Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Älä laita hajuvettä bussimatkalle!

Vierailija
12.08.2017 |

Istun pitkän matkan bussissa. Minulla ei ole paikkavarausta, mutten haluaisi siirtyä koska voin vahingossa joutua jonkun toisen varaamalle istuimelle.
Auto on myös melko täynnä.
Edellisellä asemalla eteen istui vadelman- ja kissanpissan lemuiseen hajuveteen pulahtanut nainen. Oloni alkaa olla sietämätön. Olen yliherkistynyt erilaisille tuoksuille ja kemikaaleille, lääkitys on mutta näin työviikon jälkeen keuhkoputket on melko rasittuneet. Kyllä, alanvaihto on mielessä mutta siihen pääsy kestää. Lääkitystä olen menossa maanantaina tarkistamaan, jos elän siihen asti. ;p

Miksi ihmiset eivät ota ohjeista onkeensa, vaan läträävät parfyymeilla kin ovat menossa ahtaisiin julkisiin tiloihin? Sama juttu kuin festaritungoksessa tupakoivat pöljät. Keuhkoputkien ärsytys ja hengenahdistus ei ole pikkujuttu! Jos voisin, vaikuttaisin asiaan vaikka tiukalla lainsäädännöllä. T.nim. Tukoksen ja migreenin partaalla.

Kommentit (248)

Vierailija
81/248 |
12.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en tajua tätä nuivaa suhtautumista tuoksuallergikkoihin. Mielestäni toisen tontille ei tulla, ei fyysisesti, ei sanallisesti eikä hajullisesti. On inhottavaa, kun joku haisee hielle, pissalle, oksennukselle, alkoholille, tupakalle tai voimakkaalle hajuvedelle, jota on läträtty päälle. Eikö tosiaan niitä kanssaihmisiä voi ottaa huomioon? Aloin itse haistaa erilaisia hajuja vasta, kun lopetin hajusteiden käytön tuttavaperheen lapsen takia. Tällä tytöllä on  tuoksuallergia eli voimakkaat tuoksut (hajuvedet, partavedet, hiuslakat yms.) aiheuttavat hänelle migreenin ja lopulta oksentamisen. Ihan normaalit deodorantit, pieni määrä hiuslakkaa ja tuoksuvat shampoot eivät aiheuta hänelle mitään, kun ei nyt ihan kiinni tyttöön mene, mutta sellainen hajuvedellä ja partavedellä läträäminen ja tällaisen henkilön lähellä oleminen esim. elokuvissa, bussissa tai koulussa aiheuttaa hänelle erittäin vaikean migreenin ja oksentamisen. Onko reilua, että 10-vuotias ei voi käyttää bussia menemällä harrastuksiin, ei voi käydä elokuvissa ja joutuu usein lähtemään koulustakin pois oksentamisen takia vain, koska sinun on tuoksuttava voimakkaasti hyvälle? Ei riitä, että olet puhdas ja tuoksut miedosti käyttämillesi tuotteille vaan sinun on lemuttava monen metrin päähän ja terrorisoitava näin pienen tytön elämää.

Jos tyttö kestäisi muita voimakkaita hajuja paitsi hajusteita, neuvoisinkin häntä aina avaamaan jonkun erittäin pahanhajuisen purkin näiden hajusteläträäjien vierellä, vaikka hapansilakkaa tai muuta ällöttävää, mutta valitettavasti kaikki voimakkaat hajut aiheuttavat hänelle migreenin. Onko ihan mahdotonta tuoksua miedosti ja jättää se läträäminen yksityisempään paikkaan? Miksi sinun on tultava toisen ihmisen tontille voimakkailla tuoksuilla?

Vierailija
82/248 |
12.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laitanpas.

Sinun allergiasi eivät ole minun ongelmiani.

Oletpa yksinkertainen, vai kenties vain tyhmä. Oletko kuullut sellaisesta kun toisten ihmisten huomioon ottaminen?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/248 |
12.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taas tulee mieleen että miten jossain Ranskassa ihmiset pystyvät ollenkaan elämään! Siellä asuu moninkertainen määrä ihmisiä, hajuvesiä käytetään ja tiloissa on kokolattiamattoja. Ja vehnää syödään!!!! Miten ihmiset eivät kuole silmönräpäyksessä, vaan lisääntyvät ja sinne haluaa paljon enemmän ihmisiä kuin Suomeen haluaa????

