Onko tämä käytös teistä epäkohteliasta / mikä olisi sopiva "näpäytys/kosto"?
Olet lähentynyt paljonkin ystävänä erään, sanotaan vaikka Maijan, kanssa työpaikalla. Olette olleet työpaikalla vähän kuin paita ja peppu yli puoli vuotta, olette menneet ruokailemaan 90% ajasta yhdessä sekä kahvitauot viettäneet yhdessä, viettäneet aikaa myös työpaikan ulkopuolella. Yhtäkkiä, eräänä päivänä Maija ei ilmoitakaan mitään, vaan livahtaakin ruokatauon alkaessa erään Liisan kanssa syömään monta päivää peräkkäin, vaikka "oletuksena" on aina ollut että menette yhdessä Maijan kanssa syömään. Eli yhtäkkiä Maija sanomatta mitään meneekin syömään ja tauoille aina vain tämän Liisan kanssa.
Mitä mieltä? Kenelläkään ei tietenkään ole mitään velvollisuutta mennä aina saman henkilön kanssa syömään, ei ketään ole vangittu menemään aina saman kanssa syömään tietenkään, mutta onko tuo Maijan käytös mielestänne epäkohteliasta, että livahdetaan vaan sanomatta mitään vaikka oletuksena on kauan jo ollut että menet yhdessä Maijan kanssa?
LISÄKYSYMYS:
Jos mielestäsi on epäkohteliasta, miten reagoisit / miten ilmaisisit tämän asian Maijalle jos olisit tämä henkilö joka kokee olonsa loukatuksi? :)
Kommentit (90)
ap on narsisti. siskoni on samanlainen. samanlaisia juttuja.
Jospa ne järjestää sulle salaa juhlia?
Kakkaat tauolla käteesi ja kun Maija tulee vastaan lättäät kätesi sen hiuksiin.
Vierailija kirjoitti:
Öh? " Narsistisen henkilön kyky myötätuntoon on heikentynyt ja hän käyttää toisia hyväkseen. Narsistin käytös voi olla ylimielistä ja jopa röyhkeää."
Olen erittäin empaattinen ihminen, ja herkkä. Siksi tuon ystävän käytös loukkaa, koska itse en voisi "ignoorata" ketään noin kylmästi.
ap
Ehkä sä olet hänen mielestään kurjaa seuraa?
Ken ties kertookin sinulle näin kun kysyt ja sä tottakai alat kiusaamaan ja teet sitä niin kauan, kunnes hän vaihtaa työpaikkaa...
Nää on niin nähty.
En jaksaisi olla jatkuvasti jonkun ihmisen kanssa, olis kyseessä kuinka hyvä ystävä tahansa.
On mulla töissäkin ystäviä, mutta en mä jaksaisi olla kuin paita ja perse yhden kanssa niin töissä kuin vapaa-ajalla.
Mitäpä jos sä hankkisit muutakin seuraa, niin kuin tämä työkaverisi?
Ehkä Maija on kokenut sinut ripustavaksi niin kuin tästäkin aloituksesta saa hieman sellaisen kuvan. Kenties hän on kokenut seurasi jostain syystä raskaaksi ja päättänyt ottaa hieman etäisyyttä? Ei kuitenkaan koe tarpeelliseksi kertoa sinulle aiheesta. Miten siitä edes voisi sanoa? Sori Pirjo mutta olen hieman väsynyt sinuun ja käyn nyt jonkin aikaa Liisan kanssa syömässä. Voisiko tämä olla syy?
Näpäyttäminen ja kosto on narsistin toimintaa. Nyt kannattaa katsoa peiliin. Ihmisillä on oikeus hankkia uusia ystäviä. Se ei ole loukkaus, eikä huonoa käytöstä, ellette oikeasti ole sopineet, että syötte aina yhdessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Öh? " Narsistisen henkilön kyky myötätuntoon on heikentynyt ja hän käyttää toisia hyväkseen. Narsistin käytös voi olla ylimielistä ja jopa röyhkeää."
Olen erittäin empaattinen ihminen, ja herkkä. Siksi tuon ystävän käytös loukkaa, koska itse en voisi "ignoorata" ketään noin kylmästi.
ap
Mikä seuraavassa ei muka ole ylimielistä ja röyhkeää? "Aion heti huomenna kysyä Maijalta suoraan, naama peruslukemilla ja hiukan hymyillen itsevarmasti että mikä mättää. :)" Tavallinen ihminen olisi kiittänyt neuvoista ja todennut huomenna rauhallisesti kysyvänsä Maijalta, onko jokin vialla.
Itse teen kaikkeni työpaikalla, ettei kukaan liimautuisi minuun. Tietoisesti vaihtelen lounasseuraa ja lounasaikaa.
