Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko tämä käytös teistä epäkohteliasta / mikä olisi sopiva "näpäytys/kosto"?

Vierailija
14.08.2017 |

Olet lähentynyt paljonkin ystävänä erään, sanotaan vaikka Maijan, kanssa työpaikalla. Olette olleet työpaikalla vähän kuin paita ja peppu yli puoli vuotta, olette menneet ruokailemaan 90% ajasta yhdessä sekä kahvitauot viettäneet yhdessä, viettäneet aikaa myös työpaikan ulkopuolella. Yhtäkkiä, eräänä päivänä Maija ei ilmoitakaan mitään, vaan livahtaakin ruokatauon alkaessa erään Liisan kanssa syömään monta päivää peräkkäin, vaikka "oletuksena" on aina ollut että menette yhdessä Maijan kanssa syömään. Eli yhtäkkiä Maija sanomatta mitään meneekin syömään ja tauoille aina vain tämän Liisan kanssa.

Mitä mieltä? Kenelläkään ei tietenkään ole mitään velvollisuutta mennä aina saman henkilön kanssa syömään, ei ketään ole vangittu menemään aina saman kanssa syömään tietenkään, mutta onko tuo Maijan käytös mielestänne epäkohteliasta, että livahdetaan vaan sanomatta mitään vaikka oletuksena on kauan jo ollut että menet yhdessä Maijan kanssa?

LISÄKYSYMYS:

Jos mielestäsi on epäkohteliasta, miten reagoisit / miten ilmaisisit tämän asian Maijalle jos olisit tämä henkilö joka kokee olonsa loukatuksi? :)

Kommentit (90)

Vierailija
21/90 |
14.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joku työkaveri yrittää klikkiytyä kanssani (aina yhdessä syömään, kahville, koittaa bondata) niin otan etäisyyttä. Ystäväpiiriini ei kuulu työkaverit

Vierailija
22/90 |
14.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osta karkkia ja syö ite äläkä tarjoa niille

Nyt niitä oikeita ehdotuksia kiitos? Jos tuo oli joku viittaus siihen että olen lapsellinen niin jaahas, mielestäni en ole. Kyllä aikuisiakin koskevat ihan yleiset käytöstavat ja toisten huomioiminen.

ap

Miten sinä nt muka tähän liityt? Eikö tässä ole minusta, Maijasta ja Liisasta kyse? Mitä sinä rupeat itseasi tunkemaan asetelmaan? Karkin ostamiseen kehoitus tarkoittaa juuri sitä. Mussuta niitä karkkeja ja pysy kuvion ulkopuolella.

Teini vastaa toiselle

Kiitos. Olisit kyllä enemmänkin voinut kirjoittaa, kun kerran vastaamaan rupesit. Tykkäätkö Robinista?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/90 |
14.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hän oli todella epäkohtelias eikä hänellä ollut pokkaa sanoa sinulle että seurasi ei kiinnosta enää. Vaginaton nainen.

Vierailija
24/90 |
14.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tuo minusta outoa käytöstä ystävältäsi, minäkin olisi loukkaantunut. Itselläni on myös yksi tai kaksi työkaveria joiden kanssa käyn lounaalla ja jos jompikumpi yhtäkkiä vaihtaisi pysyvästi seuraa niin en tykkäisi. Välillä aina jollain jotkut ulkopuoliset treffit, mutta jos mennään työpaikan ruokalaan, mennään porukalla. En jaksaisi joka päivä säätää ja etsiä itselleni lounasseuraa. 

Ihmetyttää mikseivät voi pyytää sinua porukkaan mukaan? Oletko jotenkin huonoissa väleissä sen kolmannen kanssa? Entä onko välillänne tapahtunut jotain joka selittää käytöksen? Tuollainen ystävän dumppaaminen on ikävää, mutta valitettavasti sitä tapahtuu. Jos olisi minun ystäväni menisin ehkä suoraan kysymään, että mikä on, oletko jostain suuttunut. En lähtisi kostotoimiin ainakaan ennen kuin olen yrittänyt selvittää tilanteen.

Vierailija
25/90 |
14.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi loukkaavaa käytöstä. Tekisin niin että kysyisin kasvotusten, ilman mitään syyttelyä, että olenko loukannut jotenkin, kun käytöksesi on muuttunut ja tunnut välttelevän. Ihan yksinkertaisesti.

Vierailija
26/90 |
14.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, mitäpä jos olisit suora ja reilu, ja kysyisit Maijalta suoraan. Että "oletko suuttunut minulle jostakin?"

