Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko asunto mennä pilalle jos on ikkunat tai parvekkeen ovi auki pari tuntia päivässä?

Vierailija
13.08.2017 |

Siis laskee raikasta ilmaa sisälle kun on niin kuuma ym? Kaverini sanoi, että asunto homehtuu tällä tavalla ja jos näin on niin lopetan tietysti.

Kommentit (84)

Vierailija
41/84 |
14.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti asunto homehtuu asumiskelvottomaksi, jos pidät ikkunoita auki. Tämän todistavat ne tuhannet koulut, joissa tuuletus hoidettiin avaamalla ikkunat välituntien ajaksi. Nyt ne ovat kaikki homeessa ja käyttökiellossa, opettajat vinkuu astmaisina työnsä raskautta ja kunnat horjuu konkurssin partaalla. Ja vain sen takia, että joku antoi väärän ohjeen tuulettaa ikkunoiden kautta. Älä toista samaa typeryyttä asunnossasi.

Vierailija
42/84 |
14.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla homehtui yhtenä kuumana kesänä patja, kun pidin ikkunaa auki. Patja ja lattia (ei ollut sänkyä, olin juuri muuttanut omilleni) meni ihan mustaksi siitä kohdasta, johon oli mehulasi kaatunut ja unohtunut kuivata.

Ja tämä tarina on tosi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/84 |
14.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nimenomaan pitää tuulettaa että saa kosteuden ulos ettei kämppä homehdu. Jos esim kuivatat pyykkiä paljon sisällä.

Yleensä ulkoilma on viileämpää kuin sisäilma, jolloin tuulettaminen laskee kastepistettä, eli ilmassa oleva kosteus tiivistyy rakenteisiin.

Kuivumisen sijasta rakenteet kastuvat.

Paras ja nopein tapa saada kosteusvaurio on avata saunan tai pesuhuoneen ikkuna heti saunomisen jälkeen.

Tuulettamalla ei saavuteta jääkaappilämpöjä, vaan pyritään saamaan sisälämpö laskemaan normaaliin huonelämpöön. Ulkona ilma on kylmempää kuin sisällä, eli kun ulkoa tulee ilmaa sisälle ja se ilma samalla lämpenee ja niin sen suhteellinen kosteus laskee.

Absoluuttisesti sisäilma on normaalioloissa aina kosteampaa kuin ulkoilma (pois lukien sateet ja sumut).

Jote se on kyllä melkoinen poikkeustilanne jos tuulettaminen lisää kosteutta sisällä.

Sinähän melkein ymmärsit. Kun sisäilma viilenee, kastepiste laskee ja kosteus tiivistyy johonkin.

Saadaan lämmin ja kostea mikroilmasto, mikä on homeen esiintymiselle välttämätöntä.

Vierailija
44/84 |
14.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ainakin kerrostalossa kesät talvet niin kuuma että kesäisin pidän ikkunoita ja parvekkeen ovea auki 24/7. Sateella suljen ikkunat ettei tule vettä sisään. Asunnossa muuten olisi melkein 30 astetta! Talvella tuuletan tarpeen mukaan, pattereita pidän päällä vain kun alkaa olla -20 astetta. Lämpötila pysyy ilman minun pattereita helposti 20 asteessa. Kerrostaloa ei ole helppo tuuletta liian kylmäksi, päin vastoin. Aika ihmeitä saa tehdä että lämmöt saisi edes alle 20. Minulla on myös siirrettävä ilmastointilaite koska en jaksa kärsiä kuumuutta. Sehän kuivaa ilmaa samalla kuin viilentää eli poistaa kosteutta jatkuvasti.

Vierailija
45/84 |
14.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietysti asunto homehtuu asumiskelvottomaksi, jos pidät ikkunoita auki. Tämän todistavat ne tuhannet koulut, joissa tuuletus hoidettiin avaamalla ikkunat välituntien ajaksi. Nyt ne ovat kaikki homeessa ja käyttökiellossa, opettajat vinkuu astmaisina työnsä raskautta ja kunnat horjuu konkurssin partaalla. Ja vain sen takia, että joku antoi väärän ohjeen tuulettaa ikkunoiden kautta. Älä toista samaa typeryyttä asunnossasi.

Väärin homekoulut tulivat vasta automaattisen ilmanvaihdon myötä. Virheellisesti koulussa otetaan ilmanvaihto pois päältä lomien ajaksi kun se pitäisi asettaa tehokkammalle, sillä luonnollinen ilmanvaihto esim. ikkunoita pidetään auki välituntisin puuttuu lomien aikana kokonaan.

Ilmanvaihtoa EI SAA laittaa pois päältä kuin siinä tilanteessa, että nuohotaan tai ulkona on jokin ihmiselle vaarallinen kaasupilvi. Milloin tämä opitaan Suomessa?

