Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Älä laita hajuvettä bussimatkalle!

Vierailija
12.08.2017 |

Istun pitkän matkan bussissa. Minulla ei ole paikkavarausta, mutten haluaisi siirtyä koska voin vahingossa joutua jonkun toisen varaamalle istuimelle.
Auto on myös melko täynnä.
Edellisellä asemalla eteen istui vadelman- ja kissanpissan lemuiseen hajuveteen pulahtanut nainen. Oloni alkaa olla sietämätön. Olen yliherkistynyt erilaisille tuoksuille ja kemikaaleille, lääkitys on mutta näin työviikon jälkeen keuhkoputket on melko rasittuneet. Kyllä, alanvaihto on mielessä mutta siihen pääsy kestää. Lääkitystä olen menossa maanantaina tarkistamaan, jos elän siihen asti. ;p

Miksi ihmiset eivät ota ohjeista onkeensa, vaan läträävät parfyymeilla kin ovat menossa ahtaisiin julkisiin tiloihin? Sama juttu kuin festaritungoksessa tupakoivat pöljät. Keuhkoputkien ärsytys ja hengenahdistus ei ole pikkujuttu! Jos voisin, vaikuttaisin asiaan vaikka tiukalla lainsäädännöllä. T.nim. Tukoksen ja migreenin partaalla.

Kommentit (248)

Vierailija
41/248 |
12.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laitanpas.

Sinun allergiasi eivät ole minun ongelmiani.

Olen aloittajan kanssa samoilla linjoilla... ja kyllä se nimenomaan  on sinun(kin) ongelmasi. Ongelman siitä sinulle tekee se, että jos yhtään ajattelet kanssaimisiä, joudut ottamaan heidät huomioon.

Meitä hajusteisiin reagoivia on lisääntyvissä määrin. Terveydenhuollon yksiköissä on jo kyltit "tulethan tuoksutta", et ole voinut olla huomaamatta. Pitää olla melkoisen itsekäs ihminen, jos ei tätä noudata.

Itselläni on krooninen keuhkoputken tulehdus ja yskiminen ja liman nouseminen alkaa vahvojen hajusteiden vaikutuksesta. Et haluaisi istua teatterissa, konsertissa tai luennolla jatkuvasti yskivän kanssa yhtä aikaa. Astmaa sairastavia on todella paljon, kuten myös tuoksuyliherkkiä ja migreeniä sairastavia. Voit kokea elämäsi järkytyksen, jos sinun hajusteidesi takia astmaatikko saa kohtauksen, puhumattakaan, että kohtaus johtaisi kuolemaan. Tämä ei oles siis leikin, vähättelyn eikä vitsailun aihe.

Bussi on hieman isompi tila tuoksujen asettua, mutta itse olen joutunut Kela- taksiin, jossa kyytejä samaan sairaalaan yhdisteltiin. Autossa istui jo valmiina deodorantilla kyllästetty rouva. En jäänyt pois, koska oli pakko mennä, mutta kanssamatkustajat olivat selvästi äreissään keuhkotautisen rohisevasta yskästä. Rouva itse tuumasi matkan kuluessa että tosi paha yskä sinulla.

Itse niin toivoisin että ihmiset noudattaisi noita tule tuoksutta lappuja. Nimittäin täällä kun astuu sisään terveyskeskukseen ensimmäinen asia mikä lyö päin näköä on hajuvesien ja deodoranttien sekamelska joka saa kaikkien silmät vetistämään ja hengen ahtaalle. Silti kaikki vaan ajattelee vain itseään.

Jos ihmiset käyttäisi edes niitä tuoksuja oikein eli laittaa sen verran että ainoastaan itse haistaa ja vieras jos tulee halaamaan. Mutta kaikilla turtunut nenä sille omalle hyttysmyrkylle että siinä pitää uida.

No jos ei ole terveyskeskuksen vakioasiakas, niin mistä ihmeestä voit kotoa lähtiessäsi tietää, että siellä lukee ovessa "tulethan tuoksutta"? Aika harva varmaan lähtee siinä vaiheessa enää kotiin suihkuun ja myöhästyy sen vuoksi lääkäriajaltaan.

On uutisoitu kyllä asiasta, ihan lääkärit sanoneet ettei kuulu laittaa hajuvettä terveyskeskuskäynnille.