Ja kun hän todennäköisesti sanoo, ettei ole ja ihmettelee, miten niin, niinn sanot, että "vähän olen ollut hämmentynyt siitä, että viime päivinä et ole kelpuuttanut mua seuraksi lounaalle. Ei sillä, ettetkö saisi kenenkään muun kanssa käydä syömässä, mutta olen miettinyt, onko tuolle jokin syy."

Voihan se olla, että se onkin Liisa, joka on pyytänyt Maijaa kanssaan syömään, ja Maija tietysti on suostunut. Tai että heillä on jokin sinuun liittymätön syy käydä lounaalla, vaikkapa yhteinen lastensa meno, jota suunnittelevat. Mistä me voisimme täällä sen tietää - asia selviää vain kysymällä.

Ja aikuiset ihmiset eivät kosta tai näpäyttele tuollaisissa asioissa. Oikeasti! Jos asia ihmetyttää, KYSY ÄÄNEEN! Paljon suuremmalla todennäköisyydellä saat riidan aikaan näpäyttelemällä kuin ilmaisemalla rehellisesti, että olet huomannut tilanteen ja toivoisit sille selitystä.

Vierailija
27/90 |
14.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ikää oli? On inhimillistä pahoittaa mielensä mutta aikuiset eivät näpäyttele ainakaan työpaikalla. Sitä paitsi jos tarkoitus on ollut loukata, paras "näpäytys" on olla kuin ei olisi loukkaantunut. Jos kaverisi ei enää halua kavereita, niin sillehän ei mitään voi. Jatka elämääsi ja etsi kaverit muualta kuin töistä.

Vierailija
28/90 |
14.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yli puoli vuotta? Siis lähes koko elinikä? Hei nyt oikeesti!!! Olet ollut Maijalle ihan kivaa seuraa, mutta et mikään top 1 -tyyppi. Todennäköisesti kuvittelet "ystävyydestänne" paljon enemmän kuin hän. Nyt Maija onkin sitten tutustunut paremmin tähän Liisaan ja heillä on enemmän yhteistä kuin sinulla ja Maijalla. Ja onko tuo mainitsemasi "oletus" vain sinun vai myös Maijan oletus? Olet aikuinen ihminen ja kestät varmasti sen, että työkaverisi viihtyy nykyisin paremmin Liisan kuin sinun seurassasi. Ei aikuisilla ole tarvetta sanoa, että "mä en enää leiki sun kaa". 

Vierailija
29/90 |
14.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä jatkaisin elämääni ja olisin kuin en olisi huomannutkaan, että työkaveri menee lounaalle jonkun toisen kanssa. Ei tuollainen kai niin kivalta tunnu, mutta ei voi mitään. Et voi alkaa tivaamaan, että miksi seurasi ei kelpaa enää. Parasta sivuuttaa koko juttu ja itsekin etsiä, jos siltä tuntuu, muuta lounasseuraa.

Vierailija
30/90 |
14.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmetyttää se miten jotkut tytöt/naiset onnistuu löytämään hyviä ja läheisiäkin ystäviä työpaikoilta (joiden kanssa tavataan senkin jälkeen kun työpaikat on vaihtuneet) kun asenteet on yleisesti tasoa et "älä yritä bondata, sä oot vaan työkaveri". Tai jotain tällaista teinimeininkiä ulosjättämisineen ja näpäyttelyineen. Huh huh, aikuiset ihmiset?

Vierailija
31/90 |
14.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ollut epäkohteliasta.

Ahdistavaa kun ei uskalla syödä appelsiinia, vaikka se on jo kuorittu, kun kerran kaverikin lähti jo ulos.

Kaiken huipuksi ystävyys alkoi rasittaa.

Miksi ette mene kaikki yhtä matkaa Liisa, Maija ja sinä.

Vierailija
32/90 |
14.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle sattui samalla lailla, paitsi että Maija lakkasi juttelemasta kanssani, ei suunnilleen edes tervehtinyt vaan heti meni Liisan luo. Jos tarvitsi jotakin (tietoa tai apua) niin silloin ainoastaan oli minuun yhteydessä ja naureskeli että ollut niin kiire ettei ole ehtinyt edes jutella kanssani. Olin ystävällinen jos Maija oli yhteydessä minuun mutta en hakeutunut hänen seuraansa koska en kaipaa tuollaisia hyväksikäyttäjiä elämääni. Maija viettäköön aikaansa kenen kanssa haluaa.

Vierailija
33/90 |
14.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle kävi noin yläasteella. Olin menossa tuttuun paikkaan, jotta mennään kaverin kanssa siitä syömään. Tuttu, turvallinen kiva rutiini päivittäin. Kaveri oli kuitenkin aivan yhtäkkiä löytänytkin uuden ruokaseuran, eikä edes huomannut minua. Hämmästyin todella. Jotenkin käsittämätön tilanne.