Niin, eikö se olikin jännä? Siellä ihmisiä kuolee kuumuuteen vaikka täällä ei. Eikö sekin ole jännä?

No sinä se oot jännän yksinkertainen ihminen, kun pidät jotenkin toisiinsa verrannollisina ilmastoa ja tuoksuherkkyyttä.

Kyllähän se ihan totta on, että erikoisen paljon Suomessa on näitä hajusteherkkiä ihmisiä. Muualla euroopassa ihmiset asuu homeisissa taloissa kokolattiamattoineen ja hajustettuine vessapapereineen, eikä missään vaadita tulemaan julkisiin tiloihin tuoksuttomana.

Meillä ihmiset valittavat, kun eivät voi kirppareilta ostaa vaatteita, kun jotkut ääliöt ovat pilanneet ne hajustetuilla pesuaineilla. Jotain vikaa tässä porukassa on, ei voi vaan muuta sanoa. Aletaan olla vissiin liian sisäsiittoisia...

Vierailija
84/248 |
12.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidän hajuvesistä, mutta en käytä niitä matkustaessani julkisessa liikenteessä enkä esim. terveyskeskuksessa käydessäni. En myöskään osta voimakkaasti hajustettuja pyykkiaineita. Ei se nyt ole niin hemmetin vaikea ottaa muut huomioon. Ei se ole allergisten/migreenikkojen oma vika, että he saavat oireita, eikä se ole mitään diivailua vaan aito ongelma. Miksi nykyään kaikki ovat niin ehdottoman itsekkäitä? Elämä on kaikille mukavampaa, jos otetaan kanssaihmiset huomioon.

Vierailija
85/248 |
12.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mutta pidän silti siitä että olen puhdas ja tuoksun hyvälle."

Jos olisitkin vain puhdas, se riittää. Usko huviksesi, että me muut ei olla ollenkaan sitä mieltä, että niiden hajusteiden jälkeen tuoksut hyvältä. On ällöttävää, että joku ylipäänsä tuoksuu.

Sama koskee maahanmuuttajamiehiä, joiden kulttuuriin kuuluvat vahvat hajusteet. Jos sellainen osuu taksikuskiksi, päätä alkaa särkeä heti. En edes ole mikään hajusteherkkä vaan ihan normaali ihminen.

Hyvät aikuiset, peseytykää ja pitäkää itsenne puhtaana. Älkää käyttäkö hajusteita muualla kuin omassa makuuhuoneessanne, ne on ällöttäviä.

Vierailija
86/248 |
12.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mutta se että kotoa asti pitää miettiä että "jos minä paikassa x nyt satunkin törmäämään allegrikkoon ym. niin mitä kosmetiikkaa käytän ja mitä en ja kuinka paljon" niin se on jo vähän liikaa."

Kuule, tässä sulle ihan ilmainen neuvo: kun poistut kotoa, et laita yhtään mitään ylimääräistä hajustetta. Niin sun ei tarvitse erikseen miettiä, että mitä jos törmään allergikkoon. Teet palveluksen meille kaikille ihmisille, kun et tuoksu muuta kuin puhtaalta.

Kiitos.

Vierailija
87/248 |
12.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en istunut sen kuskin välittömässä läheisyydessä...usein ne haisee rankalle hielle, tämä ei.

Mä ihmettelen itsekin tuota tuoksujen kakofoniaa. Jos sillä naisella oli sama ongelma kuin mulla, että hajuvesi muuttuu iholla pistäväksi?

En viitsinyt vaihtaa paikkaa, koska siitä ei olisi ollut mitään hyötyä. Tuoksu leijaili koko autoon. Sitten tulikin jo tuuletus päälle ja pian vaihdoin autoa.

Täälläkin on yläkerrassa joku miss Vadelma joka ei mua alakerran istujaa niin vaivaa. Pidän toki tuoksuista, mutta vahvat sopii paremmin miehille, nekin oikein annosteltuina.

