Älä laita hajuvettä bussimatkalle!
Istun pitkän matkan bussissa. Minulla ei ole paikkavarausta, mutten haluaisi siirtyä koska voin vahingossa joutua jonkun toisen varaamalle istuimelle.
Auto on myös melko täynnä.
Edellisellä asemalla eteen istui vadelman- ja kissanpissan lemuiseen hajuveteen pulahtanut nainen. Oloni alkaa olla sietämätön. Olen yliherkistynyt erilaisille tuoksuille ja kemikaaleille, lääkitys on mutta näin työviikon jälkeen keuhkoputket on melko rasittuneet. Kyllä, alanvaihto on mielessä mutta siihen pääsy kestää. Lääkitystä olen menossa maanantaina tarkistamaan, jos elän siihen asti. ;p
Miksi ihmiset eivät ota ohjeista onkeensa, vaan läträävät parfyymeilla kin ovat menossa ahtaisiin julkisiin tiloihin? Sama juttu kuin festaritungoksessa tupakoivat pöljät. Keuhkoputkien ärsytys ja hengenahdistus ei ole pikkujuttu! Jos voisin, vaikuttaisin asiaan vaikka tiukalla lainsäädännöllä. T.nim. Tukoksen ja migreenin partaalla.
Kommentit (248)
Jännä aina että Suomessa häiriinnytään kaikesta mikä liittyy muihin ihmisiin. Tuoksuista, äänistä, kosketuksista jne. Jossain muualla Euroopassa naurettaisiin ap:lle kun hajuvett' suihkitaan toimistossa kesken työpäivänkin. Miksi juuri suomalaiset poikkeavat muista siinä etteivät kestä hajusteiden tuoksuja?Olisi mielenkiintoista tietää, jos joku tietää asiasta enemmän. Onko se jotenkin geneettistä?
Siinä mielessä se on korvien välissä että pysy kotona jos et kestä muita ihmisiä. Tupakansavu myrkkyineen on eri juttu.
Miettikääpä kun ei ole kauan siitä kun työpaikoilla, toimistoissa yms. tupruteltiin tupakkaa. Ja suihkittiin niitä 70-80-luvun myrkkyhajusteita. Valittikohan ihmiset sillloinkin?
Vierailija kirjoitti:
Jännä aina että Suomessa häiriinnytään kaikesta mikä liittyy muihin ihmisiin. Tuoksuista, äänistä, kosketuksista jne. Jossain muualla Euroopassa naurettaisiin ap:lle kun hajuvett' suihkitaan toimistossa kesken työpäivänkin. Miksi juuri suomalaiset poikkeavat muista siinä etteivät kestä hajusteiden tuoksuja?Olisi mielenkiintoista tietää, jos joku tietää asiasta enemmän. Onko se jotenkin geneettistä?
Siinä mielessä se on korvien välissä että pysy kotona jos et kestä muita ihmisiä. Tupakansavu myrkkyineen on eri juttu.
Ei tämä nyt mikään suomalainen erityisilmiö ole, samaa keskustelua käydään kyllä muissakin maissa.
Huomauttaisin että hajusteethan eivät ole mikään ihmisen ominaistuoksu. Loppujen lopuksi suurin osa ihmisistä ymmärtää asian ja hento tuoksu heidän lähellään ei mitenkään haittaa toisia, päinvastoin. Etkö nyt ymmärrä että kysymys on näistä tuoksujen liikakäyttäjistä jotka ovat oikeasti ympäristöhaitta?
Vierailija kirjoitti:
Haha, siinäs kärsit! Onneksi hajusteita ei voida mitenkään kieltää.
Hiukan sadisminpoikasta ilmassa...
Varmaan tulen sinulta kysymään, jos haluan parfyymiani käyttää. Ja kyllä, olen itsekin migreenipotilas.
Aika monella on hajusteaineallergioita. Ja oireilevat etenkin hajuvesistä.
Minulla oli nuorena. Istuin silloin junassa ja viereinen nainen haisi jo valmiiksi kilometrin päähän voimakkaalta parfyyminltä. Siis hirveältä. Hänen oma nenänsä ei enää haistanut sitä. Mietin koko matkan siirtyväni siitä pois. Loppumatkan aikana hän otti sen pullon laukustaan ja alkoi suihkuttaa sitä paskaa lisää itseensä. Silloin lähdin siitä pois ja seisoin käytävällä loppumatkan. Koko vaunu haisi siltä hirveältä litkulta. Hän kuvitteli olevansa varmaan joku ranskalainen... tai sitten hänellä oli jotain ongelmia.
Jos oli menossa treffeille niin tuollainen voi jo karkottaa kumppanin.
Käyn aamuisin suihkussa, pesen pyykit hajustamattomalla pesuaineella ja laitan yhden suihkauksen hajuvettä. Mikäli tämä on liikaa, suosittelen eristäytymistä yhteiskunnasta.
Tuo yksi suihkaus ei edes ole vielä mitään verrattuna siihen tuoksuun/hajuun, mikä tulee etenkin eri kulttuurien käyttämistä hajuöljyistä (?). Sellainen oikein tuoksupilvi, joka seuraa henkilöä.