Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Appivanhemmat kyllä ihan oikeesti alkaa olla alkoholisoituneita - vaikka tästähän ei tietenkään voi mitään puhua

Vierailija
14.08.2017 |

Tässä olen toistakymmentä vuotta avioliitossani seurannut, miten appivanhemmat jatkaa sitä "kosteaa vapaa-ajan viettoaan" , vaikka ikää on jo yli 70 vuotta, eikä kunto enää sama kuin nuorempana.

Minun appivanhempani ovat sellaisia menestyviä ja aktiivisia eläkeläisiä. Vielä on ukolla joku firma toiminnassa että voi vähän bisnestä pyöritellä. (Ja laittaa kuluja firman piikkiin...).
Heillä on näiden bisnesten kautta paljon tapaamisia ja laaja tuttavapiiri, jonka kanssa sitten aikaa vietetään. Joka tapahtumaan ja tapaamiseen liittyy alkoholi.

Käydään hiihtämässä Lapissa (=vedetään kännit joka ilta, tiedän, kun olen ollut mukana). Mennään Espanjaan lomalle (=vedetään viiniä ja brandyä jo puoleltapäivin). Mikäli heille soittaa klo 19. -21 välillä, ovat he molemmat yleensä pienessä hiprakassa vähintään, nykyään yhä useammin selvästi humalassa. Nukkumaan mennäänkin sitten jo 21.00. Tällöin voi pokkana herätä 6.30 ja alkaa touhuumaan omiaan sekä ihmetellä, miten toiset ne nukkuu niin pitkään.

Eniten tässä huolestuttaa appiukon auton käyttö ja sen kunto. En oikein usko että hän on välttis ihan ajokunnossa kuitenkaan vaikka itse näin ajattelee.

Mistään juomiseen vivahtavastakaan ei saa mainita. Mies ei tietenkään sano, sillä hän tietää perheen sisäiset tabu-aiheet. Minä taas olen ulkopuolisena tehnyt käyttäytymismokia kun olen ääneen sanonut, että onkos ukki vähän ottanut, tai että onpas tätä viiniä mennyt täällä hurjasti. (Anoppi oli aivan jähmettynyt, hän oli nimittäin sen tonkan lipittänyt). Asiasta ei saa puhua.

Useimmat juopot näyttää ulospäin suoraselkäisiltä työssäkäyviltä tai joltain urheilupukuisilta lenkkeilijöiltä. Lenkillä käydään vaan sen takia että on joko morkkis edellispäivästä tai että saadaan oikeutettua illan kestit 3 litran tonkan kanssa...

En väitä ollenkaan ettenkö minäkin joisi ja nimenomaan alkoholi on usein vapaa-ajalla mukana meilläkin. Minua vaan häiritsee tuo appivanhempien esittäminen ja täysin ryyppäämisen kieltäminen. Semmoista kuin krapula ei heillä ole olemassakaan, ollaan vaan "väsyneitä".

Kommentit (282)

Vierailija
41/282 |
15.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi appivanhemmat eivät saisi elää omaa elämäänsä? Ihan tiedoksi, että ei se firma saa niitä edustuskuluja kovinkaan paljoa vähentää, jos ei ole tarpeeksi liikevaihtoa, joten turhaan suret menetettyjä veroeuroja.

Nosta ihmeessä kissa pöydälle ja hyväksy se, että appivanhemmilla on yhtä vakaa käsitys sinun lastenhoitotaidoistasi kuin sinulla heidän juomisestaan.

No harmittaahan se jos niinkin läheisillä ihmisillä kuin isovanhemmilla viina menee ohi suhteista lähisukulaisiin. Jokaisella toki on oikeus kusta omiin muroihinsa ja jokaisella sivullisella on oikeus olla siitä harmissaan.

Vierailija
42/282 |
15.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä teidän pitää yrittää holhota aikuisia ihmisiä?

