Monilla naisilla epärealistinen käsitys hedelmällisyydestä
Opiskelutoverini yliopistossa sanoi minulle, että hän on aivan liian nuori äidiksi, ts. käytti sanaa "kakara äidiksi". Sanoi, ettei voisi harkitakaan lasten tekoa noin viiteen vuoteen. Puhui vielä, että onneksi ei ole kiire ja ei tarvitse tehdä asian suhteen nopeita päätöksiä, vaan on aikaa.. Tämä ihminen on 32v..
Siis jotenkin käsittämätöntä, että 32 v. nainen ajattelee, että aikaa on vaikka millä mitalla tehdä lapsia..
Kommentit (111)
Paras ikä tehä lapsia on 25-35v.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eihän sitä aikaa toki ihan vaikka millä mitalla ole, mutta eipä se 37v ensisynnyttäjäkään mahdottomuus ole. Ehkä hän on valmis mieluummin ottamaan riskin lapsettomuudesta kuin alkaa äidiksi ennen kuin on valmis.
Juu ymmärrän tuon hyvin, mutta kyllä hänellä oli aivan epärealistinen käsitys asiasta. Hän ei siis lainkaan ymmärtänyt sitä, että kaikki 37v. naiset eivät saa lapsia enää luomuna tai lainkaan, vaan kärsivät lapsettomuudesta. Nimenomaan lapsen jo saaneet säilyvät hedelmällisenä pidempään ja lapsettomilla alkaa 3kympin jälkeen jo hedelmällisyys heikkenemään. Todennäköisestihän hän lapsen voisi hyvin saada, mutta kyllä siinä ihan viimeisiä hetkiä viedään, mitä hän ei lainkaan vaikuttanut käsittävän.. Ap
Tai sitten sinulla on epärealistinen käsitys asiasta ja kuvittelet, että hän puhuu silmät kirkkaina totta sinulle. Ehkä kysyit häneltä jotain lapsiasiasta? Itse nimittäin valehtelen tuohon tyyliin, jos joku jotain utelee, koska en todellakaan aio ryhtyä avautumaan vuosia kestäneestä lapsettomuudestamme ja niihin liittyvistä hoidoista. Älä puutu toisten ihmisten asioihin, jooko? T. nainen 32 v.
Just tämä. Mua jaksaa aina ihmetyttää ihmiset, jotka utelee puolitutuiltaan tuollaisia henkilökohtaisia asioita. Hoitakaa omat asianne ja ihmetelkää niitä. Ette te voi kenenkään todellisia tilanteita tietää, varsinkin jos olette jotain hyvän päivän tuttuja.
Mulla ei tärpänny 22v :D
Sain esikoisen 29v.
Vierailija kirjoitti:
Paras ikä tehä lapsia on 25-35v.
Erittäin samaa mieltä!
Vierailija kirjoitti:
Mä niin haluaisin uskoa, että mun munasolujen parasta ennen -päiväys on mennyt tässä 47v iässä ja voisi jättää ehkäisyn pois. Kuukautiset on kuitenkin vielä säännölliset joten ei uskalla. Pelkään että jos olenkin se poikkeus joka tulee vielä viisikymppisenä raskaaksi:)
Minua harmittaa, kun 43-vuotiaana joudun aloittamaan ehkäisyn. Vauva olisi ihana, mutta riskit, jaksaminen ja taloudellinen tilanne huolettaa.
Sitä niin mielellään ajattelee olevansa vielä soipa peli.
Mutta biologia kulkee omaa latuaan.
Vaikka söisit pääasiassa kasvisruokaa, voimistelisit ja urheilisit, hoitaisit itseäsi ja kenen tahansa mielestä näyttäisit 10v. ikääsi nuoremmalta, munasolut eivät sitä tiedä.
Mutta mikäs siinä, senkun lykkää lasten hankintaa. Kunhan ei tule itkemään gynekologille että "nyt kun olis lopultakin sopiva aika lapselle niin sitä ei kuulu".
Nimim. Gynekologi
Käyttäjä3895 kirjoitti:
Mutta mikäs siinä, senkun lykkää lasten hankintaa. Kunhan ei tule itkemään gynekologille että "nyt kun olis lopultakin sopiva aika lapselle niin sitä ei kuulu".
Nimim. Gynekologi
:D :D
4/5 pisteet av-gynelle
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eihän sitä aikaa toki ihan vaikka millä mitalla ole, mutta eipä se 37v ensisynnyttäjäkään mahdottomuus ole. Ehkä hän on valmis mieluummin ottamaan riskin lapsettomuudesta kuin alkaa äidiksi ennen kuin on valmis.
