Voiko asunto mennä pilalle jos on ikkunat tai parvekkeen ovi auki pari tuntia päivässä?
Siis laskee raikasta ilmaa sisälle kun on niin kuuma ym? Kaverini sanoi, että asunto homehtuu tällä tavalla ja jos näin on niin lopetan tietysti.
Kommentit (84)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on ainakin kerrostalossa kesät talvet niin kuuma että kesäisin pidän ikkunoita ja parvekkeen ovea auki 24/7. Sateella suljen ikkunat ettei tule vettä sisään. Asunnossa muuten olisi melkein 30 astetta! Talvella tuuletan tarpeen mukaan, pattereita pidän päällä vain kun alkaa olla -20 astetta. Lämpötila pysyy ilman minun pattereita helposti 20 asteessa. Kerrostaloa ei ole helppo tuuletta liian kylmäksi, päin vastoin. Aika ihmeitä saa tehdä että lämmöt saisi edes alle 20. Minulla on myös siirrettävä ilmastointilaite koska en jaksa kärsiä kuumuutta. Sehän kuivaa ilmaa samalla kuin viilentää eli poistaa kosteutta jatkuvasti.
Oispa mullakin. Talvella mun kämpässä on varsinkin aamuisin noin 17 astetta vaikka patteri on niin isolla kuin se menee. Nukun huovan ja kahden peiton alla.
Vinkki: hanki sähköpatteri. Jos asuntosi omissa pattereissa on jotkin systeemit, jotka lisäävät tai vähentävät lämpöä huoneilman lämpötilan perusteella, kääräise niiden ympärille kylmään veteen kastetut kankaanpalat ja laita lisäksi sähköpatteri paahtamaan täysille. Jo lämpenee, mutta varoituksen sana: myös sähkölasku kasvaa melkoisesti. Itse maksan mieluummin kuin palelen.
Ennen kuin alkaa pattereita kietomaan millään kankailla, niin kannattaa ostaa kaupasta sellainen muutaman kympin maksava pieni liikuteltava patteri, joka toimii sähköllä ja laittaa se yöksi lämmittämään.
Ja ennen kuin kommentoi, kannattaa lukea. Nimenomaan sanoin, että hanki sähköpatteri. Mutta monessa asunnossa ne kiinteät patterit lakkaavat lämmittämästä, jos laitat sähköpatterin päälle, jolloin siitä ei ole mitään hyötyä, ja maksat itsesi kipeäksi tyhjästä. Ymmärrätkö?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pilalle menee. Siksi asunkin nykyään kuusen alla. Rip koti.
Voi ei! 🙁
Mutta onneksi nyt on hyvä puoli on se, että ilmanvaihto ainakin toimii. 😊
Mutta homehtuuko kuusi, kun on liian hyvä ilmanvaihto??
Kuusi menee pilalle! 🙁
Rip kuusi. Minne muutan seuraavaksi?!
Iso kivi on kyllä hyvä vaihtoehto. Itse olen nyt kohta kaksi vuotta asunut kiven vieressä ja oon kyllä tykännyt. Ei homehdu!
Väitän nähneeni kiven pinnalla joskus hometta. Epäilen, että asut homekivessä.
Miten olisi ihan entisajan kunnon vanha luola?
Useampi ihminen täällä tuntuu tekevän sen virheen että pitää kesällä ikkunaa tai parvekkeen ovea auki 24/7 ja valittaa sitten kuumuudesta.
Ikkunat ja akkunat pidetään kiinni niin kauan kun ulkoilma on viileämpää kuin sisäilma. Sitten ne vasta avataan. Kuumaan aikaan mieluusti vielä kaikki kaihtimet ja verhot kiinni.
Jos tarkoitit, että ikkunat pidetään kiinni niin kauan kuin ulkona on kuumempaa kuin sisällä, niin kuinka usein Suomessa oikeasti on sellaisia lämpötiloja, että asia olisi niin, kun sisälämpötila monissa kerrostaloasunnoissa nousee joka tapauksessa kolmeenkymmeneen asteeseen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koneellinen ilmanvaihto menee sekaisin, jos tulee liikaa korvausilmaa eli ikkuna on auki. Siitä taas seuraa se, että herkät anturit huomaavat huoneilman kosteuden nousevan ja lämmön laskevan ja kas, siitä alkaakin vallan vimmattu tuuletus, jotta saadaan ilmanvaihto tasaantumaan. Koska tulee liikaa korvausilmaa, pitää entistä rivakammin imeä sitä ja samalla lämmittää, koska asunto vaikuttaa jäähtyvän. Lopputuloksena on saunamainen olotila koko asunnossa.
