Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Appivanhemmat kyllä ihan oikeesti alkaa olla alkoholisoituneita - vaikka tästähän ei tietenkään voi mitään puhua

Vierailija
14.08.2017 |

Tässä olen toistakymmentä vuotta avioliitossani seurannut, miten appivanhemmat jatkaa sitä "kosteaa vapaa-ajan viettoaan" , vaikka ikää on jo yli 70 vuotta, eikä kunto enää sama kuin nuorempana.

Minun appivanhempani ovat sellaisia menestyviä ja aktiivisia eläkeläisiä. Vielä on ukolla joku firma toiminnassa että voi vähän bisnestä pyöritellä. (Ja laittaa kuluja firman piikkiin...).
Heillä on näiden bisnesten kautta paljon tapaamisia ja laaja tuttavapiiri, jonka kanssa sitten aikaa vietetään. Joka tapahtumaan ja tapaamiseen liittyy alkoholi.

Käydään hiihtämässä Lapissa (=vedetään kännit joka ilta, tiedän, kun olen ollut mukana). Mennään Espanjaan lomalle (=vedetään viiniä ja brandyä jo puoleltapäivin). Mikäli heille soittaa klo 19. -21 välillä, ovat he molemmat yleensä pienessä hiprakassa vähintään, nykyään yhä useammin selvästi humalassa. Nukkumaan mennäänkin sitten jo 21.00. Tällöin voi pokkana herätä 6.30 ja alkaa touhuumaan omiaan sekä ihmetellä, miten toiset ne nukkuu niin pitkään.

Eniten tässä huolestuttaa appiukon auton käyttö ja sen kunto. En oikein usko että hän on välttis ihan ajokunnossa kuitenkaan vaikka itse näin ajattelee.

Mistään juomiseen vivahtavastakaan ei saa mainita. Mies ei tietenkään sano, sillä hän tietää perheen sisäiset tabu-aiheet. Minä taas olen ulkopuolisena tehnyt käyttäytymismokia kun olen ääneen sanonut, että onkos ukki vähän ottanut, tai että onpas tätä viiniä mennyt täällä hurjasti. (Anoppi oli aivan jähmettynyt, hän oli nimittäin sen tonkan lipittänyt). Asiasta ei saa puhua.

Useimmat juopot näyttää ulospäin suoraselkäisiltä työssäkäyviltä tai joltain urheilupukuisilta lenkkeilijöiltä. Lenkillä käydään vaan sen takia että on joko morkkis edellispäivästä tai että saadaan oikeutettua illan kestit 3 litran tonkan kanssa...

En väitä ollenkaan ettenkö minäkin joisi ja nimenomaan alkoholi on usein vapaa-ajalla mukana meilläkin. Minua vaan häiritsee tuo appivanhempien esittäminen ja täysin ryyppäämisen kieltäminen. Semmoista kuin krapula ei heillä ole olemassakaan, ollaan vaan "väsyneitä".

Kommentit (282)

Vierailija
21/282 |
15.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minunkin appiukkoni on herrasmiesjuoppo. Pukeutuu pikkutakkeihin ja käy kulttuuririennoissa. On aina pienessä humalassa ja juo alkoa pöydässä kun käydään siellä. Kantaa virosta alkoa lastikaupalla.Vaimonsa ja poikansa kiistävät jyrkästi että on alkkis. Miksikö haittaa? Aika epäkohteliasta olla aina jankkaava, uhoava ja viinalta haiseva kun käydään. Anoppi haluaa tietty normaalisti hoidella lapsia mutta ukille on sattunut ikäviä lipsahduksia kännissä, aikuismateriaalia jäänyt lasten näkyville jne.

Vierailija
22/282 |
15.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se nyt on kumminkin niitten elämä. Jos ei kyse ole siitä, että lapsenlapsia kyyditään kännissä tai hoidetaan epäasiallisessa kunnossa? Haluatko sinä muuten puhua omien vanhempiesi kanssa asioista, jotka sinulle ovat omassa elämässäsi vaikeita, haluatko neuvonpitoja ja väliintuloja vaikka raha-asioissa tai avioliitto-ongelmissa? Tai peräti lastenkasvatuksessa? Tai siinä omassa alkoholinkäytössä?