Juu ymmärrän tuon hyvin, mutta kyllä hänellä oli aivan epärealistinen käsitys asiasta. Hän ei siis lainkaan ymmärtänyt sitä, että kaikki 37v. naiset eivät saa lapsia enää luomuna tai lainkaan, vaan kärsivät lapsettomuudesta. Nimenomaan lapsen jo saaneet säilyvät hedelmällisenä pidempään ja lapsettomilla alkaa 3kympin jälkeen jo hedelmällisyys heikkenemään. Todennäköisestihän hän lapsen voisi hyvin saada, mutta kyllä siinä ihan viimeisiä hetkiä viedään, mitä hän ei lainkaan vaikuttanut käsittävän.. Ap
No ei 37-v ensisynnyttäjä mikään harvinaisuus ole. Esim. tässä on sellainen. Raskaaksi ensimmäisestä yrityskerrasta ja oli vielä ainut yhdyntä siinä kuussa (toisella työmatka). Mutta kyllähän hedelmällisyys toki yleisesti ottaen laskee, tosin jos ei ole nuorempana raskautta yrittänyt, niin ei voi tietää olisiko silloinkaan tärpännyt. Myös monilla nuorilla on lapsettomuusongelmia.
Täällä nyt selvästi vähän vauhkotaan tästä hedelmällisyydestä ja sen laskusta. Laskeehan se 30 v jälkeen mutta ei rajusti niin kuin joku omasta päästään keksi.
Sekä omat että mieheni sisarukset ovat kaikki saaneet ensimmäisen lapsen 37v ja siitä ylöspäin. 4 sisrusta yhteensä siis. Yksi hedelmöityshoidoilla ja vika oli sellainen että ongelma olisi ollut nuorempanakin.
Noin kolmannes hedelmöitysongelmista johtuu miehestä. Tämä usein unohdetaan. Ikä vaikuttaa myös siittiötuotantoon ja siittiöiden kuntoon. Kun naisen hedelmällisyys alkaa pikku hiljaa hiipua, niin tuhkamunaisen miehen vähäinen siittiömäärä tai niiden kunto ei enää riitäkään.
terv. mies, 140 milj. siittiötä / ml.
Tutkimusten mukaan se hedelmällisyys kyllä laskee 30-35 vuoden jälkeen, mutta ei niin radikaalisti, kun annetaan ymmärtää. Valtaosalle naisista on ihan turvallista ja mahdollista hankkia lapsia vielä yli 35 vanhana.
Vierailija kirjoitti:
No ei minulle olisi katastrofi, jos lasta ei tulisikaan. Veikkaisin siis, että ne, joille lapset ovat ehdoton juttu ja suurin haave elämässä, aloittavat aikaisemmin.
Ei se nyt niin yksinkertaista ole. Itse olin 10 vuotta sellaisessa parisuhteessa, jossa mies oli melkoinen huithapeli. Vaikka minä haaveilin lapsista, tuntui vaikealta ajatukselta tehdä niitä ihmisen kanssa, joka käyttää rahansa pitkiin ulkomaan matkoihin (tyyliin kiertelyä Australiassa 4 viikkoa) ja viihtyy paremmin kavereiden kanssa kuin kotona. Vasta 33-vuotiaana oli omalla kohdallani sellainen kumppani, jonka kanssa uskalsin toteuttaa haaveeni äitiydestä.
Vierailija kirjoitti:
Siis jotenkin käsittämätöntä, että 32 v. nainen ajattelee, että aikaa on vaikka millä mitalla tehdä lapsia..
Onhan yli 30-vuotias ihminen vanha opiskelijaksikin. Ehkä tämä henkilö on vähän "jäljessä" kaikesta.
Olen itse terveydenhoitoalan ammattilainen, enkä ole koskaan törmännyt työssäni yli 30-vuotiaaseen naiseen, tai missään muuallakaan, joka luulee, että on miten paljon vaan aikaa tähdä lapsia. Päinvastoin. Nykyään kun puhutaan hedelmättömyydestä niin paljon, monet alle 30-vuotiaatkin ovat huolissaan siitä, mitä jos eivät pystykään saamaan lapsia.
Tuo sinun opiskelukaverisi siis joko vitsaili, tai sitten vaan on jotenkin muuten hyvin poikkeava tyyppi.
🇺🇦🇮🇱
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä niin haluaisin uskoa, että mun munasolujen parasta ennen -päiväys on mennyt tässä 47v iässä ja voisi jättää ehkäisyn pois. Kuukautiset on kuitenkin vielä säännölliset joten ei uskalla. Pelkään että jos olenkin se poikkeus joka tulee vielä viisikymppisenä raskaaksi:)
Minua harmittaa, kun 43-vuotiaana joudun aloittamaan ehkäisyn. Vauva olisi ihana, mutta riskit, jaksaminen ja taloudellinen tilanne huolettaa.
Me päätimme toista lasta odottaessani, että enempää ei tule. Ja heti synnytystä seuraavana päivänä tehtiin sterilisaatio. Ei harmita yhtään, että 34-vuotiaana ei tarvitse enää miettiä raskauden ehkäisyä! Että vaihtoehtoja on kun lapsiluku on täysi.
Silloin kun ehkäisyä ei ollut saatavilla, syntyi yli 40 ja vielä yli 45v naisille ihan säännöllisesti lapsia.
Tutkikaapa omaa sukupuutanne. Voitte yllättyä. Hedelmällisyys ei tosiaan lopu 35 vuoden iässä.
Jos naisella ei ole endometrioosia, tulehduksia ym. voivat munasolut olla vielä ihan kunnossa.