Vuosien päästä kuitenkin olen ymmärtänyt, että tämä kaverini aina "ihastui" uuteen ihmiseen niin kovin, että vain unohti edellisen. Eikä tarkoittanut sillä mitään pahaa. Ja tämän kaverin jälkeen aloin huomaamaan, että tällaisia ihmisiä on paljonkin. Se on normaalia. Parin vuoden päästä kyseisestä tapahtumasta olimme taas parempiakin kavereita. Nyt vain tilanne oli jotenkin normaalimpi. Emme olleet paita ja peppu vaan hyvät kaverit. Alku ihastusta kun ei enää ollut.

Vierailija
34/90 |
14.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ollut epäkohteliasta.

Ahdistavaa kun ei uskalla syödä appelsiinia, vaikka se on jo kuorittu, kun kerran kaverikin lähti jo ulos.

Kaiken huipuksi ystävyys alkoi rasittaa.

Miksi ette mene kaikki yhtä matkaa Liisa, Maija ja sinä.

En ole ap mutta sama tilanne. Alussa kävimme syömässä Maijan kanssa yhdessä mutta sitten hän meni syömään Liisan kanssa ilmoittamatta minulle. Ruokatunnin jälkeen sanoi että ai en tiennytkään että olit syömässä eli katsoin että seurani ei kiinnostanut. Jos olin toisen työkaverin seurassa tai porukan kanssa syömässä niin Maija ja Liisa eivät liittyneet seuraamme vaan menivät kahdestaan eri pöytään syömään.

Vierailija
35/90 |
14.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa lasten touhulta. Ei kai kukaan aikuinen oikeasti voi olla noin riippuvainen työkaverinsa seurasta?

Vierailija
36/90 |
14.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa lasten touhulta. Ei kai kukaan aikuinen oikeasti voi olla noin riippuvainen työkaverinsa seurasta?

Kysehän oli ystävyydestä tai näin ap ainakin luuli eli vapaa-aikaa viettivät myös yhdessä kunnes Maija katkaisi välit.

Vierailija
37/90 |
14.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmetyttää se miten jotkut tytöt/naiset onnistuu löytämään hyviä ja läheisiäkin ystäviä työpaikoilta (joiden kanssa tavataan senkin jälkeen kun työpaikat on vaihtuneet) kun asenteet on yleisesti tasoa et "älä yritä bondata, sä oot vaan työkaveri". Tai jotain tällaista teinimeininkiä ulosjättämisineen ja näpäyttelyineen. Huh huh, aikuiset ihmiset?

Yleensä tuohon liittyy jokin muukin yhdistävä tekijä kuin työkaveruus. Mulla on edelleen hyvä ystävä työpaikalta, jossa olin viimeksi viime vuosituhannella. Mutta hän on koko tämän ajan ollut samassa harrastusseurassa, joten työpaikan vaihdos ei ole vaikuttanut ystävyyssuuhteeseemme, koska harrastus jatkui. Toinen entinen työkaveri on veljeni avovaimo, joten hänenkin kanssaan ystävyyssuhde on jatkunut työpaikan vaihdoksen jälkeenkin. 

Vierailija
38/90 |
14.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lyöttäydy seuraan tai jos ei kelpaa niin mene sinä vaihteeksi jonkun toisen työkaverin kanssa syömään, pyydä vaikka työpaikan komeinta miestä lounastreffeille ;)

Vierailija
39/90 |
14.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, älä näpäytä tai kosta. Äläkä kysele, se voi olla ahdistavaa. Huomenna mena ajoissa pyytämään "maijaa" lounaalle. Jos hän lähtee ja teillä on kivaa, olet ylitulkinnut. Jos on kiusallista, maijaa nyppii jokin asia. Tässä tapauksessa asiasta kysyminen voi olla ok...

Vierailija
40/90 |
14.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hirveitä pahan mielen lähettiläitä tänään taas palsta täynnä, hyhhyh!

Ap:lle: Ei tuossa taaskaan ole mitään muuta fiksua lähestymistapaa kuin ystävällisesti avata aiheesta keskustelu tämän työkaverin kanssa. Voit kertoa, että hämmennyit tästä yhtäkkisestä käänteestä ja haluat tietää, oletko tehnyt jotain loukkaavaa. Eihän tuo hyvää käytöstä ole missään tapauksessa, vaan suorastaan ilkeää.

Oliko Maija uusi työpaikalla? Jotkut tukeutuvat ystävälliseen työntekijään kun eivät tunne ketään ja sitten unohtavat tämän kun tutustuvat paremmin toisiin työntekijöihin jotka ovat samalla aaltopituudella tai joista on heille enemmän hyötyä esim. uralla etenemisen kannalta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi kaksi