Ulkopuolisena, ei olisi kiva lasten kanssa vierailla jos mummolassa isäntä ja emäntä vetää pään sumuun joka ilta.

No ei ole, se on totta. Mutta silti se on niiden ihmisten elämä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/282 |
15.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se nyt on kumminkin niitten elämä. Jos ei kyse ole siitä, että lapsenlapsia kyyditään kännissä tai hoidetaan epäasiallisessa kunnossa? Haluatko sinä muuten puhua omien vanhempiesi kanssa asioista, jotka sinulle ovat omassa elämässäsi vaikeita, haluatko neuvonpitoja ja väliintuloja vaikka raha-asioissa tai avioliitto-ongelmissa? Tai peräti lastenkasvatuksessa? Tai siinä omassa alkoholinkäytössä?

Ulkopuolisena, ei olisi kiva lasten kanssa vierailla jos mummolassa isäntä ja emäntä vetää pään sumuun joka ilta.

Miniä on hyvä ja ei vieraile. 

Vierailija
24/282 |
15.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minunkin appiukkoni on herrasmiesjuoppo. Pukeutuu pikkutakkeihin ja käy kulttuuririennoissa. On aina pienessä humalassa ja juo alkoa pöydässä kun käydään siellä. Kantaa virosta alkoa lastikaupalla.Vaimonsa ja poikansa kiistävät jyrkästi että on alkkis. Miksikö haittaa? Aika epäkohteliasta olla aina jankkaava, uhoava ja viinalta haiseva kun käydään. Anoppi haluaa tietty normaalisti hoidella lapsia mutta ukille on sattunut ikäviä lipsahduksia kännissä, aikuismateriaalia jäänyt lasten näkyville jne.

Minun appiukko ei ole enää edes herrasmiesjuoppo, vaan alkaa olla jo ihan oikea juoppo ja myös näyttää siltä. Ei pysty olemaan sitä aikaa selvä kun käydään lasten kanssa kylässä. Pari päivää saattaa mennä, mutta sitten pitää alkaa tissuttelemaan ja usein heti aamusta ja iltaa kohti sitten väkeviä ja kunnon känni. Sitten suuttuu, kun ei päästetä lapsia hänen kanssa autolla rantaan ja veneellä verkoille. Niuhotetaan kuulema parista kaljasta.

Vierailija
25/282 |
15.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika noloa kyllä tuollainen möläyttely. Mitä vastausta siihen oikein odotetaan? Ihanko te oikeasti pidätte normaalina sanoa "onpas tätä viiniä mennyt täällä hurjasti" tai "säähän olet joka kerta juonut jotain  kun me käydään"? Onko ihan normaalia myös todeta tosta noin vaan että "sähän olet lihonut", tai "hyi kun haiset tupakalta/hieltä" tai "onko sulla hampaat pesemättä"? Sillai vaan vilpittömän ihmeissään...

Vierailija
26/282 |
15.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miniä on hyvä ja ei vieraile. 

No näinhän siinä käy ja sitten nuo juopot parkuu kun ei päästetä edes lapsenlapsia näkemään ja pitäisi oikein lailla turvata isovanhempien tapaamisoikeudet.

Eikö sitä nyt vaan voisi käyttäytyä niin että välit säilyy?

Vierailija
27/282 |
15.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eniten taitaa miniöitä harmittaa, kun vanhukset nauttii elämästä, eikä hoida lapsenlapsia:)

Minua ei harmita kuin vaan siksi, että ihanat appivanhemmat eläisivät mahdollisimman pitkään. Anoppi tulee aina tarvittaessa hoitamaan lapsiamme - ikinä ei soittele turhaan eikä koskaan arvostele minua tai meidän tapaamme elää.

Hänellä on myös täysin nollatoleranssi, kun on lasten kanssa. Papan kanssa myös vievät sovittaessa pieniä johonkin elämysjuttuihin - se voi olla vaikka samassa kaupungissa iso leikkipuisto, jossa lapset eivät ole käyneet ja sinne otetaan eväät mukaan ja paistetaan makkaraa.

Missä sitten on ongelma? Ei toisen elämää voi hallita, he tekevät omat valintansa itse ja heillä on siihen oikeus. Oma isäni on alkoholisoitunut, mutta on silti ihana ihminen. Toki toivoisin hänelle toisenlaista vanhuutta, mutta kunnioitan täydestä sydämestäni hänen valintojaan. 