Runsas alkoholinkäyttö on yksi suurimmista kansantalouden tasoisista riskeistä. Miksi holhota -  minusta pikemminkin miksi ei saa millään lailla puuttua? Tupakasta saa puhua, ylipainosta joo, mutta viina on jokaisen oma asia? Kun vielä jokainen maksaisi sitten ne terveyskustannukset. Kun herrasmiesjuoppo dementoituu ennenaikaisesti on hoitomaksu yhteiskunnalle hurja.

Toisaalta urheilevan terveesti eläneen miehen dementia maksaa vielä enemmän, koska se pentele pysyy vuosia hengissä. Vanha juoppo yleensä posauttaa maksansa aika varhain, vaikka dementian takia viinanjuonti loppuisi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/282 |
15.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä siinä sitten on, että toisten juomisia pitää vahdata? Ymmärrän oikein hyvin että katsoo itse mitä juo, milloin juo ja kuinka paljon juo. Senkin ymmärrän että toisen juomiseen puuttuu, jos se on päätöntä dokaamista. Mutta kun näillä jeesustelijoilla on tapana puuttua toisten juomiseen noin muutenkin. Kyllä jos mä olen lapin lomalla ja espanjassa, niin varmaan juon viiniä ja sangriaa. En juo sitä ylettömästi, mutta juon silti. Ja kyllä - tahdon päihtyä siitä. Jos en haluaisi päihtyä, voisin aivan yhtä hyvin juoda mehua. En mä tarvitse ketään jeesustelijaa siihen viereen kummastelemaan ja hämmästelemään asiaa. En mä tarvitse siihen yhtään moraalinvartijaa, joka vihjailee alkoholismista. Oli se alkoholismia tai ei, niin en mä kaipaa ketään muistuttamaan siitä että viina on viisasten juomaa. Vituttaa lähinnä.

Näille ihmisille on tyypillistä etteivät he aidosti ole sinusta huolissaan. On vain kiva vittuilla ja leikkiä olevansa parempi ihminen. Joku sanoikin, että "mutta kun ei jaksa sitä että oot tuollaisessa pikkusievässä". No mitä helvettiä sitten lähtee meidän kanssa sinne Ylläkselle?! Ei kai kukaan häntä sinne pakottanut mukaan ole! Vai tuliko se nyt jotenkin sitten yllätyksenä, että tälläKIN kertaa siellä juodaan iltaisin. Ei mitään perskännejä, mutta juodaan silti.

Ja usein tämän jeesustelijan ystävä/isä/sukulainen ties kuka on joskus aikoinaan ryypännyt tosissaan. Vetänyt pullokaupalla viinaa, hakannut vaimonsa ja rikkonut kämppänsä päissään. Sitten näitä traumoja vastaan onkin täysin ns. perusteltua vittuilla ja moralisoida muita. Itse hän kun ei ota kun sen 1 saunasidukan, niin helppohan se on jeesustella.

Millon joku sitten juo liikaa? No ensisijaisesti sen määrittelee henkilö itse tai puoliso. Jos on pieniä lapsia, niin rajat ovat tottakai myös erit. Mutta se että tällainen kuus'vitonen ukko tai akka vetää viiniä oman mielensä mukaisesti vielä kohtuudella, niin se on vitun näätää tulla sen kaks'kasin miniän tulla siihen jeesustelemaan viinin määrästä.

Vierailija
44/282 |
15.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tissuttelevatko nämä siis kotonakin koko ajan? Vai lähinnä näillä reissuilla?

Vierailija
45/282 |
15.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toisen aikuisen alkoholinkäyttö on ongelma vain läheisriippuvaiselle. Terveet rajat sisäistänyt ihminen kun osaa esim jättää vierailut väliin, jos isäntäväki tekee jotain, jota ei itse hyväksy. Harmittaako se? Toki, mutta silti ei ole ongelma, jonka voisi itse ratkaista.

Ei se aina ole noin mustavalkoista. Omat vanhemmat ovat kuitenkin omat vanhemmat ja niille moni antaa paljon anteeksi. Tosi usein se juominen on ainakin aluksi toisen vanhemman ongelma, eikä haluta hylätä sitä toista joka on myös tukulassa tilanteessa alkoholistipuolisonsa kanssa. Varsinkin jos toimeentulo tulee jotenkin puolison kautta, kuten yhteisessä yritystoiminnassa, niin kyllä siitä on suuri kynnys lähteä. Useinhan nämä ongelmat pahenee pikkuhiljaa ja sietokynnys kasvaa kun asioihin tottuu.