Jo aamulla joku kyselee, että lähdetkö mun kanssa syömään silloin ja silloin. Vastaan, että lähden sitten, kun töihini tulee sopiva väli enkä pysty lyömään aikaa lukkoon ja lähden sen/niiden kanssa, jotka sattuvat samaan aikaan olemaan lähdössä tai yksin.
En jaksa noita seuranvarailijoita. Tosi lapsellista.
Ap:lle sanoisin, että sun kuuluu vain kestää tapahtunut. Jos entinen vakioseurasi kysyy sinua silloin lounaalle, kun hänen uusi kaverinsa on pois töistä, sanoisin sinuna, että "ai nytkö kelpaan sulle seuraksi?". Mielestäni tämä ei ole näpäytys eikä kosto vaan asia, jota aivan rehellisesti pohtisin.
Vierailija kirjoitti:
Ap:lle sanoisin, että sun kuuluu vain kestää tapahtunut. Jos entinen vakioseurasi kysyy sinua silloin lounaalle, kun hänen uusi kaverinsa on pois töistä, sanoisin sinuna, että "ai nytkö kelpaan sulle seuraksi?". Mielestäni tämä ei ole näpäytys eikä kosto vaan asia, jota aivan rehellisesti pohtisin.
Voisiko tuon sanoa jotenkin toisin? Esim. sanomalla "Ai, eikö Liisa pääsekään tänään kanssasi syömään?" tms. Tajuaisiko tuosta pointin?
No kannattaisiko kysyä vaikka, että"ootteko menossa Liisan kanssa syömään? Voinko mä tulla teidän kanssa?" Siinähän selviää, jos on joku teiniongelma päällä eikä sua huolita kahden kimppaan. Sitten voit lopettaa bondaamisen hyvillä mielin ja etsiä muuta seuraa.
Mulla oli työkaveri jonka kanssa käytiin usein syömässä. Mua alkoi lopulta ahdistavaa se, että hän halusi aina olla vain kahdestaan. Ei voitu mennä muiden työkavereiden seuraan tai jos joku tuli meidän pöytään, niin saattoi mököttää koko lounastauon niin, että tunnelma oli tosi ahdistava. Kyllästyin siihen kahdestaan nyhväämiseen, koska mulle on ihan sama missä seurassa syön työpaikalla ja alkoi rasittaa se, että kaikki aina olettivat meidän molempien haluavan eristäytyä. Ainoa eristäytyjä oli tää nyhvääjä, joka tietysti sitten loukkaantui kun aloin käydä lounaalla muiden kanssa.
Miksi pitää olla kuin paita ja peppu? Hengaa kenen tahansa kanssa tai yksin, osaat kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Hän oli todella epäkohtelias eikä hänellä ollut pokkaa sanoa sinulle että seurasi ei kiinnosta enää. Vaginaton nainen.
OT mutta jos viittaat raukkamaiseen käytökseen, naisestakin sanotaan munaton ei vaginaton.
Mitä jos ihan KYSYISIT "Maijalta" mikä meininki, niinku aikuset ihmiset tekee? Tosi narsistimeininkiä että heti pitäis joku kosto olla tulilla.
Miten täs ketjussa niin moni tuntee Maijan ja Liisan? Monta samasta työpaikasta? :-o
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hän oli todella epäkohtelias eikä hänellä ollut pokkaa sanoa sinulle että seurasi ei kiinnosta enää. Vaginaton nainen.
OT mutta jos viittaat raukkamaiseen käytökseen, naisestakin sanotaan munaton ei vaginaton.
Nytpä on aika alkaa käyttämään vaginatonta!
Tämä paita ja peppu -hengaaminen ja toisten ulossulkeminen siitä on jotenkin suomalainen ilmiö. JTuota tekevät jo pikkulikat päiväkodissa: "me ei leikitä enää sun kaa."
Joka paikassa muualla kaikki menisivät yhdessä leikkimaan, syömään jne.
Ap:n tilanteessa pyytäisinkin Liisaa lounaalle huomenna. Jos se rupee kakistelemaan että "Entäs Maija?"niin sanot ap vaan että "Saahan se Maijakin tulla meidän mukaan".
Tuosta sitten näet mikä on Maijan ja Liisan taso. Jos yhdessä leikkiminen onnistu, sitten ap joudut hylkäämään Maijan, hän ei ole minkään arvoinen ystävä eikä työkaveri.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vinkeistä. Aion heti huomenna kysyä Maijalta suoraan, naama peruslukemilla ja hiukan hymyillen itsevarmasti että mikä mättää. :)
ap[/q
Kysy kuten aikuiset ihmuset, älä vääntele naamaasi muka itsevarmoihin virneisiin, nolaat itsesi.
Kiitos vinkeistä. Aion heti huomenna kysyä Maijalta suoraan, naama peruslukemilla ja hiukan hymyillen itsevarmasti että mikä mättää. :)
ap