En ole huomannut, että meillä olisi mennyt sekaisin vaikka 3 v asunut ja joka pv hetken tuuletan. Kesällä enemmän, mutta talvella ihan max pari min.
Oletko seissyt sen järjestelmän näyttötaulun luona katsomassa, mitä tuuletuksesi aiheuttaa? Saatat yllättyä, mitä kaikkea alkaa tapahtua, kun sinä vähän tuuletat. Parin minuutin tuuletus aiheuttaa muutamaksi tunniksi puuhaa sille laitteelle. Pidä ikkunaa auki tunnin verran ja kas, huomaat jonkun oikeasti muuttuneen.
Kun sen systeemin tarkoituksena on pitää koko asunnon sisäilma vakiolämmössä ja -kosteudessa, joten ilmanvaihdon tulee reagoida siihen, että avaat ikkunan. Mitä hyötyä sinulla olisi siitä tietokoneohjatusta systeemistä, jos se ei toimi kuten pitää? Eikä se tiedä, milloin kyseessä on sinun tarkoituksella avaamasi ikkuna, milloin vahingossa unohtunut avoin ovi.
Mikä ihmeen näyttötaulu? Koneellista ilmanvaihtoa ohjataan liesituulettimen napeilla joita on ON/OFF nappi ja 4 nappia tehonsäätöön.
Vierailija kirjoitti:
Jos tarkoitit, että ikkunat pidetään kiinni niin kauan kuin ulkona on kuumempaa kuin sisällä, niin kuinka usein Suomessa oikeasti on sellaisia lämpötiloja, että asia olisi niin, kun sisälämpötila monissa kerrostaloasunnoissa nousee joka tapauksessa kolmeenkymmeneen asteeseen?
Niinpä. Täälläkin ulkoilma on viileämpää läpi koko kesän 24/7. Pitämällä räppänät kiinni mihin aikaan tahansa, saa enintään sisälämpötilan nousemaan edelleen.
Eläin. kirjoitti:
Ikkunat auki on parempi nukkua. Lisäksi koneellinen ilmanvaihto kuluttaa sähköä, joka ei sekään ilmaista ole.
Koneellista ilmanvaihtoa EI ikinä saa sammuttaa! Eri asia jos viranomaiset määrää niin.
Eihän talo siitä homehdu että ilma vaihtuu vaan siitä, kun ei vaihdu.
Vierailija kirjoitti:
Mulla homehtui yhtenä kuumana kesänä patja, kun pidin ikkunaa auki. Patja ja lattia (ei ollut sänkyä, olin juuri muuttanut omilleni) meni ihan mustaksi siitä kohdasta, johon oli mehulasi kaatunut ja unohtunut kuivata.
Ja tämä tarina on tosi.
Patja lattialla homeessa liittyy yksinkertaisesti siihen, että nukkuessa eritetty hiki ja ihon kosteus ei pääse kuivumaan lattiaa vasten. Se erittämäsi kosteus kertyy sinne patjan alaosaan, koska niin kosteus tekee. Joka yö ihminen ainakin muutaman desin hikoilee ja se imeytyy patjaan ja peittoon. Peitosta tuulettuu päivän aikana mutta ei patjasta. Ikkunan auki pitäminen ei siis liity patjasi homehtumiseen. Oletko miettinyt miksi useimmissa sängyissä oon sälepohja? Juuri sen ilmanvaihdon takia :) useat patjat ja sängyt on sen takia onttoja sisältä? Kiintee patja esim perus vaahtomuovi on nostettava säleikön eli sängyn päälle ja runkopatjathan on jaloilla seisovia ja onttoja :) tiedän tän kun olen nukkunut patjalla lattialla yhden kesän. Jos hikisenä heräät, kokeilepa sitä patjan alapintaan sieltä lattiaa vasten. Sinne se kaikki kerääntyy. Siksi usein nostin patjan "kuivumaan" pystyyn päiväksi varsinkin jos oli kuumana kesäyönä hikoillut 🌞🤨🙂
Voi, Home kasvaa myös talvella, kun ilma on suotuisa ja ikkunan yläpuolella on usein lämpötila selvästi plussan puolella. Tästä syystä suositellaan että tuuletuksessa käytetään asunnon normaalia ilmanvaihtoa, ja vain pätkittäin pidetään ikkunaa auki.
Kyllä voi asunto mennä pilalle etenkin jos asunnossa on koneellinen ilmanvaihto silloin ei saa tuulettaa. Ovet ja ikkunat pidettävä kiinni.
Tosi vanha ketju, mutta mietin kuka näitäkin opettaa ja kenelle.