Tietysti jos "uutiset" lukee seiskasta ym julkaisuista, niin ei varmaan tiedäkään asiasta.

Vierailija
42/248 |
12.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haha, siinäs kärsit! Onneksi hajusteita ei voida mitenkään kieltää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/248 |
12.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmm... vaikea kuvitella tätä keskustrlua käytävän esim. Ranskassa.

Vierailija
44/248 |
12.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laitanpas.

Olen aloittajan kanssa samoilla linjoilla... ja kyllä se nimenomaan  on sinun(kin) ongelmasi. Ongelman siitä sinulle tekee se, että jos yhtään ajattelet kanssaimisiä, joudut ottamaan heidät huomioon.

Meitä hajusteisiin reagoivia on lisääntyvissä määrin. Terveydenhuollon yksiköissä on jo kyltit "tulethan tuoksutta", et ole voinut olla huomaamatta. Pitää olla melkoisen itsekäs ihminen, jos ei tätä noudata.

Itselläni on krooninen keuhkoputken tulehdus ja yskiminen ja liman nouseminen alkaa vahvojen hajusteiden vaikutuksesta. Et haluaisi istua teatterissa, konsertissa tai luennolla jatkuvasti yskivän kanssa yhtä aikaa. Astmaa sairastavia on todella paljon, kuten myös tuoksuyliherkkiä ja migreeniä sairastavia. Voit kokea elämäsi järkytyksen, jos sinun hajusteidesi takia astmaatikko saa kohtauksen, puhumattakaan, että kohtaus johtaisi kuolemaan. Tämä ei oles siis leikin, vähättelyn eikä vitsailun aihe.

Bussi on hieman isompi tila tuoksujen asettua, mutta itse olen joutunut Kela- taksiin, jossa kyytejä samaan sairaalaan yhdisteltiin. Autossa istui jo valmiina deodorantilla kyllästetty rouva. En jäänyt pois, koska oli pakko mennä, mutta kanssamatkustajat olivat selvästi äreissään keuhkotautisen rohisevasta yskästä. Rouva itse tuumasi matkan kuluessa että tosi paha yskä sinulla.

Itse niin toivoisin että ihmiset noudattaisi noita tule tuoksutta lappuja. Nimittäin täällä kun astuu sisään terveyskeskukseen ensimmäinen asia mikä lyö päin näköä on hajuvesien ja deodoranttien sekamelska joka saa kaikkien silmät vetistämään ja hengen ahtaalle. Silti kaikki vaan ajattelee vain itseään.

Jos ihmiset käyttäisi edes niitä tuoksuja oikein eli laittaa sen verran että ainoastaan itse haistaa ja vieras jos tulee halaamaan. Mutta kaikilla turtunut nenä sille omalle hyttysmyrkylle että siinä pitää uida.

No jos ei ole terveyskeskuksen vakioasiakas, niin mistä ihmeestä voit kotoa lähtiessäsi tietää, että siellä lukee ovessa "tulethan tuoksutta"? Aika harva varmaan lähtee siinä vaiheessa enää kotiin suihkuun ja myöhästyy sen vuoksi lääkäriajaltaan.

Kaikki julkiset terveydenhuollon jutut on olleet kyllästetty noilla lapuilla viimeiset 10 vuotta. Jos sinä aikana ei ole joutunut missään yksikössä käymään sallittakoon vaikka sitä voisi nopeasti löydä huuhtaisemassa pahimmat pois lavuaarin yllä. Mutta en jaksa uskoa että kymmenet ja kymmenet joka päivä ei tätä pyyntöä tietäisi.

Ensimmäisen kerran näin tuollaisen lapun neljä vuotta sitten, ja olen sentään käynyt terveyskeskuksissa enemmän kuin ihmiset keskimäärin. En kuitenkaan ihan jatkuvasti ravaa siellä, ja sen ensimmäisen kerran jälkeen olen ainakin kolmesti unohtanut, että niin siellä oli se pahuksen lappu. Toiseksi, kuinka moni viitsii hankkia hajustamattoman deodorantin vain satunnaista terveyskeskuskäyntiä varten? Ja monet eivät varmasti lähde ilman deodoranttia ainakaan kulkemaan julkisilla, varsinkaan kesällä. Hajuvettä toki ei tarvita terveyskeskuskäynnillä mihinkään.