Hämmästyttää miten paljon aina löytyy ymärtäjiä juopoille.

Vierailija
46/282 |
15.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä siinä sitten on, että toisten juomisia pitää vahdata? Ymmärrän oikein hyvin että katsoo itse mitä juo, milloin juo ja kuinka paljon juo. Senkin ymmärrän että toisen juomiseen puuttuu, jos se on päätöntä dokaamista. Mutta kun näillä jeesustelijoilla on tapana puuttua toisten juomiseen noin muutenkin. Kyllä jos mä olen lapin lomalla ja espanjassa, niin varmaan juon viiniä ja sangriaa. En juo sitä ylettömästi, mutta juon silti. Ja kyllä - tahdon päihtyä siitä. Jos en haluaisi päihtyä, voisin aivan yhtä hyvin juoda mehua. En mä tarvitse ketään jeesustelijaa siihen viereen kummastelemaan ja hämmästelemään asiaa. En mä tarvitse siihen yhtään moraalinvartijaa, joka vihjailee alkoholismista. Oli se alkoholismia tai ei, niin en mä kaipaa ketään muistuttamaan siitä että viina on viisasten juomaa. Vituttaa lähinnä.

Näille ihmisille on tyypillistä etteivät he aidosti ole sinusta huolissaan. On vain kiva vittuilla ja leikkiä olevansa parempi ihminen. Joku sanoikin, että "mutta kun ei jaksa sitä että oot tuollaisessa pikkusievässä". No mitä helvettiä sitten lähtee meidän kanssa sinne Ylläkselle?! Ei kai kukaan häntä sinne pakottanut mukaan ole! Vai tuliko se nyt jotenkin sitten yllätyksenä, että tälläKIN kertaa siellä juodaan iltaisin. Ei mitään perskännejä, mutta juodaan silti.

Ja usein tämän jeesustelijan ystävä/isä/sukulainen ties kuka on joskus aikoinaan ryypännyt tosissaan. Vetänyt pullokaupalla viinaa, hakannut vaimonsa ja rikkonut kämppänsä päissään. Sitten näitä traumoja vastaan onkin täysin ns. perusteltua vittuilla ja moralisoida muita. Itse hän kun ei ota kun sen 1 saunasidukan, niin helppohan se on jeesustella.

Millon joku sitten juo liikaa? No ensisijaisesti sen määrittelee henkilö itse tai puoliso. Jos on pieniä lapsia, niin rajat ovat tottakai myös erit. Mutta se että tällainen kuus'vitonen ukko tai akka vetää viiniä oman mielensä mukaisesti vielä kohtuudella, niin se on vitun näätää tulla sen kaks'kasin miniän tulla siihen jeesustelemaan viinin määrästä.

Juoppohan ei koskaan juo omasta mielestään liikaa.

Silloin kun alkoholi alkaa haitata elämää ja läheisten elämää, niin se on liikaa.

Vierailija
47/282 |
15.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eniten taitaa miniöitä harmittaa, kun vanhukset nauttii elämästä, eikä hoida lapsenlapsia:)

Hyvähän se on että ryyppäävät, kuolo korjaa nopeammin :D

Tästä voisi päätellä, että sinulla ei ole rakastavia appi- eikä muitakaan vanhempia. Minulla on appivanhemmat, joita rakastan.

Vierailija
48/282 |
15.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämästä pitää nauttia ja ei mitään haittaa, vaikka se elämä pari vuotta siitä lyhenee. Parempi elää nauttien ja "eläen", kuin natkuttaen ja valittaen, ellei siinä ole mitään tuhovaikutuksia (kännissäajoa, pikkulasten unohtamista tms.)

Sitä paitsi viinitonkka kahdelle on todella vähän, yksinkin sen vetäisee.