Vanhukset jotka muuttavat kerrostaloon, sitä ennen asuttuaan 40v omakotitalossa. Tai nuori ekassa omassa yksiössä. Kuka saa tuulettaa, miten jne. Kuka opettaa.
En löytänyt koko ketjusta loogista perustetta asunnon pilaantumiselle tuuletuksen seurauksena.
Talvella ulkoilma on selvästi kuivempaa kuin sisäilma eli tuuletus kuivattaa asuntoa. Tämä on hyvä asunnolle, mutta voipi kuivattaa ihmisten neniä jo liikaa ja saa tekstiilit jne. pölyämään erityisen paljon.
Kesällä ulkoilma on kosteampaa kuin sisäilma, mutta aika harvoin Suomessa niin trooppista pitkiä aikoja, että vahinkoa pääsisi syntymään.
Riskaabelein yhdistelmä olisi ehkä liiaksi jäähdytetty sisäilma, silloin kun ulkona on helle. Voi tiivistyä teoriassa kosteus ulkoseiniin. Siis teoriassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on koneellinen ilmastointi, niin kyllä voi.
Laitapa linkki. En ole törmännyt tuollaiseen tietoon. Kaikissa uusissa taloissa on koneellinen ilmastointi.
Kaikissa taloissa on Konelinen KESKUSILMASTO!Tarkoitaa siellä vuokratalojen keittiö on feikki liesituletin.Josta saa valon siihen liedelle.Sen takan on piilossa ilmastointi putki.Riippuvainen sen teho on miten keskuilmastointi säädetty? lisäksi säästöinä montako tuntia päivässä on pällä?Ikunoihin yläkarmeihin laitettu rakovetiilit,joita kokonaan ei saa sulkea jota ilma kiertää.paksut verhot sinä edessä estää ilman kieron.Koskan en mitään home jutuja tuletus ikunat,partsi ovet auki, aiheutaisi hometta.Sanottu helle kespäivinä ,pidä ne kiinni.Lämpö ei tule ulkoa sisälle.Avaa vasta kun ilta on ,ulkona ilma jo viilentynyt.
Se on rikos kerrostalossa, kun muut joutuvat maksamaan enemmän lämmittämisen kuluja. Koska talo jäähtyy, paitsi helteessä.
Hankkikaa jo säleverhot sinne lasien väliin ikkunoihin etelä /länsi-puolille. Tarjouskilpailu! Talviale...
Voi mennä, parissa tunnissa varas ehtii tyhjentää asuntosi avoimien ovien ja ikkunoiden kautta. Etenkin yöaikaan suosittelen ovien sulkemista.
Vierailija kirjoitti:
Tosi vanha ketju, mutta mietin kuka näitäkin opettaa ja kenelle.
Vanhukset jotka muuttavat kerrostaloon, sitä ennen asuttuaan 40v omakotitalossa. Tai nuori ekassa omassa yksiössä. Kuka saa tuulettaa, miten jne. Kuka opettaa.
Taloyhtiön tiedoitteet ja järjestyssäännöt.
Kävin katsomassa rivitaloa, jonka makuuhuoneissa ei ollut tuuletusikkunoita. Alkaisikohan ahdistaa, kun ei saa ikkunaa auki? Vaikuttaisitko teillä ostospäätökseen?
Kiinnostava ketju. Jatketaanpa aiheesta! Mua kyllä ahdistaisi jos ei olisi tuuletusikkunoita. Makuuhuoneessa tai muissakaan huoneissa. Mutta olen miettinyt itsekin tätä tuuletusasiaa. Mun asunnossa on koneellinen ilmanvaihto. Seinältä löytyy mm. sellaiset pikkuiset laatikot, toinen mittaa etänä asunnon lämpötilaa, ja toinen asunnon kosteutta. Välillä ilmanvaihto tuntuu toimivan ihan ok, mutta joskus se on peräti pysähtynyt kokonaan, mennyt epäkuntoon. Silloin asunnossa todellakin tuntee kun ilma on lopussa. Olen kuitenki ihminen jonka on pakko saada pari kertaa päivässä tuulettaa parvekkeen ovesta kunnolla. Niin, että tästäkö se nyt sitten menee ilmanvaihtokoneet sekaisin? Talo on uusi. Paikalla oikeasti tietäviä? Arvelijat älkööt vaivautuko! :D
Moikka. Onko vaaraa että pakkasella kun pitää ulko ovea auki että öljy loppuu?
Ennen kuin alkaa pattereita kietomaan millään kankailla, niin kannattaa ostaa kaupasta sellainen muutaman kympin maksava pieni liikuteltava patteri, joka toimii sähköllä ja laittaa se yöksi lämmittämään.