Ap

Miesten vahvat tuoksut eivat saa sinua hengilta?! Nyt on kylla vika korvien valissa, ei hengityselimissa. Kaypas hakemassa oikeat lääkkeet!

Vierailija
88/248 |
12.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan pitänyt sellaista ihmistä jotenkin enemmän viehättävänä, jolla on selvästi hajuvettä. En voi ymmärtää niiden litkujen funktiota. Ilmeisesti niiden käyttäjät itse ajattelevat, että se joku täysin kemiallinen haju heidän ympärillään jotenkin lisää heidän viehätysvoimaansa.

Hei, kertokaa nyt joku aikuisten oikeesti - miksi ihmisen ylipäänsä pitää käyttää hajuvettä?

Hajuvedethän kai aikoinaan keksittiin sitä varten, että niillä peiteltiin heikkoa hygieniaa eli sitä, että ihminen ei ollut peseytynyt kunnolla. Pitäisikö ajatella ensi kerralla, kun tulee joku vanilijan hajuinen (iso YÖK!) nainen bussissa vastaan, että se ei ole kuukauteen vaihtanut alusvaatteitaan ja sitä se yrittää peitellä vai mitä helvettiä?

Vierailija
89/248 |
12.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse kärsin myös voimakkaista hajuista ja pystyn niitä hyvin välttelemään. Bussissa on hankalin. Olen joskus jäänyt kesken matkan pois ja odottanut seuraavaa bussia, kun vahva hajuvesipilvi on pelmahtanut bussiin. Kestän aivan mietoja hajuvesiä jopa itsellänikin. Asun pääkaupunkiseudulla ja keskustassa töissä joten autolla meno ei ole vaihtoehto koska ei ole parkkipaikkoja. Tosin bussejakin kulkee usein joten pois hyppääminen ja seuraavan odottelu ei maailmaa kaada. Kuitenkin ihmisten vahvaa (usein kitkerää, pahanhajuista) hajuvettä lorautellessaan voisi ajatella myös allergisia kanssasisariaan. 😊

Tässä tämän päivän paras 😃 "Olen Niin allerginen, tosin kestän mietoja tuoksuja itsellänikin"... Ja sitten odotatte, että allergianne otetaan vakavasti?!

Ohis

Mistähän muuten johtuu, että "herkkyys" tai "allergia" on aina vain naisilla? Tuossakin itse mietoja tuoksuja käyttävä toivoo tukea kanssasisarilleen. En ole ikinä tavannut miestä, jolla olisi tuoksuyliherkkyys. On kyllä minunkin elämässäni ollut ukkoja, jotka ovat sanoneet, etteivät tykää esim. Opium tai Poison -tyyppisistä "hyttysmyrkyistä" tai milloin mistäkin hajusta, mutta kysymys on tosiaan ollut siitä, että eivät pidä ko. tuoksusta. Naiset sen sijaan ovat heti allergisia tai yliherkkiä ja saavat migreeniä, hengenahdistusta jne. 

Vierailija
90/248 |
12.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole koskaan pitänyt sellaista ihmistä jotenkin enemmän viehättävänä, jolla on selvästi hajuvettä. En voi ymmärtää niiden litkujen funktiota. Ilmeisesti niiden käyttäjät itse ajattelevat, että se joku täysin kemiallinen haju heidän ympärillään jotenkin lisää heidän viehätysvoimaansa.

Hei, kertokaa nyt joku aikuisten oikeesti - miksi ihmisen ylipäänsä pitää käyttää hajuvettä?

Hajuvedethän kai aikoinaan keksittiin sitä varten, että niillä peiteltiin heikkoa hygieniaa eli sitä, että ihminen ei ollut peseytynyt kunnolla. Pitäisikö ajatella ensi kerralla, kun tulee joku vanilijan hajuinen (iso YÖK!) nainen bussissa vastaan, että se ei ole kuukauteen vaihtanut alusvaatteitaan ja sitä se yrittää peitellä vai mitä helvettiä?

