin oleellista palkinnoista. Minä palkitsen itse itseni. Muiden ihmisten kehuja on turha elämässä odottaa. Ne ovat iloinen poikkeus. Yleensä ihmiset ovat niin kiinni vain omassa suorituksessaan, etteivät huomaakaan, miten hyvin muut menestyvät. Jos esimerkiksi menestyn hyvin tentissä tajuttuani kurssin sisällön, kerron itselleni, että ymmärsin oikein. Olen oppinut jotakin uutta, mitä en ennen tiennyt enkä olisi oppinut, jos en olisi tälle kurssille tullut. Samaa teen, jos EN menestynyt juuri tentin kysymyksissä. Opinpahan nämä 30 muuta uutta asiaa. Tätä voi soveltaa ihan mihin tahansa. Jos onnistun piristämään ystävää, kerron itselleni, että sain hänelle hyvän mielen pienellä teolla. Jos saan projektin töissä läpi kunnialla ja alaiseni osallistumaan kehittelyyn, kerron itselleni, että minulla on loistavat johtamistaidot. Sain jokaisesta parhaan irti. Jos laihdun, kiitän itseäni elämäni parantamisesta. Ja niin edelleen ad infinitum.
Tämä on se oikea syy menestykseen. Jotta voi saada parasta itselleen, ei kannata odottaa paljoa muilta tai yhteiskunnalta. Jotain voi saada, mutta ei läheskään niin paljon kuin mitä itse voi itselleen antaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyisin kiltteys ja nöyryys eivät ole valttia ):
Minun kympin tyttöni eivät kumpikaan ole erityisen kilttejä eikä varsinkaan nöyriä.
Tästä huolimatta kiltteys ja nöyryys ovat ominaisuuksia, joita ei pitäisi halveksia. Ne ovat hyviä ominaisuuksia. Kiltit ja nöyrät menestyvät usein yllättävän hyvin elämässä. Ilkeä ja ylimielinen pärjää vain, jos päätyy johtavaan asemaan. Muuten häntä usein syrjitään, koska ei kukaan jaksa ilkeän kanssa olla vapaaehtoisesti tekemisissä. Hyvän luonteen omaava menestyy missä asemassa tahansa. Toisin kuin usein luullaan, suosituimmat ihmiset ovat mukavia.
Vierailija kirjoitti:
Koulussa hyviä numeroita saa sillä, että on hyvä muisti ja tekniikka ulkoamuistamiseen. Tuo sama ominaisuus auttaa aineessa kuin aineessa (lukuaineet). Kielissä pärjäät kokeissa, kun muistat sanastot ja kielioppisäännöt. Fysiikassa muistat eri lait ja kemiassa alkuainetaulokon. Matematiikka on ehkä ainoa poikkeus, sillä siinä pelkkä muisti ei riitä, siinä on ymmärrettävä numeroita. Matikka taas toisaalta usein onkin kympin tyttöjen kompastuskivi ja akileen kantapää.
Työelämä taas harvoin perustuu ulkoa muistamiseen. Jonkun projektin menestyksekäs läpivienti vaatii toki ymmärrystä substanssista, mutta myös esim. taitoa tiimin motivointiin, kykyä yhdistää eri asioita kokonaisuuksiksi ja vaikkapa ovelaa neuvottelutaitoa budjetin varmistamiseksi. Se voi vaatia rohkeaa päätöksentekokykyä ja kykyä riskinottoon.
On siksi erikoista, että edes ihmetellään "kympin tyttöjen" vain keskiverrosta menestyksestä työelämässä. Eihän ne ole mitenkään korreloivia. Kysymys on yhtä relevantti jos ihmettelisin sitä miksei kolmiloikkaajat menesty kymmenottelussa. Onhan siitä kolmiloikkataustasta hyötyä, mutta se on vasta osa kakkua.
Todellinen kympin tyttöhän on se, joka pystyy kympin arvoisiin suorituksiin lukuaineiden lisäksi myös kuvaamataidossa, musiikissa, liikunnassa ja matematiikassa. Pelkkä lukuaineiden ja kielien hallitseminen ei riitä siihen, että on kympin tyttö.
En dissaa ketään, enkä ymmärrä, miten 10 tyttö ei osaisi soveltaa tietoa, kun lukion kokeissa on melkoisen usein tehtäviä, joissa sitä oppimaansa pitää soveltaa, eikä ulkoaopettelu riitä kokeessa hyvään arvosanaan.
Mutta mun mielestä osa tytöistä saa helpommin todistukseen niitä kymppejä. Minunkin luokallani, sekä yläasteella, että lukiossa, oli tyttöjä, jotka saivat kokeista samoja numeroita, kuin minä, eli 9- aina sinne 9,5, harva sai koskaan 10. Minä sain lähes joka aineesta numeroksi 9. Liikunnasta sain 8, vaikka olin kilpaurheilija ja osallistuin liikuntatunneille innokkaalla mielellä, onnistuin kuntotesteissä (näissä pärjäsin superhyvin) ja varusteet oli kunnossa. Sitten meillä oli tyttöjä, jotka saivat 9 tai 10, vaikka eivät harrastaneet liikuntaa tuntien ulkopuolella. Muutenkin tein läksyt aina huolellisesti ja palautin tehtävät ajoissa. En ole koskaan istunut jälki-istunnossa tai saanut huomautuksia. Mutta minulla olikin mustaksi värjätyt hiukset, lävistyksiä yms. Ne tytöt, jotka saivat samoilla koetuloksilla 10 todistukseen, olivat sellaisia kiltin näköisiä. Tämän kokemuksen perusteella en usko tasavertaiseen arvosteluun koulumaailmassa.
Turhaan tästä tehdään jotain sukupuolikysymystä, sillä ei ole juurikaan merkitystä. Yleensä kympin oppilaat ovat sosiaalisesti lahjattomampia kuin vaikka seiskan oppilaat joten on luonnollista ettei niihin kiinnitetä huomiota samalla tavalla. Ujo ja introvertti ihminen ei jää porukoiden mieliin samalla tavalla kuin itsevarma ja röyhkeä ihminen.
Kai te nyt olette huomanneet sen, että tässä kulttuurissa vähemmän menestyneitä tsempataan ja niitä jotka menestyy väheksytään jollain tasolla, sehän on sitä tasa-arvoa ja yritetään, ettei huonommin menestyneet masennu ja ajattele, ettei heistä tule mitään, kun eivät ole kympin oppilaita. Oletetaan, että kympin oppilaat ovat juonessa mukana ja tietävät kyllä itse arvonsa. Homma toimisi muuten, mutta kun kuvioon astuvat feministit, jotka eivät kaipaa sytykettä patriarkaatin syyttelylle...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kympin tyttöjen palkinto on se kymppi todistukseen (jonka he tutkitusti saavat poikia helpommin).
Mihinhän tutkimuksiin arvon "ope" nyt oikein viittaa? Saisko linkin vai veditkö hatustasi?