Deodoranttia voi laittaa sen verran että se toimii mutta ei haise vahvasti. Tai vaihtaa rolloniin tai tikkuun jolloin se tuoksu on mieto ja pysyy lähinnä kainaloissa.

Vierailija
45/248 |
12.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Tulethan tuoksutta" on kehoitus mutta ei määräys. Itse joudun sivuuttamaan tuon kehotuksen koska ei minulla voi olla kahta settiä hiustuotteita vaan samoilla mennään. Sais nämä yliherkät ottaa enemmän myös muut ihmiset huomioon.

No minulle taas ei olisi tullut edes mieleen, että hiustenhoitoaine ja hiuslakka lasketaan myös niiksi tuoksuiksi. Lasketaanko muka oikeasti? No sitten en kyllä minäkään tule ikinä noudattamaan tuota tuoksutta tulemista.

Vierailija
46/248 |
12.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä taas en pysty kylkeen bussilla kun ihmiset haisevat niin pahalle! Varsinkin hien haju saa lähes oksentamaan joka kerta kun bussilla nousun kulkemaan. Myös likaiset vaatteet ja tupakan haju saa oksennuksen nieluun. Käykää ihmiset PESULLA!!!

Vierailija
47/248 |
12.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laitanpas.

Kaikki julkiset terveydenhuollon jutut on olleet kyllästetty noilla lapuilla viimeiset 10 vuotta. Jos sinä aikana ei ole joutunut missään yksikössä käymään sallittakoon vaikka sitä voisi nopeasti löydä huuhtaisemassa pahimmat pois lavuaarin yllä. Mutta en jaksa uskoa että kymmenet ja kymmenet joka päivä ei tätä pyyntöä tietäisi.

Ensimmäisen kerran näin tuollaisen lapun neljä vuotta sitten, ja olen sentään käynyt terveyskeskuksissa enemmän kuin ihmiset keskimäärin. En kuitenkaan ihan jatkuvasti ravaa siellä, ja sen ensimmäisen kerran jälkeen olen ainakin kolmesti unohtanut, että niin siellä oli se pahuksen lappu. Toiseksi, kuinka moni viitsii hankkia hajustamattoman deodorantin vain satunnaista terveyskeskuskäyntiä varten? Ja monet eivät varmasti lähde ilman deodoranttia ainakaan kulkemaan julkisilla, varsinkaan kesällä. Hajuvettä toki ei tarvita terveyskeskuskäynnillä mihinkään.

Deodoranttia voi laittaa sen verran että se toimii mutta ei haise vahvasti. Tai vaihtaa rolloniin tai tikkuun jolloin se tuoksu on mieto ja pysyy lähinnä kainaloissa.

Eihän silloin "tulla tuoksutta". Tuolla logiikalla hajuvettäkin saisi laittaa, jos sitä annostelee maltillisesti.

Vierailija
48/248 |
12.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta auto tai istu etupenkissä. T: migreenistä kärsivä astmaatikko.

Vierailija
49/248 |
12.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai, ettei kuulu laittaa hajuvettä terveyskeskuskäynnille. Ai niin, itse käyn keskussairaalakäynnillä. Totta kai tuoksun hyvältä.

Vierailija
50/248 |
12.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai, ettei kuulu laittaa hajuvettä terveyskeskuskäynnille. Ai niin, itse käyn keskussairaalakäynnillä. Totta kai tuoksun hyvältä.

Eikö mitenkään voisi olla edes yhtä paikkaa, jossa ei tarvitse pelätä hajusteita? Kaiken muun pystyn välttämään ja jättämään väliin, mutta ajanvarausaikaa lääkärille en vaan voi.

Vierailija
51/248 |
12.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkein pahin on tupakan löyhkä, yhdistettynä hien hajuun.

Vierailija
52/248 |
12.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taas tulee mieleen että miten jossain Ranskassa ihmiset pystyvät ollenkaan elämään! Siellä asuu moninkertainen määrä ihmisiä, hajuvesiä käytetään ja tiloissa on kokolattiamattoja. Ja vehnää syödään!!!! Miten ihmiset eivät kuole silmönräpäyksessä, vaan lisääntyvät ja sinne haluaa paljon enemmän ihmisiä kuin Suomeen haluaa????

Siksi koska sielä ollaan valmiita sietämään epämukavuutta ja terveyshaittoja hajusteiden takia. Sielä hajusteille on pidemmät perinteet.