Tutkin sukuani. Törmäsin hiljan naiseen joka sai lapsen 51 vuotiaana. Mutta se on todella harvinaista. Yleensä viimeiset lapset stntyvät tuossa 44-47 vuoden tietämillä. Ja sitä ennen synnytystahti jo selkeästi harvenee, kun nainen täyttää 35.
On riskibisnes vitkuttaa asian kanssa jos se muuten on mahdollista. Minä olen saanut lapset 28 ja 30 vuotiaana ja sen jälkeen kolme keskenmenoa. Siinä on minun raskaudet 20 vuoden ajalta saman miehen kanssa ilman ehkäisyä. "Ehtiihän sitä" niin, mutta kun et voi omalla kohdallasi tietää miten se lastenhankkimisesi menee. Nämä ei ole asioita, joita voi käskeä. Jos tosissaan haluaa pitää yrittää ajoissa.
Vierailija kirjoitti:
Silloin kun ehkäisyä ei ollut saatavilla, syntyi yli 40 ja vielä yli 45v naisille ihan säännöllisesti lapsia.
Tutkikaapa omaa sukupuutanne. Voitte yllättyä. Hedelmällisyys ei tosiaan lopu 35 vuoden iässä.
Jos naisella ei ole endometrioosia, tulehduksia ym. voivat munasolut olla vielä ihan kunnossa.
Totta. Mutta nykyisin on toisin. Hedelmättömyysongelmat ovat huomattavan paljon yleisempiä, jos et ole kuullut.
Mitä vanhempi nainen, sitä enemmän mutaatioita munasoluissa lääkkeiden käytön, säteilyn jne seurauksena.
Iän yhteydestä hedelmällisyyteen jauhetaan joka paikassa niin paljon, että otsikkosi MONILLA naisilla on epärealistinen käsitys hedelällisyydestä ei varmaan ihan pidä paikkaansa. Ikä hieman laskee raskaaksitulon todennäköisyyttä, mutta tämäkin on hyvin yksilöllistä. Monet naiset kuitenkin raskautuvat nopeasti ja ongelmitta vielä vanhemmallakin iällä. Itse jätin ehkäisyn pois 34 vuotiaana ja tulin raskaaksi heti toisesta kierrosta. Sama jutta toistui 38 vuotiaana eli raskauduin nopeasti. Myös tuttavapiirissäni monet ovat tehneet lapsia yli 35 v ja raskautuminen ja raskaus on sujunut ongelmitta. Naisen hedelmällisyys siis ei automaattisesti laske kuin lehmän häntä.... Vasta vaihdevuosien alettua voi varmasti sanoa ettei nainen voi enää saada lapsia.
Päättäkööt jokainen itse milloin haluaa lisääntyä ja jos eiraskaus onnistu, niin sitten sen on tarkoitus olla niin. Onhan sitä muitakin hedelmällisyyteen vaikuttavia riskejä kuin ikä esimerkiksi tupakointi, ylipaino, päihteen, huono ravitsemus... Mistä moni myöhemmällä iällä lapsettomuudestä kärsinyt voi tietää, että olisiko nuorempanakaan tullut raskaaksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi tällaisesta asiasta, joka on täysin helposti etsittävä fakta, on tarve väitellä?
Hedelmällisyys lähtee putoamaan jo 25 ikävuoden jälkeen pikku hiljaa ja rajusti 35 vuoden jälkeen.
Mitä sitten, että monetkin saavat lapsia tästä huolimatta nelikymppisenä? Kuuluvat siihen ryhmään, että on vielä mahdollista. Heitä on vain huomattavasti vähemmän kuin nuorempia spontaanisti raskaaksi tulevia.
No tuolla sinun logiikallasi: jos hedelmällisyys lähtee laskemaan jo 25-vuotiaana, niin miten on mahdollista, että suomalaisten synnyttäjien keski-ikä on noin 30 vuotta?
En ole se kenelle vastasit, mutta tutkimusten mukaan hedelmällisyys lähtee laskuun pikkuhiljaa 25-vuotiaana ja 35-vuotiaana se laskee rajusti. Ei se kuitenkaan tarkoita sitä, etteikö nainen voisi tulla raskaaksi myöhemmällä iällä, mahdollisuudet vaan heikkenevät. Asiasta löytyy tietoa mm. Väestöliiton ja thl:n sivuilta.
Se tutkimus, josta nuo taitekohdat ovat, perustuu kirkonkirjoihin. Siis ajalta, jolloin kirkot hoitivat väestönlaskennan. Uudemmalla aineistolla on vaikea tehdä tutkimusta (naisilla on mahdollisuus ehkäisyyn jne) mutta on viitteitä siitä, että lasku ei 35 jälkeen ole niin jyrkkää, vaan vanhassa aineistossa syntyvyys on laskenut muista syistä. Vaikkapa siksi, että kolmevitoset joilla on 6-10 lasta, ovat pyrkineet siihen, ettei niitä tulisi lisää...
Olen 21v nainen enkä tee lapsia ainakaan 10 vuoteen.