Vierailija
49/282 |
15.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eniten taitaa miniöitä harmittaa, kun vanhukset nauttii elämästä, eikä hoida lapsenlapsia:)

Hyvähän se on että ryyppäävät, kuolo korjaa nopeammin :D

Tästä voisi päätellä, että sinulla ei ole rakastavia appi- eikä muitakaan vanhempia. Minulla on appivanhemmat, joita rakastan.

No ei todellakaan ole, 50% lasteni isovanhemmista on jo juonut itsensä mullan alle ja toiset 50% on menossa hyvää vauhtia perässä. Mutta ei ole minun ongelmani, jokainen elää omaa elämäänsä.

Vierailija
50/282 |
15.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun omilla vanhemmilla sama juttu. Siitä lähtien kun täyttivät 50 ja lapset muutti pois kotoa niin en ole tainnut pariin kolmeen vuoteen heitä nähnyt ilman että he joisivat. Usein vain pari kolme annosta päivässä mutta esim. mökillä aamusta iltaan juoma kädessä. Ilman että missään vaiheessa on kovaa humalaa, mutta jatkuva tissuttelu käynnissä. Vähän hankalaa juuri kun kyllä se hieman häiritsee ja ihmetyttää mutta rajoja ei siinä mielessä ole ylitetty että kehtaisi aikuiselle huomauttaa. Paitsi kerran äiti sammui mutta oli kyllä seuraavana aamuna itse sen verran nolona että en jaksanut huomauttaa.

Saa nähdä miten tilanne muuttuu ensimmäisten lastenlasten myötä vai muuttuuko. Mitä kokemuksia ihmisillä on siitä että osaako tollaiset tissuttelijat hillitä lasten seurassa lomien viettoaan? Toki voi jonkin verran ottaa lastenkin kanssa mutta en ehkä sellaista mökkeilyn mallia haluaisi olla antamassa että klo 11 aamulla aloitetaan ja juodaan 13h putkeen tasaista tahtia.

Vierailija
51/282 |
15.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kirjoitinko minä tämän....niin tutulta kuulostaa.

Appivanhemmat eivät ryyppää vaan anoppi juo drinksuja yms.

Lapissa kännäävät, Espanjassa kännäävät ja mökillä kännäävät.

Mutta omasta mielestä viina ei ole ongelma😂

Asiahan ei sinulle kuulu millään tavalla

Vierailija
52/282 |
15.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarkkaile omia vanhempiasi.  Vai eikö heitä ole?

Jos alat ohjailla toisten elämää-tulet jäämään perinnöttä.

Oooo, pelottava uhkaus. Onneksi velat ei periydy, eikä juopoilla muuta ole.

Vierailija
53/282 |
15.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä teidän pitää yrittää holhota aikuisia ihmisiä?

Runsas alkoholinkäyttö on yksi suurimmista kansantalouden tasoisista riskeistä. Miksi holhota -  minusta pikemminkin miksi ei saa millään lailla puuttua? Tupakasta saa puhua, ylipainosta joo, mutta viina on jokaisen oma asia? Kun vielä jokainen maksaisi sitten ne terveyskustannukset. Kun herrasmiesjuoppo dementoituu ennenaikaisesti on hoitomaksu yhteiskunnalle hurja.

Toisaalta urheilevan terveesti eläneen miehen dementia maksaa vielä enemmän, koska se pentele pysyy vuosia hengissä. Vanha juoppo yleensä posauttaa maksansa aika varhain, vaikka dementian takia viinanjuonti loppuisi.

Tämä on kai esimerkki siitä kun tiedetään kaiken hinta, mutta ei minkään arvoa.

Vierailija
54/282 |
15.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isäni on alkoholisti. Hän saa toki elää miten haluaa, mutta välit kärsii kun pommittaa umpihumalassa mua soitoillaan, joiden aikana uhoaa, räyhää, syyttelee. Ei onnistu myöskään olemaan selvin päin silloin harvoin kun tavataan. Alkoholismi vaikuttaa koko lähipiiriin erittäin haitallisesti mentyään sen pisteen ohi että ei voi olla selvinpäin tapaamisilla. Lapset pelkää juoppoa ukkia. Sillä aineella tuhoaa usein kaikki ihmissuhteet.