Sä et ymmärrä, että kaikki eivät ole kuin sinä. Ihmiset ovat erilaisia. Minä rakastan tuoksuja, myös niitä keinotekoisia jos ne tuoksuvat hyvältä. Elämä olisi paljon tylsempää ilman niitä. Mulla on varmaan sata parfyymia ja tulen käyttämään niitä niin kauan kuin henki pihisee. Ja sille sinä et voi mitään. Joten yritä päästä tästä yli ja anna toisten elää.

Vierailija
91/248 |
12.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuule..Minä käytän hajuvettä, jos haluan. Sinä et sitä määrää. Pysy kotonasi ! Et sinä määrää muita ihmisiä . Hajuvettä saa käyttää.

Vierailija
92/248 |
12.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistutan että monella miehellä parranajo on yhtä tuskaa etenkin talvisin kun on kylmää ja kuivaa. Iho on herkkä ja siihen pitää holvata emulsiopartavettä aika reilusti että se rauhoittuu parranajon jälkeen. Yhtäkään hyvää tuoksutonta partaemulsiota (tai partabalsamia) ei ole vielä tullut vastaan eikä tuoksullisissakaan ole montaa joita voi käyttää.

Vierailija
93/248 |
12.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli lapsi oksentakoon bussissa, koulussa ja julkisissa paikoissa, kunhan sinä saat läträtä sitä tuoksua muiden ihmisten reviirille?

Ehkäpä asiaa voisi verrata erittäin pahanhajuiseen tuoksuun. Ystäväsi kertoo, että inhoaa tuota tuoksua, että saa siitä yököttävän olon. Sinä päätät siitä lähtien vuorata itsesi sillä tuoksulla joka kerta, kun ystäväsi tulee kylään? Tai sukulainen saa anafylaktisen shokin kalan hajusta, joten kun hän tulee kylään, sinä päätät valmistaa kalaa?

Pieni vinkki teille omanapaisille tuoksuläträäjille: sitä tuoksua voi käyttää ihan hyvän maun puitteissa niin, että se ei leviä koko bussiin tai tuoksu monien metrien päähän. Miedot tuoksut eivät häiritse allergikkoakaan ohikulkevissa ihmisissä tai edes vierustoverissa, jos siinä tuoksussa ei ole kylvetty. Ihan pieni huomioonottaminen päivittäin tekisi vain hyvää. Enpä tujautakaan sitä hajuvettä puolipurkillista enkä tunge ristiriitaisia tuoksuja päälleni esim. laittamalla ruusulle tuoksuvaa deodoranttia, voimakkaasti tuoksuvaa hiuslakkaa ja päälle vielä jotain hajuvettä tekemään oikean tuoksujen kakofonian (tuoksuvista meikeistä, shampoosta ja ihovoiteista nyt puhumattakaan). Miksi me olemme nykyään niin allergisia? Kun tungemme kemikaaleja itseemme pienestä pitäen emmekä ymmärrä kohtuutta.

Vierailija
94/248 |
12.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli lapsi oksentakoon bussissa, koulussa ja julkisissa paikoissa, kunhan sinä saat läträtä sitä tuoksua muiden ihmisten reviirille?

Ehkäpä asiaa voisi verrata erittäin pahanhajuiseen tuoksuun. Ystäväsi kertoo, että inhoaa tuota tuoksua, että saa siitä yököttävän olon. Sinä päätät siitä lähtien vuorata itsesi sillä tuoksulla joka kerta, kun ystäväsi tulee kylään? Tai sukulainen saa anafylaktisen shokin kalan hajusta, joten kun hän tulee kylään, sinä päätät valmistaa kalaa?

Pieni vinkki teille omanapaisille tuoksuläträäjille: sitä tuoksua voi käyttää ihan hyvän maun puitteissa niin, että se ei leviä koko bussiin tai tuoksu monien metrien päähän. Miedot tuoksut eivät häiritse allergikkoakaan ohikulkevissa ihmisissä tai edes vierustoverissa, jos siinä tuoksussa ei ole kylvetty. Ihan pieni huomioonottaminen päivittäin tekisi vain hyvää. Enpä tujautakaan sitä hajuvettä puolipurkillista enkä tunge ristiriitaisia tuoksuja päälleni esim. laittamalla ruusulle tuoksuvaa deodoranttia, voimakkaasti tuoksuvaa hiuslakkaa ja päälle vielä jotain hajuvettä tekemään oikean tuoksujen kakofonian (tuoksuvista meikeistä, shampoosta ja ihovoiteista nyt puhumattakaan). Miksi me olemme nykyään niin allergisia? Kun tungemme kemikaaleja itseemme pienestä pitäen emmekä ymmärrä kohtuutta.