Vierailija
46/84 |
14.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla homehtui yhtenä kuumana kesänä patja, kun pidin ikkunaa auki. Patja ja lattia (ei ollut sänkyä, olin juuri muuttanut omilleni) meni ihan mustaksi siitä kohdasta, johon oli mehulasi kaatunut ja unohtunut kuivata.

Ja tämä tarina on tosi.

Mitä tästä opimmekaan? Varmasti ei olisi homehtunut, jos ikkuna olisi pidetty visusti kiinni! :D

Vierailija
47/84 |
14.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Väärin homekoulut tulivat vasta automaattisen ilmanvaihdon myötä. Virheellisesti koulussa otetaan ilmanvaihto pois päältä lomien ajaksi kun se pitäisi asettaa tehokkammalle, sillä luonnollinen ilmanvaihto esim. ikkunoita pidetään auki välituntisin puuttuu lomien aikana kokonaan.

Ilmanvaihtoa EI SAA laittaa pois päältä kuin siinä tilanteessa, että nuohotaan tai ulkona on jokin ihmiselle vaarallinen kaasupilvi. Milloin tämä opitaan Suomessa?

Oletko vähän tosikko?

Vierailija
48/84 |
14.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle taas pelmahti kämppä täyteen kärpäsiä, kun yhtenä kesänä pidin ikkunaa auki. En tiedä mistä löysivät ruokaa...

Vierailija
49/84 |
14.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikea ilmastointijärjestelmä (eli sellainen, jossa on mukana jäähdytys) ei tietenkään toimi optimaalisesti, jos viilennetty tai koneellisesti kuivattu ilma tuuletetaan ikkunasta ulos. Mutta kuten todettu, tällaisia järjestelmiä on Suomessa todella vähän asuintaloissa tai kouluissa. Lämpöpumppu on tietysti aika yleinen nykyään ja sitä voi käyttää kesällä viilennykseen. Silloin ikkunat ja ovet on järkevää pitää kiinni. Ei se ikkunan avaaminen mitään homeongelmaa aiheuta, mutta viilennetyn ilman tuulettaminen harakoille on vähän sama kuin pitäisi jääkaapin ovea auki.

Vierailija
50/84 |
14.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikea ilmastointijärjestelmä (eli sellainen, jossa on mukana jäähdytys) ei tietenkään toimi optimaalisesti, jos viilennetty tai koneellisesti kuivattu ilma tuuletetaan ikkunasta ulos. Mutta kuten todettu, tällaisia järjestelmiä on Suomessa todella vähän asuintaloissa tai kouluissa. Lämpöpumppu on tietysti aika yleinen nykyään ja sitä voi käyttää kesällä viilennykseen. Silloin ikkunat ja ovet on järkevää pitää kiinni. Ei se ikkunan avaaminen mitään homeongelmaa aiheuta, mutta viilennetyn ilman tuulettaminen harakoille on vähän sama kuin pitäisi jääkaapin ovea auki.

Tuosta "jääkaapin ovi auki" -konstista tuli mieleen tältä palstalta lukemani neuvo: "laita suihku kylmälle ja kylpyhuoneen ovi auki" -keino. Kuulemma kun tunnin näin tekee useamman kerran päivässä niin kämppä viilenee kivasti. Darwin palkinnon voisi tämmöiselle antaa :D

Vierailija
51/84 |
14.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomalaisille taloille tekisi vain hyvää, että vähän enemmänkin tuuletettaisiin. 

Kunhan vettä ei sada sisään, niin tuuletus on vain hyvä asia. Talvella tietenkin vain lyhyt aika raikasta ilmaa sisään, ettei lämpö mene harakoille.

Ilmanvaihdon pitää hoitaa ilman vaihtuminen ilman tuulettamista. Talvella jos pitää ikkunoita aukoa niin sitten on jossain jotain vikaa, eikä ilma vaihdu hallitusti kuten pitää. Poikkeustilanteet ovat sitten eri juttu, jos on vaikka juhlat ja paljon vieraita. Kesällä normaali ilmanvaihto ilman jäähytystä ei tietenkään riitä mitenkään poistamaan ylimääräistä lämpöä ja asuntoa on ehkä tarve tuulettaa reilummin silloin kun ulkona on viileämpää ilmaa tarjolla, kuten öisin.

Uusissa taloissa toki voi sanoa, että ilman tuuletusta pitää ilmanvaihdon hoitua, kun kaikki hoituu koneellisesti. Toinen luku on sitten vanhemmat talot, joissa on painovoimainen ilmanvaihto. Niissä ei millään selviä ilman ikkunoiden aukomista kesällä, kun se hormi ei vedä kämpästä ulos. Eli näissä periaatteessa on pakko pitää ikkunoita auki, jos haluaa, että ilma kiertää. Talvella tilanne on tosin toinen, kun hormi toimii (sisä- ja ulkolämpötilan välillä selkeä ero).