Hyi helvetti. Itsellä takana n. 20 vuotta vastaavaa puhelinterroria. Lapsia ei ole ja hiljaa odotankin, että nämä puliukot kuukahtavat niin ei tarvitse larpata mitään perhejouluja yms. näiden kanssa.

Vierailija
55/282 |
15.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nobelin palkinnon joåa ehkä 10 vuotta peräkkäin saisi se, joka keksisi nämä alkoholismi-, päihderiippuvuus-  ja vaikka ylipaino-ongelmatkaan ratkaistua. Niihin ei vain ole keksitty yleisesti toimivaa hoitoa, vaikka tiedetäänkin, että lopettaminen on ratkaisu. Tukea voi antaa, jos toinen pyytää, mutta turhaa on syyllistää, ei se ainakaan auta.

Ihminen on vain ihminen ja toinen on heikompi toista-

Vierailija
56/282 |
15.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ihan sama. Mitään ongelmaahan tässä ei heidän mielestään ole, koska juovat omasta mielestään hyvin sivistyneesti. He juovat kyllä kalliita ja hienoja viinejä, mieluiten alkon tilausvalikoimasta, mutta helposti monen monta litraa vuorokaudessa per henki. Alkoholistithan juovat vain kossua tai halpaa olutta, joten heidän alkoholin käytössä ei voi olla mitään ongelmaa.

Anoppi jaksaa vielä aina kertoa miten he eivät ikinä juoneet yhtään alkoholia omien lastensa ollessa pieniä, mutta ei voi käsittää miksi me ei haluta "viinistä nauttineita" isovanhempia lasten seuraan tai "mummon mehulaatikko"-tyyliset jutut

ei jaksa naurattaa.

Vierailija
57/282 |
15.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Isäni on alkoholisti. Hän saa toki elää miten haluaa, mutta välit kärsii kun pommittaa umpihumalassa mua soitoillaan, joiden aikana uhoaa, räyhää, syyttelee. Ei onnistu myöskään olemaan selvin päin silloin harvoin kun tavataan. Alkoholismi vaikuttaa koko lähipiiriin erittäin haitallisesti mentyään sen pisteen ohi että ei voi olla selvinpäin tapaamisilla. Lapset pelkää juoppoa ukkia. Sillä aineella tuhoaa usein kaikki ihmissuhteet.

Hyi helvetti. Itsellä takana n. 20 vuotta vastaavaa puhelinterroria. Lapsia ei ole ja hiljaa odotankin, että nämä puliukot kuukahtavat niin ei tarvitse larpata mitään perhejouluja yms. näiden kanssa.

Meidän kännisoittelija on soitellut myös mun työpaikalle, työkaverilleni,mun miehelle, mun miehen vanhemmille. Painajainen ja häpäisy! Monet kertoo että juopot häpeilee ja vetäytyy tajutessaan oman tilansa. No ei tämä yksi räyhääjä joka on mielestään hurmaava seuramies. Vänkää tapaamista ruokaravintolassa vaikka on munannut itsensä siellä mekkaloimalla, oksentamalla ja kaatuilemalla. Ei siis tajua että tapaaminen oli kauhea- ehkä ei muista kun käyttää myös pillereitä.

Vierailija
58/282 |
15.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoholi lisää muistisairauksien riskiä, jälkeläiset joutuvat sitten hoitamaan, kun iskee dementia tai alzheimer. Tästä syystä kyttään omien vanhempien juomista ja he ovatkin onneksi vähentäneet paljon.

Vierailija
59/282 |
15.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antakaa meidän mummojen ja pappojen tehdä elämässämme mitä huvittaa, jos siitä ei ole teille lapsille/lastenlapsille haittaa.

Vierailija
60/282 |
15.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama täällä. Lisäksi vielä käyttää runsaasti lääkkeitä. Inhottaa kuunnella niitä vanhojen asioiden kaiveluja. Ei välttämättä muista seuraavana päivänä edes soittaneensa.