Mutta tähän voidaan sitten laittaa että miksi Ranskassa sitten saa kurittaa lasta ruumiillisesti mutta Suomessa ei!???

Vierailija
53/248 |
12.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin saan oireita voimakkaista tuoksuista (laukaisevat päänsäryn). Mielestäni hajuvedet ovat ok mikäli tuoksu ei ole mikään ympäriinsä leijuva koko tilaa valtaava. Ihmetyttää kyllä aina tällaisissa keskusteluissa "Käytän mitä käytän, tuoksuille herkät jääkää kotiin".

Monille muillekin varmaan riittäisi kyllä voimakkaiden hajuvesien lotrauksen vähentäminen nollatoleranssin sijasta.

Vierailija
54/248 |
12.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En varmasti jätä hajuvettä käyttämättä jonkun yliherkkyyden takia. En ui pullossa kuitenkaan. Hajusteettomiin pyykinpesuaineisiin ja hiuslakkaan oon kyllä siirtyny mut en ala miettii joka asiaa muiden kannalta, joten täysin hajusteeton en aio olla. Pitäisköhä olla laittamatta kans vaikka vihreetä paitaa päälle jos jonkun mielestä vihreä on hirveä väri.

Vierailija
55/248 |
12.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laitanpas.

Eihän silloin "tulla tuoksutta". Tuolla logiikalla hajuvettäkin saisi laittaa, jos sitä annostelee maltillisesti.

Jos pystyt laittamaan sitä hajuvettä niin että sinä vain sen haistat niin voit laittaa. Mutta se määrä on niin vähän ettei hajusteiden käyttäjät sitä suostu laittamaan. En tajua miksi ei laita sitä hajuste pulloa laukkuun ja lääkäriltä tullessa laita. Mikäli siis ei ole bussiin jne julkisiin menossa.

Vierailija
56/248 |
12.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen käyttäköön mitä tahtoo. Parempi hyvä hygienia kuin paskan ja hien haju. Tupakoiva haisee kammottavalle, niin vaatteet kuin ihminen.

Vierailija
57/248 |
12.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En varmasti jätä hajuvettä käyttämättä jonkun yliherkkyyden takia. En ui pullossa kuitenkaan. Hajusteettomiin pyykinpesuaineisiin ja hiuslakkaan oon kyllä siirtyny mut en ala miettii joka asiaa muiden kannalta, joten täysin hajusteeton en aio olla. Pitäisköhä olla laittamatta kans vaikka vihreetä paitaa päälle jos jonkun mielestä vihreä on hirveä väri.

Täysin eri asia. Vihreä väri tuskin kenellekkään terveyteen vaikuttaa mutta hajuvesi on pahasta astmaatikoille, allergisille, haju ja kemikaaliyliherkille jne.

Vierailija
58/248 |
12.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokainen käyttäköön mitä tahtoo. Parempi hyvä hygienia kuin paskan ja hien haju. Tupakoiva haisee kammottavalle, niin vaatteet kuin ihminen.

Valitettavasti suurin osa näistä hajuvesien käyttäjistä myös tupakoi ja se hajukombo on vielä pahempi kun kumpikaan noista yksin.

Vierailija
59/248 |
12.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä juniin vahvoja tuoksuja! Kiitos

Kuljen junalla töihin. Ei ole varaa korttiin ja autoon.

Vierailija
60/248 |
12.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse kärsin myös voimakkaista hajuista ja pystyn niitä hyvin välttelemään. Bussissa on hankalin. Olen joskus jäänyt kesken matkan pois ja odottanut seuraavaa bussia, kun vahva hajuvesipilvi on pelmahtanut bussiin. Kestän aivan mietoja hajuvesiä jopa itsellänikin. Asun pääkaupunkiseudulla ja keskustassa töissä joten autolla meno ei ole vaihtoehto koska ei ole parkkipaikkoja. Tosin bussejakin kulkee usein joten pois hyppääminen ja seuraavan odottelu ei maailmaa kaada. Kuitenkin ihmisten vahvaa (usein kitkerää, pahanhajuista) hajuvettä lorautellessaan voisi ajatella myös allergisia kanssasisariaan. 😊

Tässä tämän päivän paras 😃 "Olen Niin allerginen, tosin kestän mietoja tuoksuja itsellänikin"... Ja sitten odotatte, että allergianne otetaan vakavasti?!

Ohis

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi yksi