Vierailija
52/84 |
14.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pilalle menee. Siksi asunkin nykyään kuusen alla. Rip koti.

Voi ei! 🙁

Mutta onneksi nyt on hyvä puoli on se, että ilmanvaihto ainakin toimii. 😊

Mutta homehtuuko kuusi, kun on liian hyvä ilmanvaihto??

Kuusi menee pilalle! 🙁

Rip kuusi. Minne muutan seuraavaksi?!

Iso kivi on kyllä hyvä vaihtoehto. Itse olen nyt kohta kaksi vuotta asunut kiven vieressä ja oon kyllä tykännyt. Ei homehdu!

Vierailija
53/84 |
14.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on ainakin kerrostalossa kesät talvet niin kuuma että kesäisin pidän ikkunoita ja parvekkeen ovea auki 24/7. Sateella suljen ikkunat ettei tule vettä sisään. Asunnossa muuten olisi melkein 30 astetta! Talvella tuuletan tarpeen mukaan, pattereita pidän päällä vain kun alkaa olla -20 astetta. Lämpötila pysyy ilman minun pattereita helposti 20 asteessa. Kerrostaloa ei ole helppo tuuletta liian kylmäksi, päin vastoin. Aika ihmeitä saa tehdä että lämmöt saisi edes alle 20. Minulla on myös siirrettävä ilmastointilaite koska en jaksa kärsiä kuumuutta. Sehän kuivaa ilmaa samalla kuin viilentää eli poistaa kosteutta jatkuvasti.

Oispa mullakin. Talvella mun kämpässä on varsinkin aamuisin noin 17 astetta vaikka patteri on niin isolla kuin se menee. Nukun huovan ja kahden peiton alla.

Vierailija
54/84 |
14.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi ei! 🙁

Kuusi menee pilalle! 🙁

Iso kivi on kyllä hyvä vaihtoehto. Itse olen nyt kohta kaksi vuotta asunut kiven vieressä ja oon kyllä tykännyt. Ei homehdu!

Väitän nähneeni kiven pinnalla joskus hometta. Epäilen, että asut homekivessä.

Vierailija
55/84 |
14.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi ei! 🙁

Kuusi menee pilalle! 🙁

Miten olisi ihan entisajan kunnon vanha luola?

Useampi ihminen täällä tuntuu tekevän sen virheen että pitää kesällä ikkunaa tai parvekkeen ovea auki 24/7 ja valittaa sitten kuumuudesta.

Ikkunat ja akkunat pidetään kiinni niin kauan kun ulkoilma on viileämpää kuin sisäilma. Sitten ne vasta avataan. Kuumaan aikaan mieluusti vielä kaikki kaihtimet ja verhot kiinni.

Vierailija
56/84 |
14.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi ei! 🙁

Kuusi menee pilalle! 🙁

Useampi ihminen täällä tuntuu tekevän sen virheen että pitää kesällä ikkunaa tai parvekkeen ovea auki 24/7 ja valittaa sitten kuumuudesta.

Ikkunat ja akkunat pidetään kiinni niin kauan kun ulkoilma on viileämpää kuin sisäilma. Sitten ne vasta avataan. Kuumaan aikaan mieluusti vielä kaikki kaihtimet ja verhot kiinni.

Tiede ja laatumedia vs. mustatuntuu ja mammapalsta. Can't win 😂

Vierailija
57/84 |
14.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi ei! 🙁

Kuusi menee pilalle! 🙁

Kun ei se vaan käytännössä toimi noin, vaikka tuota aina hoetaan. Aina on sisällä viileämpää silloin kun on läpiveto kuin silloin jos ikkunat pitää kuumalla visusti kiinni.

Vierailija
58/84 |
14.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi ei! 🙁

Kuusi menee pilalle! 🙁

Kiveni pinnalla on sammalta, ei hometta! Senkin... senkin... epäilijä!!

Vierailija
59/84 |
14.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oispa mullakin. Talvella mun kämpässä on varsinkin aamuisin noin 17 astetta vaikka patteri on niin isolla kuin se menee. Nukun huovan ja kahden peiton alla.

Vinkki: hanki sähköpatteri. Jos asuntosi omissa pattereissa on jotkin systeemit, jotka lisäävät tai vähentävät lämpöä huoneilman lämpötilan perusteella, kääräise niiden ympärille kylmään veteen kastetut kankaanpalat ja laita lisäksi sähköpatteri paahtamaan täysille. Jo lämpenee, mutta varoituksen sana: myös sähkölasku kasvaa melkoisesti. Itse maksan mieluummin kuin palelen.

Vierailija
60/84 |
14.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi ei! 🙁

Kuusi menee pilalle! 🙁

Kiveni pinnalla on sammalta, ei hometta! Senkin... senkin... epäilijä!!

Omapa on terveytesi. En lähtisi pelleilemään homeisen kiven kanssa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi kaksi