Tiedoksi vaan, mutta se, että käyttää hajuvesiä ei tarkoita, että "läträisi" niitä. Fiksut kyllä tietää eron, ja näiltä "ei-fiksuilta" nyt ei ymmärrystä voi odottaa, joten ihan turhaan meuhkaat.

Vierailija
95/248 |
12.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, koska joillekkin taas luonnolliset ihmisen hajut on kammotus, jos vähänkään haisee hielle, niin siitä saa sitten lukea vauva-palstalta.

Vierailija
96/248 |
12.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja siis itse en käytä hajusteita vaikka tiedänkin että saatan sitten haista esim. hielle jos hiki tulee, osalle ihmisistä sosiaalinen paine on vain liikaa ja tekevät, niinkuin heitä painostetaan tekemään. Hyihyi, ei saa haista, joten sitten laitetaan niitä hajusteita piittaamatta muista.

Vierailija
97/248 |
12.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän tuon tunteen, kun istuu ahtaissa tiloissa vahvasti hajustettujen ihmisten lähettyvillä. Itse olen kevätkaudella todella herkkä tietyille tuoksuille ja bussissa olo on välillä sietämätöntä.

MUTTA tältä ei voi välttyä julkisissa tiloissa. Itse käytän keväisin omaa autoa, pyöräilen tai kävelen. Sama kissa-allergian kanssa: pitäisikö minun kieltää kaikkia kissaihmisiä kulkemasta samoilla bussivuoroilla tai käyttämästä pesutilojen KAIKILLE yhteistä pesukonetta?

Herkkyydet ovat valitettavia, mutta ei koko maailma voi millään pyöriä muutaman ihmisen erikoisvaatimusten ympärillä.

Vierailija
98/248 |
12.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän hajuvesiä enkä aio lopettaa. Toki jotkut lotraa niitä liikaa, he ovat asia erikseen. Hajuveden ei kuulu haista metrien päähän. Oikein käytettynä siitä haistaa aavistuksen kun ihminen on hyvin lähellä. Itse tykkään käyttää hajuvesiä myös silloin kun olen yksin kotona. Ihana vieno tuoksu tulee välillä nenään, juuri niin kuin hajuvesistä kuuluukiin.

Olisipa kamala maailma jos kaikki hajusteet kiellettäisiin. Siis todella kamala. Saman tien voitaisiin kieltää kaikilta lemmikit, pähkinöiden syönti ja kalan laittaminen ruuaksi, noin niin kuin alkuun.

Vierailija
99/248 |
12.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelma näissä kaikenkieltäjissä on että he eivät ole ikinä tyytyväisiä. Aina löytyy jotain uutta kiellettävää jota ruvetaan ajamaan apinan raivolla kun edellinen kielto saadaan voimaan.

Esimerkkinä vaikka omalla parvekkeella polttaminen josta jaksetaan vaahdota mitä typerämmillä tavoilla. Jos nyt parveketupakointi kielletään niin ei kai kukaan usko että tämä porukka istuu rauhallisesti parvekkeillaan nauttimassa Mannerheimintien saasteettomasta ilmasta. No way! Sitten käydään entistä suuremmalla tarmolla seuraavan itseä haittaavan asian kimppuun muiden oikeuksista välittämättä.

Siksi on lähes kansalaisvelvollisuus vastustaa kieltokulttuuria ja toimia niin etteivät kaikenkieltäjät saa yhteiskunnasta otetta koska se ote ei hellitä ikinä ja tuloksena on ankeaakin ankeampi paikka elää.

Kysymys: jos hajuvedet kiellettäisiin niin mitä kieltäisit seuraavaksi?

Vierailija
100/248 |
12.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä siis on ap ammattisi, jos sekin sinua niin rasittaa? Älä vain sano, että olet jossain yläasteella töissä :-D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän kuusi