Juurihan kerroin, että ei ole mitään ongelmaa. En ole aloittaja.

Vierailija
28/282 |
15.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä teidän pitää yrittää holhota aikuisia ihmisiä?

Vierailija
29/282 |
15.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on minusta vielä ihan ok, että omille vanhemmilleen sanoo, että me ei voida tulla pikkulasten kanssa teidän mökille, lomamatkalle teidän kanssa tms. jos olette jatkuvasti humalassa. Tällöin ne isovanhemmat voi tehdä sen perusteella mitä pitävät tärkeänä. Se varmasti sattuu ja tuntuu ikävältä, muttei ole holhoamista. Ja voi johtaa ainaki alkoholinkäytön vähentämiseen ja sitä kautta elämänlaadun paranemiseen, tai elämän muuttumiseen toisella tapaa hyväksi, jos se aiempi on ennen tuntunut siltä kivalta ja leppoisalta. 

Vierailija
30/282 |
15.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isäni on alkoholisti. Hän saa toki elää miten haluaa, mutta välit kärsii kun pommittaa umpihumalassa mua soitoillaan, joiden aikana uhoaa, räyhää, syyttelee. Ei onnistu myöskään olemaan selvin päin silloin harvoin kun tavataan. Alkoholismi vaikuttaa koko lähipiiriin erittäin haitallisesti mentyään sen pisteen ohi että ei voi olla selvinpäin tapaamisilla. Lapset pelkää juoppoa ukkia. Sillä aineella tuhoaa usein kaikki ihmissuhteet.

Vierailija
31/282 |
15.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä teidän pitää yrittää holhota aikuisia ihmisiä?

Runsas alkoholinkäyttö on yksi suurimmista kansantalouden tasoisista riskeistä. Miksi holhota -  minusta pikemminkin miksi ei saa millään lailla puuttua? Tupakasta saa puhua, ylipainosta joo, mutta viina on jokaisen oma asia? Kun vielä jokainen maksaisi sitten ne terveyskustannukset. Kun herrasmiesjuoppo dementoituu ennenaikaisesti on hoitomaksu yhteiskunnalle hurja.

Vierailija
32/282 |
15.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkkaile omia vanhempiasi.  Vai eikö heitä ole?

Jos alat ohjailla toisten elämää-tulet jäämään perinnöttä.

Vierailija
33/282 |
15.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika noloa kyllä tuollainen möläyttely. Mitä vastausta siihen oikein odotetaan? Ihanko te oikeasti pidätte normaalina sanoa "onpas tätä viiniä mennyt täällä hurjasti" tai "säähän olet joka kerta juonut jotain  kun me käydään"? Onko ihan normaalia myös todeta tosta noin vaan että "sähän olet lihonut", tai "hyi kun haiset tupakalta/hieltä" tai "onko sulla hampaat pesemättä"? Sillai vaan vilpittömän ihmeissään...

Möläyttely? Jonkuhan nuo asiat pitäisi nostaa esille, jotta niistä voisi parantua. Kysehän on siitä että alkoholisti sairastuttaa myös lähipiirinsä ja lähipiiri mahdollistaa juomisen sillä että ei puutu siihen mitenkään ja jopa ihan aktiivisesti salailee sitä ulkopuolisilta. Anoppi yritti alussa salailla appiukon juomista meiltäkin, mutta kun monet kerrat nähtiin mitä touhu on, niin ei enää salaile. Tuhannet kerrat on aikonut jättää miehensä, mutta ei jätä ja ulkopuolisille salailee juomista, koska se vaan on niin noloa ja pelätään kasvojen menettämistä. Ja niin pitkään kuin asiaa ei nosteta pöydälle, niin ei varmasti taphdu parannusta. Ukolla on monet kerrat ollut mustelmia, ruhjeita, haavoja palovammoja ja murtumia, kun kännissä kompuroi mökillä tai moottorikelkan tai mönkiän kanssa. Luultavasti tämä loppuu siihen että ajaa kännissä sellaisen kolarin että menehtyy tai putoaa järveen ja hukkuu. Toivottavasti se on sitten ihan yksinään eikä tapa samalla ulkopuolisia.

Vierailija
34/282 |
15.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taidat olla näitä suuria juoppoja ikäpolvia? Teille tuo RAHA tuntuu olevan ainoa millä on merkitystä. Sellaiset asiat kuin välittäminen, rakkaus tai huolenpito eivät kuulu arvomaailmaanne. Pidä perintösi, ota mukaasi. Minä olen jo ilmoittanut omille vanhemmilleni että en tule ottamaan perintöä vastaan.

Vierailija
35/282 |
15.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on minusta vielä ihan ok, että omille vanhemmilleen sanoo, että me ei voida tulla pikkulasten kanssa teidän mökille, lomamatkalle teidän kanssa tms. jos olette jatkuvasti humalassa. Tällöin ne isovanhemmat voi tehdä sen perusteella mitä pitävät tärkeänä. Se varmasti sattuu ja tuntuu ikävältä, muttei ole holhoamista. Ja voi johtaa ainaki alkoholinkäytön vähentämiseen ja sitä kautta elämänlaadun paranemiseen, tai elämän muuttumiseen toisella tapaa hyväksi, jos se aiempi on ennen tuntunut siltä kivalta ja leppoisalta. 

Paitsi että juopon sanaa ei voi luottaa. Sehän olisikin reilua jos isovanhemmat toteasivat että heillä viina menee ohi lapsenlapsista, eikä kannata käydä, eikä varsinkaan jättää keskenään lasten kanssa. Mutta kun useimmin nämä haluaisivat saada kaiken, sekä lapset että päivittäisen känninsä. Korkki napsahtaa varmuudella jossain vaiheessa.

Vierailija
36/282 |
15.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olen ihan rehellinen, niin appivanhempiesi elämä kuulostaa mun unelmien eläkepäiviltä. Lapissa, Espanjassa ja mökillä hyvässä seurassa, avioliitossa ilmeisesti edelleen rakkautta ja hauskaa yhdessä, laaja ystäväpiiri, ei rahahuolia, ei työstressiä, ei perhearkea pyöritettävänä, hyvässä seurassa hyvää viiniä... Jos ei juoda rähinäviinaa, ei sammuta tai paskota alleen, eikä ihminen ole vaaraksi itselleen eikä muille, niin antaa nyt niiden, hyvänen aika, nauttia vapaasti vanhuutensa päivistä.  

Vierailija
37/282 |
15.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eniten taitaa miniöitä harmittaa, kun vanhukset nauttii elämästä, eikä hoida lapsenlapsia:)

Hyvähän se on että ryyppäävät, kuolo korjaa nopeammin :D

Vierailija
38/282 |
15.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi appivanhemmat eivät saisi elää omaa elämäänsä? Ihan tiedoksi, että ei se firma saa niitä edustuskuluja kovinkaan paljoa vähentää, jos ei ole tarpeeksi liikevaihtoa, joten turhaan suret menetettyjä veroeuroja.

Nosta ihmeessä kissa pöydälle ja hyväksy se, että appivanhemmilla on yhtä vakaa käsitys sinun lastenhoitotaidoistasi kuin sinulla heidän juomisestaan.

Vierailija
39/282 |
15.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taidat olla isäni, joka sopivan paikan tullen muistaa aina muistuttaa varallisuudestaan ja tulevista perinnöistä. Tosiassa ihan viimeisiä viedään, kesällä oli hirveä selittely kun talon viereiset metsätkin oli hakattu ja myyty maineen pois. Ja niin tärkää kun se on ollut että "ympärillä näkyvät maat ovat omia". Piti kuulema vielä vaihttaa auto vanhoille päiville kun vielä jaksaa, eipä ole autoa näkynyt, varmaan ajattelikin juoda nekin rahat. Eipä taida olla enää muuta omaisuutta kuin talo jäljellä ja jos oikein arvaan niin sekin on velkojen panttina. Niin sitä vaan mies pystyy elinaikanaan juomaan melkoisen määrän perintönä saamiaan hehtaareja.

Vierailija
40/282 |
15.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisen aikuisen alkoholinkäyttö on ongelma vain läheisriippuvaiselle. Terveet rajat sisäistänyt ihminen kun osaa esim jättää vierailut väliin, jos isäntäväki tekee jotain, jota ei itse hyväksy. Harmittaako se? Toki, mutta silti ei ole ongelma, jonka voisi itse ratkaista.